SME
Štvrtok, 22. august, 2019 | Meniny má Tichomír

Rozšírenie D1 medzi Bratislavou a Trnavou bez kolektorov je údajne bezpečnejšie

Pôvodné aj aktuálne riešenie majú plusy a mínusy, ale bez vyriešenia podmienok verejnej osobnej dopravy sa nedá pohnúť ďalej.

Ilustračné foto. Ilustračné foto. (Zdroj: Gabriel Kuchta, SME)

BRATISLAVA. Plánované rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou na osem, resp. šesť pruhov bez súbežných komunikácií namiesto šiestich pruhov s dvomi kolektormi je podľa Výskumného ústavu dopravného, a. s., (VÚD) bezpečnejšie a lepšie aj z pohľadu priepustnosti.

Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva inštitúcie Ľubomír Palčák upozornil na potrebu viacerých vjazdov do Bratislavy, nie v jednom koridore, pričom funkciu kolektorov by malo splniť rozšírenie cesty prvej triedy I/61 z hlavného mesta na Senec, prípadne cesty okolo Pezinka.

"Uvažovali sme aj o predĺžení R1 na obchvat D4, čiže hľadať viacej vstupov do Bratislavy a nemať dvanásť pruhov v jednom koridore. Dopravné modely ukazovali toto riešenie lepšie a bezpečnejšie," povedal Palčák.

Článok pokračuje pod video reklamou

Riešenia

So šiestimi pruhmi na D1 a paralelnými komunikáciami pôvodne uvažovali Ministerstvo dopravy a výstavby SR a Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS).

Proti zmene technického riešenia rozšírenia diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou na osem pruhov po križovatku Blatné a šesť po Trnavu, ale bez kolektorov začali protestovať aktivisti z Občianskeho združenia Triblavina (názov križovatky na D1) a trvali na pôvodnom variante, s ktorým počítal aj územný plán Bratislavského samosprávneho kraja.

"Ani jedno riešenie nebude dostačujúce pre obsluhu celého územia (pri D1), o ktorom hovoria aktivisti. Ak chceme zlepšiť dostupnosť ľudí z tohto regiónu do Bratislavy a naspäť, treba hovoriť aj o témach ako verejná osobná doprava," uviedol Palčák.

Pôvodné aj aktuálne riešenie majú podľa neho plusy a mínusy, ale bez vyriešenia podmienok verejnej osobnej dopravy sa nedá pohnúť ďalej.

"Keď sme to riešili, bolo nám vyčítané, že sme nezahrnuli potenciálny nárast obyvateľstva v tomto území. Aktivisti uvádzali, že by tam malo pribudnúť viac ako stotisíc obyvateľov, tak nám vychádzalo, že by skolabovalo jedno aj druhé riešenie. Čiže tam by už ani kolektory nepomohli," upozornil šéf VÚD.

Pomohli by kolektory?

Kolektory by podľa Palčáka boli výhodou len pre najbližšie územie v okolí diaľnice, ale nevyriešili by problémy vzdialenejších území.

"Najväčšie nebezpečenstvo z pohľadu VÚD sme videli v tom, že mať v jednom koridore dvanásť pruhov, problém presunieme do Bratislavy. Preto je potrebné rozplynúť dopravu, keď už bude vybudovaný obchvat, vo viacerých častiach do Bratislavy, nie v jednom úzkom koridore," povedal Palčák. Vstup do hlavného mesta po diaľnici je podľa neho problém už v súčasnosti.

"Prístavný most je limitujúci, na vstupe máme 65-70 tisíc vozidiel a tento vstup kapacitne už nestačí," doplnil.

Viac vlakov

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., napríklad navrhuje zvýšenie kapacity osobnej vlakovej dopravy na trati Bratislava - Trnava vybudovaním tretej koľaje a k jednostrannému rozširovaniu diaľnice má výhrady.

"Železničiari majú pravdu v tom, že z pohľadu dopravných riešení sa nedá diaľnica neustále rozširovať a musíme využívať iné módy dopravy. Dostať ľudí z áut do verejnej osobnej dopravy, aj železničnej, je trend v západnej Európe. My sme ešte len v plienkach, ale už sú tu aspoň úvahy," poznamenal Palčák.

Zvýšenie kapacity železničnej dopravy pridaním ďalšej koľaje má podľa šéfa VÚD zmysel, musí to byť však rýchla doprava s kvalitným prístupom a úrovňou cestovania.

"Ak sa to podarí, ľudia určite radi nechajú autá doma," uviedol Palčák. Súčasný nepriaznivý stav možno zlepšiť výstavbou záchytných parkovísk na začiatku Bratislavy a využitím rýchlej železničnej dopravy do centra mesta. "Toto je vec, ktorou sa dá do budúcna zlepšovať situácia. Nedá sa zlepšovať neustálym rozširovaním len cestnej dopravy," dodal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  2. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  3. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  4. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  6. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  7. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  8. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  9. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  1. Mimoriadny úspech na medzinárodnej súťaži v Číne
  2. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  3. Filmári objavili skryté krásy Novej Bane – tu je video
  4. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity
  5. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  6. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  7. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  8. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  9. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  10. Dobrá správa z Domaše: Hotel Zátoka na Eve opäť funguje
  1. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich? 14 263
  2. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 12 959
  3. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 10 074
  4. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 9 347
  5. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco 8 681
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 575
  7. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži 5 646
  8. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 679
  9. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 391
  10. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 4 370

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Zvolen), Doprava (Trnava), Doprava (Senec)

Hlavné správy zo Sme.sk

Kalavská: Z ministerstva sa vrátim do nemocnice

Chcem sa vrátiť na internú kliniku, vraví ministerka zdravotníctva ANDREA KALAVSKÁ.

Ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská.

Polícia zasahovala u Jankovskej, zobrali jej mobil

Štátnu tajomníčku spomína aj Kočnerova komunikácia so Zsuzsovou.

Monika Jankovská.
Marian Kočner.
Poľskí záchranári v akcii.

Neprehliadnite tiež

Výnosová krivka na amerických dlhopisoch opäť invertovala

Experti považujú jav za spoľahlivý signál blížiacej sa recesie.

Ilustračné foto

Z bonusového programu Mastercard v Nemecku unikli citlivé dáta

Unikli aj zoznamy s kompletnými číslami platobných a kreditných kariet.

Ilustračné foto.

RegioJet bude mať priame vlakové spojenie z Prahy na západnú Ukrajinu

Priame vlakové spojenie plánujú od júna 2020.

Ilustračné foto.

Slovnaft dividendy nevyplatí, zisk chce investovať

Világi bude na čele predstavenstva už tretie funkčné obdobie.

Slovnaft.