SME
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Opozícia vyzýva Érseka, aby riešil stav ciest prvej triedy

Poslanec za SaS Miroslav Ivan odporúča ministrovi dopravy, aby nastavil priority výstavby diaľnic.

Nedokončená diaľnica.Nedokončená diaľnica. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Staronový minister dopravy a výstavby Arpád Érse by sa mal začať zaoberať katastrofálnym technickým stavom ciest prvej triedy a mostov na nich.

Očakáva to od neho v druhej polovici volebného obdobia do roku 2020 poslanec parlamentu a tímlíder strany Sloboda a Solidarita (SaS) pre dopravu a výstavbu Miroslav Ivan.

"Narastá počet kilometrov v sieti ciest a mostov v havarijnom stave. V rozpočte už dva roky neboli na zlepšenie tejto situácie vyčlenené dostatočné prostriedky," uviedol Ivan pre agentúru SITA a portál NasaDoprava.sk.

Skryť Vypnúť reklamu

Nastavenie priorít

Minister by sa mal podľa poslanca za SaS tiež zamerať na seriózne nastavenie priorít vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest.

Odporúčam ministrovi viac riadiť sektor železníc, ktorý sa stal výherným automatom politických figúr v pozadí. Chaos a politizácia v NDS sa musí skončiť.

JÁN MAROSZ , POSLANEC ZA OĽANO

Mal by urýchliť prípravu úsekov, ktoré už dávno mali byť hotové, a naopak, neplytvať energiou na prípravu úsekov, ktoré budeme potrebovať o dvadsať či tridsať rokov.

"Mal by sa venovať zefektívneniu správy a údržby železničnej siete a spolu s vyššími územnými celkami hľadať riešenie pri výkone dopravy vo verejnom záujme. Množstvo súbehov autobusov a vlakov nás ročne stojí obrovské sumy a napriek tomu, že sa v programovom vyhlásení vlády už od roku 2016 píše o akejsi dopravnej autorite, žiadne legislatívne návrhy nepriniesol," upozornil Ivan.

Na nový stavebný zákon alebo úpravy toho súčasného sa podľa neho už čaká takmer dva roky a zatiaľ len počuť vyjadrenia, že sa na ňom pracuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Chaos a politizácia v NDS

Poslanec a tieňový minister dopravy a výstavby za hnutie OĽaNO Ján Marosz navrhuje zvolať okrúhly stôl s účasťou najväčších kapacít v jednotlivých druhoch dopravy a pokúsiť sa pripraviť plán krokov na najbližšie obdobie.

"Odporúčam ministrovi viac riadiť sektor železníc, ktorý sa stal výherným automatom politických figúr v pozadí. Chaos a politizácia v NDS sa musí skončiť. My by sme okamžite inštalovali do dôležitých rozhodovacích pozícií dlhoročných odborníkov z oblasti dopravy, a nie politické figúrky," uviedol Marosz.

Starý záväzok vo vyhlásení vlády

Obaja opoziční poslanci vyslovili veľké sklamanie z toho, že vláda Petra Pellegriniho neaktualizovala svoje programové vyhlásenie a len prevzala to od predošlej vlády Roberta Fica.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Výstavba ciest a diaľnic pomáha znižovať nezamestnanosť Čítajte 

V časti programu o doprave je, napríklad, stále nereálny sľub o dokončení diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2020, ako aj už neaktuálny zámer prehodnotiť zrušenie štátnych InterCity vlakov v roku 2016.

Tie už boli totiž opätovne zavedené koncom uvedeného roku.

"Je toto dôveryhodné správanie ministra alebo výsmech do očí občanov, ktorí sú ťažko skúšaní zápchami na cestách, či nekultúrnymi podmienkami v starých vozňoch?" spýtal sa Marosz.

Nepripravený projekt obchvatu Bratislavy

Pri hodnotení uplynulých dvoch rokov označil Ivan za chybu, že predošlá vláda a rezort dopravy v máji 2016 podpísali nepripravený projekt obchvatu Bratislavy (D4 a R7).

Prečítajte si tiež: Práce na križovatke Triblavina na D1 by mali obnoviť v lete Čítajte 

"Teraz sa ukazujú nedostatky, na ktoré sme poukazovali. A dalo sa tomu predísť. Mohli sme ho mať oveľa lacnejšie a bez rizík záväzkov voči koncesionárovi," povedal Ivan. "Viem, že toto minister Érsek zdedil, ale čo sa mu vytknúť dá, je zmena zákona o vyvlastňovaní, ktorý považujeme za protiústavný a dali sme aj podnet na Ústavný súd SR," uviedol poslanec.

Skryť Vypnúť reklamu

Érsek bol vo vláde Roberta Fica od marca 2016 najprv štátnym tajomníkom v rezorte dopravy pri ministrovi Romanovi Brecelym ako nominantovi Siete, na poste ministra ho vymenil koncom augusta toho istého roku.

Poplatkov pribúda, poňazí nie

Zástupca SaS považuje za chybu aj to, že rezort dopravy ako jediný nerešpektuje Útvar hodnoty za peniaze. Spoluprácou s týmto inštitútom sa podľa poslanca mohlo ušetriť niekoľko miliónov eur.

"Chvályhodné je, že zaznamenávam prvé lastovičky v zmene prístupu ministerstva a niektoré nové projekty sa už takto posudzujú," poznamenal Ivan.

Negatívne hodnotí úroveň komunikácie ministerstva s verejnosťou, keďže občania a motoristi by mali byť priebežne a kvalitne informovaní o prioritách vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest, ako aj o intenzitách dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

"Lebo len tak verejnosť uverí, že to, čo sa ide stavať, je naozaj to, čo treba. Protestujúcich v obciach, ktoré sú neúmerne zaťažované nákladnou dopravou, by mohlo byť oveľa menej," upozornil Ivan.

Minister Érsek podľa poslanca tiež nevyužil uplynulé obdobie vo funkcii, aby viac komunikoval s ministerstvom financií, efektívnejšie a motivačne nastavil daňovú politiku pre motoristov.

"Tí sú neustále viac a viac zaťažovaní novými a vyššími poplatkami, hoci na výstavbu a údržbu ciest nejde úmerne viac finančných prostriedkov," dodal Ivan.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  3. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  4. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  8. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  9. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  1. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  2. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  3. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  4. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  7. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  8. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  9. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  10. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 16 787
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 732
  3. Aká je chémia vôní 12 245
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 740
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 629
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 193
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 686
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 444
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 960
  10. Bývanie v meste predlžuje život 7 737
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice, Árpád Érsek, Miroslav Ivan, Ján Marosz
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Premenlivá hnusoba

Igor Matovič tvrdí, že do roztrhania tela bojuje s hnusobou a všetko podriaďuje snahe poraziť ju.

Premiér obchádza ministerstvo, Gröhling by mohol Matovičov plán blokovať

Do Vianoc by mali otvoriť aj školu, kam chodia Matovičove dcéry.

Lídri strán po rokovaní u prezidentky.

Minúta po minúte: Vláda bude mimoriadne rokovať o školách

PCR testy na Slovensku odhalili už viac ako 111-tisíc nakazených.

Testovanie na nový koronavírus.
Prokurátor Maroš Žilinka.

Neprehliadnite tiež

Mzdy v treťom kvartáli vzrástli, rast ťahal verejný sektor

Mzdy narástli v treťom kvartáli medziročne o 4,2 percenta.

Ilustračné foto.
Policajt v Dubline.
Ilustračná fotografia.

Ropný koncern Chevron zoškrtá rozpočet na prieskum a kapitálové výdavky

Cieľom je zvládnuť pokles cien ropy a zachovať dividendy.

Chevron.