Firma Turčan Delta už od 90. rokov minulého storočia dodáva Slovensku státisíce plechových tabuliek s evidenčnými číslami vozidiel.
Na ich dodávanie má dnes monopol, pretože si na Úrade priemyselného vlastníctva nechala zaregistrovať dizajn všetkých tabuliek presne tak, ako tento dizajn zverejňuje vo vyhláškach ministerstvo vnútra.
Odborník na právo duševného vlastníctva a partner advokátskej kancelárie Taylor Wessing JÁN LAZUR to považuje za absurdné. „Dizajn, ktorý má firma zaregistrovaný, nie je ničím nový, je daný technickými normami. Pri týchto dizajnoch nie je žiadny tvorivý vklad,“ hovorí.
Čo to znamená, že si niekto zaregistruje dizajn na slovenskom Úrade priemyselného vlastníctva?
„Znamená to, že k dizajnu má majetkové práva. Ktokoľvek by chcel registrovaný dizajn používať na svoje obchodné účely, tak sa musí najskôr dohodnúť s majiteľom zapísaného dizajnu a získať od neho súhlas na takéto použitie.
V podstate ide o to, že zapísaný dizajn niekto ekonomicky vlastní. Inými slovami, majiteľ dizajnu vlastní výlučné práva na vonkajšiu podobu výrobku.“
Ak by teda niekto iný chcel vyrábať rovnaký výrobok, v tomto prípade evidenčné tabuľky, tak by si musel pýtať povolenie a zaplatiť licenčný poplatok?
„Áno, s tým, že majiteľ dizajnu si určuje aj cenovú politiku. Práve toto je zaujímavé na priemyselných právach.