SME
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Výstavbu úsekov D4 a R7 v okolí Bratisla nemusia stihnúť do 2020, stále chýbajú stavebné povolenia

Spoločnosť Zero Bypass neuviedla ani nový predpokladaný termín ukončenia stavby v rámci PPP projektu.

Ilustračné foto - stavbaIlustračné foto - stavba (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Koncesionárska spoločnosť Zero Bypass Limited nepotvrdila, či výstavbu úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy ešte stihne zabezpečiť v pôvodne plánovanom termíne v roku 2020.

Neuviedla ani nový predpokladaný termín ukončenia stavby v rámci PPP projektu.

Práce sa pre meškanie s prípravou, stavebnými povoleniami naplno nezačali ani takmer dva roky od podpísania koncesnej zmluvy so štátom v máji 2016 a 1,5 roka od oficiálneho poklepania základného kameňa v októbri 2016.

Skryť Vypnúť reklamu

Aké sú dôvody

"Hlavným dôvodom boli a sú právoplatné stavebné povolenia zmeny stavby pred dokončením, ktoré nám umožnia začať s výstavbou podľa našich technických a projektových riešení. Všade tam, kde nám stavebné povolenia umožňovali vykonávať aspoň čiastočné činnosti, sme začali a veríme, že práce už budú napredovať," zdôvodnila meškanie s výstavbou spoločnosť Zero Bypass pre agentúru SITA.

Spoločnosť je zložená z členov konzorcia Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. Hlavný zhotoviteľ D4R7 Construction, s. r. o., zahŕňa španielsku spoločnosť Ferrovial Agroman a rakúsky Porr Bau.

Stavebné práce sa podľa koncesionára môžu v plnom rozsahu začať vtedy, keď získa platné, upravené stavebné povolenia, ktoré budú odrážať technické a projektové riešenia predložené v tendri a na základe ktorých získal zadanie na výstavbu D4/R7.

Skryť Vypnúť reklamu

"Je dôležité si uvedomiť, že tender na výstavbu bratislavského obchvatu umožnil všetkým súťažiacim konzorciám ponúknuť alternatívne dizajnové riešenia, čo sme aj urobili, a to nám umožnilo ponúknuť konkurencieschopnú cenovú ponuku s pozitívnym dopadom pre všetkých daňových poplatníkov," uviedol Zero Bypass.

Získanie povolení

Koncesionár tvrdí, že v tomto okamihu sa nemôže vyjadriť k meškaniu projektu. Dúfa však, že spolu so všetkými relevantnými úradmi a stranami zúčastnenými na projekte je spoločným záujmom, aby stavebné práce začali okamžite po získaní spomenutých platných povolení, reflektujúcich schválený projekt.

"Radi by sme zdôraznili skutočnosť, že v rámci lokalít, kde nám v súčasnosti platné stavebné povolenia umožnili začať aspoň niektoré čiastkové práce, sme tak už urobili a spoločne veríme, že pozitívna snaha a prístup všetkých zúčastnených nám umožnia urýchliť proces a čoskoro začať stavebné práce na všetkých úsekoch," uviedla spoločnosť.

O zmenu vydaných stavebných povolení požiadal koncesionár preto, aby odrážali jeho technické a projektové riešenia, keď získal platné stavebné povolenia vydané na základe pôvodnej dokumentácie k tendru.

Skryť Vypnúť reklamu

"Požadovaný proces zmeny stavby pred dokončením odvtedy pokračuje a musíme rešpektovať dĺžku administratívnych procesov, ako aj mieru angažovanosti a spolupráce zo strany úradov," upozornil Zero Bypass.

"Napriek určitým problémom pevne veríme, že v spolupráci so všetkými zúčastnenými dokážeme spoločne zvládnuť prekážky a dokázať, že vybudovanie D4/R7 bude úspech prinášajúci veľkú hodnotu všetkým komunitám a bratislavskému regiónu," očakáva koncesionár.

Kvalita nebude nižšia

Zero Bypass optimalizoval a upravil technické riešenia projektu tak, aby bol dosiahnutý ideálny pomer medzi kvalitou a nákladmi potrebnými na výstavbu.

Spoločnosť tvrdí, že kvalita nebude nižšia a bude v plnom súlade s platnými normami a požiadavkami koncesnej zmluvy.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ide o optimalizáciu technických riešení na základe nášho dlhoročného medzinárodného know-how, ktoré nám umožňuje dosiahnuť optimálny pomer medzi kvalitou a cenou, a to pri splnení všetkých požiadaviek. Technické riešenia boli súčasťou už našej súťažnej, víťaznej ponuky, bolo ich však následne potrebné komplexne rozpracovať," dodal Zero Bypass.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR opätovne vyzvalo koncesionára, aby začal výstavbu naplno na základe právoplatných stavebných povolení do maximálnej možnej miery. Mal by tak minimalizovať akékoľvek omeškanie, čo je zakotvené priamo v koncesnej zmluve. Rezort zároveň vyslovil znepokojenie nad vyhláseniami koncesionára, ktorými sa snaží ospravedlňovať nedostatok svojho nasadenia na stavbe. Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek plánuje na stavbe D4/R7 kontrolný deň aj za účasti koncesionára.

"Ministerstvo dopravy koncesionárovi už pred viac ako pol rokom odovzdalo všetky stavebné povolenia, na základe ktorých koncesionár môže začať stavať,“ informoval v stredu rezort agentúru SITA. "Celý proces zmeny týchto vydaných stavebných povolení podľa ponuky, ktorú predložil koncesionár, je plne v jeho kompetencii a koncesionár s týmto postupom musel rátať už pri predložení svojej ponuky a podpise zmluvy,“ uviedlo ministerstvo s tým, že z koncesnej zmluvy úplne jednoznačne vyplýva, že za tento proces je v plnej miere zodpovedný koncesionár.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  2. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  3. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  4. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  8. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  9. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  1. Podcast: Jeden lístok, veľa tratí
  2. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  3. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  4. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  7. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  8. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  9. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  10. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 818
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 120
  3. Aká je chémia vôní 10 549
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 837
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 724
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 319
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 723
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 545
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 075
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy 6 910
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Obchvat Bratislavy
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozprávky SME

Či za dobré sa treba dobrým odmeniť (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky

Jankovská by chcela Vianoce na slobode. Vylúčené to nie je

Rozhodnúť môže sama prokurátorka alebo na žiadosť aj súd.

Monika Jankovská.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Jankovská povedala len toľko, čo musela

S týmto sa vyšetrovatelia neuspokoja.

Peter Tkačenko
Mads Mikkelsen.

Neprehliadnite tiež

Zastavme korupciu považuje za najtransparentnejší výber šéfov JAVYS a Transpetrolu

Pri JAVYS a Transpetrole je známe presné zloženie výberových komisií.

Logo Jadrovej a vyraďovacej spoločnosti.

Pošta zrušila obstarávanie na prepravu peňažnej hotovosti

Ponuku preložili len dvaja uchádzači, čo sa nedá považovať za relevantnú hospodársku súťaž.

Poštárske auto prišlo po vybavenie bývalej pošty.

Sulík predstaví ďalšie podnikateľské kilečko ešte do Vianoc

Súbor bude podľa Sulíka obsahovať omnoho viac opatrení ako prvé kilečko.

Minister hospodárstva Richard Sulík.

SaS predstavila svoj plán obnovy, dôraz kladie na efektívnosť

V pláne SaS nechýba ani Sulíkov odvodový bonus.

Minister hospodárstva Richard Sulík.