Na bratislavskom letisku pristálo unikátne nákladné lietadlo

Jeden z dvoch nákladných letuschopných iliušinov IL-62MGr pristál v Bratislave

Letisko Milana Rastialava Štefánika v Bratislave.(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Na bratislavskom letisku pristálo v piatok v súčasnosti už unikátne nákladné lietadlo Iliušin IL-62MGr. Letuschopných lietadiel IL-62 je na svete len 14, pričom na nákladnú verziu sú prerobené tri z nich, ale letuschopné sú len dve.

Na pristávacej ploche bratislavského Letiska M. R. Štefánika pristála práve táto nákladná verzia lietadla, Iliušin IL-62MGr. Lietadlo je vo vlastníctve bieloruskej spoločnosti Rada Airlines.

"Toto lietadlo z Bieloruska je výnimočné tým, že existujú už len dva takéto typy lietadiel Iliušin IL-62MGr na svete v tejto verzii. Bolo ich vyrobených spolu 292, vyrábali sa v 60. - 70. rokoch," priblížila hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Ševčíková.

Druhý nákladný letuschopný Iliušin IL-62MGr nemôže podľa Maroša Marka z portálu Slovak Aviation lietať do Európskej únie, lebo nemá patričné povolenia. "Takže toto je naozaj jediný nákladný Iliušin, ktorý môže do Bratislavy priletieť," doplnil Marko.

Ruské prúdové lietadlo

Iliušin IL-62 je sovietske, respektíve ruské prúdové lietadlo s dlhým doletom. Začiatky výroby iliušinov siahajú do roku 1960, kedy sovietsky (ruský) letecký konštruktér Sergej Iliušin začal so spolupracovníkmi vyvíjať nové prúdové lietadlo, ktoré malo nahradiť dovtedajší turbovrtuľový Tupolev Tu-114.

Prečítajte si tiež: Strava v lietadle: Hviezdy sú skromné, Rusi jedia sushi, Nemci chcú mrazené

Vtedajšie vedenie Aeroflotu potrebovalo nové lietadlo na diaľkové linky. Hlavnou požiadavkou Aeroflotu bolo, aby nové lietadlo malo dolet bez medzipristátia 7700 kilometrov pri kapacite minimálne 150 cestujúcich.

O tri roky neskôr, 3. januára 1963, vzlietol na svoj prvý let jeden z dvoch prototypov IL-62 poháňaný ešte štyrmi motormi Liulka AL-7. Tie však neboli pôvodne určené pre IL-62. Pre tento typ lietadla sa vyrábali motory Kuznetsov NK-8. Skúšobný let ukázal rôzne nedostatky, na odstránení ktorých pracovali štyri roky.

Letecká spoločnosť Aeroflot prevzala prvé lietadlo IL-62 v januári 1967. Najprv bolo nasadené na prevoz pošty z Moskvy do Chabarovska. S cestujúcimi na palube vzlietol IL-62 prvýkrát na linke z Moskvy do kanadského Montrealu 15. septembra 1967. Od júla 1968 lietali iliušiny bez medzipristátia až do amerického New Yorku.

História lietadla

Nové lietadlá sa aj napriek nie veľmi ekonomickej prevádzke rýchlo udomácnili na transatlantických, ale aj transsibírskych letoch do Japonska.

Spoločnosť Aeroflot využívala lietadlá IL-62 na lety do hlavných miest Európy a na vnútroštátne lety v rámci vtedajšieho Zväzu sovietskych socialistických republík (ZSSR) z Moskvy do Chabarovska, Taškentu (dnes hlavné mesto Uzbekistanu) či Alma-Aty (dnes najväčšie mesto Kazachstanu).

Od roku 1973 začal Aeroflot ako prvý dopravca prevádzkovať aj modernizovanú verziu označenú ako IL-62M, s motormi Solovjev D-30KU, ktoré boli nielen výkonnejšie, ale hlavne úspornejšie ako motory Kuznetsov. Verzia M dostala ďalšiu radu vylepšení a bolo ich vyrobených celkovo 192.

Nákladná verzia s označením IL-62MGr vznikla začiatkom 80. rokov minulého storočia z verzie iliušinov, ktoré sa vyrábali pre bývalú Nemeckú demokratickú republiku (NDR) a jej leteckú spoločnosť Interflug. Na nákladnú verziu boli prekonvertované len tri lietadlá.

Celkovo bolo vyrobených 292 iliušinov všetkých verzií. Letuschopných je v súčasnosti už len 14 z nich. Šesť lietadiel prevádzkuje ruská spoločnosť Rossija ako vládne lietadlá, štyri prevádzkuje severokórejská Air Koryo, po jednom lietadle IL-62 majú vlády Ukrajiny, Sudánu, Gambie a bieloruská spoločnosť Rada Airlines.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  2. Poďte kontrolovať novinárov denníka SME
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  5. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  6. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  7. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  8. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  9. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  10. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Poďte kontrolovať novinárov denníka SME
  4. Prognózy pre slovenský realitný trh v roku 2019
  5. Ako ušetriť s virtuálnym sídlom ?
  6. Rozhodnite o tom, aký projekt podporí Tesco vo vašom okolí!
  7. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  8. Ľadový expres dopraví ľudí za lyžovačkou bez prestupov
  9. Relaxačná zóna v záhrade
  10. Truck režim zdarma pro autokameru s navigaciou MiVue Drive 60 LM
  1. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 19 308
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 17 875
  3. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 14 561
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu? 6 962
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 6 737
  6. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 4 716
  7. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 4 298
  8. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 4 103
  9. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV 3 502
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 2 708

Téma: Lietadlá


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minúta po minúte: Kičuru sa pýtali aj na kauzu s Bonulom, pochybenie odmietol

Ústavnoprávny výbor vypočúva kandidátov na ústavných sudcov.

DOMOV

Zsuzsovú obvinili v prípade ďalšej vraždy

Obvinenie súvisí s akciou NAKA na západnom Slovensku.

ŠPORT

Bude Škriniar najdrahší obranca sveta? Pre ľudí okolo neho je to výzva

Guľa hovorí, prečo je Škriniar žiadaný.

Neprehliadnite tiež

Slovákom na okraji spoločnosti chýba prístup k vzdelaniu. Problémom je aj zdravie

Zlý zdravotný stav sa prejavuje nižšou dĺžkou života a vyššou dojčenskou úmrtnosťou.

Podcast Index

Index: Zdaníme sladené? Liečenie stojí milióny a inde daň funguje

Sladené nápoje a iné výrobky zdaňuje už 14 štátov OECD.

Na bratislavskej hlavnej stanici sprevádzkovali nové výťahy

Prístup k výťahom je vybavený aj vodiacimi lištami a Braillovým písmom.