SME
Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Z 32 nových motorových vlakov je 17 nefunkčných, štát poprel výrobné chyby

Na problém upozornili poslanci OĽaNO s tým, že v pozadí môžu byť dobré vzťahy Roberta Fica a bývalého predsedu SNS Víťazoslava Morica.

Dieselmotorová súprava radu 861 z predchádzajúceho projektu EÚ.Dieselmotorová súprava radu 861 z predchádzajúceho projektu EÚ. (Zdroj: ZSSK)

BRATISLAVA. Z 32 motorových regionálnych vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá ich nakúpila od spoločnosti ŽOS Vrútky, a. s. za 131 miliónov eur v rokoch 2011 až 2015, je mimo prevádzky sedemnásť súprav, teda 53 percent.

Prečítajte si tiež: Bývalý šéf SNS dodá Dankovmu dopravcovi motorové vlaky Čítajte 

Upozornili na to v utorok zástupcovia hnutia OĽaNO s tým, že nové moderné vlaky pre častú poruchovosť musia nahrádzať staré motorové vlaky bez klimatizácie. Opozičné hnutie vyzvalo ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, aby túto situáciu riešil.

Aj ZSSK potvrdila, že z 32 dieselmotorových jednotiek radu 861, ktoré dodala spoločnosť ŽOS Vrútky mimo prevádzky v regionálnej doprave bolo sedemnásť vlakov.

Skryť Vypnúť reklamu

V utorok tiež národný osobný vlakový dopravca informoval, že z uvedeného počtu vlakov je aktuálne problematických päť a s dodávateľom sa snažia uviesť tieto vlaky opäť do prevádzky. ZSSK predpokladá, že v krátkom čase sa stav znovu zlepší.

Podozrenia OĽaNO

Poslanec a tieňový minister OĽaNO pre dopravu a výstavbu Ján Marosz informoval, že spoločnosti ŽOS Vrútky sa mimoriadne darí pri získavaní zákaziek na nové koľajové vozidlá.

"Výsledkom sú motorové vlaky 861. Firma podľa expertnej správy nemala ani najzákladnejšie skúsenosti pri vývoji tak zložitého výrobku a nemala ani možnosť novovyvinuté vozidlo dostatočne vyladiť, vzhľadom na malé počty odoberaných vozidiel," povedal Marosz.

Vlaky majú podľa poslanca najčastejšie chyby v chladiacom systéme, motoroch, palubnom elektronickom riadiacom systéme, ako aj na kolesách. Marosz uviedol, že ministerstvo dopravy a výstavby by malo presne určiť, kde a ako má železničná doprava pôsobiť.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Bývalému šéfovi SNS Moricovi sa darí. Vozíme sa najmä v jeho vlakoch Čítajte 

"Takýmto spôsobom by sa zistilo, koľko a akých vozidiel železničná osobná doprava skutočne potrebuje. Predišlo by sa smiešnemu a súčasne jalovému prehadzovaniu zodpovednosti za aktuálny problém," vyhlásil poslanec. ZSSK a Železnice SR ako správca infraštruktúry sa podľa neho vyhovárajú jeden na druhého, pokiaľ ide o zopovednosť.

"Je nevyhnutné stanoviť striktné kvalitatívne štandardy, ktoré majú železničné spoločnosti aj dodávatelia napĺňať, ak chcú dostať svoje peniaze," uzavrel Marosz.

Matovičova teória

Líder OĽaNO Igor Matovič upozornil na vzťahy premiéra Roberta Fica a bývalého predsedu SNS Víťazoslava Morica.

"Zrejme pred časom urobili dohodu. Moric bude v mene zamestnávateľov rečniť na snemoch strany Smer a za odmenu mu dá Fico štedrú zákazku na výrobu vláčikov. Výsledok vidíme sami - vyhodili sme 131 miliónov eur za nové vlaky, polovica z nich je pravidelne odstavená a ľudia sa vozia v starých haraburdách z roku 1975," vyhlásil Matovič.

Skryť Vypnúť reklamu

"Vyzývame ministra dopravy Arpáda Érseka, aby sa konečne spamätal, nech sa netvári ako nezaujatý prísediaci a nech konečne začne sledovať záujmy ľudí, nie záujmy mecenášov strany Smer alebo Andreja Danka," dodal Matovič.

Predsedom predstavenstva ŽOS Vrútky je Víťazoslav Moric mladší a spolu s Jelou Moricovou je podľa registra partnerov verejného sektora aj konečným užívateľom výhod spoločnosti.

Štát aj Železnice popreli výrobné chyby

OĽaNO podľa reakcie Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) znova účelovo vyberá fakty a interpretuje ich nesprávne.

"Nie je pravda, že polovica z dodaných vlakov je v depách pre ich výrobné chyby, tak ako sa to snažila tvrdiť opozícia. Niektoré z vlakov, pričom najstaršie jazdia už sedem rokov, sú na plánovaných opravách, na ktoré chodia pravidelne všetky vlaky a časť vlakov je poškodená v dôsledku nehôd na trati, ktoré nesúvisia s výrobcom," uviedol rezort dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Túto verziu potvrdila aj ZSSK, ktorá tiež zdôraznila, že príčinou nie je len ich poruchovosť, ale aj pravidelná údržba a nehody s cestnými motorovými vozidlami.

Prečítajte si tiež: Štátne IC vlaky sa vrátia do Viedne. Spoja ju s Košicami Čítajte 

Ministerstvo dopravy dlhodobo upozorňuje podľa neho na viaceré nepravdivé tvrdenia OĽaNO, ktoré napríklad porovnáva cenu dvoch rozdielnych rušňov, pričom tvrdí, že sú rovnaké.

"Alebo keď poslanci OĽaNO tvrdia, že rozpočet ministerstva dopravy klesol, pričom opak je pravdou, čo je v rozpočte aj úplne jasne napísane. Dlhodobo nepravdivé informácie, ktoré OĽaNO zverejňuje, iba dokazujú, že im nejde o konštruktívnu debatu ale o politizáciu odborných tém," uzavrelo ministerstvo dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  3. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  7. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  8. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  5. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  6. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  10. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 778
  2. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 5 716
  3. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 4 970
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 4 630
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 893
  6. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 3 803
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 405
  8. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 163
  9. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 2 966
  10. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca 2 625
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Branislav Benčat

Hľadáme úspešné inovatívne malé a stredné firmy.


9 h
Ilustračná fotografia.

Peniaze Únie dáva štát na to, čo neziskové organizácie už robia za tretinu sumy.


3. aug

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Ročne sa má usporiť 1,5 milióna eur.


10 h
Mlynské nivy.

Projekt NIVI je pokračovaním výstavby v zóne Mlynské nivy vo východnej časti ulice Mlynské nivy.


SITA 10 h
Minister Sulík a zástupca spoločnosti Ziegler Group Andreas Sandner.

Investícia by mala mať niekoľko stupňov.


SITA 10 h
V dolnokubínskej nemocnici používajú vakcínu Comirnaty od Pfizer/BioNTech.

Vláda má v rukách aj lacnejšie riešenia.


11 h