SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Strategický plán pre prístav v Bratislave by mal zdvihnúť úroveň vodnej dopravy

Sovensko ako najväčší producent automobilov na obyvateľa môže využívať vodnú dopravu aj na prepravu vozidiel.

Bratislavský nákladný prístav.Bratislavský nákladný prístav. (Zdroj: TASR - Pavel Neubauer)

BRATISLAVA. Budúci rozvoj prístavných služieb v Bratislave by mal určiť strategický plán, ku ktorému prizvala spoločnosť Verejné prístavy aj odbornú verejnosť.

Cieľom je najmä zvýšenie úrovne vodnej dopravy v SR, ktorá je doplnením pre iné dopravné módy.

Jej výhody najmä pre nákladnú dopravu predstavil na konferencii v Bratislave generálny riaditeľ spoločnosti Verejné prístavy Gabriel Szekeres.

Spoločnosť má k dispozícii "Masterplan 1", od ktorého sa chce odraziť a aktualizovať ho prostredníctvom pripomienok odbornej a širšej verejnosti a reagovať tak na zmenené podmienky.

Skryť Vypnúť reklamu

Aké sú plány

"Práve preto sme si zvolili cestu Masterplanu 2, kde cez tú dopytovú štúdiu chceme sa opýtať naozaj tých ľudí, ktorí sú tu v tejto lokalite a pôsobia na vode, že čo by tu chceli mať," priblížil Szekeres.

Spoločnosť chce komunikovať s najväčšími výrobcami, ktorí zabezpečujú export a import, s logistickými spoločnosťami aj s ľuďmi, ktorí radi chodia k vode v oblasti osobného prístavu.

"Je, samozrejme, našou takou prioritnou úlohou dostať vodnú dopravu aj v rámci Slovenska na úroveň, ktorá tu bola, povedzme, pred tými 25 rokmi," skonštatoval Tomáš Kalina, projektový koordinátor zo Žilinskej univerzity v Žiline.

Podľa Kalinu ide o najlacnejší mód dopravy, ktorý má preukázateľne najnižšie vplyvy na životné prostredie, zároveň je doplnkovým spôsobom dopravy, ktorý môže pomôcť predovšetkým preprave tovarov na cestách.

Skryť Vypnúť reklamu

Odbremenenie cestnej dopravy

"Práve vodná doprava má možnosť odľahčiť túto preťaženú cestnú sieť hlavne na väčšie vzdialenosti," dodal Kalina, pričom ako ďalší benefit uviedol bezpečnosť a neobmedzenú dostupnosť 24 hodín denne sedem dní v týždni.

Pripomenul, že Slovensko ako najväčší producent automobilov na obyvateľa môže využívať vodnú dopravu aj na prepravu vozidiel.

V rámci tvorby strategického plánu je potrebné posúdiť aj vplyv na životné prostredie. Na strategickom environmentálnom hodnotení SAE projektu budúceho rozvoja prístavu sa podieľa aj Tomáš Šembera zo spoločnosti Ekojet. Ako zdôraznil, vplyvy na prostredie sa začínajú, keď ľudia vystúpia z lodí na breh.

"Dôležité sú tie následné vplyvy, ktoré sú na tej druhej strane, na tej pevnine," ozrejmil, pričom dôležitým limitom je územný plán hlavného mesta Bratislava, ktorý vymedzuje chránené územia. Tie by mali byť z rozvoja vynechané.

Skryť Vypnúť reklamu

Land-lord model

Oblasti plánovania zahŕňajú nákladnú, osobnú aj rekreačnú dopravu na rieke, priblížil Peter Habo, konateľ spoločnosti Proprietary Partners, ktorá sa zaoberá analýzou a ekonomickou stránkou projektu.

"Návrhy s najvyšším potenciálom pre obyvateľstvo a hospodárstvo budú odporučené na realizáciu formou projektov," doplnil Habo s tým, že návrh stratégie bude formou SEA následne prerokovaný zástupcami verejnej správy a ochrany životného prostredia.

Pri komerčných projektoch bude preferovaný tzv. land-lord model, to znamená, že Verejné prístavy sú vlastníkom pozemkov a partneri vstupujú do projektu s financovaním.

Pri verejne prospešných projektoch sa bude preferovať financovanie z verejných prostriedkov.

Odborná verejnosť má na pripomienky čas približne dva mesiace, keďže proces tvorby "Masterplanu" je podľa Kalinu pomerne náročný. "Zmluvne stanovené termíny sa pohybujú v priebehu tohto roku," spresnil s tým, že do konca tohto roka by mal byť odovzdaný celý projekt.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  5. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  6. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 253
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 475
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 973
  4. Aká je chémia vôní 10 739
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 478
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 850
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 840
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 461
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 209
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 816
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: PCR testy odhalili ďalších 1 254 infikovaných (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už takmer 106-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 868 obetí.

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Areál voľného času Vojenský dvor
CYNICKÁ OBLUDA

Najväčší Kollárov problém

Krajniak povedal, že za Kollárom do nemocnice nechodili žiadne mladé priateľky, ale výhradne "dámy v rokoch".

Neprehliadnite tiež

Daňový bonus na dieťa zrejme nakoniec nebude dvojnásobný

Zvýšenie bonusu má byť kompenzáciou za zrušenie obedov.

Pozmeňujúci návrh má predložiť poslanec za SaS Marián Viskupič.

Takmer polovica samospráv má problémy s pokrytím signálu mobilného internetu

Verejnú wifi zónu má v prevádzke 14,1 percenta samospráv.

Základom home officu je kvalitné internetové pripojenie.
Ilustračné foto.

Šéf Únie autodopravcov reaguje na Doležala: Naša rétorika nie je militantná

Minister už viackrát kritizoval prístup predstaviteľov UNAS.

Šéf UNAS Stanislav Skala.