Opozícia vyzýva Érseka, aby riešil stav ciest prvej triedy

Poslanec za SaS Miroslav Ivan odporúča ministrovi dopravy, aby nastavil priority výstavby diaľnic.

Nedokončená diaľnica.(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Staronový minister dopravy a výstavby Arpád Érse by sa mal začať zaoberať katastrofálnym technickým stavom ciest prvej triedy a mostov na nich.

Očakáva to od neho v druhej polovici volebného obdobia do roku 2020 poslanec parlamentu a tímlíder strany Sloboda a Solidarita (SaS) pre dopravu a výstavbu Miroslav Ivan.

"Narastá počet kilometrov v sieti ciest a mostov v havarijnom stave. V rozpočte už dva roky neboli na zlepšenie tejto situácie vyčlenené dostatočné prostriedky," uviedol Ivan pre agentúru SITA a portál NasaDoprava.sk.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nastavenie priorít

Minister by sa mal podľa poslanca za SaS tiež zamerať na seriózne nastavenie priorít vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest.

Odporúčam ministrovi viac riadiť sektor železníc, ktorý sa stal výherným automatom politických figúr v pozadí. Chaos a politizácia v NDS sa musí skončiť.

JÁN MAROSZ , POSLANEC ZA OĽANO

Mal by urýchliť prípravu úsekov, ktoré už dávno mali byť hotové, a naopak, neplytvať energiou na prípravu úsekov, ktoré budeme potrebovať o dvadsať či tridsať rokov.

"Mal by sa venovať zefektívneniu správy a údržby železničnej siete a spolu s vyššími územnými celkami hľadať riešenie pri výkone dopravy vo verejnom záujme. Množstvo súbehov autobusov a vlakov nás ročne stojí obrovské sumy a napriek tomu, že sa v programovom vyhlásení vlády už od roku 2016 píše o akejsi dopravnej autorite, žiadne legislatívne návrhy nepriniesol," upozornil Ivan.

Na nový stavebný zákon alebo úpravy toho súčasného sa podľa neho už čaká takmer dva roky a zatiaľ len počuť vyjadrenia, že sa na ňom pracuje.

Chaos a politizácia v NDS

Poslanec a tieňový minister dopravy a výstavby za hnutie OĽaNO Ján Marosz navrhuje zvolať okrúhly stôl s účasťou najväčších kapacít v jednotlivých druhoch dopravy a pokúsiť sa pripraviť plán krokov na najbližšie obdobie.

"Odporúčam ministrovi viac riadiť sektor železníc, ktorý sa stal výherným automatom politických figúr v pozadí. Chaos a politizácia v NDS sa musí skončiť. My by sme okamžite inštalovali do dôležitých rozhodovacích pozícií dlhoročných odborníkov z oblasti dopravy, a nie politické figúrky," uviedol Marosz.

Starý záväzok vo vyhlásení vlády

Obaja opoziční poslanci vyslovili veľké sklamanie z toho, že vláda Petra Pellegriniho neaktualizovala svoje programové vyhlásenie a len prevzala to od predošlej vlády Roberta Fica.

Prečítajte si tiež: Výstavba ciest a diaľnic pomáha znižovať nezamestnanosť

V časti programu o doprave je, napríklad, stále nereálny sľub o dokončení diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2020, ako aj už neaktuálny zámer prehodnotiť zrušenie štátnych InterCity vlakov v roku 2016.

Tie už boli totiž opätovne zavedené koncom uvedeného roku.

"Je toto dôveryhodné správanie ministra alebo výsmech do očí občanov, ktorí sú ťažko skúšaní zápchami na cestách, či nekultúrnymi podmienkami v starých vozňoch?" spýtal sa Marosz.

Nepripravený projekt obchvatu Bratislavy

Pri hodnotení uplynulých dvoch rokov označil Ivan za chybu, že predošlá vláda a rezort dopravy v máji 2016 podpísali nepripravený projekt obchvatu Bratislavy (D4 a R7).

Prečítajte si tiež: Práce na križovatke Triblavina na D1 by mali obnoviť v lete

"Teraz sa ukazujú nedostatky, na ktoré sme poukazovali. A dalo sa tomu predísť. Mohli sme ho mať oveľa lacnejšie a bez rizík záväzkov voči koncesionárovi," povedal Ivan. "Viem, že toto minister Érsek zdedil, ale čo sa mu vytknúť dá, je zmena zákona o vyvlastňovaní, ktorý považujeme za protiústavný a dali sme aj podnet na Ústavný súd SR," uviedol poslanec.

Érsek bol vo vláde Roberta Fica od marca 2016 najprv štátnym tajomníkom v rezorte dopravy pri ministrovi Romanovi Brecelym ako nominantovi Siete, na poste ministra ho vymenil koncom augusta toho istého roku.

Poplatkov pribúda, poňazí nie

Zástupca SaS považuje za chybu aj to, že rezort dopravy ako jediný nerešpektuje Útvar hodnoty za peniaze. Spoluprácou s týmto inštitútom sa podľa poslanca mohlo ušetriť niekoľko miliónov eur.

"Chvályhodné je, že zaznamenávam prvé lastovičky v zmene prístupu ministerstva a niektoré nové projekty sa už takto posudzujú," poznamenal Ivan.

Negatívne hodnotí úroveň komunikácie ministerstva s verejnosťou, keďže občania a motoristi by mali byť priebežne a kvalitne informovaní o prioritách vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest, ako aj o intenzitách dopravy.

"Lebo len tak verejnosť uverí, že to, čo sa ide stavať, je naozaj to, čo treba. Protestujúcich v obciach, ktoré sú neúmerne zaťažované nákladnou dopravou, by mohlo byť oveľa menej," upozornil Ivan.

Minister Érsek podľa poslanca tiež nevyužil uplynulé obdobie vo funkcii, aby viac komunikoval s ministerstvom financií, efektívnejšie a motivačne nastavil daňovú politiku pre motoristov.

"Tí sú neustále viac a viac zaťažovaní novými a vyššími poplatkami, hoci na výstavbu a údržbu ciest nejde úmerne viac finančných prostriedkov," dodal Ivan.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  2. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  3. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  4. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  5. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  6. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  7. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  10. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  1. Najužitočnejšia appka 16 310
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 14 441
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 713
  4. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 13 025
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 860
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 478
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 189
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 167
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 4 044
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 410

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žitňanská: Stratila som dôvod zotrvávať v koalícii aj formálne

Žitňanská sa chce viac venovať učeniu.

DOMOV

Žitňanská sa rozhodla odísť zo strany Most-Híd

Exministerka spravodlivosti opúšťa aj poslanecký klub.

Komentár Zuzany Kepplovej

Kto žiadal otvorenosť, nikdy v cirkvi nepochodil

Obvinený biskup vidí tradičných nepriateľov.

Neprehliadnite tiež

Indonézia zakázala zakladanie nových palmových plantáží

Producenti palmového oleja sú obviňovaní z ničenia životného prostredia a vykorisťovania zamestnancov.

Britský minister financií žiada EÚ o spoluprácu v prípade tvrdého brexitu

Rastú obavy z neriadeného odchodu Británie z Európskej únie.

Systém kontroly elektronických registračných pokladníc zostane bez zmien

OĽaNO tvrdí, že stále je možné obchádzať bezpečnostné prvky pri vydávaní daňového dokladu.

Matečná: Prípady sporných práv žiadateľov dotácii bude riešiť prokuratúra

Témou rokovania výboru bola aj nečinnosť ministerky v súvislosti s riešením situácie v pôdohospodárstve.