Hnutie Sme rodina kritizuje meškanie výstavby diaľničných úsekov

Sme rodina predpokladá, že výstavba úsekov D4 a R7 v okolí hlavného mesta môže meškať tri roky, pričom zmluvná lehota výstavby je v roku 2020.

Boris Kollár.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Hnutie Sme rodina kritizuje meškanie troch diaľničných projektov, ktorých dokončenie je podľa neho v nedohľadne.

Ide o úseky D1 Hubová - Ivachnová na Liptove, D3 v Kysuciach a D4/R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu. Šéf hnutia, poslanec Boris Kollár ako predseda parlamentného výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj interpeloval ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka (Most-Híd) v súvislosti s výstavbou problematických diaľničných úsekov.

"Neustále sa posúvajú termíny dokončenia a zároveň sa zvyšujú náklady na dostavbu uvedených úsekov. Preto som podal tri interpelácie týkajúce sa týchto troch úsekov, aby sme sa konečne dozvedeli od pána ministra Érseka, kedy a za koľko budú tieto úseky dostavané," povedal v utorok na brífingu Kollár. Minister podľa Sme rodina na interpelácie doteraz neodpovedal.

Článok pokračuje pod video reklamou

Navýšenie o 100 miliónov

Dopravný expert hnutia Sme rodina Miloš Svrček upozornil na pozastavenie výstavby úseku D1 Hubová - Ivachnová a na uzatvorenie dodatku za desiatky miliónov eur namiesto pokračovania prác. Konečná suma sa podľa neho môže zvýšiť o sto miliónov eur.

Kollár sa v interpelácii zaujímal, či minister dopravy môže garantovať, že cena výstavby úseku D1 Hubová - Ivachnová sa po dodatku už nebude ďalej zvyšovať, a či dá čo najskôr povolenie na začatie razenia dvoch rúr tunela Čebrať v dĺžke 1,2 kilometra v novej trase vo forme prieskumného diela.

Hnutie žiada o zverejnenie výsledkov geologického prieskumu a súvisiacej dokumentácie v prípade úseku D1 na Liptove.

"To, že sa nestavia a k zosuvu došlo pri razení tunela pri vypracovaní geologického prieskumu, spôsobuje otázky, že niekoľkoročné meškanie s dokončením diaľničného obchvatu Ružomberka bolo spôsobené skôr špekuláciami, ako mimo verejného obstarávania navýšiť pôvodne vysúťaženú cenu," povedal Svrček.

Čo žiadajú od ministerstva

Hnutie tiež požiadalo ministra o informáciu, či má zhotoviteľ právo na na úhradu nákladov spojených s udržiavaním staveniska v období, kedy nemohol vykonávať stavebné práce.

"Neustále posúvanie termínu dokončenia chýbajúcich úsekov D3 možno pokladať za vyjadrenie neúcty a diskriminácie voči občanom nášho štátu," povedal Svrček s tým, že obyvatelia Kysúc čakajú na novú diaľnicu vyše desať rokov. Pripomenul, že minister dopravy najprv hovoril o dokončení ťahu D3 v roku 2023 a neskôr až v roku 2026.

Hnutie v tomto prípade požiadalo ministra zverejniť obsah spoločného vyhlásenia s poľským ministrom infraštruktúry v poľskom Źywieci z 15. januára tohto roka a tiež predložiť plán výstavby chýbajúcich úsekov D3, vrátane zdroja financovania.

Trojročné meškanie

Sme rodina predpokladá, že výstavba úsekov D4 a R7 v okolí hlavného mesta môže meškať tri roky, pričom zmluvná lehota výstavby je v roku 2020.

"V tomto prípade sa štát zachoval mimoriadne nezodpovedne. Namiesto toho, aby sa najprv reálne riešili majetkovoprávne vysporiadania pozemkov, aby sa odovzdali stavebné povolenia koncesionárovi pred podpisom koncesnej zmluvy, štát najprv podpísal koncesnú zmluvu a dostal sa pod tlak," povedal Svrček.

Štát podľa neho nezabezpečil stavebné povolenia načas a koncesionár má problém nájsť vhodné firmy na výstavbu. Za nejasné považuje kompenzácie pri nesplnení záväzkov štátu a koncesionára. Hnutie vyzvalo ministra dopravy, aby zverejnil všetky zmluvy o výkupe pozemkov pod úsekmi D4 a R7.

Dlhová brzda

Hnutie odmieta uvoľnenie dlhovej brzdy na financovanie nových diaľničných úsekov, na ktoré chýbajú peniaze z eurofondov.

"Rada pre rozpočtovú zodpovednosť minulý rok jasne konštatovala, že výstavba nadradenej cestnej infraštruktúry je možná aj bez otvorenia dlhovej brzdy tým, že sa dá využiť celkovo 4,1 mld. eur v rámci štátneho rozpočtu. Otvárať dlhovú brzdu v momente, keď nemáme pripravené projekty na to, aby sa reálne aj využili finančné prostriedky z dlhovej brzdy, je absolútne populistické," povedal Svrček.

Sme rodina poukázalo aj na predlžovanie dokončenia D1 medzi západom a východom krajiny.

"Najsmutnejšie na tom všetkom je, že nevieme roky zabezpečiť dokončenie diaľničného prepojenia Bratislava - Košice a tým doslova ochudobňujeme milióny našich občanov o vyššiu kvalitu života a benefity, ktoré by im prinieslo dokončenie diaľničného prepojenia," vyhlásil Kollár.

Pokiaľ na ministerstve podľa poslanca majú vplyv rôzne finančné a záujmové skupiny, oligarchovia, keď ministerstvo neriadi jedna strana, ale rôzne skupiny, ktoré sa nevedia dohodnúť, tak si blokujú veci navzájom.

Toto zdržiava výstavbu diaľnic, myslí si Kollár. "Pokiaľ tu budú politické strany, ktoré nebudú mať za sebou tieto prívesky, príživníkov, ktorí rozkrádajú verejný majetok, tak sa pohnú veci," uzavrel Kollár.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  2. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  3. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  4. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  5. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  6. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  7. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  10. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 15 664
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 246
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 762
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 455
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 546
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 996
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 398
  8. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 914
  9. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 3 336
  10. Najužitočnejšia appka 2 694

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Je Rybanič whistleblower? Odborníci sa nezhodli

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Vietnamské bistrá u nás nie sú vietnamské

Ako sa ázijské bistrá zmenili za posledných dvadsať rokov.

Komentár Zuzany Kepplovej

Na Dankovom diplome vlastne nezáleží

Bol by to prezident, v ktorom by nejeden našinec spoznal vlastný príbeh.

Neprehliadnite tiež

Kapsch požaduje zrušenie zmluvy na prevázdku mýta v Česku

Zmluvu minister Dan Ťok podpísal podľa rakúskej firmy nezákonne.

Vlakovému dopravcovi hrozí za marenie inšpekcie miliónová pokuta

Ročné tržby majú vyše 200 miliónov eur.

Talianskú značka Versace predala rodina za takmer dve miliardy

Versace vytvoril niekoľko ikonických šiat. Jedny z nich mala na sebe hneď po rozvode aj princezná Diana.

Je to paráda. Vitana vyhrala spor o frázu zo známej piesne

Spor o slová z piesne sa začal v roku 2010.