Stav mostov na cestách druhej a tretej triedy sa zhoršuje, tvrdí NKÚ

Zhoršovanie stavu je dôsledkom dlhodobo zanedbanej údržby mostov a nedostatku peňazí na ich údržbu a opravy.

Ilustračné foto. (Zdroj: Ján Krošlák, SME)

BRATISLAVA. Zlý stav mostov na cestách druhej a tretej triedy môže negatívne zasiahnuť do životov ľudí vo viacerých regiónoch. Konštatuje to Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ), ktorý vypracoval odbornú štúdiu zameranú na stav mostov na týchto cestách.

Kontrolórov v štúdii zaujímalo, či sú verejné financie na výstavbu, opravu a údržbu mostov vynakladané efektívne a či je ich dostatok.

"Štúdia ukázala, že v období rokov 2013 až 2016 neprišlo k zlepšeniu stavebného stavu mostov na cestách druhej a tretej triedy. Práve naopak, vzrástol počet mostov v zlom a vo veľmi zlom stave," upozornila hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková.

Článok pokračuje pod video reklamou

Mosty budú čoraz v horšom stave

Zo zistení kontrolórov tak podľa nej vyplýva, že pri súčasnom nastavení systému financovania výstavby, opravy a údržby mostov nemožno zastaviť zhoršovanie ich prevádzkového stavu.

Prečítajte si tiež: Cestár: Nikto z nás nie je doktor, aby bol na mieste za pár minút

A ani samotný rozpočet verejnej správy na rok 2018 nevytvára podľa úradu predpoklady na zlepšenie vývoja v súvislosti s mostnými konštrukciami na cestách druhej a tretej triedy.

"A práve negatívny trend zhoršovania stavu mostov a nedostatočné financovanie opráv si do budúcna vyžiada vyššie finančné investície," doplnila Bolech Dobáková. Zároveň tak podľa nej vyvstáva riziko zhoršenia kvality dopravnej dostupnosti, čo sa negatívne premietne do každodenného života ľudí vo viacerých regiónoch. "Je to jedno z rizík s negatívnym dosahom na kvalitu života obyvateľov," uviedla hovorkyňa.

Ku koncu roka 2016 bolo podľa NKÚ na cestách druhej a tretej triedy 5439 mostov, z ktorých v zlom, veľmi zlom a v havarijnom stave bolo 592 mostov. "Pričom 82 z nich do tejto kategórie pribudlo v období rokov 2013 až 2016," vyčíslila Bolech Dobáková.

Dlhodobo zanedbaná údržba

Zhoršovanie stavu vyplýva podľa NKÚ z dlhodobo zanedbanej údržby mostov a nedostatku finančných prostriedkov na ich údržbu a opravy.

"Prispievajú k tomu aj odkladané rekonštrukcie mostných objektov za hranicou životnosti. Mnohé stavby boli totiž postavené v období krátko po druhej svetovej vojne a v súčasnosti sa blížia k hranici svojej technickej životnosti," opísala Bolech Dobáková.

Za ostatných 25 rokov bolo pritom podľa NKÚ na cestách druhej a tretej triedy postavených len približne 100 mostov, čo predstavuje 2 percentá z ich súčasného celkového počtu. Podľa evidencie Slovenskej správy ciest pritom vek takmer tretiny mostov presahuje 65 rokov. Zároveň sú v súčasnosti podľa NKÚ tieto cestné stavby výrazne preťažované nákladnou dopravou.

"Podľa zistení kontrolórov NKÚ SR sa zaťaženie týchto ciest vrátane mostov ešte zvýšilo po zavedení mýtneho systému na cestách prvej triedy v roku 2014, keď ich začal obchádzať veľký počet vozidiel využitím ciest druhej a tretej triedy. Pri vozidlách nad 12 ton ide o takmer dvojnásobný nárast," doplnila Bolech Dobáková.

Čo brzdí modernizáciu

NKÚ v štúdii určil aj tri rizikové faktory, ktoré brzdia modernizáciu mostných objektov, a to strategické postupy, podfinancovanie a procesy používané pri výbere mostov na výstavbu, opravu a údržbu.

"Napriek tomu, že počet mostov v zlom, veľmi zlom a v havarijnom stave tvorí takmer 11 percent z celkového počtu, v Strategickom pláne rozvoja a údržby ciest druhej a tretej triedy je zahrnutých len 10 projektov na realizáciu rekonštrukcie mostov," vyčíslila hovorkyňa.

Neexistuje systémový prístup v oblasti správy a údržby ciest vrátane mostov.

Daniela Bolech Dobáková, hovorkyňa NKÚ

Ukazuje sa podľa nej, že strategické materiály sa podstatnou mierou zaoberajú len cestami a v nedostatočnej miere reflektujú problematiku mostných objektov.

Dokonca podľa NKÚ všetky vyššie územné celky, ktoré sú zodpovedné za starostlivosť o mosty na týchto cestách, nemajú spracované štúdie uskutočniteľnosti opráv na cestách a mostoch.

"Neexistuje tak systémový prístup v oblasti správy a údržby ciest vrátane mostov," dodala Bolech Dobáková. Podľa kontrolórov je tak dôležité pripraviť udržateľný plán financovania mostov, a to z pohľadu ich výstavby a rekonštrukcie, ale aj údržby a opráv.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramov vďaka 3D Chili
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  2. Šariš obliekol svoje pivá do unikátneho šatu
  3. Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!
  4. Events you should not miss during your visit in Bratislava
  5. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  6. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  7. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  8. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  9. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramov vďaka 3D Chili
  10. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 49 246
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 21 079
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 16 151
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 16 021
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 10 746
  6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 8 085
  7. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 6 567
  8. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 210
  9. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 5 148
  10. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 5 007

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slovenskí penzisti budú aj naďalej chorí a chudobní

Žiaden dôchodkový strop nepomôže. Toto je vysvetlenie.

ŠPORT

Najťažší a najvyšší. Belgický rekordér má famózne čísla

Belgicko sa presadilo až v druhom polčase.

Neprehliadnite tiež

Matečná: Rokovania o poľnohospodárskej politike Únie budú náročné

Matečná upozornila, že pre Radu je neprijateľné zníženie financovania agropolitiky.

Európska centrálna banka by mohla zvýšiť úrokové sadzby na jeseň 2019

ECB drží kľúčový úrok na rekordnom minime nula percent od marca 2016.

Mestá už môžu vykázať staré autá z centier, ale veľmi nechcú

Ministerstvo životného prostredia vytvorilo priestor, aby mestské a obecné samosprávy vytvárali zóny s nízkymi emisiami.

Pes je bytosť. Treba aj zaň platiť do fondu opráv?

Ak by boli zvieratá na úrovni ľudí, mali by viac práv aj povinností. To sa ešte nestalo.