Stav mostov na cestách druhej a tretej triedy sa zhoršuje, tvrdí NKÚ

Zhoršovanie stavu je dôsledkom dlhodobo zanedbanej údržby mostov a nedostatku peňazí na ich údržbu a opravy.

Ilustračné foto. (Zdroj: Ján Krošlák, SME)

BRATISLAVA. Zlý stav mostov na cestách druhej a tretej triedy môže negatívne zasiahnuť do životov ľudí vo viacerých regiónoch. Konštatuje to Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ), ktorý vypracoval odbornú štúdiu zameranú na stav mostov na týchto cestách.

Kontrolórov v štúdii zaujímalo, či sú verejné financie na výstavbu, opravu a údržbu mostov vynakladané efektívne a či je ich dostatok.

"Štúdia ukázala, že v období rokov 2013 až 2016 neprišlo k zlepšeniu stavebného stavu mostov na cestách druhej a tretej triedy. Práve naopak, vzrástol počet mostov v zlom a vo veľmi zlom stave," upozornila hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková.

Článok pokračuje pod video reklamou

Mosty budú čoraz v horšom stave

Zo zistení kontrolórov tak podľa nej vyplýva, že pri súčasnom nastavení systému financovania výstavby, opravy a údržby mostov nemožno zastaviť zhoršovanie ich prevádzkového stavu.

Prečítajte si tiež: Cestár: Nikto z nás nie je doktor, aby bol na mieste za pár minút

A ani samotný rozpočet verejnej správy na rok 2018 nevytvára podľa úradu predpoklady na zlepšenie vývoja v súvislosti s mostnými konštrukciami na cestách druhej a tretej triedy.

"A práve negatívny trend zhoršovania stavu mostov a nedostatočné financovanie opráv si do budúcna vyžiada vyššie finančné investície," doplnila Bolech Dobáková. Zároveň tak podľa nej vyvstáva riziko zhoršenia kvality dopravnej dostupnosti, čo sa negatívne premietne do každodenného života ľudí vo viacerých regiónoch. "Je to jedno z rizík s negatívnym dosahom na kvalitu života obyvateľov," uviedla hovorkyňa.

Ku koncu roka 2016 bolo podľa NKÚ na cestách druhej a tretej triedy 5439 mostov, z ktorých v zlom, veľmi zlom a v havarijnom stave bolo 592 mostov. "Pričom 82 z nich do tejto kategórie pribudlo v období rokov 2013 až 2016," vyčíslila Bolech Dobáková.

Dlhodobo zanedbaná údržba

Zhoršovanie stavu vyplýva podľa NKÚ z dlhodobo zanedbanej údržby mostov a nedostatku finančných prostriedkov na ich údržbu a opravy.

"Prispievajú k tomu aj odkladané rekonštrukcie mostných objektov za hranicou životnosti. Mnohé stavby boli totiž postavené v období krátko po druhej svetovej vojne a v súčasnosti sa blížia k hranici svojej technickej životnosti," opísala Bolech Dobáková.

Za ostatných 25 rokov bolo pritom podľa NKÚ na cestách druhej a tretej triedy postavených len približne 100 mostov, čo predstavuje 2 percentá z ich súčasného celkového počtu. Podľa evidencie Slovenskej správy ciest pritom vek takmer tretiny mostov presahuje 65 rokov. Zároveň sú v súčasnosti podľa NKÚ tieto cestné stavby výrazne preťažované nákladnou dopravou.

"Podľa zistení kontrolórov NKÚ SR sa zaťaženie týchto ciest vrátane mostov ešte zvýšilo po zavedení mýtneho systému na cestách prvej triedy v roku 2014, keď ich začal obchádzať veľký počet vozidiel využitím ciest druhej a tretej triedy. Pri vozidlách nad 12 ton ide o takmer dvojnásobný nárast," doplnila Bolech Dobáková.

Čo brzdí modernizáciu

NKÚ v štúdii určil aj tri rizikové faktory, ktoré brzdia modernizáciu mostných objektov, a to strategické postupy, podfinancovanie a procesy používané pri výbere mostov na výstavbu, opravu a údržbu.

"Napriek tomu, že počet mostov v zlom, veľmi zlom a v havarijnom stave tvorí takmer 11 percent z celkového počtu, v Strategickom pláne rozvoja a údržby ciest druhej a tretej triedy je zahrnutých len 10 projektov na realizáciu rekonštrukcie mostov," vyčíslila hovorkyňa.

Neexistuje systémový prístup v oblasti správy a údržby ciest vrátane mostov.

Daniela Bolech Dobáková, hovorkyňa NKÚ

Ukazuje sa podľa nej, že strategické materiály sa podstatnou mierou zaoberajú len cestami a v nedostatočnej miere reflektujú problematiku mostných objektov.

Dokonca podľa NKÚ všetky vyššie územné celky, ktoré sú zodpovedné za starostlivosť o mosty na týchto cestách, nemajú spracované štúdie uskutočniteľnosti opráv na cestách a mostoch.

"Neexistuje tak systémový prístup v oblasti správy a údržby ciest vrátane mostov," dodala Bolech Dobáková. Podľa kontrolórov je tak dôležité pripraviť udržateľný plán financovania mostov, a to z pohľadu ich výstavby a rekonštrukcie, ale aj údržby a opráv.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  3. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  4. Dva rekordy na druhý pokus
  5. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  6. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  8. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  9. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  2. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  3. Company´s autumn in the High Tatras
  4. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  5. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  7. Dva rekordy na druhý pokus
  8. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  9. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  10. Virtuálne sídlo v Bratislave
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 23 961
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 20 150
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 983
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 13 000
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 779
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 464
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 627
  8. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 543
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 017
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 797

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček Beaty Balogovej

Aktivity bývalých siskárov nie sú variáciou slobody slova

Tóth ukázal, aký mizerný je "analytik".

DOMOV

Návrat do čias mečiarizmu. Reakcie redakcií na sledovanie novinárov

Reagujú Aktuality.sk i týždenník .týždeň.

Neprehliadnite tiež

Zo súdu zmizla veľká časť spisu ku Kočnerovej kauze Technopol Servis

Zmiznutie predĺži súdny proces a známi Mariana Kočnera tak budú dlhšie ovládať vytunelovaný majetok.

SaS: Chceme, aby ľudia platili za elektrinu menej. Žiga nesúhlasí

Cieľom opatrení je, aby domácnosť ušetrila asi 80 eur.

Americká obchodná komisia s výhradami schválila fúziu Linde a Praxairu

Výsledkom bude vznik najväčšej firmy v oblasti technických plynov.

Európska banka podporí dve investície do energetickej infraštruktúry

Prvý projekt sa týka plynárenskej siete spoločnosti SPP - distribúcia.

Babiš odmietol privatizáciu Carga, ktorú spomínal český minister

V Česku sa železničná spoločnosť Cargo privatizovať nebude.