Opozícia vyzýva Érseka, aby riešil stav ciest prvej triedy

Poslanec za SaS Miroslav Ivan odporúča ministrovi dopravy, aby nastavil priority výstavby diaľnic.

Nedokončená diaľnica.(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Staronový minister dopravy a výstavby Arpád Érse by sa mal začať zaoberať katastrofálnym technickým stavom ciest prvej triedy a mostov na nich.

Očakáva to od neho v druhej polovici volebného obdobia do roku 2020 poslanec parlamentu a tímlíder strany Sloboda a Solidarita (SaS) pre dopravu a výstavbu Miroslav Ivan.

"Narastá počet kilometrov v sieti ciest a mostov v havarijnom stave. V rozpočte už dva roky neboli na zlepšenie tejto situácie vyčlenené dostatočné prostriedky," uviedol Ivan pre agentúru SITA a portál NasaDoprava.sk.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nastavenie priorít

Minister by sa mal podľa poslanca za SaS tiež zamerať na seriózne nastavenie priorít vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest.

Odporúčam ministrovi viac riadiť sektor železníc, ktorý sa stal výherným automatom politických figúr v pozadí. Chaos a politizácia v NDS sa musí skončiť.

JÁN MAROSZ , POSLANEC ZA OĽANO

Mal by urýchliť prípravu úsekov, ktoré už dávno mali byť hotové, a naopak, neplytvať energiou na prípravu úsekov, ktoré budeme potrebovať o dvadsať či tridsať rokov.

"Mal by sa venovať zefektívneniu správy a údržby železničnej siete a spolu s vyššími územnými celkami hľadať riešenie pri výkone dopravy vo verejnom záujme. Množstvo súbehov autobusov a vlakov nás ročne stojí obrovské sumy a napriek tomu, že sa v programovom vyhlásení vlády už od roku 2016 píše o akejsi dopravnej autorite, žiadne legislatívne návrhy nepriniesol," upozornil Ivan.

Na nový stavebný zákon alebo úpravy toho súčasného sa podľa neho už čaká takmer dva roky a zatiaľ len počuť vyjadrenia, že sa na ňom pracuje.

Chaos a politizácia v NDS

Poslanec a tieňový minister dopravy a výstavby za hnutie OĽaNO Ján Marosz navrhuje zvolať okrúhly stôl s účasťou najväčších kapacít v jednotlivých druhoch dopravy a pokúsiť sa pripraviť plán krokov na najbližšie obdobie.

"Odporúčam ministrovi viac riadiť sektor železníc, ktorý sa stal výherným automatom politických figúr v pozadí. Chaos a politizácia v NDS sa musí skončiť. My by sme okamžite inštalovali do dôležitých rozhodovacích pozícií dlhoročných odborníkov z oblasti dopravy, a nie politické figúrky," uviedol Marosz.

Starý záväzok vo vyhlásení vlády

Obaja opoziční poslanci vyslovili veľké sklamanie z toho, že vláda Petra Pellegriniho neaktualizovala svoje programové vyhlásenie a len prevzala to od predošlej vlády Roberta Fica.

Prečítajte si tiež: Výstavba ciest a diaľnic pomáha znižovať nezamestnanosť

V časti programu o doprave je, napríklad, stále nereálny sľub o dokončení diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2020, ako aj už neaktuálny zámer prehodnotiť zrušenie štátnych InterCity vlakov v roku 2016.

Tie už boli totiž opätovne zavedené koncom uvedeného roku.

"Je toto dôveryhodné správanie ministra alebo výsmech do očí občanov, ktorí sú ťažko skúšaní zápchami na cestách, či nekultúrnymi podmienkami v starých vozňoch?" spýtal sa Marosz.

Nepripravený projekt obchvatu Bratislavy

Pri hodnotení uplynulých dvoch rokov označil Ivan za chybu, že predošlá vláda a rezort dopravy v máji 2016 podpísali nepripravený projekt obchvatu Bratislavy (D4 a R7).

Prečítajte si tiež: Práce na križovatke Triblavina na D1 by mali obnoviť v lete

"Teraz sa ukazujú nedostatky, na ktoré sme poukazovali. A dalo sa tomu predísť. Mohli sme ho mať oveľa lacnejšie a bez rizík záväzkov voči koncesionárovi," povedal Ivan. "Viem, že toto minister Érsek zdedil, ale čo sa mu vytknúť dá, je zmena zákona o vyvlastňovaní, ktorý považujeme za protiústavný a dali sme aj podnet na Ústavný súd SR," uviedol poslanec.

Érsek bol vo vláde Roberta Fica od marca 2016 najprv štátnym tajomníkom v rezorte dopravy pri ministrovi Romanovi Brecelym ako nominantovi Siete, na poste ministra ho vymenil koncom augusta toho istého roku.

Poplatkov pribúda, poňazí nie

Zástupca SaS považuje za chybu aj to, že rezort dopravy ako jediný nerešpektuje Útvar hodnoty za peniaze. Spoluprácou s týmto inštitútom sa podľa poslanca mohlo ušetriť niekoľko miliónov eur.

"Chvályhodné je, že zaznamenávam prvé lastovičky v zmene prístupu ministerstva a niektoré nové projekty sa už takto posudzujú," poznamenal Ivan.

Negatívne hodnotí úroveň komunikácie ministerstva s verejnosťou, keďže občania a motoristi by mali byť priebežne a kvalitne informovaní o prioritách vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest, ako aj o intenzitách dopravy.

"Lebo len tak verejnosť uverí, že to, čo sa ide stavať, je naozaj to, čo treba. Protestujúcich v obciach, ktoré sú neúmerne zaťažované nákladnou dopravou, by mohlo byť oveľa menej," upozornil Ivan.

Minister Érsek podľa poslanca tiež nevyužil uplynulé obdobie vo funkcii, aby viac komunikoval s ministerstvom financií, efektívnejšie a motivačne nastavil daňovú politiku pre motoristov.

"Tí sú neustále viac a viac zaťažovaní novými a vyššími poplatkami, hoci na výstavbu a údržbu ciest nejde úmerne viac finančných prostriedkov," dodal Ivan.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 114
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 985
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 18 109
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 787
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 455
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 676
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 293
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 451
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 145
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 626

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

AUTO

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

PLUS

Boli sme u posledného grófa Šternberka zo Šternberka

Po hrade jazdili na trojkolkách, aj robili omše.

Neprehliadnite tiež

Šéf automobilky Fiat Chrysler skončil zo zdravotných dôvodov

Marchionne sa podrobil operácii ramena, prišlo však k nečakaným komplikáciám.

Eskalácia obchodnej vojny odkrýva ďalšie riziká

Eskalácia obchodného napätia je zlá správa pre svetové trhy.

Najnižšia miera nezamestnanosti bola v júni v okrese Galanta

Miera evidovanej nezamestnanosti v júni tohto roku vzrástla na 5,43 percenta.

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.

Rakúski hydinári zápasia s cenovým dumpingom zo zahraničia

V Rakúsku sa počet spracovateľských podnikov v priebehu 15 rokov znížil na polovicu.