SME
Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Hnutie Sme rodina kritizuje meškanie výstavby diaľničných úsekov

Sme rodina predpokladá, že výstavba úsekov D4 a R7 v okolí hlavného mesta môže meškať tri roky, pričom zmluvná lehota výstavby je v roku 2020.

Boris Kollár.Boris Kollár. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Hnutie Sme rodina kritizuje meškanie troch diaľničných projektov, ktorých dokončenie je podľa neho v nedohľadne.

Ide o úseky D1 Hubová - Ivachnová na Liptove, D3 v Kysuciach a D4/R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu. Šéf hnutia, poslanec Boris Kollár ako predseda parlamentného výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj interpeloval ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka (Most-Híd) v súvislosti s výstavbou problematických diaľničných úsekov.

"Neustále sa posúvajú termíny dokončenia a zároveň sa zvyšujú náklady na dostavbu uvedených úsekov. Preto som podal tri interpelácie týkajúce sa týchto troch úsekov, aby sme sa konečne dozvedeli od pána ministra Érseka, kedy a za koľko budú tieto úseky dostavané," povedal v utorok na brífingu Kollár. Minister podľa Sme rodina na interpelácie doteraz neodpovedal.

Skryť Vypnúť reklamu

Navýšenie o 100 miliónov

Dopravný expert hnutia Sme rodina Miloš Svrček upozornil na pozastavenie výstavby úseku D1 Hubová - Ivachnová a na uzatvorenie dodatku za desiatky miliónov eur namiesto pokračovania prác. Konečná suma sa podľa neho môže zvýšiť o sto miliónov eur.

Kollár sa v interpelácii zaujímal, či minister dopravy môže garantovať, že cena výstavby úseku D1 Hubová - Ivachnová sa po dodatku už nebude ďalej zvyšovať, a či dá čo najskôr povolenie na začatie razenia dvoch rúr tunela Čebrať v dĺžke 1,2 kilometra v novej trase vo forme prieskumného diela.

Hnutie žiada o zverejnenie výsledkov geologického prieskumu a súvisiacej dokumentácie v prípade úseku D1 na Liptove.

"To, že sa nestavia a k zosuvu došlo pri razení tunela pri vypracovaní geologického prieskumu, spôsobuje otázky, že niekoľkoročné meškanie s dokončením diaľničného obchvatu Ružomberka bolo spôsobené skôr špekuláciami, ako mimo verejného obstarávania navýšiť pôvodne vysúťaženú cenu," povedal Svrček.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo žiadajú od ministerstva

Hnutie tiež požiadalo ministra o informáciu, či má zhotoviteľ právo na na úhradu nákladov spojených s udržiavaním staveniska v období, kedy nemohol vykonávať stavebné práce.

"Neustále posúvanie termínu dokončenia chýbajúcich úsekov D3 možno pokladať za vyjadrenie neúcty a diskriminácie voči občanom nášho štátu," povedal Svrček s tým, že obyvatelia Kysúc čakajú na novú diaľnicu vyše desať rokov. Pripomenul, že minister dopravy najprv hovoril o dokončení ťahu D3 v roku 2023 a neskôr až v roku 2026.

Hnutie v tomto prípade požiadalo ministra zverejniť obsah spoločného vyhlásenia s poľským ministrom infraštruktúry v poľskom Źywieci z 15. januára tohto roka a tiež predložiť plán výstavby chýbajúcich úsekov D3, vrátane zdroja financovania.

Skryť Vypnúť reklamu

Trojročné meškanie

Sme rodina predpokladá, že výstavba úsekov D4 a R7 v okolí hlavného mesta môže meškať tri roky, pričom zmluvná lehota výstavby je v roku 2020.

"V tomto prípade sa štát zachoval mimoriadne nezodpovedne. Namiesto toho, aby sa najprv reálne riešili majetkovoprávne vysporiadania pozemkov, aby sa odovzdali stavebné povolenia koncesionárovi pred podpisom koncesnej zmluvy, štát najprv podpísal koncesnú zmluvu a dostal sa pod tlak," povedal Svrček.

Štát podľa neho nezabezpečil stavebné povolenia načas a koncesionár má problém nájsť vhodné firmy na výstavbu. Za nejasné považuje kompenzácie pri nesplnení záväzkov štátu a koncesionára. Hnutie vyzvalo ministra dopravy, aby zverejnil všetky zmluvy o výkupe pozemkov pod úsekmi D4 a R7.

Skryť Vypnúť reklamu

Dlhová brzda

Hnutie odmieta uvoľnenie dlhovej brzdy na financovanie nových diaľničných úsekov, na ktoré chýbajú peniaze z eurofondov.

"Rada pre rozpočtovú zodpovednosť minulý rok jasne konštatovala, že výstavba nadradenej cestnej infraštruktúry je možná aj bez otvorenia dlhovej brzdy tým, že sa dá využiť celkovo 4,1 mld. eur v rámci štátneho rozpočtu. Otvárať dlhovú brzdu v momente, keď nemáme pripravené projekty na to, aby sa reálne aj využili finančné prostriedky z dlhovej brzdy, je absolútne populistické," povedal Svrček.

Sme rodina poukázalo aj na predlžovanie dokončenia D1 medzi západom a východom krajiny.

"Najsmutnejšie na tom všetkom je, že nevieme roky zabezpečiť dokončenie diaľničného prepojenia Bratislava - Košice a tým doslova ochudobňujeme milióny našich občanov o vyššiu kvalitu života a benefity, ktoré by im prinieslo dokončenie diaľničného prepojenia," vyhlásil Kollár.

Skryť Vypnúť reklamu

Pokiaľ na ministerstve podľa poslanca majú vplyv rôzne finančné a záujmové skupiny, oligarchovia, keď ministerstvo neriadi jedna strana, ale rôzne skupiny, ktoré sa nevedia dohodnúť, tak si blokujú veci navzájom.

Toto zdržiava výstavbu diaľnic, myslí si Kollár. "Pokiaľ tu budú politické strany, ktoré nebudú mať za sebou tieto prívesky, príživníkov, ktorí rozkrádajú verejný majetok, tak sa pohnú veci," uzavrel Kollár.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  2. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  3. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  4. Táto pomôcka zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  6. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  7. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  8. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  9. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  2. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  3. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  5. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  6. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Budúcnosť M&A v Európe
  9. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  10. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 757
  2. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 23 522
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 633
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 174
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 605
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 602
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 180
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 938
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 869
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 7 736
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Hnutie SME RODINA

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Trenčín), Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.

Koronavírus na Slovensku: Plošné testovanie o dva týždne nebude, Sulík nestihne nakúpiť testy (minúta po minúte)

PCR testy odhalili 1811 nových prípadov. Z antigénov hlásia 937 pozitívne testovaných ľudí. Pribudlo aj 23 úmrtí.

Premiér Igor Matovič.
Diego Maradona s trofejou pre majstrov sveta.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Sedem lístkov do klobúka

Šanta, Žilinka, Čentéš? Čistá lotéria.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Britský minister financií Rishi Sunak.

Počet nezamestnaných Američanov sa zvýšil

O dávky v nezamestnanosti minulý týždeň v USA požiadalo 778-tisíc ľudí.

Na fotografii z 13. marca 2020 ľudia čakajú v rade v garáži, aby požiadali o dávky v nezamestnanosti v Hospitality Training Academy v meste Los Angeles.

Majetok poskytovateľov zdravotnej starostlivosti vylúčia z exekúcií

Pohľadávky môžu byť uplatnené, ale len na činnosti v zariadeniach, ktoré priamo nesúvisia so starostlivosťou.

Ilustračná fotografia.

Minister Budaj vymenoval nového šéfa Envirofondu

Novým riaditeľom Environmentálneho fondu sa stal Ľubomír Vačok.

Minister životného prostredia Ján Budaj.