SME
Pondelok, 26. júl, 2021 | Meniny má Anna, HanaKrížovkyKrížovky

Koncesionár pre D4 a R7 požiadal o zmeny k stavebným povoleniam

Spoločnosť Zero Bypass očakáva, že tieto konania budú úspešne ukončené v apríli tohto roka.

Informačná tabuľa o výstavbe nultého obchvatu a ciest D4 a R7 vo vinohradoch medzi Rača a Svätým Jurom.Informačná tabuľa o výstavbe nultého obchvatu a ciest D4 a R7 vo vinohradoch medzi Rača a Svätým Jurom. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Koncesionár projektu výstavby a prevádzky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy predložil žiadosti o zmeny stavebných povolení k existujúcim oficiálnym stavebným povoleniam.

Spoločnosť Zero Bypass, Limited, koncesionár PPP projektu, v utorok informovala, že verí a očakáva, že tieto konania budú úspešne ukončené v apríli tohto roka.

Platné povolenia bez projekčných riešení

Bez právoplatných upravených stavebných povolení, ktoré zohľadňujú technické riešenia víťazného konzorcia, nie je podľa koncesionára výstavba na jednotlivých úsekoch D4/R7 v plnom rozsahu možná.

Skryť Vypnúť reklamu

"Doposiaľ vydané stavebné povolenia, všeobecne prezentované verejnosti, boli povoleniami vydanými podľa dokumentu, ktorý sa zakladá na technických riešeniach z predchádzajúcich štádií projektovej dokumentácie, ktorú poskytol verejný obstarávateľ (Ministerstvo dopravy a výstavby SR - pozn. red.) len v rámci súťaže, a nie na projekčnom riešení poskytnutom víťazným konzorciom," oznámil koncesionár.

Technické riešenia, na základe ktorých konzorcium tender vyhralo, boli optimalizované a upravené tak, aby sa podarilo dosiahnuť ideálny pomer medzi kvalitou a nákladmi potrebnými na výstavbu obchvatu hlavného mesta.

Časový sklz projektu

Prečítajte si tiež: Diaľnica D1 môže byť hotová najskôr v roku 2026 Čítajte 

Hlavný zhotoviteľ začal s prácami na všetkých úsekoch stavby, ich rozsah, ktorý mohol doteraz vykonávať, priamo závisel od vydania a právoplatnosti zmien stavby pred dokončením.

Skryť Vypnúť reklamu

Koncesionár sa pri podpise zmluvy s rezortom dopravy v máji 2016 zaviazal dokončiť všetky úseky D4 a R7 do októbra 2020, pričom úseky R7 mali byť hotové v apríli o dva roky. V stanovisku pre médiá spoločnosť nepotvrdila, či tieto termíny ešte platia. Pre zdržanie so začiatkom prác sa predpokladá, že dokončenie úsekov môže meškať.

"Rozsah stavebných prác v súčasnosti nadväzuje na náš aktualizovaný harmonogram plánovaných stavebných prác, ktorý reflektuje súčasný stav vydaných právoplatných stavebných povolení. Časový harmonogram stavebných prác a potenciálny časový sklz projektu priamo súvisí so získaním právoplatných stavebných povolení, v ktorých budú schválené požadované zmeny projektových riešení," uviedol Zero Bypass.

Konkurenčný boj medzi subdodávateľmi

Na základe medializovaných informácií mal mať koncesionár ťažkosti s výberom subdodávateľov na stavebné práce.

Skryť Vypnúť reklamu

Subdodávatelia musia podľa Zero Bypass spĺňať bezpečnostné a kvalitatívne požiadavky, ako aj ponúkať výhodné ceny. Samotná cena nie je však jediným parametrom výberu subdodávateľov.

"Sme si vedomí toho, že medzi subdodávateľmi prebieha konkurenčný boj, z ktorého sa zrodilo množstvo fám kolujúcich médiami. Avšak chceli by sme zdôrazniť, že sa chceme sústrediť najmä na spoluprácu so slovenskými stavebnými spoločnosťami - poskytovať príležitosti menším a stredne veľkým firmám, a podporiť tak miestny stavebný trh," priblížil koncesionár.

Prečítajte si tiež: Diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou by mala byť kompletne rozšírená v roku 2027 Čítajte 

Záujem má o špecializované subdodávky, ktoré by mohli celému procesu výstavby poskytnúť pridanú hodnotu.

Žiadna z cyklistických trás nebude počas výstavby D4/R7 uzavretá, niekde však môžu byť odklonené a presmerované z dôvodu bezpečnosti cyklistov a chodcov pri stavebných prácach a prejazde vozidiel stavby. Dopravné obmedzenia budú zverejňované postupne, podľa aktuálneho plánu výstavby na portáli www.d4r7.com.

Skryť Vypnúť reklamu

Úseky D4 a R7 budú mať celkovú dĺžku 59 kilometrov, z toho D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka Sever – Bratislava, Rača 27 km a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice 32 km.

Na projekte výstavby a prevádzky úsekov D4 a R7 by mal štát za tridsať rokov ušetriť na splátkach po zohľadnení inflácie 127 mil. eur. Pôvodná vysúťažená cena 1,891 mld. eur sa tak môže znížiť na 1,764 mld. eur.

Základná ročná platba po odovzdaní úsekov do užívania sa znížila z 56,72 mil. eur na 52,8 mil. eur, teda o 3,9 mil. eur. Projektová a stavebná časť má stáť takmer 1 mld. eur.

Koncesionárska spoločnosť Zero Bypass je zložená z členov konzorcia Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional.

Hlavný zhotoviteľ D4R7 Construction je zložený zo španielskej spoločnosti Ferrovial Agroman a rakúskeho Porr Bau.Konzorcium vybralo za víťaza tendra bývalé vedenie ministerstva dopravy na čele s Jánom Počiatkom (Smer-SD), zmluvu s koncesionárom s viacerými zmenami podpísal pred dvomi rokmi vtedajší minister dopravy Roman Brecely (Sieť) a rezort dopravy pod vedením súčasného ministra Arpáda Érseka (Most-Híd) pre D4 a R7 presadil schválenie novely zákona o vyvlastňovaní.

Skryť Vypnúť reklamu

Dôvodom bolo urýchlenie výkupu časti pozemkov pre D4, stavebné povolenia však aj tak meškali.

Poslanec a tímlíder strany Sloboda a Solidarita Miroslav Ivan označil za chybu, že vláda a ministerstvo dopravy podpísali nepripravený projekt D4/R7.

"Teraz sa ukazujú nedostatky, na ktoré sme poukazovali. A dalo sa tomu predísť. Mohli sme ho mať oveľa lacnejšie a bez rizík záväzkov voči koncesionárovi. Toto minister Érsek zdedil, ale čo sa mu vytknúť dá, je zmena zákona o vyvlastňovaní, ktorý považujeme za protiústavný a dali sme aj podnet na Ústavný súd SR," uviedol Ivan.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu?
  2. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  4. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  5. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  6. Lenivý brunch s Muchom
  7. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  2. Lenivý brunch s Muchom
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  6. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  9. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 9 512
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 8 207
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 5 961
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 857
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 277
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 235
  7. Od Česka až po Jadran 3 727
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 063
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 660
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 2 489
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Vojnu policajtov zatiaľ všetci popierajú.


8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Inšpekcia vyšetruje, NAKA vyšetruje, občan je zmätený.


a 2 ďalší 5 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Odhadovaná suma za vládne pandemické opatrenia už v máji dosiahla 372 miliárd libier.


SITA 7 h
Ilustračné foto.

Najväčší prepad zaznamenala značka v prvej polovici minulého roka.


TASR 12 h
Zakladatelia firmy Boataround Pavel Přibiš a Jana Escher

Boataround má v ponuke 16-tisíc lodí.


1. júl
Developer Peter Valach.

Majetky VAV investu boli rozsiahle.


17 h