Opozícia vyzýva Érseka, aby riešil stav ciest prvej triedy

Poslanec za SaS Miroslav Ivan odporúča ministrovi dopravy, aby nastavil priority výstavby diaľnic.

Nedokončená diaľnica.(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Staronový minister dopravy a výstavby Arpád Érse by sa mal začať zaoberať katastrofálnym technickým stavom ciest prvej triedy a mostov na nich.

Očakáva to od neho v druhej polovici volebného obdobia do roku 2020 poslanec parlamentu a tímlíder strany Sloboda a Solidarita (SaS) pre dopravu a výstavbu Miroslav Ivan.

"Narastá počet kilometrov v sieti ciest a mostov v havarijnom stave. V rozpočte už dva roky neboli na zlepšenie tejto situácie vyčlenené dostatočné prostriedky," uviedol Ivan pre agentúru SITA a portál NasaDoprava.sk.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nastavenie priorít

Minister by sa mal podľa poslanca za SaS tiež zamerať na seriózne nastavenie priorít vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest.

Odporúčam ministrovi viac riadiť sektor železníc, ktorý sa stal výherným automatom politických figúr v pozadí. Chaos a politizácia v NDS sa musí skončiť.

JÁN MAROSZ , POSLANEC ZA OĽANO

Mal by urýchliť prípravu úsekov, ktoré už dávno mali byť hotové, a naopak, neplytvať energiou na prípravu úsekov, ktoré budeme potrebovať o dvadsať či tridsať rokov.

"Mal by sa venovať zefektívneniu správy a údržby železničnej siete a spolu s vyššími územnými celkami hľadať riešenie pri výkone dopravy vo verejnom záujme. Množstvo súbehov autobusov a vlakov nás ročne stojí obrovské sumy a napriek tomu, že sa v programovom vyhlásení vlády už od roku 2016 píše o akejsi dopravnej autorite, žiadne legislatívne návrhy nepriniesol," upozornil Ivan.

Na nový stavebný zákon alebo úpravy toho súčasného sa podľa neho už čaká takmer dva roky a zatiaľ len počuť vyjadrenia, že sa na ňom pracuje.

Chaos a politizácia v NDS

Poslanec a tieňový minister dopravy a výstavby za hnutie OĽaNO Ján Marosz navrhuje zvolať okrúhly stôl s účasťou najväčších kapacít v jednotlivých druhoch dopravy a pokúsiť sa pripraviť plán krokov na najbližšie obdobie.

"Odporúčam ministrovi viac riadiť sektor železníc, ktorý sa stal výherným automatom politických figúr v pozadí. Chaos a politizácia v NDS sa musí skončiť. My by sme okamžite inštalovali do dôležitých rozhodovacích pozícií dlhoročných odborníkov z oblasti dopravy, a nie politické figúrky," uviedol Marosz.

Starý záväzok vo vyhlásení vlády

Obaja opoziční poslanci vyslovili veľké sklamanie z toho, že vláda Petra Pellegriniho neaktualizovala svoje programové vyhlásenie a len prevzala to od predošlej vlády Roberta Fica.

Prečítajte si tiež: Výstavba ciest a diaľnic pomáha znižovať nezamestnanosť

V časti programu o doprave je, napríklad, stále nereálny sľub o dokončení diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2020, ako aj už neaktuálny zámer prehodnotiť zrušenie štátnych InterCity vlakov v roku 2016.

Tie už boli totiž opätovne zavedené koncom uvedeného roku.

"Je toto dôveryhodné správanie ministra alebo výsmech do očí občanov, ktorí sú ťažko skúšaní zápchami na cestách, či nekultúrnymi podmienkami v starých vozňoch?" spýtal sa Marosz.

Nepripravený projekt obchvatu Bratislavy

Pri hodnotení uplynulých dvoch rokov označil Ivan za chybu, že predošlá vláda a rezort dopravy v máji 2016 podpísali nepripravený projekt obchvatu Bratislavy (D4 a R7).

Prečítajte si tiež: Práce na križovatke Triblavina na D1 by mali obnoviť v lete

"Teraz sa ukazujú nedostatky, na ktoré sme poukazovali. A dalo sa tomu predísť. Mohli sme ho mať oveľa lacnejšie a bez rizík záväzkov voči koncesionárovi," povedal Ivan. "Viem, že toto minister Érsek zdedil, ale čo sa mu vytknúť dá, je zmena zákona o vyvlastňovaní, ktorý považujeme za protiústavný a dali sme aj podnet na Ústavný súd SR," uviedol poslanec.

Érsek bol vo vláde Roberta Fica od marca 2016 najprv štátnym tajomníkom v rezorte dopravy pri ministrovi Romanovi Brecelym ako nominantovi Siete, na poste ministra ho vymenil koncom augusta toho istého roku.

Poplatkov pribúda, poňazí nie

Zástupca SaS považuje za chybu aj to, že rezort dopravy ako jediný nerešpektuje Útvar hodnoty za peniaze. Spoluprácou s týmto inštitútom sa podľa poslanca mohlo ušetriť niekoľko miliónov eur.

"Chvályhodné je, že zaznamenávam prvé lastovičky v zmene prístupu ministerstva a niektoré nové projekty sa už takto posudzujú," poznamenal Ivan.

Negatívne hodnotí úroveň komunikácie ministerstva s verejnosťou, keďže občania a motoristi by mali byť priebežne a kvalitne informovaní o prioritách vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest, ako aj o intenzitách dopravy.

"Lebo len tak verejnosť uverí, že to, čo sa ide stavať, je naozaj to, čo treba. Protestujúcich v obciach, ktoré sú neúmerne zaťažované nákladnou dopravou, by mohlo byť oveľa menej," upozornil Ivan.

Minister Érsek podľa poslanca tiež nevyužil uplynulé obdobie vo funkcii, aby viac komunikoval s ministerstvom financií, efektívnejšie a motivačne nastavil daňovú politiku pre motoristov.

"Tí sú neustále viac a viac zaťažovaní novými a vyššími poplatkami, hoci na výstavbu a údržbu ciest nejde úmerne viac finančných prostriedkov," dodal Ivan.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  3. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  6. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  7. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  10. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  1. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  2. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  3. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  4. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  6. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  7. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  1. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 932
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 873
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 884
  4. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 13 477
  5. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 12 749
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 10 592
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 983
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 307
  9. Klima efekt bez klimatizácie 2 966
  10. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 2 791

Téma: Diaľnice


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Pellegrini prebral Ficove témy, chce aj strop na dôchodky. Odborníkom sa nápad nepáči

Odborári si stretnutie s novým premiérom pochvaľovali.

KOMENTÁRE

Občania nemajú právo diktovať stranícku príslušnosť ministra

Na niektoré veci nestačí byť slušný, ale treba prejsť voľbami.

Neprehliadnite tiež

Remeta má stavať časť plynovodu na Poľsko. Podozrievajú ho z daňových únikov

Stavebná spoločnosť prešovského podnikateľa Dúha stavia tunel Višňové. V minulosti modernizovala aj električkové trate v Košiciach.

Pellegrini prebral Ficove témy, chce aj strop na dôchodky

Odborári si stretnutie s novým premiérom pochvaľovali.

Zmeny pravidiel o novom rozdeľovaní eurofondov sú nepotvrdené úvahy

Informácie z prostredia EK hovorili o presune eurofondov z krajín, ktoré nenapĺńajú hodnoty EÚ.

Komora potravinárov upozorňuje na zlú situáciu v odvetví

Potravinárska komora Slovenska predstavila víziu do roku 2030.