Výstavba úseku D1 s tunelom Višňové sa môže predĺžiť o rok

Ak sa NDS so zhotoviteľom nedohodne, uvažuje nad medzinárodnou arbitrážou.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Výstavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra s tunelom Višňové sa môže predĺžiť o jeden rok.

Namiesto zmluvného ukončenia do konca roku 2019 by mala trvať až do konca roku 2020. Dvojrúrový tunel Višňové (7,5 km) mať byť prerazený do konca minulého roka, nový očakávaný termín je v lete tohto roka.

Článok pokračuje pod video reklamou

NDS sa pripravuje na medzinárodnú arbitráž

"Na úseku podľa nášho odhadu dôjde k časovému zdržaniu zhruba jeden rok oproti termínu (dokončenia) koniec roku 2019. Predpokladáme, že zhruba na konci roku 2020 by technicky malo byť reálne spustiť prevádzku na úseku," informoval v pondelok na stretnutí s médiami investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek.

NDS v súvislosti s meškaním stavebných prác na tomto úseku, vrátane razenia tunela Višňové, si nárokuje u zhotoviteľa sankciu vo výške 2 mil. eur za každý mesiac omeškania.

Združenie stavebných spoločností Salini Impregilo a Dúha, a. s., ktoré úsek stavajú od leta 2014, sa odvoláva na zhoršené geologické podmienky na stavbe.

Rozhodnúť by mal nezávislý stavebný dozor. Ak sa NDS so zhotoviteľom nedohodne, uvažuje nad využitím medzinárodnej arbitráže za pomoci zahraničného odborníka.

"Vzhľadom na veľmi zložité geologické podmienky v strede masívu prerazenie tunela očakávam niekedy v letných mesiacoch tohto roku. Podali sme nárok na uplatnenie sankcie, ktorý bude vyhodnotený spoločne s nárokom zhotoviteľa na zhoršené geologické podmienky," uviedol Hájek.

"Pravdepodobne sa nedohodneme a bude musieť dôjsť k medzinárodnej arbitráži, ktorú pripravujeme. Bude musieť prísť pravdepodobne zahraničný odborník, ktorý určí, do akej miery je zdržanie z viny zhotoviteľa a do akej miery z viny zhoršených geologických podmienok," vysvetlil Hájek.

Úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala je vo výstavbe od leta 2014, zmluvná cena dosahuje 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

V omeškaní sú aj ďalšie dva úseky D1. Úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km) mal byť pôvodne hotový začiatkom tohto roka, výstavba sa podľa predpokladov môže predĺžiť o jeden a štvrť roka do mája 2019. Súčasťou úseku budú dva dvojrúrové tunely Ovčiarsko (2367 metrov) a Žilina (651 metrov).

Stavebné práce trvajú od roku 2014, zmluvná cena predstavuje 427,2 mil. eur bez DPH. Zhotoviteľom stavby je združenie spoločností Doprastav, a. s., Strabag, s. r. o.,, Váhostav - SK, a. s. a Metrostav, a. s.

Práce na D1 pri Ružomberku pozastavili

Úsek D1 Hubová - Ivachnová (15 km) pri Ružomberku mal byť odovzdaný do prevádzky vlani v lete. Pre nepredvídateľné geologické podmienky počas prác pri západnom portáli Čebrať boli práce na časti úseku pozastavené, trasa sa musí zmeniť (bude kratšia o tristo metrov) a tunel bude dlhý namiesto dvoch kilometrov o tisíc šesťsto metrov viac.

Prečítajte si tiež: Obnovenie výstavby na diaľnici pri Ružomberku sa posúva

Lehota výstavby sa tak predĺži o päť rokov predbežne do leta 2022.

Zhotoviteľom úseku je združenie spoločností OHL ŽS, a. s., a Váhostav - SK. Práce sa začali v roku 2014, zmluvná cena 227,3 mil. eur bez DPH by sa z dôvodu dodatočných prác mala zvýšiť predbežne o 61 mil. eur.

Ministerstvo životného prostredia SR z dôvodu zmeny stavby vydalo koncom februára záverečné stanovisko v rámci posúdenia vplyvov na životné prostredie (EIA). Účinnosť malo nadobudnúť od apríla, no pre námietku sa lehota môže posunúť o dva, alebo tri mesiace.

NDS predtým už vydala pokyn na mobilizáciu zhotoviteľa a realizáciu prípravných prác pred razením tunela Čebrať, právoplatnosť stanoviska EIA je však podmienkou začatia razenia v tuneli. Príprava projektovej dokumentácie by mala trvať zhruba jeden rok od právoplatnosti EIA, môže to byť však aj skôr.

V pôsobnosti NDS je v súčasnosti vo výstavbe celkovo šesť diaľničných úsekov D1 a D3 v celkovej dĺžke takmer 68 km, ako aj diaľničný privádzač D1 Lietavská Lúčka - Žilina v dĺžke 2,6 km.

Výstavbu úsekov D4 a R7 v okolí Bratislavy v dĺžke 59 km v rámci PPP projektu má na starosti koncesionárska spoločnosť Zero Bypass na čele so španielskou spoločnosťou Cintra.

Práce sa naplno stále nezačali ani dva roky od podpisu koncesnej zmluvy, hoci jednotlivé úseky by mali byť hotové v roku 2020. Predpokladá sa predĺženie lehoty výstavby zhruba o rok až dva.

V utorok sa na tejto stavbe koná kontrolný deň s účasťou ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka a koncesionára.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 736
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 351
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 716
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 12 359
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 206
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 651
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 996
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 575
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 756
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 387

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.

Na bratislavskom nábreží vznikne Eurovea City

Nová mestská štvrť vznikne prepojením viacerých projektov na brehu Dunaja.

Semafory majú tajné tlačidlo. Na čo slúži?

Nie každý gombík spustí zelenú.

Cestujúci musia na lietadlá dlhšie čakať. Na čo všetko majú nárok

Odškodnenie pasažierov sa môže pohybovať až do výšky 600 eur.

Vládny dlh v eurozóne v prvom štvrťroku mierne vzrástol

V celej Európskej únii dlh naopak klesol.