Sociálny tlak núti rodičov míňať viac, ako si môžu dovoliť

Každý tretí Európan vo všetkých vekových kategóriách súhlasí, že sociálne médiá vytvárajú tlak na vyššiu spotrebu.

(ilustračné foto)(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Sociálny tlak núti rodičov míňať na svoje deti viac, ako si môžu dovoliť. Každý tretí rodič v Európe ho zažil za posledný rok a väčšina z nich tlaku aj podľahla. Ukázal to najnovší európsky spotrebiteľský prieskum spoločnosti Intrum.

Slovenskí rodičia sú však v porovnaní s európskym priemerom trochu odolnejší. V prieskume až 20 percent rodičov uviedlo, že takémuto tlaku nikdy nepodľahlo.

V porovnaní s európskym priemerom, ktorý predstavuje 10 percent, je však toto číslo veľmi vysoké a predstavuje percentuálne najviac respondentov zo všetkých skúmaných krajín. Obzvlášť citliví na tento tlak sú pritom mladí rodičia vo veku 18 až 34 rokov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zadlžovanie kvôli deťom

Okrem nadmerného nakupovania sa rodičia kvôli deťom aj zadlžujú. Až 27 percent z nich uviedlo, že za posledný polrok si požičali peniaze, aby svojmu dieťaťu na základe sociálneho tlaku niečo kúpili. Išlo najmä o mobilné telefóny, topánky alebo značkové oblečenie.

Analýzy Intrumu všeobecne ukazujú trendy k nadmernej konzumácii a vplyvu sociálnych médií pri vytváraní tlaku na moderného konzumenta. "Zároveň vidíme dramatický nárast v akceptovaní nakupovania na dlh.

Až 44 percent Slovákov si myslí, že je v poriadku kupovať si na dlh spotrebný tovar. Ide o najvyšší podiel zo všetkých európskych krajín. Môže to vyústiť do nezdravej, dlhodobej zadlženosti," priblížil výkonný riaditeľ Intrum Slovakia Martin Musil.

Sociálne média a tlak na spotrebu

Každý tretí Európan (39 %) vo všetkých vekových kategóriách súhlasí, že sociálne médiá vytvárajú tlak na vyššiu spotrebu. Na Slovensku je percento opýtaných, ktorí súhlasia s tým, že pociťujú tento pretlak, ešte vyššie, a to až na úrovni 53 percent.

Prieskum tiež ukázal, že Slováci viac zdôrazňujú zodpovednosť škôl za vzdelávanie detí v problematike domácich financií. Až 69 percent opýtaných by si želalo, aby sa deti mohli v škole naučiť viac o financovaní domácnosti.

"Spomedzi všetkých porovnávaných európskych krajín je toto najvyšší podiel. Zároveň je tento výsledok oveľa vyšší ako celoeurópsky priemer, ktorý predstavuje 51 percent," doplnil Musil.

Finančné dôvody môžu byť aj príčinou presťahovania sa do zahraničia. Túto možnosť v prieskume pripustilo 17 percent opýtaných Slovákov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  4. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  5. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  7. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  5. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  6. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  7. Company´s autumn in the High Tatras
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  10. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 32 678
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 26 994
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 009
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 469
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 651
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 113
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 808
  8. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 4 522
  9. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 225
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká 4 117

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Redaktor SME Adam Valček: Odkedy je Kočner vo väzení, cítim sa bezpečnejšie

Podľa Valčeka Kočner nesledoval len novinárov.

Dnes píše Ondrej Prostredník

Raz aj veštica musí povedať pravdu: skončili ste!

Končí sa ďalšia epocha populistov. O ich miesta už nástojčivo bojujú noví.

Neprehliadnite tiež

Výsledky McDonald's prekonali očakávania

Firma zaznamenala v 3. štvrťroku rast tržieb už trinásty kvartál po sebe.

Potravinárska komora podporuje pekárov v boji za spravodlivejšie ceny

Komora súhlasila s avizovaným možným prerušením výroby počas sviatkov.

Európska komisia odmietla návrh talianskeho rozpočtu

Ide o prvý prípad v histórii EÚ.

Štát pripravuje zákon o Komore verejného obstarávania

Zriadenie komory by mohlo byť v roku 2020 a od roku 2021 by mala fungovať autonómne.

Saudská Arábia podpísala napriek bojkotu miliardové kontrakty

V Saudskej Arábii sa začal trojdňový investičný summit.