Britské aerolínie môžu po brexite stratiť niektoré práva v Únii

Po brexite nebude existovať žiadna dohoda, ktorá by umožňovala lietadlám zo Spojeného kráľovstva premávať na vnútornom trhu v EÚ.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

LONDÝN. Britské aerolínie môžu po brexite prísť o niektoré práva. Európska únia (EÚ) varuje, že dopravcovia so sídlom v Spojenom kráľovstve môžu prísť o možnosť voľne podnikať v celom bloku.

Táto informácia sa objavila v britských médiách po stretnutí Európskej komisie (EK) a diplomatov z ostatných 27 krajín EÚ, na ktorom bola načrtnutá rokovacia pozícia Únie v otázke leteckej dopravy po brexite.

Stretnutie sa uskutočnilo v utorok (16.1.), deň predtým, ako sa zišli tzv. technické tímy z Británie a EÚ, prvýkrát od uzavretia predbežnej dohody o rozvode pred viac ako mesiacom. Stredajšia (17.1.) schôdza vyjednávačov predstavuje začiatok najmenej deväť mesiacov trvajúcej diskusie o dohode o prechodnom období a budúcich obchodných vzťahoch.

Článok pokračuje pod video reklamou

Chýba dohoda

Plánované vystúpenie Británie z bloku v marci 2019 znamená, že z technického hľadiska nebude existovať žiadna dohoda, ktorá by umožňovala lietadlám zo Spojeného kráľovstva premávať na vnútornom trhu v EÚ.

Prečítajte si tiež: Turecké lietadlo zišlo z dráhy pre problémy s pravým motorom

Na rozdiel od obchodovania s tovarom, ktoré sa po brexite môže riadiť pravidlami Svetovej obchodnej organizácie, pokiaľ ide o leteckú dopravu, neexistuje žiadna alternatíva, uviedla Európska komisia v prezentácii diplomatom.

Letecké spoločnosti so sídlom v Spojenom kráľovstve v súčasnosti využívajú všetkých "deväť leteckých slobôd" priznaných členom EÚ, pričom jednou z nich je právo poskytovať svoje služby na vnútornom trhu inej ako domovskej krajiny. Táto sloboda umožňuje napríklad britským aerolíniám EasyJet premávať na linke medzi francúzskymi mestami Nice a Paríž.

Komisia na schôdzi v utorok uviedla, že Británia svojím rozhodnutím odmietnuť jurisdikciu Európskeho súdneho dvora a ďalšie povinnosti vyplývajúce zo zákonov EÚ riskuje, že v leteckej doprave bude mať po brexite rovnaké vzťahy s EÚ ako USA a Kanada.

Letecké spoločnosti zo Spojeného kráľovstva by tak mohli využívať len tretiu a štvrtú a potenciálne piatu "slobodu", čo im umožní lety medzi britskými ostrovmi a kontinentom, ale nie právo ponúkať vnútroštátne lety v krajinách EÚ alebo lietať medzi dvoma štátmi EÚ.

Prechodné obdobie

Prečítajte si tiež: Strava v lietadle: Hviezdy sú skromné, Rusi jedia sushi, Nemci chcú mrazené

Počas prechodného obdobia, ktoré by malo trvať zhruba dva roky po brexite (2019 až 2021), zostanú podmienky v leteckej doprave pravdepodobne také ako v súčasnosti.

Všetkých 27 zostávajúcich členských štátov sa ešte musí dohodnúť na spoločnej rokovacej pozícii o leteckej doprave a potom začnú diskusiu o tejto otázke s Britániou, ktorá bude pravdepodobne presadzovať liberálnejšiu dohodu.

Na prvom, stredajšom stretnutí rokovacích tímov Británie a EÚ v tomto roku sa diskutovalo o otázkach, ktoré nechali otvorené v decembri, keď uzavreli predbežnú dohodu o rozvode. Ide napríklad o režim na hraniciach s Írskom alebo o to, v akom rozsahu bude Európsky súdny dvor zapojený do presadzovania konečnej dohody o obchodných vzťahov medzi Britániou a EÚ.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 074
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 643
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 006
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 13 237
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 040
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 475
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 115
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 552
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 736
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 525

Téma: Európska únia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Brexit, Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

Dnes píše Jaroslav Rumpli

Trump je tým najhorším spojením Danka s Gašparovičom

Metafory zlyhávajú.

Neprehliadnite tiež

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.

Rakúski hydinári zápasia s cenovým dumpingom zo zahraničia

V Rakúsku sa počet spracovateľských podnikov v priebehu 15 rokov znížil na polovicu.

Česko zažíva karavanový rozmach, dopyt prudko rastie

Česi si čoraz viac volia dovolenku na domácom trhu namiesto zahraničnej.

Hirošima straší Ružinov už vyše desaťročie

Z projektu Yosaria Plaza zostal len železobetónový skelet.

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.