Na Slovensku vyrástlo za posledných 15 rokov okolo 8500 e-shopov, ktorých obrat každoročne rastie. Spolu s ním aj tržby prepravných spoločností za expresné kuriérske služby. Ako funguje biznis medzi internetovým obchodom a kuriérskymi spoločnosťami, vysvetľuje konateľ spoločnosti Slovak Parcel Service JÁN ŤUREK.
Čo sa deje po tom, keď si zákazník „na pár klikov“ objedná tovar z e-shopu – čo prebieha na druhej strane, kým on doma čaká na svoju zásielku?
"E-shop v tom momente začne expedovať vašu objednávku, zabalí ju a objedná kuriérsku spoločnosť – ak ste si zvolili dopravu kuriérom. Pre veľké e-shopy zabezpečujeme vyzdvihnutie zásielok každý deň a doručenie zásielky v nasledujúci pracovný deň, ak sa bavíme o vnútroštátnom servise. E-shop popoludní alebo večer odovzdá zásielku kuriérskej spoločnosti, ktorá ju vyzdvihne. Zásielky potom okamžite dopravíme do najbližšieho hubu – to je triediace stredisko, ktoré máme v každom krajskom meste na Slovensku. Tam sú zásielky spracované podľa adresy a v noci sa prepravia do ďalšieho triediaceho strediska, ktoré regionálne pokrýva adresu doručenia. Skoro ráno sa tieto zásielky triedia a v príslušnom doručovacom stredisku si ich prevezme kuriér, ktorý vám ju v ten deň doručí na adresu."
Akú časť vášho obchodu tvorí kuriérska doprava pre e-shopy?
"V súčasnosti to odhadujeme asi na polovicu, je to asi 45 percent. Hovorím odhadujeme, pretože to delenie nie je úplne exaktné."
Ako sa to menilo v čase, povedzme, v posledných piatich-desiatich rokoch, keďže obrat e-commerce u nás prudko narastá, v posledných rokoch medziročne približne o 15 percent?