Zdieľaná ekonomika môže postupne prekonať súkromné vlastníctvo áut

Odhadujú že do roka 2030 bude vyše tretina odjazdených kilometrov na zdieľaných autách.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

LONDÝN, NEW YORK. Automobilový priemysel sa mení podľa toho, ako sa menia očakávania spotrebiteľov. Do popredia záujmu sa v posledných rokoch dostáva zdieľanie áut, tzv. car sharing.

Najnovšie štúdie popredných konzultačných spoločností naznačujú, že namiesto vlastníctva auta budú spotrebitelia uprednostňovať ich zdieľanie, resp. požičiavanie. Mobilita sa tak stane službou.

Zdieľanie áut

Poradenská spoločnosť PricewaterhouseCoopers (PwC) odhaduje, že do roka 2030 viac než tretina odjazdených kilometrov bude spadať pod koncept car sharingu, ktorý so sebou prináša aj veľký potenciál pre autonómne vozidlá.

Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa PwC by robotické autá mohli tvoriť až 40 percent ročne odjazdených kilometrov. Štúdia odhaduje, že počet odjazdených kilometrov v Európe sa do roka 2030 zvýši o 23 percent, v USA o 24 percent a v Číne až o 183 percent.

Prečítajte si tiež: Dobré ráno: Slovenské ministerstvo dopravy objavilo Uber

To bude mať dosah aj na predaj vozidiel. Spoločnosť McKinsey odhaduje, že ročný rast predaja áut sa spomalí zo súčasných 3,6 percenta na asi 2 percentá.

Nové služby totiž povedú k zníženiu predaja súkromným osobám, čiastočne sa to však vykompenzuje vyšším predajom car sharingovým spoločnostiam, ktoré budú musieť pre väčší počet odjazdených kilometrov častejšie vymieňať autá.

PwC rozlišuje dva typy car sharingu - stacionárny a pohyblivý. Základný rozdiel spočíva v dostupnosti áut. Stacionárny znamená, že spotrebiteľ si môže auto vyzdvihnúť na určitom mieste. Naproti tomu pohyblivý bude závisieť len od oblasti, v ktorej poskytovateľ tejto služby podniká.

Existuje aj koncept zdieľania cesty, tzv. ride hailing. V rámci neho sa viacero ľudí so spoločným cieľom cesty odvezie jedným vozidlom. Tento koncept získava čoraz väčšiu popularitu, v roku 2017 ho využilo odhadom 338 miliónov ľudí.

Budúcnosť motorizmu

PwC predpokladá, že tieto dva koncepty sa osvedčia najmä v mestských oblastiach, kam sa hodia robotické taxíky. Autonómne automobily dokážu zabrániť nehodám a zvýšia plynulosť premávky.

Prečítajte si tiež: Česko obmedzí Airbnb, krátkodobé prenájmy by mohli regulovať obce

Súkromné autá naproti tomu budú dominovať na vidieku nezávisle od toho, či budú autonómne alebo budú vyžadovať prítomnosť vodiča.

Zmenia sa však aj zvyky vodičov z vidieka, keďže široká sieť robotických taxíkov im umožní využívať rôzne spôsoby prepravy v mestách bez potreby používať vlastné auto.

Už v súčasnosti sa prejavujú prvé náznaky, že význam súkromného vlastníctva auta klesá. McKinsey ako príklad uvádza USA, kde podiel mladých ľudí vo veku 16 až 24 rokov, ktorí majú vodičské oprávnenie, v rokoch 2000 až 2013 klesol zo 76 percent na 71 percent.

Počet užívateľov car sharingových služieb naproti tomu len v posledných piatich rokoch rástol o vyše 30 percent ročne.

Zdieľanie navyše umožní spotrebiteľom zvoliť si auto podľa konkrétnej situácie, napríklad pre cestu do práce alebo na dovolenku s rodinou.

Automobilky tak budú môcť pokles súkromného predaja vykompenzovať výrobou špeciálne navrhnutých zdieľaných vozidiel. McKinsey odhaduje, že pôjde o každé desiate auto predané v roku 2030.

Naproti tomu sa podľa PwC zachová rozdelenie automobilov na masový a prémiový segment. Mestské zdieľané autá budú najmä menšie modely, súkromné budú skôr z vyšších tried.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  3. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  4. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  5. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  6. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  9. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  10. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  1. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  2. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  3. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  4. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  5. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  6. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  7. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  8. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  9. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  10. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 831
  2. Najužitočnejšia appka 17 757
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 12 687
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 639
  5. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 7 243
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 409
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 135
  8. V O2 to s dátami poriadne prehnali 4 676
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 145
  10. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 3 746

Téma: Módne trendy 2018


Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Zuzany Kepplovej

Fico má pravdu. Nezápasí so Sulíkom, ale s Kiskom

Robiť dramaturgiu relácie na želanie politika, je zlým signálom.

Neprehliadnite tiež

Vietnamská kuchyňa je kvalitnejšia, používa sa v nej veľa čerstvej zeleniny (rozhovor)

Vietnamská pálivá omáčka sriracha sa vyrába v Kalifornii.

Vietnamské bistrá sa menia. Namiesto vyprážaného syra čerstvá zelenina a bylinky

Vietnamské jedlá sa stávajú obľúbenými aj v Paríži, Berlíne či v Prahe.

Vyjadrenia šéfa Európskej centrálnej banky pomohli kurzu eura

Euro stúplo voči doláru na viac než 3-mesačné maximum.

Francúzska vláda chce znížiť odvody a lokálne dane

Súčasná vláda chce tiež v roku 2019 zrušiť tisícky pracovných miest vo verejnom sektore.