SME
Streda, 22. január, 2020 | Meniny má Zora

Stavbu diaľnice pri Ružomberku zdržujú obyvatelia, tvrdí NDS

Primátor mesta Ružomberok podľa NDS uviedol nepresné, zavádzajúce a protichodné informácie.

Na snímke východný portál tunela počas slávnostného začiatku razenia tunela Čebrať na diaľničnom úseku D1 Ivachnová - Hubová blízko Ružomberka a obce Likavka 19. septembra 2014.Na snímke východný portál tunela počas slávnostného začiatku razenia tunela Čebrať na diaľničnom úseku D1 Ivachnová - Hubová blízko Ružomberka a obce Likavka 19. septembra 2014.(Zdroj: (TASR))

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) považuje stanovisko mesta Ružomberok k problémom s obnovením prác diaľnici D1 Hubová - Ivachnová za zmätočné, neodôvodnené a poškodzujúce jej dobré meno.

Primátor mesta Igor Čombor podľa diaľničiarov uviedol nepresné, zavádzajúce a protichodné informácie.

"Primátor Ružomberka tvrdí, že mesto a okolité obce jednoznačne súhlasili so zmenou trasy diaľnice a výberom variantu V2. Jeden z rozkladov pritom podal výbor mestskej časti Hrboltová v zastúpení poslankyne Ružomberka Anny Šanobovej," informoval vo štvrtok hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Výhrady v rozklade sa týkajú aj vybraného variantu , pričom mestský výbor Hrboltovej s trasovaním nesúhlasí a požaduje západný portál tunela Čebrať a predĺženie tunela o ďalších šesťsto metrov," uviedla hovorkyňa.

Už sa mohlo stavať

Ak by sa s prácami začalo bez právoplatného záverečného stanoviska EIA, Európska komisia by stavbu nepreplatila a mohla by uplatniť korekcie aj na financie, ktoré už na stavbu dala v minulosti.

MICHAELA MICHALOVÁ, HOVORKYŇA NDS.

Čombor považuje konanie NDS za "absurdné a smerujúce k tomu, ako nestavať, na čo mesto Ružomberok už dlhodobo upozorňuje".

NDS to dôrazne odmieta. "Ak by voči záverečnému stanovisku EIA neboli podané rozklady zo strany obyvateľov Ružomberka, výstavba na pozastavených častiach úseku D1 Hubová - Ivachnová mohla odštartovať 9. apríla, kedy malo nadobudnúť právoplatnosť záverečné stanovisko," priblížila Michalová.

Práve NDS podľa nej vydala zhotoviteľovi stavby, Združeniu Čebrať (OHL ŽS, a. s. a Váhostav - SK, a. s.) pokyn na mobilizáciu, teda aby zabezpečil personálne a technické kapacity pre odštartovanie výstavby na pozastavených častiach diaľnice k 9. aprílu.

Nemôže sa stavať v rozpore so smernicami

Práce na razení tunela Čebrať môžu podľa NDS pokračovať až po právoplatnosti posudzovania vplyvov na životné prostredie, o čom primátora Ružomberka opakovane informovali.

Prečítajte si tiež: NDS: Urobili sme všetko, aby sme ľudom vyhoveli Čítajte 

"Ak by sa s prácami začalo bez právoplatného záverečného stanoviska EIA, Európska komisia by stavbu nepreplatila a mohla by uplatniť korekcie aj na financie, ktoré už na stavbu dala v minulosti," upozornila Michalová.

"Pokračovanie prác na pozastavených častiach diaľnice bez právoplatného stanoviska EIA by bolo v rozpore so smernicami Európskej komisie a znemožnilo by celkové čerpanie eurofondov na dopravnú infraštruktúru z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra," poznamenala hovorkyňa. NDS o celom procese dostavby úzko rokuje so zástupcami EK a agentúrou Jaspers.

Nejednostnosť Ružomberčanov

NDS preto považuje za nepochopiteľné vyjadrenia primátora Ružomberka , ktorý spomenul úmyselné komplikácie a nezhody medzi NDS, zhotoviteľom a subdodávateľmi. Skutočným dôvodom, prečo sa nestavia, je podľa NDS rozklad podaný obyvateľmi Ružomberka.

Prečítajte si tiež: Diaľničiari sa nedohodli s občanmi Hrboltovej, výstavba sa odkladá o tri mesiace Čítajte 

"Predstavitelia mesta protestujú proti obnoveniu razenia tunela a súčasne sa domáhajú pokračovania výstavby. NDS ako stavebník dôsledne dodržiava stavebný zákon a všetky podmienky výstavby zahrnuté v stavebnom povolení ako aj ešte prísnejšie pravidlá Európskej komisie na čerpanie fondov určených na výstavbu diaľnic," uviedla Michalová.

Do záverečného stanoviska EIA bolo podľa NDS zapracovaných spolu 159 požiadaviek verejnosti a autorizovaných špecialistov na proces EIA, ktoré NDS a zhotoviteľ budú počas výstavby akceptovať a realizovať.

"Stavenisková doprava bude absolútne vylúčená z mestskej časti Hrboltová, západný portál tunela Čebrať bude odsunutý do maximálnej možnej vzdialenosti od zastavanej mestskej časti Hrboltová, osadí sa dočasná protihluková stena pri mestskej časti Hrboltová, poľné cesty sa zachovajú pre rekreačné účely a zrealizovaných bude ďalšie množstvo opatrení v prospech obyvateľov Ružomberka," dodala Michalová.

Spomínaná poslankyňa Ružomberka podľa NDS navrhuje posúdiť variant stavby, ktorý sa už v predchádzajúcich fázach prípravy ukázal ako nerealizovateľný.

Mesto Ružomberok podáva ministerstvu dopravy a výstavby podnet na stavebný dohľad pre nestavanie diaľnice D1 Hubová - Ivachnová.

"Došla nám trpezlivosť s touto absurdnou situáciou. Podľa našich zistení sa stávame v tejto dráme nevýstavby rukojemníkmi úmyselných komplikácií,“ uviedol v stredu pre médiá primátor Ružomberka Igor Čombor.

Komplikácie podľa neho predstavujú nezhody medzi NDS a spoločnosťami OHL ŽS a Váhostav - SK a ďalšie komplikácie majú súvisieť s firmou zodpovedajúcou za geologický projekt a práce - CADECO.

Podľa ružomberskej radnice vyjadrenia NDS z minulého týždňa na adresu Ružomberka pobúrili obyvateľov mesta a regiónu a hraničia s osočovaním.

Mesto a okolité obce, ktoré sú účastníkmi konania v procese EIA na diaľnici D1 Hubová - Ivachnová, súhlasili so zmenou trasy diaľnice a výberom variantu V2.

"Preto tvrdenia NDS o tom, že Ružomberčania blokujú výstavbu diaľnice, prekračujú hranice úcty voči obyvateľom, ale aj zákonom," uviedol Čombor. Dodal, že tiež nesúhlasí s podanými rozkladmi dvoch obyvateľov mestskej časti Hrboltová, no rešpektuje ich právo tak urobiť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  3. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  4. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  5. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  6. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  7. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  8. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  9. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  2. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  3. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  4. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  5. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  6. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  7. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  8. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  9. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  10. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 18 071
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 609
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 721
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 9 991
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 959
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 244
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 000
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 420
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 346
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 256

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Zvolen), Doprava (Trnava), Doprava (Senec), Diaľnice

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Záhadný vírus je nebezpečnejší, ako sme si mysleli

Nákaza sa posúva do ďalších krajín.

Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Smer sa oblúkom vracia k holým zadkom

Také politické prázdno naposledy ukázal v roku 2002.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Lietadlá Boeing 737 Max sa vrátia do prevádzky najskôr v júni

Koncern sa aktuálne snaží zaistiť si financovanie.

Lietadlo Turkish Airlines Boeing 737 MAX 8.

CEO Richard Marko: Lex Eset si vieme predstaviť (rozhovor)

So šéfom firmy aj o tlakoch politikov.

Šéf Esetu Richard Marko

Vybudovala ruský "Amazon". Európu chce dobyť cez Slovensko

Bakaľčuková je historicky druhá miliardárka z Ruska.

Wildberries odštartoval európsku expanziu.

Parlament neprelomil veto prezidentky pri novele o pozemkových úpravách

Za prijatie novely bolo 71 poslancov zo 131 prítomných.

Na snímke 57. schôdza NR SR.