SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Z 32 nových motorových vlakov je 17 nefunkčných, štát poprel výrobné chyby

Na problém upozornili poslanci OĽaNO s tým, že v pozadí môžu byť dobré vzťahy Roberta Fica a bývalého predsedu SNS Víťazoslava Morica.

Dieselmotorová súprava radu 861 z predchádzajúceho projektu EÚ.Dieselmotorová súprava radu 861 z predchádzajúceho projektu EÚ. (Zdroj: ZSSK)

BRATISLAVA. Z 32 motorových regionálnych vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá ich nakúpila od spoločnosti ŽOS Vrútky, a. s. za 131 miliónov eur v rokoch 2011 až 2015, je mimo prevádzky sedemnásť súprav, teda 53 percent.

Prečítajte si tiež: Bývalý šéf SNS dodá Dankovmu dopravcovi motorové vlaky Čítajte 

Upozornili na to v utorok zástupcovia hnutia OĽaNO s tým, že nové moderné vlaky pre častú poruchovosť musia nahrádzať staré motorové vlaky bez klimatizácie. Opozičné hnutie vyzvalo ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, aby túto situáciu riešil.

Aj ZSSK potvrdila, že z 32 dieselmotorových jednotiek radu 861, ktoré dodala spoločnosť ŽOS Vrútky mimo prevádzky v regionálnej doprave bolo sedemnásť vlakov.

Skryť Vypnúť reklamu

V utorok tiež národný osobný vlakový dopravca informoval, že z uvedeného počtu vlakov je aktuálne problematických päť a s dodávateľom sa snažia uviesť tieto vlaky opäť do prevádzky. ZSSK predpokladá, že v krátkom čase sa stav znovu zlepší.

Podozrenia OĽaNO

Poslanec a tieňový minister OĽaNO pre dopravu a výstavbu Ján Marosz informoval, že spoločnosti ŽOS Vrútky sa mimoriadne darí pri získavaní zákaziek na nové koľajové vozidlá.

"Výsledkom sú motorové vlaky 861. Firma podľa expertnej správy nemala ani najzákladnejšie skúsenosti pri vývoji tak zložitého výrobku a nemala ani možnosť novovyvinuté vozidlo dostatočne vyladiť, vzhľadom na malé počty odoberaných vozidiel," povedal Marosz.

Vlaky majú podľa poslanca najčastejšie chyby v chladiacom systéme, motoroch, palubnom elektronickom riadiacom systéme, ako aj na kolesách. Marosz uviedol, že ministerstvo dopravy a výstavby by malo presne určiť, kde a ako má železničná doprava pôsobiť.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Bývalému šéfovi SNS Moricovi sa darí. Vozíme sa najmä v jeho vlakoch Čítajte 

"Takýmto spôsobom by sa zistilo, koľko a akých vozidiel železničná osobná doprava skutočne potrebuje. Predišlo by sa smiešnemu a súčasne jalovému prehadzovaniu zodpovednosti za aktuálny problém," vyhlásil poslanec. ZSSK a Železnice SR ako správca infraštruktúry sa podľa neho vyhovárajú jeden na druhého, pokiaľ ide o zopovednosť.

"Je nevyhnutné stanoviť striktné kvalitatívne štandardy, ktoré majú železničné spoločnosti aj dodávatelia napĺňať, ak chcú dostať svoje peniaze," uzavrel Marosz.

Matovičova teória

Líder OĽaNO Igor Matovič upozornil na vzťahy premiéra Roberta Fica a bývalého predsedu SNS Víťazoslava Morica.

"Zrejme pred časom urobili dohodu. Moric bude v mene zamestnávateľov rečniť na snemoch strany Smer a za odmenu mu dá Fico štedrú zákazku na výrobu vláčikov. Výsledok vidíme sami - vyhodili sme 131 miliónov eur za nové vlaky, polovica z nich je pravidelne odstavená a ľudia sa vozia v starých haraburdách z roku 1975," vyhlásil Matovič.

Skryť Vypnúť reklamu

"Vyzývame ministra dopravy Arpáda Érseka, aby sa konečne spamätal, nech sa netvári ako nezaujatý prísediaci a nech konečne začne sledovať záujmy ľudí, nie záujmy mecenášov strany Smer alebo Andreja Danka," dodal Matovič.

Predsedom predstavenstva ŽOS Vrútky je Víťazoslav Moric mladší a spolu s Jelou Moricovou je podľa registra partnerov verejného sektora aj konečným užívateľom výhod spoločnosti.

Štát aj Železnice popreli výrobné chyby

OĽaNO podľa reakcie Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) znova účelovo vyberá fakty a interpretuje ich nesprávne.

"Nie je pravda, že polovica z dodaných vlakov je v depách pre ich výrobné chyby, tak ako sa to snažila tvrdiť opozícia. Niektoré z vlakov, pričom najstaršie jazdia už sedem rokov, sú na plánovaných opravách, na ktoré chodia pravidelne všetky vlaky a časť vlakov je poškodená v dôsledku nehôd na trati, ktoré nesúvisia s výrobcom," uviedol rezort dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Túto verziu potvrdila aj ZSSK, ktorá tiež zdôraznila, že príčinou nie je len ich poruchovosť, ale aj pravidelná údržba a nehody s cestnými motorovými vozidlami.

Prečítajte si tiež: Štátne IC vlaky sa vrátia do Viedne. Spoja ju s Košicami Čítajte 

Ministerstvo dopravy dlhodobo upozorňuje podľa neho na viaceré nepravdivé tvrdenia OĽaNO, ktoré napríklad porovnáva cenu dvoch rozdielnych rušňov, pričom tvrdí, že sú rovnaké.

"Alebo keď poslanci OĽaNO tvrdia, že rozpočet ministerstva dopravy klesol, pričom opak je pravdou, čo je v rozpočte aj úplne jasne napísane. Dlhodobo nepravdivé informácie, ktoré OĽaNO zverejňuje, iba dokazujú, že im nejde o konštruktívnu debatu ale o politizáciu odborných tém," uzavrelo ministerstvo dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  6. Aj matematika sa dá skrotiť
  7. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  6. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  7. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 304
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 22 102
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 335
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 948
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 465
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 393
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 978
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 897
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 715
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 616
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Ako sa vyhnúť vzniku domácich teroristických skupín (píše Michal Havran)

Fanúšikovské násilie má pôvod v pocite zasvätenia.

Demonštranti a policajti počas nepovoleného protivládneho protestu pred Úradom vlády.
Stĺpček šéfredaktorky

Jankovská usvedčuje Fica, že vedel o Kočnerovi

Pred Jankovskou navštívil Fica Bödör.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi aj o Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Testovanie na nový koronavírus.

Neprehliadnite tiež

Zatvorenie lyžiarskych stredísk spôsobí Taliansku škody vo výške 20 miliárd eur

Škody nezasiahnu len Alpy, ale celý Apeninský polostrov.

Taliansko. Alpy. Ratrak
Odchádzajúci lekári smerujú do súkromného centra, ktoré bude v priestoroch nemocnice patriacej pod Pentu. Ilustračné foto

Starosta Skalitého zaslal ministrovi dopravy otvorený list

Kysučania sa opäť presvedčili, že všetkým sľubom veriť netreba.

Hlavná stanica v Skalitom.

Na modernizáciu železníc nie sú peniaze, dôsledky môžu byť fatálne

Rokovania s rezortom financií nie sú podľa ministra Doležala jednoduché.

Ilustračná fotografia.