Šefčovič: Chceme, aby do roku 2030 jazdilo každé tretie auto na čistý pohon

V európskych mestách pre nadmerné emisie predčasne zomiera okolo 400-tisíc ľudí ročne.

Na snímke prvé nabíjanie elektrovozidiel pomocou GridBooster systému - prvej rýchlo nabíjacej stanice v strednej a východnej Európe v Bratislave.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Bratislava sa stala prvým mestom v strednej a východnej Európe, v ktorom sa začala prevádzka nového typu rýchlo nabíjacej stanice pre elektromobily. Bežné nabíjacie stanice získavajú elektrickú energiu výhradne zo siete.

Nový systém využije energiu podľa potreby buď z batérie, siete, pripadne z oboch zdrojov. Ako informovala spoločnosť GreenWay, ktorá bude novú nabíjaciu stanicu prevádzkovať, batéria sa v nabíjacej stanici môže opätovne dobiť zo siete v čase, keď cena elektriny klesne, prípadne ju možno nabíjať aj z miestneho obnoviteľného zdroja, napríklad solárnej inštalácie.

“Toto je prvý krok v našej stratégii vybudovať sieť nabíjacích staníc pre elektromobily, ktorá nielen dodáva vozidlám elektróny na ich pohyb, ale takisto umožní využiť potenciál miliónov batérií v elektrických vozidlách poskytnúť svoju úložnú kapacitu a flexibilitu pri ich nabíjaní ako službu energetickej sieti,“ dodal spoluzakladateľ spoločnosti GreenWay Peter Badík.

Rok 2030

Do roku 2030 by malo mať každé tretie auto v EÚ čistý pohon. Uviedol to vo štvrtok na brífingu podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič v Bratislave, v nákupnom centre Avion Shopping Park, pri príležitosti otvorenia prvej rýchlonabíjacej stanice s podpornou batériou v strednej a východnej Európe.

"My chceme v EÚ, aby do roku 2030 každé tretie auto, ktoré bude chodiť po európskych cestách, bolo čisté. To znamená, aby bolo poháňané elektrinou, vodíkovým motorom alebo malo minimálne veľmi silnú hybridnú zložku. Hlavne v mestách by sa mali využívať motory, ktoré sú čisté, teda neemitujú žiadne škodlivé emisie," povedal.

Zdravie Európanov

Podľa neho je to dôležité najmä pre zdravie obyvateľov EÚ. "Dnes nám v EÚ predčasne zomiera každý rok 400.000 ľudí práve kvôli chorobám spôsobených nadmernými emisiami v našich mestách," upozornil.

Prečítajte si tiež: Šefčovič: O prezidentovi som ešte neuvažoval

Je to však podľa Šefčoviča dôležité aj pre technologické líderstvo SR vo svete.

"Ak chceme naďalej vyrábať najlepšie, najkvalitnejšie a najbezpečnejšie autá na svete, ako je to doposiaľ, tak musíme urobiť tento dôležitý technologický krok a uvedomiť si, že tento trend je nezastaviteľný," poznamenal.

"Na našich cestách budeme mať stále viac čistejších áut, pretože stále viac si ich vyžaduje mladá generácia, stále tvrdšie budú primátori miest vyžadovať, aby autá, ktoré budú vstupovať do miest, používali čoraz čistejšie technológie pohonu," podčiarkol.

Čistá mobilita pre Európu

Pripomenul, že pre pár mesiacmi bol prijatý balík opatrení tzv. čistej mobility pre Európu, v ktorom boli zdôraznené všetky parametre potrebné pre elektromobilitu v nasledujúcej dekáde.

"Zároveň sme v tomto balíku podčiarkli, ako bude dôležité urýchliť budovanie infraštruktúry pre čistý pohon. V Európe potrebujeme 800.000 nabíjacích staníc, dnes ich máme 200.000. Je teda evidentné, že potrebujeme zrýchliť budovanie staníc. Bolo preto vyčlenených do roku 2020 na podporu budovania infraštruktúry 900 miliónov eur," dodal podpredseda Komisie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 774
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 440
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 5 281
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 940
  5. Kam do tepla v januári? 2 511
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 294
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 270
  8. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 984
  9. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 1 785
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 730

Téma: Maroš Šefčovič


Článok je zaradený aj do ďalších tém Európska únia

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Nie je živnostník ako živnostník.

PLUS

Poradkyňa pre rodiny: Hlavne dvojičky neporovnávajte, nemajú to rady

Spravidla je prvé z dvojčiat dominantné.

KOMENTÁRE

Zeman sa stal hovorcom zlej emócie

Prezidentovi by pomohla umiernenosť, ktorú mu poradil aj Babiš.

Neprehliadnite tiež

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Index sociálneho rozvoja, ktorý vypracovala organizácia The Social Progress Imperative, hodnotí sociálne aspekty života, ale aj hospodárske výsledky.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.

Novým členom Rady pre rozpočtovú zodpovednosť má byť ekonóm Juraj Kotian

Kotian podľa hlavy štátu spĺňa všetky predpoklady na vykonávanie funkcie v RRZ.

K dokončeniu Ficovej privatizácie Telekomu chýba sto miliónov

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

V Európe lieta čoraz menej včiel a chýba med, lesníci chcú obnoviť včelárstvo

V Topoľčiankach má vzniknúť včelársky skanzen, ktorý bude spolu s lesnou učebňou slúžiť na vzdelávanie verejnosti.