BRATISLAVA. Iba 14 percent vedúcich predstaviteľov firiem je úplne presvedčených o tom, že ich organizácie sú plne pripravené využiť potenciál zmien, vyplývajúcich z prichádzajúcej štvrtej priemyselnej revolúcie.
Vyplýva to z celosvetového prieskumu Deloitte The Fourth Industrial Revolution is Here - Are You Ready? (Štvrtá priemyselná revolúcia je tu - ste pripravení?).
Štvrtá priemyselná revolúcia postupne prinesie do praxe ďalšie spojenie analógových technológií s digitálnymi, napríklad s prvkami dátovej analytiky, umelej inteligencie, kognitívnych počítačových systémov a internetu vecí (IoT).
Avšak veľmi málo respondentov uviedlo, že vie investície do technológií štvrtej priemyselnej revolúcie adekvátne ekonomicky zdôvodniť.
Bratislava bola šiestym najvýkonnejším regiónom Európskej únie ČítajteZdôvodňujú to nedostatkom internej podpory, nedostatkom spolupráce s externými partnermi a zameraním na krátkodobý horizont.
Až 87 percent sa domnieva, že zmeny v priemysle povedú k väčšej sociálnej a ekonomickej rovnosti a stabilite. Súčasne dvaja z troch respondentov tvrdia, že biznis bude mať na vytváranie tejto budúcnosti oveľa väčší vplyv než vlády a iné štátne subjekty.
Respondenti v prieskume uviedli, že zatiaľ nie sú celkom pripravení zmeny spojené s tzv. Industry 4.0 efektívne využiť.
To ich však zatiaľ neprinútilo zmeniť stratégiu. Veľká časť vedúcich pracovníkov tak zostáva pri tradičnom zameraní na strategický rozvoj (tj. vývoj výrobkov a zvyšovanie produktivity), namiesto toho, aby svoju pozornosť presunula k rozvoju talentov a zvyšovaniu konkurencieschopnosti.
Nadchádzajúce zmeny v technológiách a priemysle zatiaľ narážajú na nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily.
"Iba štvrtina respondentov je silne presvedčená, že disponuje správnym zložením pracovnej sily so zručnosťami, ktoré budú v budúcnosti potrebné.
Na Slovensku máme internet už 26 rokov. Ako začínal? ČítajteZ odpovedí však vyplýva, že personálne témy majú s výnimkou snahy o zvýšenie pracovnej efektivity i naďalej nízku prioritu. Paradoxne však 86 percent opýtaných tvrdí, že robia všetko, čo je v ich silách, aby si vhodnú pracovnú silu zaistili," povedal k prieskumu Martin Rybár, partner spoločnosti Deloitte Slovensko.
Prieskum zisťoval medzi 1600 manažérmi z 19 krajín ich pripravenosť využiť prelomový krok v priemysle spôsobom, ktorý prinesie úžitok zákazníkom, zamestnancom, odborným komunitám a ďalším zainteresovaným skupinám.
Otázky boli zamerané na štyri kľúčové oblasti a to sociálne vplyvy, stratégie, talent / pracovná sila a technológie.