SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Na križovatke Triblavina sa začne opäť pracovať v auguste, výstavbu zabrzdili námietky aktivistov

Minister dopravy Érsek vyzval aktivistov, aby prestali brzdiť výstavbu križovatky.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Oživenie výstavby na križovatke Triblavina na diaľnici D1 pri Bratislava sa pre ďalšie námietky posúva na august tohto roka. Na štvrtkovej tlačovej konferencii priamo na mieste stavby o tom informoval minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Výstavba križovatky Triblavina sa oficiálne začala v apríli 2015 a dokončená mala byť v apríli 2017. Hlavné práce na projekte však stoja pre námietky.

Aj v súčasnosti podalo podľa ministerstva dopravy Občianske združenie Triblavina a Združenie domových samospráv rozklad voči predĺženiu platnosti územného rozhodnutia napojenia križovatky na cestu prvej triedy.

Skryť Vypnúť reklamu

Rezort dopravy predpokladá, že práce na križovatke by mohli pokračovať v lete a trvať do roku 2020, prípadne 2021.

Trojmesačný sklz

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek na stavenisku križovatky Triblavina vo štvrtok upozornil, že stavby napádajú Občianske združenie Triblavina a predseda Združenia domových samospráv v Bratislave Marcel Slávik.

"Je to veľmi zlé, lebo tu meškáme tri mesiace a túto križovatku, ktorá je v ďalšom odvolacom procese, môžeme začať stavať až v auguste. Vyzývam Občianske združenie Triblavina a tých, ktorí nemajú nič iné na práci, len aby sa odvolávali, aby s tým prestali," povedal Érsek.

Ak v tom budú pokračovať, budú mať podľa neho hlavnú zodpovednosť za to, že stotisíc ľudí z okolia sa nedostane na čas do práce a ešte to bude niekoľko rokov trvať.

Spomínaní aktivisti podľa ministra takto brzdia aj výstavbu úsekov D4 a R7 v rámci PPP projektu.

Skryť Vypnúť reklamu

Každý má právo sa odvolať

"Nevieme to urýchliť, každý má právo sa odvolať. Ani zmenou zákona to nevieme spraviť, lebo je to európska legislatíva. Nie je to dôvod na vylúčenie občanov, ktorí sa odvolávajú, ale chceme komunikovať s občanmi, ktorí vedia čo chcú," povedal Érsek.

Prečítajte si tiež: D1 do Košíc mali už dokončovať, meškať bude roky Čítajte 

"Chceme, aby sa cesty budovali v rámci zákonov, ale to, čo už robia tieto občianske združenia, aktivisti, už presahuje všetky rámce," vyhlásil minister s tým, že každý mesiac prác stojí peniaze. Ministra prišli podporiť aj predstavitelia Bratislavského samosprávneho kraja (BSK), ako aj obcí a miest z Regionálneho združenia Podunajsko.

Konanie Občianskeho združenia Triblavina, ktoré spolu s 37 fyzickými, resp. právnickými osobami podalo námietky voči žiadosti Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) o povolenie zmeny stavby križovatky Triblavina ešte vlani v auguste, podľa ministerstva dopravy spôsobilo predĺženie lehoty výstavby o tri roky.

Skryť Vypnúť reklamu

S čím aktivisti nesúhlasia

Občianske združenie Triblavina tvrdí, že sa v prípade križovatky Triblavina rozhodlo v neprospech občanov. Diaľnica sa má totiž budovať ako štvorpruhová, bez kolektorov.

Pôvodne sa mala stavať s troma pruhmi a súbežnými kolektormi. Národná diaľničná spoločnosť však argumentuje, že zmenu stavby križovatky si vyžiadala nevyhnutná potreba rozšírenia diaľnice z troch na štyri pruhy pre nárast intenzity dopravy.

Prečítajte si tiež: Fico sa nás na dokončenie D1 nepýtal, rok 2010 nemal sľubovať (rozhovor) Čítajte 

Práce na križovatke Triblavina začali v roku 2015, mali trvať do roku 2017, no pre námietky aktivistov boli pozastavené.

Zmluvná cena výstavby križovatky je 19,8 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (23,7 mil. eur vrátane DPH), zhotoviteľom je spoločnosť Porr, s. r. o.

Občianske združenie Triblavina a Združenie domových samospráv podali v marci tohto roku rozklady aj proti predĺženiu platnosti územného rozhodnutia pre výstavbu napojenia križovatky Triblavina na cestu prvej triedy I/61.

Skryť Vypnúť reklamu

To má vplyv na prípravu rozšírenia tejto cesty medzi Bratislavou a Sencom, ak nebude platné územné rozhodnutie, bude potrebné nové posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA) pre túto stavbu. Aktivisti OZ Triblavina mali vlani viaceré výhrady aj v súvislosti s prípravou na rozšírenie D1 v úseku Bratislava - Triblavina

Námietky aktivistov sa nepáči ani Drobovi

Na obnovu prác na križovatke Triblavina na diaľnici D1 a nebrzdenie jej výstavbe námietkami a odvolávaním apelovali aj predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba a starostovia obcí z regiónu.

"Bratislavský samosprávny kraj bude podporovať čím skoršiu výstavbu križovatky Triblavina, ale s tým, že nechávame stále územnú rezervu na výstavbu takzvaných kolektorov," zdôraznil Droba na tlačovej konferencii na mieste výstavby križovatky. Kolektory sú súbežné cesty, ktoré by viedli popri diaľnici a po ich výstavbe volá Občianske združenie Triblavina.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ja to vnímam tak, že vybudovanie križovatky Triblavina je nevyhnutnosť, kolektory sú niečo, čo môžeme mať potom neskôr," dodal Droba. Na obsluhu územia je tak podľa jeho slov v prvom rade potrebné dobudovať križovatku Triblavina.

Prečítajte si tiež: Nové úseky autostrád? Vodiči sa v roku 2018 nedočkajú ani kilometra Čítajte 

"Nikto nevylučuje kolektory do budúcnosti, preto nechávame priestorovú rezervu," uviedol. Ich výstavba by sa podľa Drobu mohla v budúcnosti financovať napríklad cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty).

Droba zároveň vysvetlil, že pre kraj je križovatka Triblavina dôležitá, aby sa mohol posunúť plán kraja vo výstavbe obchvatu Grobov. Prepojenie by v prvej fáze začínalo z križovatky Triblavina a išlo by až po Grinavu pred Pezinkom. "Bratislavský samosprávny kraj má v rozpočte na to 500.000 eur na projektovú dokumentáciu," vyčíslil Droba.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalších 10 miliónov eur, ktoré táto cesta bude stáť, chce kraj čerpať z eurofondov, z Integrovaného regionálneho operačného programu. V druhej fáze má tento obchvat pokračovať až na Modru. "Tam je to zatiaľ vyčíslené asi na 35 miliónov eur a tie plánujeme čerpať z dlhodobého úveru z Európskej investičnej banky," doplnil predseda Bratislavského samosprávneho kraja .

28 starostov

Na výstavbu križovatky Triblavina apelovala aj podpredsedníčka Bratislavského samosprávneho kraja Alžbeta Ožvaldová.

"Táto akcia nie je o tom, že sme prišli proti niekomu bojovať, my sme prišli podporiť niečo, čo je veľmi potrebné," zdôraznila.

Dôležité je totiž podľa nej, aby ľudia nestávali v každodenných zápchach. K výzve sa pridalo aj Bratislavského samosprávneho kraja regionálneho združenia Podunajsko.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 29 540
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 26 910
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 023
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 487
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 477
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 073
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 512
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 461
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 329
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 971
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Árpád Érsek

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Joe Biden zložil prezidentskú prísahu.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump nikomu nechýbal, Biden je prezident

Biden nesľuboval, že Ameriku urobí znovu veľkou. Mal prosbu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Koronavírus na Slovensku: Slovensko má zmluvy na vakcíny pre 85 percent dospelej populácie (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Premiér Igor Matovič (OĽaNO) počas oznámenia o zmluvách na viac ako štyri milióny nových vakcín pre Slovensko.

Neprehliadnite tiež

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Obrátil sa na nás Slovák pracujúci v Anglicku. Žiadosť mu zamietli.

Štefan Holý.

Miera nezamestnanosti v decembri vzrástla na 7,57 percenta

Úrady práce evidovali celkovo 227 341 ľudí bez práce, čo je o 4 365 osôb viac ako v novembri.

Na ilustračnej fotografii je znázornený jeden zo slovenských úradov práce. Veľká časť odchovancov domovov tam po svojom osamostatnení smeruje.

Záchranky poukázali na krátenie zmluvných cien od štátnej poisťovne

Všeobecná zdravotná poisťovňa navrhla zníženie cien od 1. januára v priemere o 20 percent.

Ilustračné foto.

Google podporí projekty digitálnej inklúzie aj na Slovensku

Na výzvu sú vyčlenené dva milióny eur, ktoré rozdelí prostredníctvom grantov.

Google - ilustračná fotografia.