SME

Na križovatke Triblavina sa začne opäť pracovať v auguste, výstavbu zabrzdili námietky aktivistov

Minister dopravy Érsek vyzval aktivistov, aby prestali brzdiť výstavbu križovatky.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Oživenie výstavby na križovatke Triblavina na diaľnici D1 pri Bratislava sa pre ďalšie námietky posúva na august tohto roka. Na štvrtkovej tlačovej konferencii priamo na mieste stavby o tom informoval minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Výstavba križovatky Triblavina sa oficiálne začala v apríli 2015 a dokončená mala byť v apríli 2017. Hlavné práce na projekte však stoja pre námietky.

Aj v súčasnosti podalo podľa ministerstva dopravy Občianske združenie Triblavina a Združenie domových samospráv rozklad voči predĺženiu platnosti územného rozhodnutia napojenia križovatky na cestu prvej triedy.

SkryťVypnúť reklamu

Rezort dopravy predpokladá, že práce na križovatke by mohli pokračovať v lete a trvať do roku 2020, prípadne 2021.

Trojmesačný sklz

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek na stavenisku križovatky Triblavina vo štvrtok upozornil, že stavby napádajú Občianske združenie Triblavina a predseda Združenia domových samospráv v Bratislave Marcel Slávik.

"Je to veľmi zlé, lebo tu meškáme tri mesiace a túto križovatku, ktorá je v ďalšom odvolacom procese, môžeme začať stavať až v auguste. Vyzývam Občianske združenie Triblavina a tých, ktorí nemajú nič iné na práci, len aby sa odvolávali, aby s tým prestali," povedal Érsek.

Ak v tom budú pokračovať, budú mať podľa neho hlavnú zodpovednosť za to, že stotisíc ľudí z okolia sa nedostane na čas do práce a ešte to bude niekoľko rokov trvať.

Spomínaní aktivisti podľa ministra takto brzdia aj výstavbu úsekov D4 a R7 v rámci PPP projektu.

SkryťVypnúť reklamu

Každý má právo sa odvolať

"Nevieme to urýchliť, každý má právo sa odvolať. Ani zmenou zákona to nevieme spraviť, lebo je to európska legislatíva. Nie je to dôvod na vylúčenie občanov, ktorí sa odvolávajú, ale chceme komunikovať s občanmi, ktorí vedia čo chcú," povedal Érsek.

Prečítajte si tiež: D1 do Košíc mali už dokončovať, meškať bude roky Čítajte 

"Chceme, aby sa cesty budovali v rámci zákonov, ale to, čo už robia tieto občianske združenia, aktivisti, už presahuje všetky rámce," vyhlásil minister s tým, že každý mesiac prác stojí peniaze. Ministra prišli podporiť aj predstavitelia Bratislavského samosprávneho kraja (BSK), ako aj obcí a miest z Regionálneho združenia Podunajsko.

Konanie Občianskeho združenia Triblavina, ktoré spolu s 37 fyzickými, resp. právnickými osobami podalo námietky voči žiadosti Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) o povolenie zmeny stavby križovatky Triblavina ešte vlani v auguste, podľa ministerstva dopravy spôsobilo predĺženie lehoty výstavby o tri roky.

SkryťVypnúť reklamu

S čím aktivisti nesúhlasia

Občianske združenie Triblavina tvrdí, že sa v prípade križovatky Triblavina rozhodlo v neprospech občanov. Diaľnica sa má totiž budovať ako štvorpruhová, bez kolektorov.

Pôvodne sa mala stavať s troma pruhmi a súbežnými kolektormi. Národná diaľničná spoločnosť však argumentuje, že zmenu stavby križovatky si vyžiadala nevyhnutná potreba rozšírenia diaľnice z troch na štyri pruhy pre nárast intenzity dopravy.

Prečítajte si tiež: Fico sa nás na dokončenie D1 nepýtal, rok 2010 nemal sľubovať (rozhovor) Čítajte 

Práce na križovatke Triblavina začali v roku 2015, mali trvať do roku 2017, no pre námietky aktivistov boli pozastavené.

Zmluvná cena výstavby križovatky je 19,8 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (23,7 mil. eur vrátane DPH), zhotoviteľom je spoločnosť Porr, s. r. o.

Občianske združenie Triblavina a Združenie domových samospráv podali v marci tohto roku rozklady aj proti predĺženiu platnosti územného rozhodnutia pre výstavbu napojenia križovatky Triblavina na cestu prvej triedy I/61.

SkryťVypnúť reklamu

To má vplyv na prípravu rozšírenia tejto cesty medzi Bratislavou a Sencom, ak nebude platné územné rozhodnutie, bude potrebné nové posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA) pre túto stavbu. Aktivisti OZ Triblavina mali vlani viaceré výhrady aj v súvislosti s prípravou na rozšírenie D1 v úseku Bratislava - Triblavina

Námietky aktivistov sa nepáči ani Drobovi

Na obnovu prác na križovatke Triblavina na diaľnici D1 a nebrzdenie jej výstavbe námietkami a odvolávaním apelovali aj predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba a starostovia obcí z regiónu.

"Bratislavský samosprávny kraj bude podporovať čím skoršiu výstavbu križovatky Triblavina, ale s tým, že nechávame stále územnú rezervu na výstavbu takzvaných kolektorov," zdôraznil Droba na tlačovej konferencii na mieste výstavby križovatky. Kolektory sú súbežné cesty, ktoré by viedli popri diaľnici a po ich výstavbe volá Občianske združenie Triblavina.

SkryťVypnúť reklamu

"Ja to vnímam tak, že vybudovanie križovatky Triblavina je nevyhnutnosť, kolektory sú niečo, čo môžeme mať potom neskôr," dodal Droba. Na obsluhu územia je tak podľa jeho slov v prvom rade potrebné dobudovať križovatku Triblavina.

Prečítajte si tiež: Nové úseky autostrád? Vodiči sa v roku 2018 nedočkajú ani kilometra Čítajte 

"Nikto nevylučuje kolektory do budúcnosti, preto nechávame priestorovú rezervu," uviedol. Ich výstavba by sa podľa Drobu mohla v budúcnosti financovať napríklad cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty).

Droba zároveň vysvetlil, že pre kraj je križovatka Triblavina dôležitá, aby sa mohol posunúť plán kraja vo výstavbe obchvatu Grobov. Prepojenie by v prvej fáze začínalo z križovatky Triblavina a išlo by až po Grinavu pred Pezinkom. "Bratislavský samosprávny kraj má v rozpočte na to 500.000 eur na projektovú dokumentáciu," vyčíslil Droba.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalších 10 miliónov eur, ktoré táto cesta bude stáť, chce kraj čerpať z eurofondov, z Integrovaného regionálneho operačného programu. V druhej fáze má tento obchvat pokračovať až na Modru. "Tam je to zatiaľ vyčíslené asi na 35 miliónov eur a tie plánujeme čerpať z dlhodobého úveru z Európskej investičnej banky," doplnil predseda Bratislavského samosprávneho kraja .

28 starostov

Na výstavbu križovatky Triblavina apelovala aj podpredsedníčka Bratislavského samosprávneho kraja Alžbeta Ožvaldová.

"Táto akcia nie je o tom, že sme prišli proti niekomu bojovať, my sme prišli podporiť niečo, čo je veľmi potrebné," zdôraznila.

Dôležité je totiž podľa nej, aby ľudia nestávali v každodenných zápchach. K výzve sa pridalo aj Bratislavského samosprávneho kraja regionálneho združenia Podunajsko.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 696
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 553
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 065
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 876
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 612
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 935
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 099
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 116
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 231
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 494
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 715
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 419
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 499
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 375
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 231
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 494
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 715
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 419
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 499
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 375
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu