BRATISLAVA. Daňové a odvodové príjmy budú v nasledujúcich troch rokoch vyššie o 150 až 255 miliónov eur alebo 0,2 až 0,3 percenta hrubého domáceho produktu (HDP).
Avizuje to Inštitút finančnej politiky (IFP) pri Ministerstve financií (MF) SR, ktorý aktualizoval svoju predchádzajúcu daňovú prognózu zo septembra minulého roka.
"Rast platov a spotreby domácností sa pozitívne prejaví na príjmoch verejnej správy. Dodatočné príjmy získajú najmä Sociálna poisťovňa a verejné zdravotné poistenie, zatiaľ čo štátna kasa má zo silnejšieho trhu práce menší úžitok," konštatoval inštitút v stredu zverejnenom komentári k aktuálnej prognóze.
Trinásty plat a príplatky za prácu budú. Čo sa mení pre zamestnancov (Q&A) ČítajteVyšší odhad vychádza podľa IFP z aktuálneho výberu daní a odvodov, ako aj novej makroekonomickej prognózy. Za vyšším výberom stojí najmä pozitívna situácia na trhu práce a rastúca spotreba domácností.
"Aktualizácia legislatívy už uvažuje s postupným oslobodením 13. a 14. platu od daní a odvodov a má celkovo negatívny vplyv na príjmy," doplnil inštitút. Naopak, pokračuje zlepšenie efektívnosti výberu dane z pridanej hodnoty (DPH).
Odhadovaný silnejší vývoj slovenskej ekonomiky zvyšuje príjmy v celom horizonte aktuálnej prognózy. Za zlepšením príjmov stojí podľa analytikov MF najmä vyššia mzdová báza, s čím sú spojené vyššie mzdy a rast zamestnanosti.
Vláda chystá ďalší sociálny balíček, bude myslieť aj na podnikateľov ČítajtePrognóza miezd už zahŕňa zvyšovanie príplatkov za prácu v noci, cez víkend a počas sviatkov. Príjmy z DPH rastú najmä vplyvom silnejúcej spotreby domácností.
Riziká prognózy sú podľa IFP vyvážené. Pripravovaná legislatíva ako ročné zúčtovanie sociálnych odvodov, rušenie výnimiek pri spotrebných daniach či daň z poistenia predstavuje pozitívne riziko pre dane aj odvody. Nové opatrenia finančnej správy na boj s daňovými únikmi môžu zase zvýšiť výber DPH nad rámec prognózy.
"Negatívne riziko po skúsenostiach z minulého roka predstavuje vyrovnanie firemnej dane," dodávajú analytici rezortu financií.