Hnutie Sme rodina kritizuje meškanie výstavby diaľničných úsekov

Sme rodina predpokladá, že výstavba úsekov D4 a R7 v okolí hlavného mesta môže meškať tri roky, pričom zmluvná lehota výstavby je v roku 2020.

Boris Kollár.Boris Kollár.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Hnutie Sme rodina kritizuje meškanie troch diaľničných projektov, ktorých dokončenie je podľa neho v nedohľadne.

Ide o úseky D1 Hubová - Ivachnová na Liptove, D3 v Kysuciach a D4/R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu. Šéf hnutia, poslanec Boris Kollár ako predseda parlamentného výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj interpeloval ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka (Most-Híd) v súvislosti s výstavbou problematických diaľničných úsekov.

"Neustále sa posúvajú termíny dokončenia a zároveň sa zvyšujú náklady na dostavbu uvedených úsekov. Preto som podal tri interpelácie týkajúce sa týchto troch úsekov, aby sme sa konečne dozvedeli od pána ministra Érseka, kedy a za koľko budú tieto úseky dostavané," povedal v utorok na brífingu Kollár. Minister podľa Sme rodina na interpelácie doteraz neodpovedal.

Navýšenie o 100 miliónov

Dopravný expert hnutia Sme rodina Miloš Svrček upozornil na pozastavenie výstavby úseku D1 Hubová - Ivachnová a na uzatvorenie dodatku za desiatky miliónov eur namiesto pokračovania prác. Konečná suma sa podľa neho môže zvýšiť o sto miliónov eur.

Kollár sa v interpelácii zaujímal, či minister dopravy môže garantovať, že cena výstavby úseku D1 Hubová - Ivachnová sa po dodatku už nebude ďalej zvyšovať, a či dá čo najskôr povolenie na začatie razenia dvoch rúr tunela Čebrať v dĺžke 1,2 kilometra v novej trase vo forme prieskumného diela.

Hnutie žiada o zverejnenie výsledkov geologického prieskumu a súvisiacej dokumentácie v prípade úseku D1 na Liptove.

"To, že sa nestavia a k zosuvu došlo pri razení tunela pri vypracovaní geologického prieskumu, spôsobuje otázky, že niekoľkoročné meškanie s dokončením diaľničného obchvatu Ružomberka bolo spôsobené skôr špekuláciami, ako mimo verejného obstarávania navýšiť pôvodne vysúťaženú cenu," povedal Svrček.

Čo žiadajú od ministerstva

Hnutie tiež požiadalo ministra o informáciu, či má zhotoviteľ právo na na úhradu nákladov spojených s udržiavaním staveniska v období, kedy nemohol vykonávať stavebné práce.

"Neustále posúvanie termínu dokončenia chýbajúcich úsekov D3 možno pokladať za vyjadrenie neúcty a diskriminácie voči občanom nášho štátu," povedal Svrček s tým, že obyvatelia Kysúc čakajú na novú diaľnicu vyše desať rokov. Pripomenul, že minister dopravy najprv hovoril o dokončení ťahu D3 v roku 2023 a neskôr až v roku 2026.

Hnutie v tomto prípade požiadalo ministra zverejniť obsah spoločného vyhlásenia s poľským ministrom infraštruktúry v poľskom Źywieci z 15. januára tohto roka a tiež predložiť plán výstavby chýbajúcich úsekov D3, vrátane zdroja financovania.

Trojročné meškanie

Sme rodina predpokladá, že výstavba úsekov D4 a R7 v okolí hlavného mesta môže meškať tri roky, pričom zmluvná lehota výstavby je v roku 2020.

"V tomto prípade sa štát zachoval mimoriadne nezodpovedne. Namiesto toho, aby sa najprv reálne riešili majetkovoprávne vysporiadania pozemkov, aby sa odovzdali stavebné povolenia koncesionárovi pred podpisom koncesnej zmluvy, štát najprv podpísal koncesnú zmluvu a dostal sa pod tlak," povedal Svrček.

Štát podľa neho nezabezpečil stavebné povolenia načas a koncesionár má problém nájsť vhodné firmy na výstavbu. Za nejasné považuje kompenzácie pri nesplnení záväzkov štátu a koncesionára. Hnutie vyzvalo ministra dopravy, aby zverejnil všetky zmluvy o výkupe pozemkov pod úsekmi D4 a R7.

Dlhová brzda

Hnutie odmieta uvoľnenie dlhovej brzdy na financovanie nových diaľničných úsekov, na ktoré chýbajú peniaze z eurofondov.

"Rada pre rozpočtovú zodpovednosť minulý rok jasne konštatovala, že výstavba nadradenej cestnej infraštruktúry je možná aj bez otvorenia dlhovej brzdy tým, že sa dá využiť celkovo 4,1 mld. eur v rámci štátneho rozpočtu. Otvárať dlhovú brzdu v momente, keď nemáme pripravené projekty na to, aby sa reálne aj využili finančné prostriedky z dlhovej brzdy, je absolútne populistické," povedal Svrček.

Sme rodina poukázalo aj na predlžovanie dokončenia D1 medzi západom a východom krajiny.

"Najsmutnejšie na tom všetkom je, že nevieme roky zabezpečiť dokončenie diaľničného prepojenia Bratislava - Košice a tým doslova ochudobňujeme milióny našich občanov o vyššiu kvalitu života a benefity, ktoré by im prinieslo dokončenie diaľničného prepojenia," vyhlásil Kollár.

Pokiaľ na ministerstve podľa poslanca majú vplyv rôzne finančné a záujmové skupiny, oligarchovia, keď ministerstvo neriadi jedna strana, ale rôzne skupiny, ktoré sa nevedia dohodnúť, tak si blokujú veci navzájom.

Toto zdržiava výstavbu diaľnic, myslí si Kollár. "Pokiaľ tu budú politické strany, ktoré nebudú mať za sebou tieto prívesky, príživníkov, ktorí rozkrádajú verejný majetok, tak sa pohnú veci," uzavrel Kollár.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  4. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  5. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  8. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  9. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 28 465
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 21 989
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 19 605
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 19 051
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 14 155
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 11 992
  7. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 10 284
  8. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 669
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 651
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 6 570

Téma: Hnutie SME RODINA – Boris Kollár


Článok je zaradený aj do ďalších tém Diaľnice, Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Najpredávanejší benzín zdražel už šiesty týždeň po sebe

Slovenskí motoristi si museli viac siahnuť do svojich peňaženiek.

Ilustračné foto.

Gazprom mení postoj, očakáva silnú konkurenciu z Ameriky

Ruská spoločnosť doteraz odmietala, že vývoz z USA vplýva na jej biznis.

Ilustračné foto.
Ilustračné foto.

Amsterdam zakáže komentované prehliadky v známej štvrti červených svetiel

Nesprávajme sa k sexuálnym pracovníkom ako k atrakcii, zdôrazňuje mesto.

Vyhlásená amsterdamská štvrť Oudezijds Achterburgwal.

Banky majú záujem o zavedenie Apple Pay na Slovensku

Prieskumy hovoria, že držiteľ iPhone zváži zmenu banky, ak mu službu neposkytne.

Ilustračný obrázok - iPhone.