Na bratislavskom letisku pristálo unikátne nákladné lietadlo

Jeden z dvoch nákladných letuschopných iliušinov IL-62MGr pristál v Bratislave

Letisko Milana Rastialava Štefánika v Bratislave.(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Na bratislavskom letisku pristálo v piatok v súčasnosti už unikátne nákladné lietadlo Iliušin IL-62MGr. Letuschopných lietadiel IL-62 je na svete len 14, pričom na nákladnú verziu sú prerobené tri z nich, ale letuschopné sú len dve.

Na pristávacej ploche bratislavského Letiska M. R. Štefánika pristála práve táto nákladná verzia lietadla, Iliušin IL-62MGr. Lietadlo je vo vlastníctve bieloruskej spoločnosti Rada Airlines.

"Toto lietadlo z Bieloruska je výnimočné tým, že existujú už len dva takéto typy lietadiel Iliušin IL-62MGr na svete v tejto verzii. Bolo ich vyrobených spolu 292, vyrábali sa v 60. - 70. rokoch," priblížila hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Ševčíková.

Článok pokračuje pod video reklamou

Druhý nákladný letuschopný Iliušin IL-62MGr nemôže podľa Maroša Marka z portálu Slovak Aviation lietať do Európskej únie, lebo nemá patričné povolenia. "Takže toto je naozaj jediný nákladný Iliušin, ktorý môže do Bratislavy priletieť," doplnil Marko.

Ruské prúdové lietadlo

Iliušin IL-62 je sovietske, respektíve ruské prúdové lietadlo s dlhým doletom. Začiatky výroby iliušinov siahajú do roku 1960, kedy sovietsky (ruský) letecký konštruktér Sergej Iliušin začal so spolupracovníkmi vyvíjať nové prúdové lietadlo, ktoré malo nahradiť dovtedajší turbovrtuľový Tupolev Tu-114.

Prečítajte si tiež: Strava v lietadle: Hviezdy sú skromné, Rusi jedia sushi, Nemci chcú mrazené

Vtedajšie vedenie Aeroflotu potrebovalo nové lietadlo na diaľkové linky. Hlavnou požiadavkou Aeroflotu bolo, aby nové lietadlo malo dolet bez medzipristátia 7700 kilometrov pri kapacite minimálne 150 cestujúcich.

O tri roky neskôr, 3. januára 1963, vzlietol na svoj prvý let jeden z dvoch prototypov IL-62 poháňaný ešte štyrmi motormi Liulka AL-7. Tie však neboli pôvodne určené pre IL-62. Pre tento typ lietadla sa vyrábali motory Kuznetsov NK-8. Skúšobný let ukázal rôzne nedostatky, na odstránení ktorých pracovali štyri roky.

Letecká spoločnosť Aeroflot prevzala prvé lietadlo IL-62 v januári 1967. Najprv bolo nasadené na prevoz pošty z Moskvy do Chabarovska. S cestujúcimi na palube vzlietol IL-62 prvýkrát na linke z Moskvy do kanadského Montrealu 15. septembra 1967. Od júla 1968 lietali iliušiny bez medzipristátia až do amerického New Yorku.

História lietadla

Nové lietadlá sa aj napriek nie veľmi ekonomickej prevádzke rýchlo udomácnili na transatlantických, ale aj transsibírskych letoch do Japonska.

Spoločnosť Aeroflot využívala lietadlá IL-62 na lety do hlavných miest Európy a na vnútroštátne lety v rámci vtedajšieho Zväzu sovietskych socialistických republík (ZSSR) z Moskvy do Chabarovska, Taškentu (dnes hlavné mesto Uzbekistanu) či Alma-Aty (dnes najväčšie mesto Kazachstanu).

Od roku 1973 začal Aeroflot ako prvý dopravca prevádzkovať aj modernizovanú verziu označenú ako IL-62M, s motormi Solovjev D-30KU, ktoré boli nielen výkonnejšie, ale hlavne úspornejšie ako motory Kuznetsov. Verzia M dostala ďalšiu radu vylepšení a bolo ich vyrobených celkovo 192.

Nákladná verzia s označením IL-62MGr vznikla začiatkom 80. rokov minulého storočia z verzie iliušinov, ktoré sa vyrábali pre bývalú Nemeckú demokratickú republiku (NDR) a jej leteckú spoločnosť Interflug. Na nákladnú verziu boli prekonvertované len tri lietadlá.

Celkovo bolo vyrobených 292 iliušinov všetkých verzií. Letuschopných je v súčasnosti už len 14 z nich. Šesť lietadiel prevádzkuje ruská spoločnosť Rossija ako vládne lietadlá, štyri prevádzkuje severokórejská Air Koryo, po jednom lietadle IL-62 majú vlády Ukrajiny, Sudánu, Gambie a bieloruská spoločnosť Rada Airlines.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  2. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  3. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  4. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  5. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  6. Šariš obliekol svoje pivá do unikátneho šatu
  7. Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!
  8. Events you should not miss during your visit in Bratislava
  9. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  10. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 49 875
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 22 843
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 17 201
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 16 812
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 462
  6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 7 079
  7. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 210
  8. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 5 992
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 688
  10. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 3 357

Téma: Lietadlá


Hlavné správy zo Sme.sk

PÍŠE PETR ŠABATA

Prečo je také mrzuté, že sa Kiska rozhodol pre odchádzanie

Kiskovo nasadenie v straníckej politike bude skôr symbolické a nedostatočné.

Píše Miroslav Kocúr

Pozvať Kuffu na festival Lumen je problém

Miera nekontrolovanej nenávisti dosahuje stále nové maximá.

PRIMÁR

Úzkosť môžete utlmiť aj vhodným jedlom. Ako sa stravovať?

Ustrážte si príjem cukru a legálnych drog.

Neprehliadnite tiež

Vláda má vôľu vyhlásiť voči dlžníkom sociálnej poisťovne generálny pardon

Dankovi sa zároveň nepáči, že dlhy vymáhajú súkromní exekútori.

Nová atómka v Bohuniciach nevyrastie. Žiga zastaví Ficov projekt

Popri dvoch blokoch jadrovej elektrárne v Mochovciach mal vyrásť nový jadrový blok v Bohuniciach. Dokončiť ho mali v roku 2020.

Rusko ohlásilo odvetné opatrenia v reakcii na americké clá na oceľ a hliník

Krajina chce vykompenzovať škody spôsobené americkými clami.

Investičný fond a Erste Group podpísali dohodu o financovaní sociálnych podnikov

Sieť bánk Erste Group môže poskytnúť 50 miliónov eur v úveroch organizáciám.

Hlivák: Úrad pre obstarávanie presvedčil Brusel, že je nezávislý a nestranný

Slovenský Úrad pre verejné obstarávanie nemal doteraz v Európskej komisii najlepšie meno.