SME
Utorok, 20. august, 2019 | Meniny má Anabela

Stav mostov na cestách druhej a tretej triedy sa zhoršuje, tvrdí NKÚ

Zhoršovanie stavu je dôsledkom dlhodobo zanedbanej údržby mostov a nedostatku peňazí na ich údržbu a opravy.

Ilustračné foto. Ilustračné foto. (Zdroj: Ján Krošlák, SME)

BRATISLAVA. Zlý stav mostov na cestách druhej a tretej triedy môže negatívne zasiahnuť do životov ľudí vo viacerých regiónoch. Konštatuje to Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ), ktorý vypracoval odbornú štúdiu zameranú na stav mostov na týchto cestách.

Kontrolórov v štúdii zaujímalo, či sú verejné financie na výstavbu, opravu a údržbu mostov vynakladané efektívne a či je ich dostatok.

"Štúdia ukázala, že v období rokov 2013 až 2016 neprišlo k zlepšeniu stavebného stavu mostov na cestách druhej a tretej triedy. Práve naopak, vzrástol počet mostov v zlom a vo veľmi zlom stave," upozornila hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková.

Článok pokračuje pod video reklamou

Mosty budú čoraz v horšom stave

Zo zistení kontrolórov tak podľa nej vyplýva, že pri súčasnom nastavení systému financovania výstavby, opravy a údržby mostov nemožno zastaviť zhoršovanie ich prevádzkového stavu.

Prečítajte si tiež: Cestár: Nikto z nás nie je doktor, aby bol na mieste za pár minút Čítajte 

A ani samotný rozpočet verejnej správy na rok 2018 nevytvára podľa úradu predpoklady na zlepšenie vývoja v súvislosti s mostnými konštrukciami na cestách druhej a tretej triedy.

"A práve negatívny trend zhoršovania stavu mostov a nedostatočné financovanie opráv si do budúcna vyžiada vyššie finančné investície," doplnila Bolech Dobáková. Zároveň tak podľa nej vyvstáva riziko zhoršenia kvality dopravnej dostupnosti, čo sa negatívne premietne do každodenného života ľudí vo viacerých regiónoch. "Je to jedno z rizík s negatívnym dosahom na kvalitu života obyvateľov," uviedla hovorkyňa.

Ku koncu roka 2016 bolo podľa NKÚ na cestách druhej a tretej triedy 5439 mostov, z ktorých v zlom, veľmi zlom a v havarijnom stave bolo 592 mostov. "Pričom 82 z nich do tejto kategórie pribudlo v období rokov 2013 až 2016," vyčíslila Bolech Dobáková.

Dlhodobo zanedbaná údržba

Zhoršovanie stavu vyplýva podľa NKÚ z dlhodobo zanedbanej údržby mostov a nedostatku finančných prostriedkov na ich údržbu a opravy.

"Prispievajú k tomu aj odkladané rekonštrukcie mostných objektov za hranicou životnosti. Mnohé stavby boli totiž postavené v období krátko po druhej svetovej vojne a v súčasnosti sa blížia k hranici svojej technickej životnosti," opísala Bolech Dobáková.

Za ostatných 25 rokov bolo pritom podľa NKÚ na cestách druhej a tretej triedy postavených len približne 100 mostov, čo predstavuje 2 percentá z ich súčasného celkového počtu. Podľa evidencie Slovenskej správy ciest pritom vek takmer tretiny mostov presahuje 65 rokov. Zároveň sú v súčasnosti podľa NKÚ tieto cestné stavby výrazne preťažované nákladnou dopravou.

"Podľa zistení kontrolórov NKÚ SR sa zaťaženie týchto ciest vrátane mostov ešte zvýšilo po zavedení mýtneho systému na cestách prvej triedy v roku 2014, keď ich začal obchádzať veľký počet vozidiel využitím ciest druhej a tretej triedy. Pri vozidlách nad 12 ton ide o takmer dvojnásobný nárast," doplnila Bolech Dobáková.

Čo brzdí modernizáciu

NKÚ v štúdii určil aj tri rizikové faktory, ktoré brzdia modernizáciu mostných objektov, a to strategické postupy, podfinancovanie a procesy používané pri výbere mostov na výstavbu, opravu a údržbu.

"Napriek tomu, že počet mostov v zlom, veľmi zlom a v havarijnom stave tvorí takmer 11 percent z celkového počtu, v Strategickom pláne rozvoja a údržby ciest druhej a tretej triedy je zahrnutých len 10 projektov na realizáciu rekonštrukcie mostov," vyčíslila hovorkyňa.

Neexistuje systémový prístup v oblasti správy a údržby ciest vrátane mostov.

Daniela Bolech Dobáková, hovorkyňa NKÚ

Ukazuje sa podľa nej, že strategické materiály sa podstatnou mierou zaoberajú len cestami a v nedostatočnej miere reflektujú problematiku mostných objektov.

Dokonca podľa NKÚ všetky vyššie územné celky, ktoré sú zodpovedné za starostlivosť o mosty na týchto cestách, nemajú spracované štúdie uskutočniteľnosti opráv na cestách a mostoch.

"Neexistuje tak systémový prístup v oblasti správy a údržby ciest vrátane mostov," dodala Bolech Dobáková. Podľa kontrolórov je tak dôležité pripraviť udržateľný plán financovania mostov, a to z pohľadu ich výstavby a rekonštrukcie, ale aj údržby a opráv.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  2. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  3. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  4. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  5. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  6. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  8. V bankovom svete prežijú len tí, ktorí inovujú
  9. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  10. Kaufland potvrdil pozíciu lídra v ponuke slovenských výrobkov
  1. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  2. Dobrá správa z Domaše: Hotel Zátoka na Eve opäť funguje
  3. Prečo si investori zadávajú do vyhľadávača ružové diamanty?
  4. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  5. The High Tatras – a destination of unforgettable moments
  6. Leto pomaly končí: Výlety, ktoré ešte stihnete a takmer zadarmo
  7. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  8. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  9. FOKUS očnú optiku a FOKUS optik kúpil MiddleCap Group S.A.
  10. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu
  1. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 13 430
  2. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 11 140
  3. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 10 452
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 7 068
  5. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 6 680
  6. Last minute tipy: All inclusive dovolenka na Severnom Cypre 5 010
  7. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 720
  8. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 580
  9. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi 4 347
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 3 649

Hlavné správy zo Sme.sk

Kalavská najskôr hrozila odchodom, teraz o ňom mlčí

Tomáš Drucker vraj s ministerkou nehovoril o jej vstupe do jeho strany

Ministerka Kalavská.
Rastislav Konečný.
Marian Kočner
Ak svet nezakročí proti klimatickej zmene, čakajú nás dlhšie suchá a horúčavy.

Neprehliadnite tiež

Cestu pod hradom Strečno čiastočne uzatvoria

Od utorka uzavrú jeden pruh, uzávera potrvá tri až štyri týždne.

Pre údržbu cesty na hlavnom ťahu pod hradom Strečno dopravné obmedzenia.

Africký mor ošípaných sa objavil aj v domácom chove v Brehove

Počet prípadov afrického moru sa zvýšil.

Ilustračné foto.

Matečná dá potravinárom na výstavách trikrát viac peňazí

Štát preplatí náklady na cestovné, ubytovanie, prenájom či postavenie stánku.

Ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná.

Najväčšiu britskú sieť pubov Greene King kupuje hongkonský konglomerát

Konglomerát založil najbohatší muž Hongkongu Li Ka-shing.

Ilustračné foto.