Z 32 nových motorových vlakov je 17 nefunkčných, štát poprel výrobné chyby

Na problém upozornili poslanci OĽaNO s tým, že v pozadí môžu byť dobré vzťahy Roberta Fica a bývalého predsedu SNS Víťazoslava Morica.

Dieselmotorová súprava radu 861 z predchádzajúceho projektu EÚ.(Zdroj: ZSSK)

BRATISLAVA. Z 32 motorových regionálnych vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá ich nakúpila od spoločnosti ŽOS Vrútky, a. s. za 131 miliónov eur v rokoch 2011 až 2015, je mimo prevádzky sedemnásť súprav, teda 53 percent.

Prečítajte si tiež: Bývalý šéf SNS dodá Dankovmu dopravcovi motorové vlaky

Upozornili na to v utorok zástupcovia hnutia OĽaNO s tým, že nové moderné vlaky pre častú poruchovosť musia nahrádzať staré motorové vlaky bez klimatizácie. Opozičné hnutie vyzvalo ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, aby túto situáciu riešil.

Aj ZSSK potvrdila, že z 32 dieselmotorových jednotiek radu 861, ktoré dodala spoločnosť ŽOS Vrútky mimo prevádzky v regionálnej doprave bolo sedemnásť vlakov.

V utorok tiež národný osobný vlakový dopravca informoval, že z uvedeného počtu vlakov je aktuálne problematických päť a s dodávateľom sa snažia uviesť tieto vlaky opäť do prevádzky. ZSSK predpokladá, že v krátkom čase sa stav znovu zlepší.

Podozrenia OĽaNO

Poslanec a tieňový minister OĽaNO pre dopravu a výstavbu Ján Marosz informoval, že spoločnosti ŽOS Vrútky sa mimoriadne darí pri získavaní zákaziek na nové koľajové vozidlá.

"Výsledkom sú motorové vlaky 861. Firma podľa expertnej správy nemala ani najzákladnejšie skúsenosti pri vývoji tak zložitého výrobku a nemala ani možnosť novovyvinuté vozidlo dostatočne vyladiť, vzhľadom na malé počty odoberaných vozidiel," povedal Marosz.

Vlaky majú podľa poslanca najčastejšie chyby v chladiacom systéme, motoroch, palubnom elektronickom riadiacom systéme, ako aj na kolesách. Marosz uviedol, že ministerstvo dopravy a výstavby by malo presne určiť, kde a ako má železničná doprava pôsobiť.

Prečítajte si tiež: Bývalému šéfovi SNS Moricovi sa darí. Vozíme sa najmä v jeho vlakoch

"Takýmto spôsobom by sa zistilo, koľko a akých vozidiel železničná osobná doprava skutočne potrebuje. Predišlo by sa smiešnemu a súčasne jalovému prehadzovaniu zodpovednosti za aktuálny problém," vyhlásil poslanec. ZSSK a Železnice SR ako správca infraštruktúry sa podľa neho vyhovárajú jeden na druhého, pokiaľ ide o zopovednosť.

"Je nevyhnutné stanoviť striktné kvalitatívne štandardy, ktoré majú železničné spoločnosti aj dodávatelia napĺňať, ak chcú dostať svoje peniaze," uzavrel Marosz.

Matovičova teória

Líder OĽaNO Igor Matovič upozornil na vzťahy premiéra Roberta Fica a bývalého predsedu SNS Víťazoslava Morica.

"Zrejme pred časom urobili dohodu. Moric bude v mene zamestnávateľov rečniť na snemoch strany Smer a za odmenu mu dá Fico štedrú zákazku na výrobu vláčikov. Výsledok vidíme sami - vyhodili sme 131 miliónov eur za nové vlaky, polovica z nich je pravidelne odstavená a ľudia sa vozia v starých haraburdách z roku 1975," vyhlásil Matovič.

"Vyzývame ministra dopravy Arpáda Érseka, aby sa konečne spamätal, nech sa netvári ako nezaujatý prísediaci a nech konečne začne sledovať záujmy ľudí, nie záujmy mecenášov strany Smer alebo Andreja Danka," dodal Matovič.

Predsedom predstavenstva ŽOS Vrútky je Víťazoslav Moric mladší a spolu s Jelou Moricovou je podľa registra partnerov verejného sektora aj konečným užívateľom výhod spoločnosti.

Štát aj Železnice popreli výrobné chyby

OĽaNO podľa reakcie Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) znova účelovo vyberá fakty a interpretuje ich nesprávne.

"Nie je pravda, že polovica z dodaných vlakov je v depách pre ich výrobné chyby, tak ako sa to snažila tvrdiť opozícia. Niektoré z vlakov, pričom najstaršie jazdia už sedem rokov, sú na plánovaných opravách, na ktoré chodia pravidelne všetky vlaky a časť vlakov je poškodená v dôsledku nehôd na trati, ktoré nesúvisia s výrobcom," uviedol rezort dopravy.

Túto verziu potvrdila aj ZSSK, ktorá tiež zdôraznila, že príčinou nie je len ich poruchovosť, ale aj pravidelná údržba a nehody s cestnými motorovými vozidlami.

Prečítajte si tiež: Štátne IC vlaky sa vrátia do Viedne. Spoja ju s Košicami

Ministerstvo dopravy dlhodobo upozorňuje podľa neho na viaceré nepravdivé tvrdenia OĽaNO, ktoré napríklad porovnáva cenu dvoch rozdielnych rušňov, pričom tvrdí, že sú rovnaké.

"Alebo keď poslanci OĽaNO tvrdia, že rozpočet ministerstva dopravy klesol, pričom opak je pravdou, čo je v rozpočte aj úplne jasne napísane. Dlhodobo nepravdivé informácie, ktoré OĽaNO zverejňuje, iba dokazujú, že im nejde o konštruktívnu debatu ale o politizáciu odborných tém," uzavrelo ministerstvo dopravy.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  2. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  3. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  4. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  5. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  6. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  7. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  8. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  9. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe?
  1. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  2. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  3. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  4. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  5. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  6. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  7. Rozhodujú činy!
  8. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  9. Attract international investors for a reasonable price
  10. Comfort of peaceful living
  1. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 12 506
  2. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 10 681
  3. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 977
  4. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 7 890
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 7 496
  6. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 5 129
  7. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur 4 427
  8. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 3 662
  9. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka 3 211
  10. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 2 477

Téma: Strana OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti - OĽaNO


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Brexit môžeme posunúť, ale prečo by sme to robili, pýta sa Brusel

V Bruseli sa nikomu do nových rokovaní nechce.

SVET

Minúta po minúte: Mayovej vládu čaká hlasovanie o dôvere

Mayová odmietla, že by jej vláda mohla zrušiť brexit.

Neprehliadnite tiež

Emisie z domáceho vykurovania sú výzvou. Pomohla by dotácia na kotol

Znečistenie ovzdušia na Slovensku spôsobuje tisíce predčasných úmrtí.

Španielsko navštívili rekordné davy turistov. Dúfa, že predbehlo Francúzov

Francúzsko bolo v roku 2017 najviac navštevovanou destináciou na svete.

Po novom sa schôdzka v Sociálnej poisťovni dá objednať elektronicky

Rezervačný systém žiadateľovi oznámi, aké doklady si treba priniesť.

Slováci sú veľmi konzervatívni, úspory nechávajú ležať na bežných účtoch

Bežné vkladové produkty nechránia peniaze klientov pred infláciou, upozorňuje ekonóm.

Ak materské školy pýtajú doplatok na obed, porušujú podľa Tomáša dohodu

Školský zákon splnomocňuje samosprávu na to, aby určila výšku úhrady za stravovanie, upozorňujú mestá.