Stav mostov na cestách druhej a tretej triedy sa zhoršuje, tvrdí NKÚ

Zhoršovanie stavu je dôsledkom dlhodobo zanedbanej údržby mostov a nedostatku peňazí na ich údržbu a opravy.

Ilustračné foto. (Zdroj: Ján Krošlák, SME)

BRATISLAVA. Zlý stav mostov na cestách druhej a tretej triedy môže negatívne zasiahnuť do životov ľudí vo viacerých regiónoch. Konštatuje to Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ), ktorý vypracoval odbornú štúdiu zameranú na stav mostov na týchto cestách.

Kontrolórov v štúdii zaujímalo, či sú verejné financie na výstavbu, opravu a údržbu mostov vynakladané efektívne a či je ich dostatok.

"Štúdia ukázala, že v období rokov 2013 až 2016 neprišlo k zlepšeniu stavebného stavu mostov na cestách druhej a tretej triedy. Práve naopak, vzrástol počet mostov v zlom a vo veľmi zlom stave," upozornila hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková.

Mosty budú čoraz v horšom stave

Zo zistení kontrolórov tak podľa nej vyplýva, že pri súčasnom nastavení systému financovania výstavby, opravy a údržby mostov nemožno zastaviť zhoršovanie ich prevádzkového stavu.

Prečítajte si tiež: Cestár: Nikto z nás nie je doktor, aby bol na mieste za pár minút

A ani samotný rozpočet verejnej správy na rok 2018 nevytvára podľa úradu predpoklady na zlepšenie vývoja v súvislosti s mostnými konštrukciami na cestách druhej a tretej triedy.

"A práve negatívny trend zhoršovania stavu mostov a nedostatočné financovanie opráv si do budúcna vyžiada vyššie finančné investície," doplnila Bolech Dobáková. Zároveň tak podľa nej vyvstáva riziko zhoršenia kvality dopravnej dostupnosti, čo sa negatívne premietne do každodenného života ľudí vo viacerých regiónoch. "Je to jedno z rizík s negatívnym dosahom na kvalitu života obyvateľov," uviedla hovorkyňa.

Ku koncu roka 2016 bolo podľa NKÚ na cestách druhej a tretej triedy 5439 mostov, z ktorých v zlom, veľmi zlom a v havarijnom stave bolo 592 mostov. "Pričom 82 z nich do tejto kategórie pribudlo v období rokov 2013 až 2016," vyčíslila Bolech Dobáková.

Dlhodobo zanedbaná údržba

Zhoršovanie stavu vyplýva podľa NKÚ z dlhodobo zanedbanej údržby mostov a nedostatku finančných prostriedkov na ich údržbu a opravy.

"Prispievajú k tomu aj odkladané rekonštrukcie mostných objektov za hranicou životnosti. Mnohé stavby boli totiž postavené v období krátko po druhej svetovej vojne a v súčasnosti sa blížia k hranici svojej technickej životnosti," opísala Bolech Dobáková.

Za ostatných 25 rokov bolo pritom podľa NKÚ na cestách druhej a tretej triedy postavených len približne 100 mostov, čo predstavuje 2 percentá z ich súčasného celkového počtu. Podľa evidencie Slovenskej správy ciest pritom vek takmer tretiny mostov presahuje 65 rokov. Zároveň sú v súčasnosti podľa NKÚ tieto cestné stavby výrazne preťažované nákladnou dopravou.

"Podľa zistení kontrolórov NKÚ SR sa zaťaženie týchto ciest vrátane mostov ešte zvýšilo po zavedení mýtneho systému na cestách prvej triedy v roku 2014, keď ich začal obchádzať veľký počet vozidiel využitím ciest druhej a tretej triedy. Pri vozidlách nad 12 ton ide o takmer dvojnásobný nárast," doplnila Bolech Dobáková.

Čo brzdí modernizáciu

NKÚ v štúdii určil aj tri rizikové faktory, ktoré brzdia modernizáciu mostných objektov, a to strategické postupy, podfinancovanie a procesy používané pri výbere mostov na výstavbu, opravu a údržbu.

"Napriek tomu, že počet mostov v zlom, veľmi zlom a v havarijnom stave tvorí takmer 11 percent z celkového počtu, v Strategickom pláne rozvoja a údržby ciest druhej a tretej triedy je zahrnutých len 10 projektov na realizáciu rekonštrukcie mostov," vyčíslila hovorkyňa.

Neexistuje systémový prístup v oblasti správy a údržby ciest vrátane mostov.

Daniela Bolech Dobáková, hovorkyňa NKÚ

Ukazuje sa podľa nej, že strategické materiály sa podstatnou mierou zaoberajú len cestami a v nedostatočnej miere reflektujú problematiku mostných objektov.

Dokonca podľa NKÚ všetky vyššie územné celky, ktoré sú zodpovedné za starostlivosť o mosty na týchto cestách, nemajú spracované štúdie uskutočniteľnosti opráv na cestách a mostoch.

"Neexistuje tak systémový prístup v oblasti správy a údržby ciest vrátane mostov," dodala Bolech Dobáková. Podľa kontrolórov je tak dôležité pripraviť udržateľný plán financovania mostov, a to z pohľadu ich výstavby a rekonštrukcie, ale aj údržby a opráv.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  2. Poďte kontrolovať novinárov denníka SME
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  4. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  5. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  6. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  7. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  8. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  9. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  10. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Poďte kontrolovať novinárov denníka SME
  4. Prognózy pre slovenský realitný trh v roku 2019
  5. Ako ušetriť s virtuálnym sídlom ?
  6. Rozhodnite o tom, aký projekt podporí Tesco vo vašom okolí!
  7. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  8. Ľadový expres dopraví ľudí za lyžovačkou bez prestupov
  9. Relaxačná zóna v záhrade
  10. Truck režim zdarma pro autokameru s navigaciou MiVue Drive 60 LM
  1. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 19 191
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 17 822
  3. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 14 703
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu? 7 097
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 6 788
  6. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 4 767
  7. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 4 378
  8. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 3 597
  9. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV 3 439
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 2 767

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minúta po minúte: Kičuru sa pýtali aj na kauzu s Bonulom, pochybenie odmietol

Ústavnoprávny výbor vypočúva kandidátov na ústavných sudcov.

DOMOV

Zsuzsovú obvinili v prípade ďalšej vraždy

Obvinenie súvisí s akciou NAKA na západnom Slovensku.

ŠPORT

Bude Škriniar najdrahší obranca sveta? Pre ľudí okolo neho je to výzva

Guľa hovorí, prečo je Škriniar žiadaný.

Neprehliadnite tiež

Shutdown zasiahne rast americkej ekonomiky. Je najdlhší v histórii

Fed nebude hýbať s úrokmi minimálne do apríla, myslia si ekonómovia.

Týždňový štrajk v maďarskom Audi už začal. Pracovníci žiadajú vyššie mzdy

K predchádzajúcemu štrajku sa pripojilo štyritisíc zamestnancov automobilky.

Šéf Renaultu Ghosn cez noc rezignoval

Carlos Ghosn sedí vo väzení v Japonsku, čaká na súd.