Počet áut v Európe a USA by sa mal do roku 2030 znížiť o 138 miliónov

Doprava na cestách by mala byť paradoxne hustejšia než v súčasnosti.

Ilustračné foto.(Zdroj: Archív SME)

BRATISLAVA. Automobilový sektor bude v roku 2030 stáť pred radikálnymi zmenami. V dôsledku nového konceptu zdieľania vozidiel by sa počet áut mohol v Európe znížiť zo súčasných 280 miliónov na 200 miliónov a v USA z terajších 270 miliónov na 212 miliónov.

Poukazuje na to prieskum poradenskej spoločnosti PricewaterhouseCoopers (PwC) s tým, že na druhej strane v Číne by mal počet motorových vozidiel do roku 2030 vzrásť zo 180 miliónov na 280 miliónov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Správa PwC s názvom eascy - Päť dimenzií transformácie automobilového sektora opisuje aj niektoré na prvý pohľad protichodné zistenia. Počet vozidiel v Európe a USA by sa síce mohol do roku 2030 výrazne znížiť, doprava na cestách by však mala byť hustejšia než v súčasnosti.

"Uvedený obraz je iba zdanlivo protichodný. V dôsledku tejto automobilovej revolúcie bude mnoho pravidiel, na ktoré si automobilový sektor za mnohé desaťročia navykol, postavených doslova na hlavu," vysvetlil Felix Kuhnert, globálny líder v PwC pre automobilový priemysel.

Prieskum spoločnosti očakáva, že v roku 2030 bude každý tretí kilometer najazdený využitím jednej z mnohých foriem tzv. zdieľania.

"Už o pár rokov sa dnešná norma, keď väčšina ľudí šoféruje vlastné auto, stane iba jednou z mnohých koncepcií mobility," priblížil Christoph Stürmer, globálny vedúci analytik v PwC Autofacts.

Tento trend bude podľa PwC prepojený s elektrifikáciou pohonných systémov a obrovskými pokrokmi vo vývoji autonómnych áut. Spoločnosť predpokladá, že do roku 2030 by malo 55 percent všetkých nových vozidiel fungovať na elektrický pohon, pričom konvenčný spaľovací motor bude pomaly zanikať.

"Elektromobily sa napríklad menej kazia, pretože majú jednoduchší pohonný systém - čo je veľká výhoda, keď sú vozidlá zdieľané a keď sa intenzívnejšie využívajú. Z áut bez vodiča by sa zasa mohli stať efektívne 'robotaxíky', ak sa skombinujú s koncepciou zdieľania," myslí si Stürmer.

Mal by vzrásť aj počet kilometrov na osobu. Dôvodom je podľa PwC rast počtu obyvateľov a skutočnosť, že autonómne autá budú využívať aj ľudia, ktorí nevedia šoférovať.

Stürmer však nepredpokladá, že by mal preto nastať na cestách chaos. "Vďaka rastúcej prepojenosti sa bude v budúcnosti individuálna preprava dať oveľa lepšie zorganizovať."

PwC očakáva, že do roku 2030 sa môže počet novoprihlásených vozidiel v Európe zvýšiť o tretinu. To by mal byť spôsob, ako kompenzovať vyššie opotrebovanie áut v dôsledku ich zdieľania. Zvýšený objem vozidiel by si mal následne vyžiadať od automobiliek nové koncepcie vozidiel za oveľa nižšie ceny.

"Pri tomto scenári dokážu v dlhodobom horizonte prežiť jedine tie firmy, ktoré sa buď vyprofilujú ako jasní lídri v inováciách na strane výrobcov, alebo tie, ktoré si uvedomia, že mobilita už nie je produktom, ale skôr službou, pričom ponúknu svojim zákazníkom pohodlné a cenovo prístupné riešenia, ktoré sa dajú jednoducho používať - inými slovami riešenia, ktoré im život spríjemnia a zjednodušia," dodal Stürmer.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Arabská exotika: TOP hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  5. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  6. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Najužitočnejšia appka
  10. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  1. Arabská exotika: TOP hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  10. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  1. Najužitočnejšia appka 16 397
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 14 836
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 272
  4. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 12 214
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 932
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 564
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 066
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 231
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 3 909
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 414

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko väzní boháča z Ruska, ktorý hovoril o úplatkoch pre Kremeľ

Valentin Vinogradov sa mal dopustiť podvodu pri obchode s nehnuteľnosťou. Nikomu pritom nevznikla škoda.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kúpiť lístky na hokej cez web? Nemožné

Robili čo mohli, dopadlo to ako vždy.

Stĺpček Petra Schutza

O vydaní Vinogradova do Ruska by sa nemalo ani uvažovať

Rusko nie je právny štát.

ŠPORT

Trnava šokovala Brusel, hrdinom bol dvadsaťročný mladík

Senzácia pokračuje aj naďalej.

Neprehliadnite tiež

Indonézia zakázala zakladanie nových palmových plantáží

Producenti palmového oleja sú obviňovaní z ničenia životného prostredia a vykorisťovania zamestnancov.

Britský minister financií žiada EÚ o spoluprácu v prípade tvrdého brexitu

Rastú obavy z neriadeného odchodu Británie z Európskej únie.

Rušňovodič: Vlak môže začať horieť bez zjavnej príčiny

ZSSK za krátke obdobie horeli dva rušne.

Systém kontroly elektronických registračných pokladníc zostane bez zmien

OĽaNO tvrdí, že stále je možné obchádzať bezpečnostné prvky pri vydávaní daňového dokladu.

Matečná: Prípady sporných práv žiadateľov dotácii bude riešiť prokuratúra

Témou rokovania výboru bola aj nečinnosť ministerky v súvislosti s riešením situácie v pôdohospodárstve.