Z 32 nových motorových vlakov je 17 nefunkčných, štát poprel výrobné chyby

Na problém upozornili poslanci OĽaNO s tým, že v pozadí môžu byť dobré vzťahy Roberta Fica a bývalého predsedu SNS Víťazoslava Morica.

Dieselmotorová súprava radu 861 z predchádzajúceho projektu EÚ.(Zdroj: ZSSK)

BRATISLAVA. Z 32 motorových regionálnych vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá ich nakúpila od spoločnosti ŽOS Vrútky, a. s. za 131 miliónov eur v rokoch 2011 až 2015, je mimo prevádzky sedemnásť súprav, teda 53 percent.

Prečítajte si tiež: Bývalý šéf SNS dodá Dankovmu dopravcovi motorové vlaky

Upozornili na to v utorok zástupcovia hnutia OĽaNO s tým, že nové moderné vlaky pre častú poruchovosť musia nahrádzať staré motorové vlaky bez klimatizácie. Opozičné hnutie vyzvalo ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, aby túto situáciu riešil.

Článok pokračuje pod video reklamou

Aj ZSSK potvrdila, že z 32 dieselmotorových jednotiek radu 861, ktoré dodala spoločnosť ŽOS Vrútky mimo prevádzky v regionálnej doprave bolo sedemnásť vlakov.

V utorok tiež národný osobný vlakový dopravca informoval, že z uvedeného počtu vlakov je aktuálne problematických päť a s dodávateľom sa snažia uviesť tieto vlaky opäť do prevádzky. ZSSK predpokladá, že v krátkom čase sa stav znovu zlepší.

Podozrenia OĽaNO

Poslanec a tieňový minister OĽaNO pre dopravu a výstavbu Ján Marosz informoval, že spoločnosti ŽOS Vrútky sa mimoriadne darí pri získavaní zákaziek na nové koľajové vozidlá.

"Výsledkom sú motorové vlaky 861. Firma podľa expertnej správy nemala ani najzákladnejšie skúsenosti pri vývoji tak zložitého výrobku a nemala ani možnosť novovyvinuté vozidlo dostatočne vyladiť, vzhľadom na malé počty odoberaných vozidiel," povedal Marosz.

Vlaky majú podľa poslanca najčastejšie chyby v chladiacom systéme, motoroch, palubnom elektronickom riadiacom systéme, ako aj na kolesách. Marosz uviedol, že ministerstvo dopravy a výstavby by malo presne určiť, kde a ako má železničná doprava pôsobiť.

Prečítajte si tiež: Bývalému šéfovi SNS Moricovi sa darí. Vozíme sa najmä v jeho vlakoch

"Takýmto spôsobom by sa zistilo, koľko a akých vozidiel železničná osobná doprava skutočne potrebuje. Predišlo by sa smiešnemu a súčasne jalovému prehadzovaniu zodpovednosti za aktuálny problém," vyhlásil poslanec. ZSSK a Železnice SR ako správca infraštruktúry sa podľa neho vyhovárajú jeden na druhého, pokiaľ ide o zopovednosť.

"Je nevyhnutné stanoviť striktné kvalitatívne štandardy, ktoré majú železničné spoločnosti aj dodávatelia napĺňať, ak chcú dostať svoje peniaze," uzavrel Marosz.

Matovičova teória

Líder OĽaNO Igor Matovič upozornil na vzťahy premiéra Roberta Fica a bývalého predsedu SNS Víťazoslava Morica.

"Zrejme pred časom urobili dohodu. Moric bude v mene zamestnávateľov rečniť na snemoch strany Smer a za odmenu mu dá Fico štedrú zákazku na výrobu vláčikov. Výsledok vidíme sami - vyhodili sme 131 miliónov eur za nové vlaky, polovica z nich je pravidelne odstavená a ľudia sa vozia v starých haraburdách z roku 1975," vyhlásil Matovič.

"Vyzývame ministra dopravy Arpáda Érseka, aby sa konečne spamätal, nech sa netvári ako nezaujatý prísediaci a nech konečne začne sledovať záujmy ľudí, nie záujmy mecenášov strany Smer alebo Andreja Danka," dodal Matovič.

Predsedom predstavenstva ŽOS Vrútky je Víťazoslav Moric mladší a spolu s Jelou Moricovou je podľa registra partnerov verejného sektora aj konečným užívateľom výhod spoločnosti.

Štát aj Železnice popreli výrobné chyby

OĽaNO podľa reakcie Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) znova účelovo vyberá fakty a interpretuje ich nesprávne.

"Nie je pravda, že polovica z dodaných vlakov je v depách pre ich výrobné chyby, tak ako sa to snažila tvrdiť opozícia. Niektoré z vlakov, pričom najstaršie jazdia už sedem rokov, sú na plánovaných opravách, na ktoré chodia pravidelne všetky vlaky a časť vlakov je poškodená v dôsledku nehôd na trati, ktoré nesúvisia s výrobcom," uviedol rezort dopravy.

Túto verziu potvrdila aj ZSSK, ktorá tiež zdôraznila, že príčinou nie je len ich poruchovosť, ale aj pravidelná údržba a nehody s cestnými motorovými vozidlami.

Prečítajte si tiež: Štátne IC vlaky sa vrátia do Viedne. Spoja ju s Košicami

Ministerstvo dopravy dlhodobo upozorňuje podľa neho na viaceré nepravdivé tvrdenia OĽaNO, ktoré napríklad porovnáva cenu dvoch rozdielnych rušňov, pričom tvrdí, že sú rovnaké.

"Alebo keď poslanci OĽaNO tvrdia, že rozpočet ministerstva dopravy klesol, pričom opak je pravdou, čo je v rozpočte aj úplne jasne napísane. Dlhodobo nepravdivé informácie, ktoré OĽaNO zverejňuje, iba dokazujú, že im nejde o konštruktívnu debatu ale o politizáciu odborných tém," uzavrelo ministerstvo dopravy.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  2. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  3. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  4. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  5. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  9. Rozprávkové tankovanie
  10. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 15 168
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 941
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 453
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 10 621
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 690
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 581
  7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 750
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 919
  9. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 6 339
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 889

Téma: Strana OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti - OĽaNO


Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Ponocujúci hráči neboli jediný dôvod, prečo Kozák odišiel

Tentokrát nejde o futbal, ale o ľudí.

Komentár Zuzany Kepplovej

Jeden chodí v noci len, druhý na svitaní

Tandem Pellegrini - Fico nešliape jedným smerom.

ŠPORT

Kozák hovoril o tlaku manažérov zo Žiliny. Bol som nepohodlný, tvrdí

Bolo to nedôstojné, reagoval šéf Žiliny.

Neprehliadnite tiež

SaS chce, aby ľudia mohli ísť do predčasného dôchodku v 60-tich rokoch

Ich dôchodok by sa však adekvátne tomu znížil.

Zemiaky koncom roka zdražejú, je ich málo

Cenovky na Slovensku ovplyvňujú najmä zahraniční pestovatelia.

Identifikačné látky v palivách majú znížiť daňové úniky, tvrdí Kažimír

Opoziční poslanci tvrdia, že novela by si pri predložení do parlamentu vyžadovala hlbšie analýzy.

Čínske burzy vo štvrtok výrazne oslabili

Čínskym akciám sa darí menej než ostatným akciovým trhom v Ázii.

Obchodníci v Európe mali obrať daňové úrady o viac ako päťdesiat miliárd

Podľa analýzy obchodníci vo viacerých európskych krajinách niekoľko rokov manipulovali transakcie