SME
Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky

Hnutie Sme rodina kritizuje meškanie výstavby diaľničných úsekov

Sme rodina predpokladá, že výstavba úsekov D4 a R7 v okolí hlavného mesta môže meškať tri roky, pričom zmluvná lehota výstavby je v roku 2020.

Boris Kollár.Boris Kollár. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Hnutie Sme rodina kritizuje meškanie troch diaľničných projektov, ktorých dokončenie je podľa neho v nedohľadne.

Ide o úseky D1 Hubová - Ivachnová na Liptove, D3 v Kysuciach a D4/R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu. Šéf hnutia, poslanec Boris Kollár ako predseda parlamentného výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj interpeloval ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka (Most-Híd) v súvislosti s výstavbou problematických diaľničných úsekov.

"Neustále sa posúvajú termíny dokončenia a zároveň sa zvyšujú náklady na dostavbu uvedených úsekov. Preto som podal tri interpelácie týkajúce sa týchto troch úsekov, aby sme sa konečne dozvedeli od pána ministra Érseka, kedy a za koľko budú tieto úseky dostavané," povedal v utorok na brífingu Kollár. Minister podľa Sme rodina na interpelácie doteraz neodpovedal.

Skryť Vypnúť reklamu

Navýšenie o 100 miliónov

Dopravný expert hnutia Sme rodina Miloš Svrček upozornil na pozastavenie výstavby úseku D1 Hubová - Ivachnová a na uzatvorenie dodatku za desiatky miliónov eur namiesto pokračovania prác. Konečná suma sa podľa neho môže zvýšiť o sto miliónov eur.

Kollár sa v interpelácii zaujímal, či minister dopravy môže garantovať, že cena výstavby úseku D1 Hubová - Ivachnová sa po dodatku už nebude ďalej zvyšovať, a či dá čo najskôr povolenie na začatie razenia dvoch rúr tunela Čebrať v dĺžke 1,2 kilometra v novej trase vo forme prieskumného diela.

Hnutie žiada o zverejnenie výsledkov geologického prieskumu a súvisiacej dokumentácie v prípade úseku D1 na Liptove.

"To, že sa nestavia a k zosuvu došlo pri razení tunela pri vypracovaní geologického prieskumu, spôsobuje otázky, že niekoľkoročné meškanie s dokončením diaľničného obchvatu Ružomberka bolo spôsobené skôr špekuláciami, ako mimo verejného obstarávania navýšiť pôvodne vysúťaženú cenu," povedal Svrček.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo žiadajú od ministerstva

Hnutie tiež požiadalo ministra o informáciu, či má zhotoviteľ právo na na úhradu nákladov spojených s udržiavaním staveniska v období, kedy nemohol vykonávať stavebné práce.

"Neustále posúvanie termínu dokončenia chýbajúcich úsekov D3 možno pokladať za vyjadrenie neúcty a diskriminácie voči občanom nášho štátu," povedal Svrček s tým, že obyvatelia Kysúc čakajú na novú diaľnicu vyše desať rokov. Pripomenul, že minister dopravy najprv hovoril o dokončení ťahu D3 v roku 2023 a neskôr až v roku 2026.

Hnutie v tomto prípade požiadalo ministra zverejniť obsah spoločného vyhlásenia s poľským ministrom infraštruktúry v poľskom Źywieci z 15. januára tohto roka a tiež predložiť plán výstavby chýbajúcich úsekov D3, vrátane zdroja financovania.

Skryť Vypnúť reklamu

Trojročné meškanie

Sme rodina predpokladá, že výstavba úsekov D4 a R7 v okolí hlavného mesta môže meškať tri roky, pričom zmluvná lehota výstavby je v roku 2020.

"V tomto prípade sa štát zachoval mimoriadne nezodpovedne. Namiesto toho, aby sa najprv reálne riešili majetkovoprávne vysporiadania pozemkov, aby sa odovzdali stavebné povolenia koncesionárovi pred podpisom koncesnej zmluvy, štát najprv podpísal koncesnú zmluvu a dostal sa pod tlak," povedal Svrček.

Štát podľa neho nezabezpečil stavebné povolenia načas a koncesionár má problém nájsť vhodné firmy na výstavbu. Za nejasné považuje kompenzácie pri nesplnení záväzkov štátu a koncesionára. Hnutie vyzvalo ministra dopravy, aby zverejnil všetky zmluvy o výkupe pozemkov pod úsekmi D4 a R7.

Skryť Vypnúť reklamu

Dlhová brzda

Hnutie odmieta uvoľnenie dlhovej brzdy na financovanie nových diaľničných úsekov, na ktoré chýbajú peniaze z eurofondov.

"Rada pre rozpočtovú zodpovednosť minulý rok jasne konštatovala, že výstavba nadradenej cestnej infraštruktúry je možná aj bez otvorenia dlhovej brzdy tým, že sa dá využiť celkovo 4,1 mld. eur v rámci štátneho rozpočtu. Otvárať dlhovú brzdu v momente, keď nemáme pripravené projekty na to, aby sa reálne aj využili finančné prostriedky z dlhovej brzdy, je absolútne populistické," povedal Svrček.

Sme rodina poukázalo aj na predlžovanie dokončenia D1 medzi západom a východom krajiny.

"Najsmutnejšie na tom všetkom je, že nevieme roky zabezpečiť dokončenie diaľničného prepojenia Bratislava - Košice a tým doslova ochudobňujeme milióny našich občanov o vyššiu kvalitu života a benefity, ktoré by im prinieslo dokončenie diaľničného prepojenia," vyhlásil Kollár.

Skryť Vypnúť reklamu

Pokiaľ na ministerstve podľa poslanca majú vplyv rôzne finančné a záujmové skupiny, oligarchovia, keď ministerstvo neriadi jedna strana, ale rôzne skupiny, ktoré sa nevedia dohodnúť, tak si blokujú veci navzájom.

Toto zdržiava výstavbu diaľnic, myslí si Kollár. "Pokiaľ tu budú politické strany, ktoré nebudú mať za sebou tieto prívesky, príživníkov, ktorí rozkrádajú verejný majetok, tak sa pohnú veci," uzavrel Kollár.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 882
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 4 580
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 4 074
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 3 730
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 454
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 338
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 264
  8. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 188
  9. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 163
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 066
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Medzi uhynutými rybali boli aj generačné ryby.

Inšpekcia životného prostredia aj polícia ekologickú katastrofu riešia.


30. júl
Rory Sabbatini.

Sledujte 9. deň olympiády minútu po minúte.


Sportnet a 1 ďalší 8 h
Martin Huba.

Na Detskej univerzite Komenského prednášal o kultivovanosti.


30. júl
Ilustračné foto

Nikto z českých politikov neodpovedal.


27. júl

Neprehliadnite tiež

Pracovníci zostavujú plávajúce člny so solárnymi panelmi v priehradnej nádrži Lac des Toules vo švajčiarskom Bourg-Saint-Pierre 8. októbra 2019.

Doterajšie kroky v oblasti klímy boli často kritizované ako príliš pomalé.


TASR 19 h
Martine Sanspicheová drží husacie pečene na trhovisku vo francúzskom Toulouse. Metóda používaná pri ich výrobe je veľmi kritizovaná, preto startup Gourmey prichádza s novým riešením.

Metódy používané pri výrobe vyvolávajú vo svete čoraz väčšie znepokojenie.


TASR 20 h
Minister práce Milan Krajniak.

Ministerstvo práce predložilo materiál do medzirezortného pripomienkového konania.


TASR 21 h
Povinne poistený živnostník platí odvody, aj keď sa mu nedarí.

Minimálnej penzii sa možno vyhnúť.


30. júl