Na Slovensku nepribudli nové koľajnice desiatky rokov, ZSSK volá po ich výstavbe

Železničná doprava na Slovensku je podľa šéfa ZSSK desiatky rokov podfinancovaná.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Na Slovensku sa od roku 1987 nevybudovala ani jedna nová železničná trať.

Pritom napríklad Španielsko dokázalo za posledných dvadsaťpäť rokov vybudovať 2900 kilometrov vysokorýchlostných tratí.

Článok pokračuje pod video reklamou

Aj takéto porovnanie zaznelo na pondelkovej medzinárodnej konferencii Železnica v 21. storočí, ktorú v Bratislave zorganizovala Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

Prečítajte si tiež: IC vlak chce pri ceste do Košíc predbehnúť auto. Nemusí to vždy vyjsť

Železničná doprava na Slovensku je totiž podľa generálneho riaditeľa ZSSK Filipa Hlubockého desiatky rokov podfinancovaná.

Jednak ide o nedostatok financií na prevádzku železničnej dopravy, ale tiež predovšetkým o nedostatok peňazí na investície.

"To je dlh, ktorý tu z minulosti máme, musíme ho dobiehať. A nedobiehame ho tým správnym smerom," konštatoval Hlubocký.

Investície do železníc sú totiž podľa jeho slov na Slovensku v porovnaní s investíciami do ciest v pomere jedna ku deviatim.

Podľa ZSSK je preto potrebné investovať nielen do rekonštrukcie, ale aj do výstavby nových tratí. Dôležité je podľa Hlubockého napríklad postaviť 19,6-kilometrový (km) úsek koľajníc z Trnovca nad Váhom do Nitry, na ktorý sa už zadala štúdia.

"To by skrátilo cestovanie vlakom medzi Bratislavou a Nitrou zo sto minút na 50 minút," vyčíslil Hlubocký.

Zároveň treba podľa jeho slov výrazne zmodernizovať a prestavať takzvaný železničný uzol Bratislava. Ten tvoria koľaje v rámci hlavného mesta.

Prečítajte si tiež: Žlté vlaky na trase Bratislava-Komárno budú na mnohých úsekoch suplovať autobusy

V tomto prípade je podľa ZSSK potrebné napríklad budovanie nových zástaviek, alebo modernizácia koľají, pretože mnohé sú v technicky nevyhovujúcom stave.

Potenciál vidí Hlubocký aj vo zdvojkoľajnení úseku Kysak - Prešov, keďže v súčasnosti je na ňom len jedna koľaj. Potrebná by bola podľa dopravcu aj tretia koľaj na úseku z Bratislavy do Trnavy, ktorá by slúžila len na osobnú dopravu.

"A možno je ešte potrebné spomenúť, že rekonštrukcia koľajníc za mestom Žilina je naplánovaná na rýchlosť 120 až 130 za kilometrov za hodinu (km/h), čo nepovažujeme za vyhovujúce," dodal Hlubocký.

Aj smerom od Žiliny na východ Slovenska vidí priestor na rýchlosť minimálne 160 km/h, ako je tomu v úseku z Bratislavy po Žilinu.

Prečítajte si tiež: Z 32 nových motorových vlakov je 17 nefunkčných, štát poprel výrobné chyby

Čo sa týka južnej trasy medzi Bratislavou a Košicami, ktorá premáva cez Zvolen, v tomto prípade je podľa ZSSK potrebná elektrifikácia trate v jej celom rozsahu. Teda aj od Zvolena po Košice.

Čo sa týka financovania takýchto plánov, Hlubocký vidí inšpiráciu aj v zahraničí. Napríklad Švajčiarsko má model, kde sa cestná doprava ako menej ekologická podieľa na financovaní železničnej dopravy, ktorá je ekologickejšia.

"K dispozícii sú aj súkromné zdroje, čiže PPP projekty (projekty verejno-súkromného partnerstva)," dodal generálny riaditeľ ZSSK.

Pripomenul, že eurofondové zdroje z aktuálneho programového obdobia po roku 2020 skončia. Okrem európskych zdrojov sa preto podľa neho treba pozrieť aj na možnosti štátneho rozpočtu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  2. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  4. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  5. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  10. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  1. Zamestnanci nestrážia svoje heslá dostatočne
  2. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  3. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  4. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  5. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  8. Všetko, čo rodiny milujú
  9. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  10. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 24 821
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 15 254
  3. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 9 629
  4. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 7 426
  5. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 5 975
  6. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 5 590
  7. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 289
  8. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 4 598
  9. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 4 456
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 459

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Slovensko, Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Psychologička: Urážky sú pozitívne, vďaka nim sa rozvíjame

Ste precitlivený, citlivý alebo máte, naopak, problém vôbec emócie prejaviť? Všetky tieto situácie ukazujú, aký je váš emočný kvocient.

ŠPORT

Liga majstrov by sa mala premenovať na CR7, tvrdí Ronaldo

Odíde do Paríž Saint Germain?

PLUS

Ako naši turisti objavovali Západ. S igelitkami a klobásami

Žiadne utrpenie nebolo prekážkou.

EKONOMIKA

Turisti môžu výrazne ušetriť. Aj v Európe sa dá nakupovať bez daní

Niektoré strediská si vymohli výnimku.

Neprehliadnite tiež

Týchto päť tipov vám pri podnikaní ušetrí tisíce eur

Menšie náklady môžu znamenať väčšie zisky.

Komplikácie aj absurdné situácie. Starostovia hodnotia ochranu údajov

GDPR neprináša do fungovania samospráv nič iné len komplikácie, tvrdia.

Saudská Arábia už neumožní nemeckým firmám získať vládne kontrakty

Vzťahy medzi Nemeckom a Saudskou Arábiou sú napäté.

Agentúra Moody´s začala revíziu ratingu Talianska s možnosťou jeho zníženia

Existuje významné riziko podstatného oslabenia fiškálnej sily Talianska.