Na Slovensku nepribudli nové koľajnice desiatky rokov, ZSSK volá po ich výstavbe

Železničná doprava na Slovensku je podľa šéfa ZSSK desiatky rokov podfinancovaná.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Na Slovensku sa od roku 1987 nevybudovala ani jedna nová železničná trať.

Pritom napríklad Španielsko dokázalo za posledných dvadsaťpäť rokov vybudovať 2900 kilometrov vysokorýchlostných tratí.

Aj takéto porovnanie zaznelo na pondelkovej medzinárodnej konferencii Železnica v 21. storočí, ktorú v Bratislave zorganizovala Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

Prečítajte si tiež: IC vlak chce pri ceste do Košíc predbehnúť auto. Nemusí to vždy vyjsť

Železničná doprava na Slovensku je totiž podľa generálneho riaditeľa ZSSK Filipa Hlubockého desiatky rokov podfinancovaná.

Jednak ide o nedostatok financií na prevádzku železničnej dopravy, ale tiež predovšetkým o nedostatok peňazí na investície.

"To je dlh, ktorý tu z minulosti máme, musíme ho dobiehať. A nedobiehame ho tým správnym smerom," konštatoval Hlubocký.

Investície do železníc sú totiž podľa jeho slov na Slovensku v porovnaní s investíciami do ciest v pomere jedna ku deviatim.

Podľa ZSSK je preto potrebné investovať nielen do rekonštrukcie, ale aj do výstavby nových tratí. Dôležité je podľa Hlubockého napríklad postaviť 19,6-kilometrový (km) úsek koľajníc z Trnovca nad Váhom do Nitry, na ktorý sa už zadala štúdia.

"To by skrátilo cestovanie vlakom medzi Bratislavou a Nitrou zo sto minút na 50 minút," vyčíslil Hlubocký.

Zároveň treba podľa jeho slov výrazne zmodernizovať a prestavať takzvaný železničný uzol Bratislava. Ten tvoria koľaje v rámci hlavného mesta.

Prečítajte si tiež: Žlté vlaky na trase Bratislava-Komárno budú na mnohých úsekoch suplovať autobusy

V tomto prípade je podľa ZSSK potrebné napríklad budovanie nových zástaviek, alebo modernizácia koľají, pretože mnohé sú v technicky nevyhovujúcom stave.

Potenciál vidí Hlubocký aj vo zdvojkoľajnení úseku Kysak - Prešov, keďže v súčasnosti je na ňom len jedna koľaj. Potrebná by bola podľa dopravcu aj tretia koľaj na úseku z Bratislavy do Trnavy, ktorá by slúžila len na osobnú dopravu.

"A možno je ešte potrebné spomenúť, že rekonštrukcia koľajníc za mestom Žilina je naplánovaná na rýchlosť 120 až 130 za kilometrov za hodinu (km/h), čo nepovažujeme za vyhovujúce," dodal Hlubocký.

Aj smerom od Žiliny na východ Slovenska vidí priestor na rýchlosť minimálne 160 km/h, ako je tomu v úseku z Bratislavy po Žilinu.

Prečítajte si tiež: Z 32 nových motorových vlakov je 17 nefunkčných, štát poprel výrobné chyby

Čo sa týka južnej trasy medzi Bratislavou a Košicami, ktorá premáva cez Zvolen, v tomto prípade je podľa ZSSK potrebná elektrifikácia trate v jej celom rozsahu. Teda aj od Zvolena po Košice.

Čo sa týka financovania takýchto plánov, Hlubocký vidí inšpiráciu aj v zahraničí. Napríklad Švajčiarsko má model, kde sa cestná doprava ako menej ekologická podieľa na financovaní železničnej dopravy, ktorá je ekologickejšia.

"K dispozícii sú aj súkromné zdroje, čiže PPP projekty (projekty verejno-súkromného partnerstva)," dodal generálny riaditeľ ZSSK.

Pripomenul, že eurofondové zdroje z aktuálneho programového obdobia po roku 2020 skončia. Okrem európskych zdrojov sa preto podľa neho treba pozrieť aj na možnosti štátneho rozpočtu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  3. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  4. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  5. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  6. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  7. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  10. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  1. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  5. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  6. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  7. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  8. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  9. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  10. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 14 993
  2. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 12 117
  3. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 301
  4. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 9 027
  5. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 6 944
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 6 337
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 5 051
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 4 377
  9. Jedli ste už ružovú čokoládu? 3 878
  10. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 2 897

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Slovensko, Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Zuzany Kepplovej

Mal Kočner Glváča na diaľkové ovládanie?

Zsuzsová s Glváčom je možno podobná schéma ako Trošková u Fica.

Neprehliadnite tiež

Taxikári v Barcelone opäť protestovali proti službám ako je Uber

Taxíky od piatkového popoludnia blokujú najrušnejšiu dopravnú tepnu v centre Barcelony.

Firma vám určí, ako preplatí rekreáciu

Advokátka Radoslava Lichnovská má iný názor - zamestnávateľ nemôže nanútiť zamestnancovi elektronický poukaz.

V predpredaji ponúkajú cestovky k zájazdu rôzne bonusy. Neskôr nebudú

Na letnú dovolenku pri mori si treba odložiť viac peňazí.

Čoraz viac Slovákov hlási poisťovniam škody spôsobené snehom

S opravou je treba počkať do obhliadky alebo všetko dôkladne zdokumentovať.