Opozícia vyzýva Érseka, aby riešil stav ciest prvej triedy

Poslanec za SaS Miroslav Ivan odporúča ministrovi dopravy, aby nastavil priority výstavby diaľnic.

Nedokončená diaľnica.(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Staronový minister dopravy a výstavby Arpád Érse by sa mal začať zaoberať katastrofálnym technickým stavom ciest prvej triedy a mostov na nich.

Očakáva to od neho v druhej polovici volebného obdobia do roku 2020 poslanec parlamentu a tímlíder strany Sloboda a Solidarita (SaS) pre dopravu a výstavbu Miroslav Ivan.

"Narastá počet kilometrov v sieti ciest a mostov v havarijnom stave. V rozpočte už dva roky neboli na zlepšenie tejto situácie vyčlenené dostatočné prostriedky," uviedol Ivan pre agentúru SITA a portál NasaDoprava.sk.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nastavenie priorít

Minister by sa mal podľa poslanca za SaS tiež zamerať na seriózne nastavenie priorít vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest.

Odporúčam ministrovi viac riadiť sektor železníc, ktorý sa stal výherným automatom politických figúr v pozadí. Chaos a politizácia v NDS sa musí skončiť.

JÁN MAROSZ , POSLANEC ZA OĽANO

Mal by urýchliť prípravu úsekov, ktoré už dávno mali byť hotové, a naopak, neplytvať energiou na prípravu úsekov, ktoré budeme potrebovať o dvadsať či tridsať rokov.

"Mal by sa venovať zefektívneniu správy a údržby železničnej siete a spolu s vyššími územnými celkami hľadať riešenie pri výkone dopravy vo verejnom záujme. Množstvo súbehov autobusov a vlakov nás ročne stojí obrovské sumy a napriek tomu, že sa v programovom vyhlásení vlády už od roku 2016 píše o akejsi dopravnej autorite, žiadne legislatívne návrhy nepriniesol," upozornil Ivan.

Na nový stavebný zákon alebo úpravy toho súčasného sa podľa neho už čaká takmer dva roky a zatiaľ len počuť vyjadrenia, že sa na ňom pracuje.

Chaos a politizácia v NDS

Poslanec a tieňový minister dopravy a výstavby za hnutie OĽaNO Ján Marosz navrhuje zvolať okrúhly stôl s účasťou najväčších kapacít v jednotlivých druhoch dopravy a pokúsiť sa pripraviť plán krokov na najbližšie obdobie.

"Odporúčam ministrovi viac riadiť sektor železníc, ktorý sa stal výherným automatom politických figúr v pozadí. Chaos a politizácia v NDS sa musí skončiť. My by sme okamžite inštalovali do dôležitých rozhodovacích pozícií dlhoročných odborníkov z oblasti dopravy, a nie politické figúrky," uviedol Marosz.

Starý záväzok vo vyhlásení vlády

Obaja opoziční poslanci vyslovili veľké sklamanie z toho, že vláda Petra Pellegriniho neaktualizovala svoje programové vyhlásenie a len prevzala to od predošlej vlády Roberta Fica.

Prečítajte si tiež: Výstavba ciest a diaľnic pomáha znižovať nezamestnanosť

V časti programu o doprave je, napríklad, stále nereálny sľub o dokončení diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2020, ako aj už neaktuálny zámer prehodnotiť zrušenie štátnych InterCity vlakov v roku 2016.

Tie už boli totiž opätovne zavedené koncom uvedeného roku.

"Je toto dôveryhodné správanie ministra alebo výsmech do očí občanov, ktorí sú ťažko skúšaní zápchami na cestách, či nekultúrnymi podmienkami v starých vozňoch?" spýtal sa Marosz.

Nepripravený projekt obchvatu Bratislavy

Pri hodnotení uplynulých dvoch rokov označil Ivan za chybu, že predošlá vláda a rezort dopravy v máji 2016 podpísali nepripravený projekt obchvatu Bratislavy (D4 a R7).

Prečítajte si tiež: Práce na križovatke Triblavina na D1 by mali obnoviť v lete

"Teraz sa ukazujú nedostatky, na ktoré sme poukazovali. A dalo sa tomu predísť. Mohli sme ho mať oveľa lacnejšie a bez rizík záväzkov voči koncesionárovi," povedal Ivan. "Viem, že toto minister Érsek zdedil, ale čo sa mu vytknúť dá, je zmena zákona o vyvlastňovaní, ktorý považujeme za protiústavný a dali sme aj podnet na Ústavný súd SR," uviedol poslanec.

Érsek bol vo vláde Roberta Fica od marca 2016 najprv štátnym tajomníkom v rezorte dopravy pri ministrovi Romanovi Brecelym ako nominantovi Siete, na poste ministra ho vymenil koncom augusta toho istého roku.

Poplatkov pribúda, poňazí nie

Zástupca SaS považuje za chybu aj to, že rezort dopravy ako jediný nerešpektuje Útvar hodnoty za peniaze. Spoluprácou s týmto inštitútom sa podľa poslanca mohlo ušetriť niekoľko miliónov eur.

"Chvályhodné je, že zaznamenávam prvé lastovičky v zmene prístupu ministerstva a niektoré nové projekty sa už takto posudzujú," poznamenal Ivan.

Negatívne hodnotí úroveň komunikácie ministerstva s verejnosťou, keďže občania a motoristi by mali byť priebežne a kvalitne informovaní o prioritách vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest, ako aj o intenzitách dopravy.

"Lebo len tak verejnosť uverí, že to, čo sa ide stavať, je naozaj to, čo treba. Protestujúcich v obciach, ktoré sú neúmerne zaťažované nákladnou dopravou, by mohlo byť oveľa menej," upozornil Ivan.

Minister Érsek podľa poslanca tiež nevyužil uplynulé obdobie vo funkcii, aby viac komunikoval s ministerstvom financií, efektívnejšie a motivačne nastavil daňovú politiku pre motoristov.

"Tí sú neustále viac a viac zaťažovaní novými a vyššími poplatkami, hoci na výstavbu a údržbu ciest nejde úmerne viac finančných prostriedkov," dodal Ivan.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  2. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  3. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete
  4. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  5. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov
  6. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami
  7. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle
  8. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí
  9. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku!
  10. 8 vecí, ktoré môžu ohroziť úspešné podnikanie
  1. Rektorom Ekonomickej univerzity v Bratislave bude opäť F. Daňo
  2. Kúpa založenej s.r.o. s históriou
  3. 5. ročník súťaže Equitone – originálne odvetrané fasády
  4. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  5. Odborná exkurzia po vodných stavbách v Českej republike
  6. Diskusný stôl na tému Energetická certifikácia budov
  7. Druhy ochranných známok
  8. OMV má riešenie na neohlásených kuriérov
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  10. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete
  1. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 26 132
  2. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 26 103
  3. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 20 265
  4. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 9 829
  5. Platíte si poistenie domova zbytočne? 8 743
  6. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 8 726
  7. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 6 838
  8. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 6 029
  9. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku! 5 971
  10. 8 vecí, ktoré môžu ohroziť úspešné podnikanie 5 475

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Diaľnice, Árpád Érsek, Doprava (Trenčín), Doprava (Zvolen), Doprava (Trnava)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sabotáž vyšetrovania korupcie u Kaliňáka už nevyšetrujú

Prokurátor Vasiľ Špirko podáva sťažnosť.

DOMOV

Bývalého príslušníka SIS Kosíka pustili z väznice v Mali

Kosík strávil v malijskom väzení dva roky.

DOMOV

Slovenskí novinári: Odmietame Ficove útoky

Už jedna vražda je príliš.

Neprehliadnite tiež

Výstavba R7 napreduje rýchlejšie ako obchvat na diaľnici D4

Na staveniskách pracuje 1 400 z plánovaných 2 500 pracovníkov, pribudnú ďalší.

Komisia analyzuje nový návrh Talianov, výsledok oznámi 21. novembra

Komisia môže použiť finančné sankcie, k takémuto riešeniu ale zatiaľ nikdy nesiahla.

Na trhu so zlatom sa porušujú ľudské práva, upozorňujú Švajčiari

Švajčiari požadujú transparentný dovoz zlata do alpskej krajiny.

OPEC údajne rokuje o znížení ťažby ropy

Na decembrovej schôdzke vo Viedni sa oznámia plány na ďalší rok.

Eximbanka a EIB podporia malých a stredných podnikateľov

Cieľom je umožniť exportérom realizáciu investičných zámerov v zahraničí.