SME
Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Na Slovensku nepribudli nové koľajnice desiatky rokov, ZSSK volá po ich výstavbe

Železničná doprava na Slovensku je podľa šéfa ZSSK desiatky rokov podfinancovaná.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Na Slovensku sa od roku 1987 nevybudovala ani jedna nová železničná trať.

Pritom napríklad Španielsko dokázalo za posledných dvadsaťpäť rokov vybudovať 2900 kilometrov vysokorýchlostných tratí.

Aj takéto porovnanie zaznelo na pondelkovej medzinárodnej konferencii Železnica v 21. storočí, ktorú v Bratislave zorganizovala Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

Prečítajte si tiež: IC vlak chce pri ceste do Košíc predbehnúť auto. Nemusí to vždy vyjsť Čítajte 

Železničná doprava na Slovensku je totiž podľa generálneho riaditeľa ZSSK Filipa Hlubockého desiatky rokov podfinancovaná.

Jednak ide o nedostatok financií na prevádzku železničnej dopravy, ale tiež predovšetkým o nedostatok peňazí na investície.

Skryť Vypnúť reklamu

"To je dlh, ktorý tu z minulosti máme, musíme ho dobiehať. A nedobiehame ho tým správnym smerom," konštatoval Hlubocký.

Investície do železníc sú totiž podľa jeho slov na Slovensku v porovnaní s investíciami do ciest v pomere jedna ku deviatim.

Podľa ZSSK je preto potrebné investovať nielen do rekonštrukcie, ale aj do výstavby nových tratí. Dôležité je podľa Hlubockého napríklad postaviť 19,6-kilometrový (km) úsek koľajníc z Trnovca nad Váhom do Nitry, na ktorý sa už zadala štúdia.

"To by skrátilo cestovanie vlakom medzi Bratislavou a Nitrou zo sto minút na 50 minút," vyčíslil Hlubocký.

Zároveň treba podľa jeho slov výrazne zmodernizovať a prestavať takzvaný železničný uzol Bratislava. Ten tvoria koľaje v rámci hlavného mesta.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Žlté vlaky na trase Bratislava-Komárno budú na mnohých úsekoch suplovať autobusy Čítajte 

V tomto prípade je podľa ZSSK potrebné napríklad budovanie nových zástaviek, alebo modernizácia koľají, pretože mnohé sú v technicky nevyhovujúcom stave.

Potenciál vidí Hlubocký aj vo zdvojkoľajnení úseku Kysak - Prešov, keďže v súčasnosti je na ňom len jedna koľaj. Potrebná by bola podľa dopravcu aj tretia koľaj na úseku z Bratislavy do Trnavy, ktorá by slúžila len na osobnú dopravu.

"A možno je ešte potrebné spomenúť, že rekonštrukcia koľajníc za mestom Žilina je naplánovaná na rýchlosť 120 až 130 za kilometrov za hodinu (km/h), čo nepovažujeme za vyhovujúce," dodal Hlubocký.

Aj smerom od Žiliny na východ Slovenska vidí priestor na rýchlosť minimálne 160 km/h, ako je tomu v úseku z Bratislavy po Žilinu.

Prečítajte si tiež: Z 32 nových motorových vlakov je 17 nefunkčných, štát poprel výrobné chyby Čítajte 

Čo sa týka južnej trasy medzi Bratislavou a Košicami, ktorá premáva cez Zvolen, v tomto prípade je podľa ZSSK potrebná elektrifikácia trate v jej celom rozsahu. Teda aj od Zvolena po Košice.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo sa týka financovania takýchto plánov, Hlubocký vidí inšpiráciu aj v zahraničí. Napríklad Švajčiarsko má model, kde sa cestná doprava ako menej ekologická podieľa na financovaní železničnej dopravy, ktorá je ekologickejšia.

"K dispozícii sú aj súkromné zdroje, čiže PPP projekty (projekty verejno-súkromného partnerstva)," dodal generálny riaditeľ ZSSK.

Pripomenul, že eurofondové zdroje z aktuálneho programového obdobia po roku 2020 skončia. Okrem európskych zdrojov sa preto podľa neho treba pozrieť aj na možnosti štátneho rozpočtu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  4. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 5 216
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 751
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 946
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 3 464
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 446
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 338
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 257
  8. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 167
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 035
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 956
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rodiaci sa štát mal veľa verzí na mapách, táto je z roku 1919.

Na vytvorenie štátu neexistuje žiadny manuál, hovorí historik Roman Holec.


23. júl

Ešte nikdy nevyhral zlato z olympiády.


Jana Sedláková 8 h
Bodrum, Turecko. Oheň vyhnal z domov miestnych aj turistov.

Väčšina požiarov je už pod kontrolou.


4 h
Ilustračná fotografia.

Uznesenie Ústavného súdu vyšlo v zbierke zákonov a vstúpilo tak do platnosti.


a 1 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Pracovníci zostavujú plávajúce člny so solárnymi panelmi v priehradnej nádrži Lac des Toules vo švajčiarskom Bourg-Saint-Pierre 8. októbra 2019.

Doterajšie kroky v oblasti klímy boli často kritizované ako príliš pomalé.


TASR 8 h
Martine Sanspicheová drží husacie pečene na trhovisku vo francúzskom Toulouse. Metóda používaná pri ich výrobe je veľmi kritizovaná, preto startup Gourmey prichádza s novým riešením.

Metódy používané pri výrobe vyvolávajú vo svete čoraz väčšie znepokojenie.


TASR 9 h
Minister práce Milan Krajniak.

Ministerstvo práce predložilo materiál do medzirezortného pripomienkového konania.


TASR 10 h
Povinne poistený živnostník platí odvody, aj keď sa mu nedarí.

Minimálnej penzii sa možno vyhnúť.


30. júl