Spojenie škôl s praxou oceňujú mnohí pedagógovia aj riaditelia škôl. Stredná odborná škola I. Krasku v Púchove je zameraná na spracovanie gumy a plastov a v duálnom systéme funguje druhý rok.
„Púchov má tradíciu predovšetkým v gumárskom priemysle. Od päťdesiatych rokov minulého storočia sa tu nepretržite vyrábajú pneumatiky, v okolí teda pôsobí viacero firiem so zameraním na gumárstvo a plasty,“ opisuje regionálnu situáciu riaditeľka školy Lenka Jancíková.
Duálne vzdelávanie je na Slovensku relatívne novým pojmom, no jeho princípy mohli na vlastnej koži zažiť už naši rodičia či starí rodičia. Opätovne bol zavedený v roku 2015 s niekoľkými zmenami oproti minulosti.
Veľa mladých nadšencov do poľnohospodárskej výroby neprichádza. Predsa sú takí, ktorých to tam naozaj baví Čítajte„Do systému môžu byť zaradené iba odbory na to vhodné a, samozrejme, len tie, o ktoré je na trhu práce záujem. Samotný duálny systém je založený na partnerskom vzťahu medzi školou, žiakom a zamestnávateľom,“ vysvetľuje Martina Slušná zo Slovenského inštitútu odborného vzdelávania.
Dodáva, že do systému môže žiak vstúpiť len cez zamestnávateľa, s ktorým uzatvorí učebnú zmluvu. „Aktuálne je zapojených 423 zamestnávateľov a 75 stredných odborných škôl v 78 odboroch.“
Odbory, ktoré majú budúcnosť
„Rozvíjajúci sa automobilový priemysel má zastúpenie po celom Slovensku. Dnes znamená predovšetkým spracovanie a výrobu komponentov z plastov,“ vysvetľuje, prečo má podľa nej odbor, ktorý sa na škole vyučuje, budúcnosť.
Záujem odborné vzdelávanie v uplynulých rokoch napriek tomu klesal, mladí ľudia videli príležitosti skôr vo vysokoškolskom štúdiu. Duálny systém má ambíciu odborné školy žiakom opäť zatraktívniť.