Na Slovensku nepribudli nové koľajnice desiatky rokov, ZSSK volá po ich výstavbe

Železničná doprava na Slovensku je podľa šéfa ZSSK desiatky rokov podfinancovaná.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Na Slovensku sa od roku 1987 nevybudovala ani jedna nová železničná trať.

Pritom napríklad Španielsko dokázalo za posledných dvadsaťpäť rokov vybudovať 2900 kilometrov vysokorýchlostných tratí.

Článok pokračuje pod video reklamou

Aj takéto porovnanie zaznelo na pondelkovej medzinárodnej konferencii Železnica v 21. storočí, ktorú v Bratislave zorganizovala Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

Prečítajte si tiež: IC vlak chce pri ceste do Košíc predbehnúť auto. Nemusí to vždy vyjsť

Železničná doprava na Slovensku je totiž podľa generálneho riaditeľa ZSSK Filipa Hlubockého desiatky rokov podfinancovaná.

Jednak ide o nedostatok financií na prevádzku železničnej dopravy, ale tiež predovšetkým o nedostatok peňazí na investície.

"To je dlh, ktorý tu z minulosti máme, musíme ho dobiehať. A nedobiehame ho tým správnym smerom," konštatoval Hlubocký.

Investície do železníc sú totiž podľa jeho slov na Slovensku v porovnaní s investíciami do ciest v pomere jedna ku deviatim.

Podľa ZSSK je preto potrebné investovať nielen do rekonštrukcie, ale aj do výstavby nových tratí. Dôležité je podľa Hlubockého napríklad postaviť 19,6-kilometrový (km) úsek koľajníc z Trnovca nad Váhom do Nitry, na ktorý sa už zadala štúdia.

"To by skrátilo cestovanie vlakom medzi Bratislavou a Nitrou zo sto minút na 50 minút," vyčíslil Hlubocký.

Zároveň treba podľa jeho slov výrazne zmodernizovať a prestavať takzvaný železničný uzol Bratislava. Ten tvoria koľaje v rámci hlavného mesta.

Prečítajte si tiež: Žlté vlaky na trase Bratislava-Komárno budú na mnohých úsekoch suplovať autobusy

V tomto prípade je podľa ZSSK potrebné napríklad budovanie nových zástaviek, alebo modernizácia koľají, pretože mnohé sú v technicky nevyhovujúcom stave.

Potenciál vidí Hlubocký aj vo zdvojkoľajnení úseku Kysak - Prešov, keďže v súčasnosti je na ňom len jedna koľaj. Potrebná by bola podľa dopravcu aj tretia koľaj na úseku z Bratislavy do Trnavy, ktorá by slúžila len na osobnú dopravu.

"A možno je ešte potrebné spomenúť, že rekonštrukcia koľajníc za mestom Žilina je naplánovaná na rýchlosť 120 až 130 za kilometrov za hodinu (km/h), čo nepovažujeme za vyhovujúce," dodal Hlubocký.

Aj smerom od Žiliny na východ Slovenska vidí priestor na rýchlosť minimálne 160 km/h, ako je tomu v úseku z Bratislavy po Žilinu.

Prečítajte si tiež: Z 32 nových motorových vlakov je 17 nefunkčných, štát poprel výrobné chyby

Čo sa týka južnej trasy medzi Bratislavou a Košicami, ktorá premáva cez Zvolen, v tomto prípade je podľa ZSSK potrebná elektrifikácia trate v jej celom rozsahu. Teda aj od Zvolena po Košice.

Čo sa týka financovania takýchto plánov, Hlubocký vidí inšpiráciu aj v zahraničí. Napríklad Švajčiarsko má model, kde sa cestná doprava ako menej ekologická podieľa na financovaní železničnej dopravy, ktorá je ekologickejšia.

"K dispozícii sú aj súkromné zdroje, čiže PPP projekty (projekty verejno-súkromného partnerstva)," dodal generálny riaditeľ ZSSK.

Pripomenul, že eurofondové zdroje z aktuálneho programového obdobia po roku 2020 skončia. Okrem európskych zdrojov sa preto podľa neho treba pozrieť aj na možnosti štátneho rozpočtu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz?
  2. Pivovarníci rozdeľujú peniaze
  3. Najkrajšie americké národné parky
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  7. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  8. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  9. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  10. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  1. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz?
  2. Pivovarníci rozdeľujú peniaze
  3. Najkrajšie americké národné parky
  4. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  5. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  6. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  7. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  8. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  9. Keď Slováci krotia morský vietor
  10. Ochrana pred tropickou horúčavou
  1. Najkrajšie americké národné parky 15 005
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 10 995
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 6 912
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 517
  5. Vizuálny smog je problém 2 905
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 883
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 729
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 694
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 273
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 174

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Slovensko, Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

Okupácia 1968

Minúta po minúte 1968: Mimoriadne vyhlásenie - Okupujú nás, zachovajte pokoj

Okupáciu sledujeme minútu po minúte.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Prečo v 1968 nedovolili, aby sme mali slobodu

Prečo prišli tanky a ako to vyzeralo.

Komentár šéfredaktorky

Tanky obnažili podstatu režimu

Komunistickým lídrom nešlo o ideológiu. Išlo len o moc.

OKUPÁCIA 1968

Okupácia 1968: Cez hranice sme prenášali periny (spomína Tóth)

Za posledné peniaze kúpil žene kožuch a topánky.

Neprehliadnite tiež

ANALÝZA ADAMA VALČEKA

Dôležitú funkciu môže získať advokát z príbehu o tunelovaní vodární

O Jurajovi Bugalovi rozhodne vláda už v stredu.

Z internetu do fyzického objektu. Google plánuje otvoriť kamennú predajňu

O plánoch Google týkajúcich sa vlastného obchodu sa už viackrát špekulovalo.

WTO preverí clá zo strany USA na dovoz tureckej ocele a hliníka

Obe strany sporu majú 60 dní na to, aby vzájomne diskutovali.

ConocoPhillips dostane od Venezuely odškodné za vyvlastnený majetok

Štátna venezuelská ropná firma PDVSA súhlasila s uznaním rozsudku medzinárodného arbitrážneho súdu.

Európania v Británii sa nemusia báť tvrdého brexitu, sociálne výhody im zostanú

Novinári z denníka The Daily Telegraph nahliadli do dokumentu britskej vlády, podľa ktorého si občania EÚ v Británii zachovajú sociálne výhody.