SME
Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš

Výstavbu úsekov D4 a R7 v okolí Bratisla nemusia stihnúť do 2020, stále chýbajú stavebné povolenia

Spoločnosť Zero Bypass neuviedla ani nový predpokladaný termín ukončenia stavby v rámci PPP projektu.

Ilustračné foto - stavbaIlustračné foto - stavba(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Koncesionárska spoločnosť Zero Bypass Limited nepotvrdila, či výstavbu úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy ešte stihne zabezpečiť v pôvodne plánovanom termíne v roku 2020.

Neuviedla ani nový predpokladaný termín ukončenia stavby v rámci PPP projektu.

Práce sa pre meškanie s prípravou, stavebnými povoleniami naplno nezačali ani takmer dva roky od podpísania koncesnej zmluvy so štátom v máji 2016 a 1,5 roka od oficiálneho poklepania základného kameňa v októbri 2016.

Článok pokračuje pod video reklamou

Aké sú dôvody

"Hlavným dôvodom boli a sú právoplatné stavebné povolenia zmeny stavby pred dokončením, ktoré nám umožnia začať s výstavbou podľa našich technických a projektových riešení. Všade tam, kde nám stavebné povolenia umožňovali vykonávať aspoň čiastočné činnosti, sme začali a veríme, že práce už budú napredovať," zdôvodnila meškanie s výstavbou spoločnosť Zero Bypass pre agentúru SITA.

Spoločnosť je zložená z členov konzorcia Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. Hlavný zhotoviteľ D4R7 Construction, s. r. o., zahŕňa španielsku spoločnosť Ferrovial Agroman a rakúsky Porr Bau.

Stavebné práce sa podľa koncesionára môžu v plnom rozsahu začať vtedy, keď získa platné, upravené stavebné povolenia, ktoré budú odrážať technické a projektové riešenia predložené v tendri a na základe ktorých získal zadanie na výstavbu D4/R7.

"Je dôležité si uvedomiť, že tender na výstavbu bratislavského obchvatu umožnil všetkým súťažiacim konzorciám ponúknuť alternatívne dizajnové riešenia, čo sme aj urobili, a to nám umožnilo ponúknuť konkurencieschopnú cenovú ponuku s pozitívnym dopadom pre všetkých daňových poplatníkov," uviedol Zero Bypass.

Získanie povolení

Koncesionár tvrdí, že v tomto okamihu sa nemôže vyjadriť k meškaniu projektu. Dúfa však, že spolu so všetkými relevantnými úradmi a stranami zúčastnenými na projekte je spoločným záujmom, aby stavebné práce začali okamžite po získaní spomenutých platných povolení, reflektujúcich schválený projekt.

"Radi by sme zdôraznili skutočnosť, že v rámci lokalít, kde nám v súčasnosti platné stavebné povolenia umožnili začať aspoň niektoré čiastkové práce, sme tak už urobili a spoločne veríme, že pozitívna snaha a prístup všetkých zúčastnených nám umožnia urýchliť proces a čoskoro začať stavebné práce na všetkých úsekoch," uviedla spoločnosť.

O zmenu vydaných stavebných povolení požiadal koncesionár preto, aby odrážali jeho technické a projektové riešenia, keď získal platné stavebné povolenia vydané na základe pôvodnej dokumentácie k tendru.

"Požadovaný proces zmeny stavby pred dokončením odvtedy pokračuje a musíme rešpektovať dĺžku administratívnych procesov, ako aj mieru angažovanosti a spolupráce zo strany úradov," upozornil Zero Bypass.

"Napriek určitým problémom pevne veríme, že v spolupráci so všetkými zúčastnenými dokážeme spoločne zvládnuť prekážky a dokázať, že vybudovanie D4/R7 bude úspech prinášajúci veľkú hodnotu všetkým komunitám a bratislavskému regiónu," očakáva koncesionár.

Kvalita nebude nižšia

Zero Bypass optimalizoval a upravil technické riešenia projektu tak, aby bol dosiahnutý ideálny pomer medzi kvalitou a nákladmi potrebnými na výstavbu.

Spoločnosť tvrdí, že kvalita nebude nižšia a bude v plnom súlade s platnými normami a požiadavkami koncesnej zmluvy.

"Ide o optimalizáciu technických riešení na základe nášho dlhoročného medzinárodného know-how, ktoré nám umožňuje dosiahnuť optimálny pomer medzi kvalitou a cenou, a to pri splnení všetkých požiadaviek. Technické riešenia boli súčasťou už našej súťažnej, víťaznej ponuky, bolo ich však následne potrebné komplexne rozpracovať," dodal Zero Bypass.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR opätovne vyzvalo koncesionára, aby začal výstavbu naplno na základe právoplatných stavebných povolení do maximálnej možnej miery. Mal by tak minimalizovať akékoľvek omeškanie, čo je zakotvené priamo v koncesnej zmluve. Rezort zároveň vyslovil znepokojenie nad vyhláseniami koncesionára, ktorými sa snaží ospravedlňovať nedostatok svojho nasadenia na stavbe. Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek plánuje na stavbe D4/R7 kontrolný deň aj za účasti koncesionára.

"Ministerstvo dopravy koncesionárovi už pred viac ako pol rokom odovzdalo všetky stavebné povolenia, na základe ktorých koncesionár môže začať stavať,“ informoval v stredu rezort agentúru SITA. "Celý proces zmeny týchto vydaných stavebných povolení podľa ponuky, ktorú predložil koncesionár, je plne v jeho kompetencii a koncesionár s týmto postupom musel rátať už pri predložení svojej ponuky a podpise zmluvy,“ uviedlo ministerstvo s tým, že z koncesnej zmluvy úplne jednoznačne vyplýva, že za tento proces je v plnej miere zodpovedný koncesionár.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. 30 rokov slobody
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. 30 rokov slobody
  4. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  5. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  6. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  7. Slováci sú chlebovým národom
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  10. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 168
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 12 169
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 11 351
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 214
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 10 084
  6. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 9 403
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 357
  8. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 7 797
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 331
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 6 501

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Zvolen), Doprava (Trnava), Doprava (Senec), Obchvat Bratislavy

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovor

Autor Gorily Holúbek: Flašíka viem vysvetliť, polícia sa mi neozvala

Kvalita nahrávky je podobná originálu.

Bývalý analytik SIS Peter Holúbek podľa Gorily odpočúval konšpiračný byt na Vazovej ulici.
Dobré ráno

Dobré ráno: Johnson prekvapil a dohodol sa s EÚ na odchode

V sobotu zasadne britský parlament

Podcast Dobré Ráno
Komentár šéfredaktorky

Čo nám Gorila hovorí o Ficovi a Haščákovi

Gorila ponúkla jasnú predstavu, ako si interpretujú fungovanie štátu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Ráž počas koncertu skupiny Elán

Neprehliadnite tiež

Šramko: Nový rozpočet je optimistický, politici ignorujú odborníkov

Podľa šéfa RRZ sa z reforiem stal politický boj.

Ivan Šramko, predseda Rady pre rozpočtovú zodpovednosť.
Nová šéfka Medzinárodného menového fondu (MMF) Kristalina Georgievová.

Renault zhoršil odhad vývoja tržieb, očakáva ich pokles

Francúzska automobilka zhoršila výhľad vývoja tržieb v tomto roku.

Renault.

Ani Ruskova exmanželka zmenky nevidela

Dučák, obvinený v inej Kočnerovej kauze, si zo súdu zrejme uťahoval.

Vľavo podnikateľ v médiách Ján Kováčik, vpravo hore Kočnerov dlhoročný priateľ Jozef Dučák st. a bývalá manželka Pavla Ruska Viera.