Výstavba úseku D1 s tunelom Višňové sa môže predĺžiť o rok

Ak sa NDS so zhotoviteľom nedohodne, uvažuje nad medzinárodnou arbitrážou.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Výstavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra s tunelom Višňové sa môže predĺžiť o jeden rok.

Namiesto zmluvného ukončenia do konca roku 2019 by mala trvať až do konca roku 2020. Dvojrúrový tunel Višňové (7,5 km) mať byť prerazený do konca minulého roka, nový očakávaný termín je v lete tohto roka.

NDS sa pripravuje na medzinárodnú arbitráž

"Na úseku podľa nášho odhadu dôjde k časovému zdržaniu zhruba jeden rok oproti termínu (dokončenia) koniec roku 2019. Predpokladáme, že zhruba na konci roku 2020 by technicky malo byť reálne spustiť prevádzku na úseku," informoval v pondelok na stretnutí s médiami investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek.

NDS v súvislosti s meškaním stavebných prác na tomto úseku, vrátane razenia tunela Višňové, si nárokuje u zhotoviteľa sankciu vo výške 2 mil. eur za každý mesiac omeškania.

Združenie stavebných spoločností Salini Impregilo a Dúha, a. s., ktoré úsek stavajú od leta 2014, sa odvoláva na zhoršené geologické podmienky na stavbe.

Rozhodnúť by mal nezávislý stavebný dozor. Ak sa NDS so zhotoviteľom nedohodne, uvažuje nad využitím medzinárodnej arbitráže za pomoci zahraničného odborníka.

"Vzhľadom na veľmi zložité geologické podmienky v strede masívu prerazenie tunela očakávam niekedy v letných mesiacoch tohto roku. Podali sme nárok na uplatnenie sankcie, ktorý bude vyhodnotený spoločne s nárokom zhotoviteľa na zhoršené geologické podmienky," uviedol Hájek.

"Pravdepodobne sa nedohodneme a bude musieť dôjsť k medzinárodnej arbitráži, ktorú pripravujeme. Bude musieť prísť pravdepodobne zahraničný odborník, ktorý určí, do akej miery je zdržanie z viny zhotoviteľa a do akej miery z viny zhoršených geologických podmienok," vysvetlil Hájek.

Úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala je vo výstavbe od leta 2014, zmluvná cena dosahuje 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

V omeškaní sú aj ďalšie dva úseky D1. Úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km) mal byť pôvodne hotový začiatkom tohto roka, výstavba sa podľa predpokladov môže predĺžiť o jeden a štvrť roka do mája 2019. Súčasťou úseku budú dva dvojrúrové tunely Ovčiarsko (2367 metrov) a Žilina (651 metrov).

Stavebné práce trvajú od roku 2014, zmluvná cena predstavuje 427,2 mil. eur bez DPH. Zhotoviteľom stavby je združenie spoločností Doprastav, a. s., Strabag, s. r. o.,, Váhostav - SK, a. s. a Metrostav, a. s.

Práce na D1 pri Ružomberku pozastavili

Úsek D1 Hubová - Ivachnová (15 km) pri Ružomberku mal byť odovzdaný do prevádzky vlani v lete. Pre nepredvídateľné geologické podmienky počas prác pri západnom portáli Čebrať boli práce na časti úseku pozastavené, trasa sa musí zmeniť (bude kratšia o tristo metrov) a tunel bude dlhý namiesto dvoch kilometrov o tisíc šesťsto metrov viac.

Prečítajte si tiež: Obnovenie výstavby na diaľnici pri Ružomberku sa posúva

Lehota výstavby sa tak predĺži o päť rokov predbežne do leta 2022.

Zhotoviteľom úseku je združenie spoločností OHL ŽS, a. s., a Váhostav - SK. Práce sa začali v roku 2014, zmluvná cena 227,3 mil. eur bez DPH by sa z dôvodu dodatočných prác mala zvýšiť predbežne o 61 mil. eur.

Ministerstvo životného prostredia SR z dôvodu zmeny stavby vydalo koncom februára záverečné stanovisko v rámci posúdenia vplyvov na životné prostredie (EIA). Účinnosť malo nadobudnúť od apríla, no pre námietku sa lehota môže posunúť o dva, alebo tri mesiace.

NDS predtým už vydala pokyn na mobilizáciu zhotoviteľa a realizáciu prípravných prác pred razením tunela Čebrať, právoplatnosť stanoviska EIA je však podmienkou začatia razenia v tuneli. Príprava projektovej dokumentácie by mala trvať zhruba jeden rok od právoplatnosti EIA, môže to byť však aj skôr.

V pôsobnosti NDS je v súčasnosti vo výstavbe celkovo šesť diaľničných úsekov D1 a D3 v celkovej dĺžke takmer 68 km, ako aj diaľničný privádzač D1 Lietavská Lúčka - Žilina v dĺžke 2,6 km.

Výstavbu úsekov D4 a R7 v okolí Bratislavy v dĺžke 59 km v rámci PPP projektu má na starosti koncesionárska spoločnosť Zero Bypass na čele so španielskou spoločnosťou Cintra.

Práce sa naplno stále nezačali ani dva roky od podpisu koncesnej zmluvy, hoci jednotlivé úseky by mali byť hotové v roku 2020. Predpokladá sa predĺženie lehoty výstavby zhruba o rok až dva.

V utorok sa na tejto stavbe koná kontrolný deň s účasťou ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka a koncesionára.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  6. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  1. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  4. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  5. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  6. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  7. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  8. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  9. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 317
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 479
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 901
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 214
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 15 197
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 188
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 344
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 736
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 4 294
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 536

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

USA uvalili sankcie na venezuelskú štátnu ťažobnú spoločnosť Minerven

Uganda oznámila, že za dovážanie zlata z Venezuely vyšetruje svoju najväčšiu rafinériu.

Ilustračné foto.

Francúzsko znížilo prognózu rastu

Minister financií Le Maire zhoršil prognózu rastu domácej ekonomiky v tomto roku.

Bruno Le Maire.

Brexit zatiaľ poplatky na univerzitách neovplyvní

Osud programu Erasmus+ v Británii je neistý.

Slovenských študentov, ktorí si dali za cieľ štúdium na Oxforde najviac zaujíma, za akých podmienok budú môcť v Anglicku študovať.
Ilustračné foto.

Facebook mení Instagram na obchodnú platformu

Instagram dovolí užívateľom nakupovať veci priamo cez svoju aplikáciu.

Ilustračné foto.