Potraviny a nealko nápoje si odkroja takmer pätinu z mesačného rozpočtu Slovákov

Peňaženky Slovákov zaťažujú najviac nákupy potravín.

Ilustračné foto. (Zdroj: Jozef Jakubco, SME)

BRATISLAVA. Slovákom každý mesiac ukroja nákupy potravín a nealkoholických nápojov z celkových nákladov 19,2 percenta, čiže takmer pätinu, pričom európsky priemer je 12,2 percenta. To znamená, že Slovákom ostáva na zvyšné náklady menej peňazí ako iným obyvateľom Európskej únie (EÚ).

Najviac na potraviny a nealkoholické nápoje minú obyvatelia Košického kraja, naopak, najnižší podiel nákladov zaznamenali u obyvateľov Bratislavského kraja.

Vyplýva to z aktuálnej analýzy Slovenského farmárskeho, družstva (SFD), ktorá bola vypracovaná na základe údajov Štatistického úradu SR a Eurostatu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Jedlo, bývanie, cestovanie

Prečítajte si tiež: Maslo, vajcia, mlieko? Ktoré potraviny zdraželi najviac a prečo

Celkové mesačné náklady jedného člena slovenskej domácnosti predstavovali podľa najaktuálnejších štatistík Štatistického úradu SR v roku 2016 v priemere 358,4 eura.

Peňaženky Slovákov pritom zaťažujú najviac práve nákupy potravín, v prepočte 68,7 eura mesačne na jedného člena domácnosti. Na druhom mieste sú výdavky spojené s bývaním, vrátane energií, čo predstavuje 65,9 eura mesačne. Zároveň až desatinu zo svojich nákladov Slováci precestujú.

Potraviny najviac ukrajujú z mesačných výdavkov obyvateľom Košického kraja (21,9 %). Obyvatelia Bratislavského kraja pociťujú záťaž potravín na celkových nákladoch v najmenšej miere, a to najmä z dôvodu častejšieho stravovania v reštauráciách (16,4 %).

V absolútnom vyjadrení pritom najmenej vynaloží na mesačný nákup potravín a nealkoholických nápojov obyvateľ Prešovského kraja (57,6 eura), najviac člen domácnosti Trenčianskeho kraja (76,3 eura).

Kde zaťažujú potraviny rozpočet najmenej

Za európskym priemerom Slovensko aj naďalej zaostáva. Náklady na potraviny a nealkoholické nápoje ukrajujú z celkových nákladov domácností EÚ v priemere 12,2 percenta. Najmenej je nákupom potravín zaťažený rodinný rozpočet obyvateľov Veľkej Británie (s podielom 8,1 %).

Prečítajte si tiež: Bukovský: Doma máme lepšie potraviny než acai či chia

Menej ako desatinu z celkových nákladov predstavuje nákup potravín a nealkoholických nápojov ešte v Luxembursku, Rakúsku a Nemecku.

Naopak, až takmer tretina z celkových výdavkov domácností odchádza každý mesiac na potraviny v Rumunsku, viac ako pätina v Estónsku a Litve.

Slovensko sa tak svojím podielom 17,8 percenta (podľa metodiky Eurostatu) zaraďuje medzi krajiny s vyšším podielom.

V porovnaní s nami nižší podiel nákladov na potraviny a nealkoholické nápoje evidujú aj zvyšné tri krajiny Visegrádskej štvorky, no aj v prípade Maďarov, Čechov a Poliakov ide podľa SFD o pomerne vysoký podiel v rozpätí 16,0 percent až 17,7 percenta.

Slovenské farmárske, družstvo (SFD) vzniklo za účelom vytvorenia partnerstva medzi vybranými podnikmi poľnohospodárskej prvovýroby na Slovensku. Cieľom je zabezpečiť ich dlhodobú a udržateľnú prosperitu a finančnú stabilitu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  3. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  4. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  5. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  6. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  7. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli
  9. Naša freestyle kajakárka: na majstrovstvá ideme tri baby
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70%
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  4. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  5. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  6. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  7. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  8. Atos predstavil najúplnejšie 4G a LTE komunikačné riešenie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 614
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 9 060
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 715
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 167
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 012
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 5 156
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 338
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 4 228
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 491
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 134

Téma: Potraviny


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Majstri sveta ťažia z Nemecka i Afriky. Esá Francúzov sú potomkami prisťahovalcov

Až 15 hráčov Francúzska nemá pôvod v Európe.

KOMENTÁR TOMÁŠA PROKOPČÁKA

To nie je o manželstve. Bojíte sa, že už nebudete výnimoční

A pritom stačí jednoduché: len sa podeliť.

Neprehliadnite tiež

Vedec: Skúmame obezitu. Naše telo je naprogramované na prejedanie sa

Pomocou behaviorálnych metód sa nám pri takmer nulových nákladoch podarilo priniesť do štátneho rozpočtu 200 miliónov libier, hovorí Luke Ravenscroft.

Kaufland skúša happy hour, na Slovensku to bežné nie je

Obchodné reťazce bojujú o zákazníkov rôznymi spôsobmi.

Teplé počasie oplyvnilo úrodu. Menej bude maku, obilnín aj zemiakov

Vysoké teploty a suchá trápili viaceré okresy.

Ekonomika Iránu sa zhoršuje. Chameneí zvolal naliehavú schôdzu

Irán sa obáva nových sankcií zo strany USA.

Globálny predaj osobných počítačov vzrástol, prvýkrát za šesť rokov

Vplyv na predaj osobných počítačov majú najmä smartfóny.