Automobilky na Slovensku vyrobili cez milión áut, je ich menej ako predvlani

Svoje autá v krajine vyrába PSA Groupe, Volkswagen a Kia.

Ilustračné foto. Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME)

BRATISLAVA. Tri automobilové závody na Slovensku vlani opäť vyrobili viac ako milión áut. V porovnaní s rokom 2016, keď vzniklo 1,04 milióna vozidiel, je ich o niečo menej. Za rok 2017 závody vyrobili podľa predbežných odhadov Zväzu automobilového priemyslu 1,025 milióna áut.

„Tieto čísla sú naozaj veľmi dobré a výsledok nás teší,“ povedal prezident zväzu Juraj Sinay.

KIA vyrobila vlani 335.600 áut, PSA Groupe 335.069 vozidiel a Volkswagen podľa prepočtov SME vyrobil niečo vyše 354-tisíc áut.

Na Slovensku svoje autá vyrába Volkswagen, Kia a PSA Groupe. Tento rok má svoju výrobu spustiť Jaguar Land Rover

Podiel výroby automobilov na celkovej priemyselnej produkcii na Slovensku dosiahol 44 percent a automobilový priemysel sa na priemyselnom exporte Slovenska podieľal 35 percentami.

Už niekoľko rokov Slovensko vedie svetový rebríček v počte vyrobených áut na 1 000 obyvateľov. V roku 2017 si prvenstvo udržalo počtom 189 vozidiel.

Chýba kvalifikovaná pracovná sila

Kľúčovým problémom na rok 2018 podľa zväzu zostáva akútny nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, nefunkčný vzdelávací systém, ktorý by pripravoval mladých ľudí pre potreby trhu práce.

Zväz automobilového priemyslu preto spracoval podklady pre vznik projektu rekvalifikácie 5 000 pracovných síl pre automobilový priemysel ročne na nadchádzajúce štyri roky.

Pokiaľ neodstránime hlavné bariéry v automotive sektore, tieto výsledky sa nepodarí dlhodobo udržať a výkonnosť tohto odvetvia začne klesať.

Juraj Sinay, prezident ZAP

"Chceme aj naďalej aktívne pôsobiť pri eliminácii bariér udržateľnosti a zvyšovania konkurencieschopnosti automobilového priemyslu," hovorí Juraj Sinay.

"Zároveň chceme pokračovať v dialógu s vládou a zodpovednými ministerstvami, čo konkrétne znamená aktívne pôsobiť pri realizácii úloh z uznesenia vlády tak, aby prinášali konkrétne výsledky," dodáva.

K výzvam na tento rok zväz taktiež zaraďuje zjednodušenie procedúry pri "dovoze" pracovnej sily z tretích krajín, snahu o vytváranie efektívneho fungovania priemyslu na Slovensku, vytváranie podmienok pre spoluprácu medzi firmami automobilového priemyslu a výskumom.

A tiež zmenu zákona o odpadoch, tak aby nepoškodzoval firmy automobilového priemyslu a rozvoj e-mobility.

Pribúdali nové autá

Vysoké hodnoty dosiahli v roku 2017 aj registrácie nových osobných áut. V kumulatívnom porovnaní dosiahli registrácie za minulý rok 96 085 osobných vozidiel, čo predstavuje oproti roku 2016 nárast o 7 922 a 8,99 percenta. Celkový trh s novými vozidlami narástol o 7,64 percenta na 108 279.

Tento výsledok predstavuje podľa zväzu úroveň rekordného roku 2009. Zväz zároveň dodáva, že v minulom roku sa zaregistrovalo aj 69 573 individuálne dovezených vozidiel.

"Tieto čísla sú naozaj stále veľmi dobré a výsledok nás teší. Tento rok však bude kritický z hľadiska udržateľnosti a konkurencieschopnosti kľúčového sektora našej ekonomiky. Pokiaľ neodstránime hlavné bariéry v automotive sektore, tieto výsledky sa nepodarí dlhodobo udržať a výkonnosť tohto odvetvia začne klesať," povedal Sinay.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 15 151
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 308
  3. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 10 217
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 9 253
  5. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 7 806
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 395
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 944
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 731
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 3 760
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 631

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Fico nebude kandidovať na ústavného sudcu ani v marcovej voľbe

Šéf Smeru vyhlásil, že chce vyhrať budúce voľby.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kde nechal Fico istoty?

Ani volič Smeru nevydrží všetko.

DOMOV

Kováčik si vybavil nájomný byt v Ružinove za symbolickú cenu

Špeciálny prokurátor platil pôvodne nájomné vo výške 174 eur.

Neprehliadnite tiež

USA nás chce zničiť. Márna snaha, hovorí šéf gigantu Huawei

Pre spor hrozí odloženie štartu 5G o celé roky, varuje šéf konkurenčného Ericssonu.

Zakladateľ a generálny riaditeľ firmy Huawei Žen Čeng-fej.

OLAF dostal na vyšetrenie desiatky káuz s fondami EÚ na Slovensku

Úrad pre boj proti podvodom upozornili europoslanci.

Ilustračné foto

Zelené pivo na zelený štvrtok. Recept poznajú len štyria

Veľkonočný špeciál mieri aj na Slovensko.

Ilustračné foto.

Merkelová: Nech EÚ zmení protimonopolné pravidlá, ak chce globálnych hráčov

Vyjadrenie prišlo len týždne po zablokovaní plánov Siemensu a Alstomu.

Angela Merkelová.

Euroinštitúcie sa dohodli na znížení emisií pre nákladiaky

Je to príliš náročné, reagujú výrobcovia áut.

Pravidlá pre nákladiaky sa sprísnia (ilustračné foto).