SME
Štvrtok, 9. apríl, 2020 | Meniny má Milena

Rozšírenie D1 medzi Bratislavou a Trnavou bez kolektorov je údajne bezpečnejšie

Pôvodné aj aktuálne riešenie majú plusy a mínusy, ale bez vyriešenia podmienok verejnej osobnej dopravy sa nedá pohnúť ďalej.

Ilustračné foto. Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Plánované rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou na osem, resp. šesť pruhov bez súbežných komunikácií namiesto šiestich pruhov s dvomi kolektormi je podľa Výskumného ústavu dopravného, a. s., (VÚD) bezpečnejšie a lepšie aj z pohľadu priepustnosti.

Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva inštitúcie Ľubomír Palčák upozornil na potrebu viacerých vjazdov do Bratislavy, nie v jednom koridore, pričom funkciu kolektorov by malo splniť rozšírenie cesty prvej triedy I/61 z hlavného mesta na Senec, prípadne cesty okolo Pezinka.

"Uvažovali sme aj o predĺžení R1 na obchvat D4, čiže hľadať viacej vstupov do Bratislavy a nemať dvanásť pruhov v jednom koridore. Dopravné modely ukazovali toto riešenie lepšie a bezpečnejšie," povedal Palčák.

Článok pokračuje pod video reklamou

Riešenia

So šiestimi pruhmi na D1 a paralelnými komunikáciami pôvodne uvažovali Ministerstvo dopravy a výstavby SR a Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS).

Proti zmene technického riešenia rozšírenia diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou na osem pruhov po križovatku Blatné a šesť po Trnavu, ale bez kolektorov začali protestovať aktivisti z Občianskeho združenia Triblavina (názov križovatky na D1) a trvali na pôvodnom variante, s ktorým počítal aj územný plán Bratislavského samosprávneho kraja.

"Ani jedno riešenie nebude dostačujúce pre obsluhu celého územia (pri D1), o ktorom hovoria aktivisti. Ak chceme zlepšiť dostupnosť ľudí z tohto regiónu do Bratislavy a naspäť, treba hovoriť aj o témach ako verejná osobná doprava," uviedol Palčák.

Pôvodné aj aktuálne riešenie majú podľa neho plusy a mínusy, ale bez vyriešenia podmienok verejnej osobnej dopravy sa nedá pohnúť ďalej.

"Keď sme to riešili, bolo nám vyčítané, že sme nezahrnuli potenciálny nárast obyvateľstva v tomto území. Aktivisti uvádzali, že by tam malo pribudnúť viac ako stotisíc obyvateľov, tak nám vychádzalo, že by skolabovalo jedno aj druhé riešenie. Čiže tam by už ani kolektory nepomohli," upozornil šéf VÚD.

Pomohli by kolektory?

Kolektory by podľa Palčáka boli výhodou len pre najbližšie územie v okolí diaľnice, ale nevyriešili by problémy vzdialenejších území.

"Najväčšie nebezpečenstvo z pohľadu VÚD sme videli v tom, že mať v jednom koridore dvanásť pruhov, problém presunieme do Bratislavy. Preto je potrebné rozplynúť dopravu, keď už bude vybudovaný obchvat, vo viacerých častiach do Bratislavy, nie v jednom úzkom koridore," povedal Palčák. Vstup do hlavného mesta po diaľnici je podľa neho problém už v súčasnosti.

"Prístavný most je limitujúci, na vstupe máme 65-70 tisíc vozidiel a tento vstup kapacitne už nestačí," doplnil.

Viac vlakov

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., napríklad navrhuje zvýšenie kapacity osobnej vlakovej dopravy na trati Bratislava - Trnava vybudovaním tretej koľaje a k jednostrannému rozširovaniu diaľnice má výhrady.

"Železničiari majú pravdu v tom, že z pohľadu dopravných riešení sa nedá diaľnica neustále rozširovať a musíme využívať iné módy dopravy. Dostať ľudí z áut do verejnej osobnej dopravy, aj železničnej, je trend v západnej Európe. My sme ešte len v plienkach, ale už sú tu aspoň úvahy," poznamenal Palčák.

Zvýšenie kapacity železničnej dopravy pridaním ďalšej koľaje má podľa šéfa VÚD zmysel, musí to byť však rýchla doprava s kvalitným prístupom a úrovňou cestovania.

"Ak sa to podarí, ľudia určite radi nechajú autá doma," uviedol Palčák. Súčasný nepriaznivý stav možno zlepšiť výstavbou záchytných parkovísk na začiatku Bratislavy a využitím rýchlej železničnej dopravy do centra mesta. "Toto je vec, ktorou sa dá do budúcna zlepšovať situácia. Nedá sa zlepšovať neustálym rozširovaním len cestnej dopravy," dodal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Originálne ochranné rúško pre každého!
  2. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  3. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  4. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  5. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  6. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  7. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  8. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  9. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  10. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  1. Nadácia Orange navýši Fond pomoci o ďalších 100 000 eur
  2. O2 Športová akadémia Mateja Tótha spúšťa Telesnú na doma
  3. Originálne ochranné rúško pre každého!
  4. BILLA venovala seniorom potravinové balíčky
  5. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  6. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  7. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  8. Sú vaše deti teraz viac na nete?Zoberte ich na www.detinanete.sk
  9. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  10. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 28 387
  2. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik 27 463
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 26 007
  4. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 20 596
  5. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 20 461
  6. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 18 967
  7. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 17 559
  8. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 16 077
  9. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 13 178
  10. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 12 099

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľudia v štátnej karanténe majú strach: Chorých a zdravých neoddeľujú dostatočne

Premiér má vraj informáciu, že si v karanténe ľudia robia žúrky.

Ubytovňa v Gabčíkove, ktorá slúži ako karanténa pre ľudí ktorí prišli zo zahraničia kvôli novému koronavírusu.
Dobré ráno

Dobré ráno: Matovič nemusí zostať premiérom

Čo sa deje vo vládnej koalícii a ako krízu zvláda Igor Matovič.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ešte chvíľu v tomto duchu a príde slovexit

Takto sme si tú transparentnosť nepredstavovali.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.
Správkyňa Lenka Ivanová, ktorá riadi konkurz na majetok odsúdeného Ladislava Bašternáka.

Neprehliadnite tiež

Fed udrží úrokové sadzby takmer na nule, kým ekonomika neprekoná koronakrízu

Krátkodobé vyhliadky ekonomiky USA sa výrazne zhoršili.

Šéf Fed-u Jerome Powell.

Airbus pre koronakrízu obmedzuje výrobu lietadiel

Koncern obmedzuje výrobu zhruba o tretinu.

Ilustračná fotografia.

Lídri demokratov v Kongrese chcú zvýšiť balík stimulov o 500 miliárd dolárov

Koncom marca prijatý masívny záchranný balík mal hodnotu 2,2 bilióna USD.

Predsedníčka americkej Snemovne reprezentantov Nancy Pelosiová a líder demokratov v Senáte Chuck Schumer.
Pri pokladniach v obchodoch pribudli ochranné plexisklá.