Hlasovanie o Cene verejnosti Via Bona Slovakia 2017 (del-sec:35)
Najprv sa presadili medzi kuriérskymi službami s projektom kuriérov na bicykloch Švihaj šuhaj. Potom, keď potrebovali nabrať skúsenosti s elektromobilitou, založili bezemisnú taxi službu. Využívajú v nej autá na čisto elektrický pohon.
„Rozhodli sme sa, že elektromobilitu spropagujeme trocha iným spôsobom a že do nej donesieme trošku čerstvého vetra a čerstvého vzduchu zároveň,“ povedal Marcel Lukačka, výkonný riaditeľ spoločnosti GO4. Ich elektrické taxíky neprodukujú žiadne emisie CO2 ani prachové častice.
Projekt bezemisnej taxislužby spustili v Bratislave v júni 2017. Po prvom polroku ostrej prevádzky siedmich čisto elektrických taxíkov v uliciach Bratislavy sú k dispozícii aj prvé pozitívne čísla.
„Prínosom nášho projektu je preukázateľné zníženie emisií, hluku a prachových častíc v Bratislave a okolí,“ ozrejmil projektový manažér spoločnosti GO4 Jozef Petráš.
Ich e-taxíky najazdili v Bratislave v roku 2017 dokopy takmer 200-tisíc kilometrov, čím odľahčili ovzdušie o približne 40 ton CO2 oproti prevádzke tejto služby vozidlami so spaľovacími motormi.
Naviac chod elektromobilov oproti autám so spaľovacím motorom je úplne tichý. Podľa priekumu EEA sa Bratislava stala najhlučnejším hlavným mestom v Európe a až 60 percent obyvateľov je vystavených nadmernému hluku.
„Veríme, že tichý chod našich e-taxíkov pomáha znížiť aj tento negatívny dopad,“ povedal Petráš.
Misia bez emisie
Projekt e-taxi je súčasťou ich dlhodobej firemnej stratégie, ktorú volajú Misia bez emisie.
„GO4 sa už od svojho vzniku v roku 2005 ako expresná mestská kuriérska služba snaží prepravovať čo najviac zásielok trvalo udržateľným spôsobom,“ ozrejmil Petráš. Zároveň však ako podnikatelia dbajú na to, aby ich služby boli neustále aj v ostatných biznisových parametroch a klientských očakávaniach rýchle, kvalitné a spoľahlivé.
Minulý rok preto rozšírili svoju kuriérsku flotilu o čisto elektrickú dodávku a k dovtedajšej ponuke služieb pridali inovatívnu službu bezemisného doručovania kombináciou elektrického vanu a cyklokuriérov.
„Máme za to, že ekologická cesta musí byť aj racionálnym a ekonomicky udržateľným riešením, najmä v B2B segmente,“ povedal Petráš.
Pri hľadaní vhodného a udržateľného modelu ako začať s elektromobilitou aj v kuriérskom biznise však narazili na mantinely definované momentálnymi vlastnosťami dostupných vozidiel a ich úžitkovým charakterom. Preto sa rozhodli začať, aj napriek ich dlhoročnej kuriérskej tradícii, prepravou osôb a nie zásielok.
„Okrem iného to vnímame ako oveľa účinnejší spôsob predstavenia a popularizácie elektromobility verejnosti,“ dodal Petráš. Vodiči e-taxíkov sa počas jazdy často stávajú edukátormi v oblasti elektromobility a pomáhajú tak boriť mýty a predsudky verejnosti.
Z takmer 13-tisíc absolvovaných jázd každú desiatu si objednali firmy a ich záujem naďalej rastie.
„Firemná klientela v rámci vlastnej CSR stratégie hľadá riešenia ako pokryť vlastné
potreby spôsobom, ktorý je šetrnejší k životnému prostrediu,“ ozrejmil Petráš. Tieto skúsenosti a preferovanie eco voľby chce GO4 implementovať aj do svojich kuriérskych služieb.
Čo ďalej
Už po prvom polroku prevádzky a vyhodnotenia dát a ukazovateľov, si spoločnosť GO4 ako najblišší cieľ vytýčila rozšírenie flotily na 20 etaxíkov do konca roku 2019.
Okrem toho o službu e-taxi prejavili záujem v iných mestách Slovenska a aj za hranicami.
„Dostali sme ponuku rozšíriť náš projekt zatiaľ do dvoch ďalších slovenských miest a jedného ďalšieho členského štátu EU,“ povedal Petráš. Rokovania sú zatiaľ v počiatočnej fáze. Už tento rok však chcú vytvoriť frančízový biznis model fungovania ako v rámci Slovenska, tak aj za hranicami.
Už po osemnásty raz udelí Nadácia Pontis ocenenie Via Bona. To ako jediné na Slovensku zviditeľňuje príklady zodpovedného a férového podnikania. Inšpiruje nimi ďalšie firmy, aby nad rámec zákona pomáhali okoliu a zamestnancom, životnému prostrediu, bojovali s korupciou alebo riešili spoločensky dôležité témy.
Do aktuálneho 18. ročníka firmy prihlásili 48 nominácií. Spomedzi nich porota posunula do druhého kola 22, ktoré budú súťažiť o víťazstvo v ôsmich kategóriách. Deviateho víťaza vyberú čitatelia denníka SME, ktorí za svojho favorita môžu zahlasovať do 5. apríla. Stačí si pozrieť osem nominácii a v pripravenej ankete kliknúť na názov firmy, ktorej chcete dať hlas.