SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Slováci pred nákupmi pravidelne porovnávajú ceny, pomáha im pri tom internet

Ľudia sa najčastejšie orientujú v cenách pomocou internetových porovnávačov, ukázal prieskum.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Kúpiť tovar bez porovnania cien vo viacerých obchodoch je pre väčšinu Slovákov niečo nepredstaviteľné.

Viac ako tri štvrtiny ľudí pravidelne porovnávajú pred nákupmi ceny tovaru u jednotlivých predajcov. Mnohí na ich kontrolu využívajú súčasne viaceré spôsoby, pričom najčastejšie sledujú ponuky konkurenčných obchodov na internete.

Je zaujímavé, že tradičný spôsob, teda návštevu viacerých kamenných prevádzok, ešte aj v dnešnej dobe využíva skoro polovica opýtaných.

Jeden Slovák z sto ceny neporovnáva

Na druhej strane, vôbec nikdy ceny neporovnáva len jeden zo sto Slovákov. Dôkladné porovnávanie cien sa týka hlavne nákupov elektroniky, ale aj vybavenia domácností či kúpy dovoleniek. Pre spoločnosť Home Credit to zistil prieskum agentúry STEM/MARK.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Dobierka je slovenské špecifikum, platbu kartou u kuriéra brzdia obchody Čítajte 

Keď idem niečo kupovať, tak to rozhodne chcem mať výhodnejšie a za menej peňazí. Takto uvažuje väčšina Slovákov. Viac ako tri štvrtiny ľudí totiž pravidelne porovnávajú pred nákupmi ceny tovaru vo viacerých konkurenčných obchodoch.

Ďalších vyše 20 percent opýtaných to robí aspoň príležitostne. Na druhej strane takých, čo vôbec nikdy neporovnávajú ceny je naozaj veľmi málo - len jedno percento.

"Ako vidieť, porovnávanie cien je medzi Slovákmi stále veľmi rozšírené, rovnako populárne je to ale aj v susednej Českej republike. Ľudia v stredoeurópskom regióne jednoducho často idú predovšetkým po cene výrobkov. Tú si sledujú rôznymi spôsobmi, modernými aj tradičnými, pričom je bežné, že ceny porovnávajú viacerými metódami súčasne," komentuje výsledky prieskumu analytik trhu Jaroslav Ondrušek zo spoločnosti Home Credit.

Skryť Vypnúť reklamu

S prehľadom o cenách pomáha internet

Najviac ľudí, až 85 percent, sa orientuje v cenách pomocou internetových porovnávačov. Len o niečo menej je takých, ktorí si ceny kontrolujú priamo na webových stránkach jednotlivých predajcov.

Medzi nakupujúcimi však stále fungujú aj letáky obchodníkov. V klasickej papierovej alebo elektronickej podobe si v nich ceny všímajú až dve tretiny opýtaných. Tradičný spôsob, čiže chodenie po viacerých kamenných prevádzkach, ešte aj v súčasnosti využíva skoro polovica Slovákov. Čoraz väčšej obľube sa tešia aj inovatívne riešenia.

Približne 15 percent ľudí si kontroluje ponuky prostredníctvom aplikácií v telefónoch, v prevažnej miere ide predovšetkým o mladšie ročníky.

V dnešnej dobe sa už málokto odhodlá kúpiť si drahý televízor alebo chladničku s mrazničkou bez toho, aby sa poriadne zorientoval v aktuálnej ponuke a samozrejme v cenách u viacerých predajcov.

Skryť Vypnúť reklamu

Z výsledkov prieskumu vyplýva, že porovnávanie cien sa týka najčastejšie práve nákupov spotrebnej elektroniky, teda napríklad televízorov, počítačov či mobilov. Výrobok takejto kategórie si kúpi bez porovnania cien len päť ľudí zo sto.

Slováci si ceny všímajú pri drahšom tovare

Podobne to funguje aj pri bielej elektronike, ako je trebárs kúpa práčky alebo chladničky, kde sa porovnaním cien na trhu riadi skoro 90 percent ľudí. Prieskum ukázal, že väčšina ľudí porovnáva ceny predovšetkým pri drahších položkách. Po elektronike potom ide najčastejšie o nábytok, dovolenky, oblečenie či vybavenie pre dom a záhradu.

Prečítajte si tiež: Spokojnosť s nákupom z e-shopu závisí od kuriéra Čítajte 

"Vidíme teda, že Slováci sa snažia za tovar zbytočne neplatiť navyše ani euro. Ak sa chystajú investovať do drahšieho elektrospotrebiča, sedačky alebo kosačky, veľmi starostlivo skúmajú, ktorý obchod im ponúkne tú najlepšiu cenu," približuje Ondrušek.

Skryť Vypnúť reklamu

Hoci z mesačných rozpočtov domácností ukrajujú veľkú časť náklady spojené s nákupom potravín, nie všetkých Slovákov až tak trápi ich cena. Čo sa kde dá zohnať lacnejšie v tomto prípade rieši len šesť z desiatich ľudí. Ešte o niečo menej respondentov, približne polovica, si vyberá finančné produkty a služby tak, že si porovnajú ich výhodnosť a ceny.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Aj matematika sa dá skrotiť
  4. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  5. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  6. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  7. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  8. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  9. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  10. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 16 744
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 406
  3. Aká je chémia vôní 12 420
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 11 096
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 389
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 899
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 642
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 278
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 786
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 6 330
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Obchod a nakupovanie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Potraviny
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.
Dobré ráno

Dobré ráno: Po Haščákovi môže prísť na rad Fico

Haščákovi hrozí 20 rokov za mrežami.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

S Haščákom v pyžame

Keby zaspieval, zničí nielen milovníka koly, ale aj povesť bývalých reformných strán.

Peter Schutz
Petra Vlhová (vľavo) a Veronika Velez-Zuzulová.