SME
Pondelok, 6. apríl, 2020 | Meniny má Irena

Výstavba úseku D1 s tunelom Višňové sa môže predĺžiť o rok

Ak sa NDS so zhotoviteľom nedohodne, uvažuje nad medzinárodnou arbitrážou.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Výstavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra s tunelom Višňové sa môže predĺžiť o jeden rok.

Namiesto zmluvného ukončenia do konca roku 2019 by mala trvať až do konca roku 2020. Dvojrúrový tunel Višňové (7,5 km) mať byť prerazený do konca minulého roka, nový očakávaný termín je v lete tohto roka.

Článok pokračuje pod video reklamou

NDS sa pripravuje na medzinárodnú arbitráž

"Na úseku podľa nášho odhadu dôjde k časovému zdržaniu zhruba jeden rok oproti termínu (dokončenia) koniec roku 2019. Predpokladáme, že zhruba na konci roku 2020 by technicky malo byť reálne spustiť prevádzku na úseku," informoval v pondelok na stretnutí s médiami investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek.

NDS v súvislosti s meškaním stavebných prác na tomto úseku, vrátane razenia tunela Višňové, si nárokuje u zhotoviteľa sankciu vo výške 2 mil. eur za každý mesiac omeškania.

Združenie stavebných spoločností Salini Impregilo a Dúha, a. s., ktoré úsek stavajú od leta 2014, sa odvoláva na zhoršené geologické podmienky na stavbe.

Rozhodnúť by mal nezávislý stavebný dozor. Ak sa NDS so zhotoviteľom nedohodne, uvažuje nad využitím medzinárodnej arbitráže za pomoci zahraničného odborníka.

"Vzhľadom na veľmi zložité geologické podmienky v strede masívu prerazenie tunela očakávam niekedy v letných mesiacoch tohto roku. Podali sme nárok na uplatnenie sankcie, ktorý bude vyhodnotený spoločne s nárokom zhotoviteľa na zhoršené geologické podmienky," uviedol Hájek.

"Pravdepodobne sa nedohodneme a bude musieť dôjsť k medzinárodnej arbitráži, ktorú pripravujeme. Bude musieť prísť pravdepodobne zahraničný odborník, ktorý určí, do akej miery je zdržanie z viny zhotoviteľa a do akej miery z viny zhoršených geologických podmienok," vysvetlil Hájek.

Úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala je vo výstavbe od leta 2014, zmluvná cena dosahuje 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

V omeškaní sú aj ďalšie dva úseky D1. Úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km) mal byť pôvodne hotový začiatkom tohto roka, výstavba sa podľa predpokladov môže predĺžiť o jeden a štvrť roka do mája 2019. Súčasťou úseku budú dva dvojrúrové tunely Ovčiarsko (2367 metrov) a Žilina (651 metrov).

Stavebné práce trvajú od roku 2014, zmluvná cena predstavuje 427,2 mil. eur bez DPH. Zhotoviteľom stavby je združenie spoločností Doprastav, a. s., Strabag, s. r. o.,, Váhostav - SK, a. s. a Metrostav, a. s.

Práce na D1 pri Ružomberku pozastavili

Úsek D1 Hubová - Ivachnová (15 km) pri Ružomberku mal byť odovzdaný do prevádzky vlani v lete. Pre nepredvídateľné geologické podmienky počas prác pri západnom portáli Čebrať boli práce na časti úseku pozastavené, trasa sa musí zmeniť (bude kratšia o tristo metrov) a tunel bude dlhý namiesto dvoch kilometrov o tisíc šesťsto metrov viac.

Prečítajte si tiež: Obnovenie výstavby na diaľnici pri Ružomberku sa posúva Čítajte 

Lehota výstavby sa tak predĺži o päť rokov predbežne do leta 2022.

Zhotoviteľom úseku je združenie spoločností OHL ŽS, a. s., a Váhostav - SK. Práce sa začali v roku 2014, zmluvná cena 227,3 mil. eur bez DPH by sa z dôvodu dodatočných prác mala zvýšiť predbežne o 61 mil. eur.

Ministerstvo životného prostredia SR z dôvodu zmeny stavby vydalo koncom februára záverečné stanovisko v rámci posúdenia vplyvov na životné prostredie (EIA). Účinnosť malo nadobudnúť od apríla, no pre námietku sa lehota môže posunúť o dva, alebo tri mesiace.

NDS predtým už vydala pokyn na mobilizáciu zhotoviteľa a realizáciu prípravných prác pred razením tunela Čebrať, právoplatnosť stanoviska EIA je však podmienkou začatia razenia v tuneli. Príprava projektovej dokumentácie by mala trvať zhruba jeden rok od právoplatnosti EIA, môže to byť však aj skôr.

V pôsobnosti NDS je v súčasnosti vo výstavbe celkovo šesť diaľničných úsekov D1 a D3 v celkovej dĺžke takmer 68 km, ako aj diaľničný privádzač D1 Lietavská Lúčka - Žilina v dĺžke 2,6 km.

Výstavbu úsekov D4 a R7 v okolí Bratislavy v dĺžke 59 km v rámci PPP projektu má na starosti koncesionárska spoločnosť Zero Bypass na čele so španielskou spoločnosťou Cintra.

Práce sa naplno stále nezačali ani dva roky od podpisu koncesnej zmluvy, hoci jednotlivé úseky by mali byť hotové v roku 2020. Predpokladá sa predĺženie lehoty výstavby zhruba o rok až dva.

V utorok sa na tejto stavbe koná kontrolný deň s účasťou ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka a koncesionára.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  2. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  3. Nestarnú, ale dozrievajú
  4. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  5. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  6. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  7. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  8. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  9. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  10. Bude dobre!
  1. Sú vaše deti teraz viac na nete?Zoberte ich na www.detinanete.sk
  2. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  3. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  4. Aby nám Veľká noc nezostala ležať v žalúdku...
  5. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  6. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  7. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  8. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  9. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  10. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 56 873
  2. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 37 674
  3. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 26 412
  4. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 19 080
  5. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 17 663
  6. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 17 223
  7. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 16 964
  8. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 13 816
  9. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 13 133
  10. Bude dobre! 12 387

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice

Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Vláda obmedzila voľný pohyb ľudí od stredy do pondelka

Britský premiér je pre Covid-19 na jednotke intenzívnej starostlivosti.

Premiér Matovič niekedy odpovedá na otázky novinárov aj dve hodiny.
Autorská strana Samuela Marca

Toto sme o Matovičovi vedeli v roku 2020 (píše Samo Marec)

Takíto ľudia sa nakoniec odkopú vždy, ale krízy milujú.

Predseda vlády Igor Matovič.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nemá súperiť o najlepší status, ale dôveryhodne vysvetľovať

Veľa Slovákov vie, že sieť zdravotníctva všetkých neunesie, preto sú zodpovední

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €

Rúško z textílie na opakované použitie nájdete v denníku SME v utorok 7. apríla.

Neprehliadnite tiež

Európska komisia predstaví ďalšiu formu pomoci pre firmy

Podmienkou získania finančnej podpory bude splnenie istých štandardov riadenia.

Ilustračné foto.

Vláda schválila odklad splátok úveru na deväť mesiacov

Žiadateľ nesmie mať neuhradené splátky.

Minister financií Eduard Heger (OĽaNO) počas 4. rokovania vlády v Bratislave 25. marca 2020.
Index Dax prvýkrát v histórii uzavrel nad hranicou 13-tisíc bodov.
(ilustračné foto)