Cestní dopravcovia sa sťažujú na neštandardných vodičov žijúcich v kamiónoch

Cestným dopravcom robia problémy okrem chýbajúcich vodičov aj schránkové firmy.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Slovenskí cestní dopravcovia považujú za problém pri svojej činnosti okrem nedostatku vodičov aj tzv. schránkové firmy a dodržiavanie legálnych podmienok.

Medzinárodná únia cestnej dopravy má výhrady k schránkovým firmám a tvrdí, že živnostníci vodiči by nemali mať priaznivejšie zaobchádzanie ako štandardné firmy.

"Zahraničná osoba si založí schránkovú firmu na Slovensku s tým, že hlavným dôvodom je ľahký prístup na trh a slabá kontrola dodržiavania legislatívy zo strany slovenských orgánov," uviedol prezident Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič.

Nelegálny model

Prečítajte si tiež: Záujem o šoférov na Slovensku vrcholí

"Tieto dopravné spoločnosti však často nespĺňajú zákonné predpoklady tak, ako ich spĺňajú štandardné slovenské dopravné firmy," dodal Jančovič.

Legálny alebo štandardný model podnikania v doprave podľa prvého viceprezidenta ČESMAD-u Slovakia Pavla Hudáka predstavuje samostatne zárobkovú činnú osobu, ktorá je zároveň podnikateľom v cestnej doprave.

"To znamená, že povolenie na výkon činnosti prevádzkovateľa cestnej dopravy, resp. licencia je na jeho meno," vysvetlil Hudák.

Neštandardný alebo nelegálny model je podľa neho taký, keď fyzická osoba vykonáva činnosť vodiča na živnosť s cudzím motorovým vozidlom, avšak pre iného dopravcu. "Držiteľom licencie, prípadne povolenia na výkon prevádzkovateľa cestnej dopravy je iná spoločnosť," upozornil Hudák.

Neštandardný podnikateľ

Štandardný podnikateľ v cestnej doprave je podľa ČESMAD-u Slovakia slovenský majiteľ, má technickú základňu, spĺňa finančnú spoľahlivosť, vodiči sa pravidelnej vracajú domov a rešpektuje legislatívu.

Neštandardný podnikateľ je podľa združenia majiteľ - cudzinec, servis vozidiel prebieha vonku, nespĺňa finančnú spoľahlivosť, snaží sa obísť legislatívne pravidlá a vodiči žijú v kamióne.

Riešením situácie podľa cestných dopravcov by mohla byť vyššia vymožiteľnosť práva a dôraznejšie vymáhanie sankcií voči zahraničným neštandardným a schránkovým firmám.

ČESMAD Slovakia je pripravený spolupracovať v legislatívnom procese s Ministerstvom dopravy a výstavby SR, Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR a s Národným inšpektorátom práce, osobitne pri novelizácii zákonov o cestnej doprave a o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Platbami kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  3. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  4. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  9. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Slovensko spieva koledy
  2. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  3. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  4. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  7. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  9. Autokamery Mio a navigace teď s 3letou záruční dobou
  10. Move in immediately, if you feel like it
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 45 264
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 437
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 096
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 7 800
  5. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 7 794
  6. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 7 763
  7. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 6 770
  8. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 6 114
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 863
  10. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 740

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Mayová môže prísť o dôveru, v hre je koniec vlády

Mayová už konzervatívcov do riadnych volieb v roku 2022 nepovedie.

KULTÚRA

Seriálový otecko Braňo Deák: Chýba mi veľká filmová rola

Obľúbený seriálový herec nakrúca 3. sériu Oteckov.

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

To, čo sa deje v Paríži, je cesta do pekiel

Črtá sa precedens, ktorý by si Európa mala odpustiť.

SVET

Klamal aj podplácal. Trumpov osobný právnik ide do väzenia

Cohen bude naďalej spolupracovať s FBI.

Neprehliadnite tiež

Rím ustúpil Bruselu, zníži rozpočtový deficit na budúci rok

Taliansky premiér sa stretol s predsedom Európskej komisie.

Cudzinci začnú platiť pokuty za čiernu jazdu po diaľnici

Vodiči si na Slovensku kupujú elektronickú diaľničnú známku.

Fico chce vziať tretiemu sektoru časť peňazí

Rodičom plánované zmeny nepomôžu, malé mimovládky to zničí.

Rusi hrozia zablokovaním Googlu, údajne zobrazuje škodlivé stránky

Množstvo stránok zakázala Moskva z politických dôvodov.

Europarlament schválil voľný obchod s Japonskom

Únia vyrokovala najväčšiu bilaterálnu dohodu v histórii.