Záujem o šoférov na Slovensku vrcholí

Plat aj nad tisíc eur, voľné víkendy a iné benefity. To všetko sľubujú firmy nádejným vodičom autobusov či kamiónov, len aby ich prilákali do práce.

Šoféri kamiónov a autobusov sú na Slovensku žiadaní a nedostatkoví. (Zdroj: Fotolia)

Dá sa povedať, že kvalifikovaný šofér je dnes na Slovensku „úzky profil“. Nedostatok šoférov autobusov a kamiónov potvrdzujú dopravné firmy, personálne agentúry, ale aj pracovné portály.

„Ak porovnáme počet inzerátov na pozíciu vodiča kamiónu za prvých deväť mesiacov minulého roka s týmto rokom, tak stúpol o takmer 12 percent na 1 596 inzerátov,“ informuje Nikola Richterová, hovorkyňa portálu Profesia.sk. Pri číslach dopytu po vodičoch autobusov bol nárast až 63-percentný na 171 inzerátov.

„Treba dodať, že jeden inzerát sa nemusí automaticky rovnať jednej pracovnej pozícii, ale zamestnávatelia môžu na jeden inzerát hľadať niekoľko pracovníkov,“ vysvetľuje N. Richterová. Takže hľadaných vodičov môže byť ešte viac.

Málo atraktívne

Problém so šoférmi nie je úplne nový a má viacero dôvodov. Práca kamionistov a šoférov autobusov podľa odborníkov nemá šancu zaujať také veľké spektrum ľudí ako napríklad pozície v administratíve, pretože je špecifická a náročná na čas. Šofér kamiónu strávi na cestách dlhé hodiny, dni a často nemá voľné ani víkendy. Rodinu si teda veľmi neužije, ak nejakú má.

Romantika vodičov kamiónov, ktorí sa voľne prevážajú krížom-krážom po Európe, je už dávno preč, pretože tvrdé dopravné obmedzenia či hustý itinerár jázd im priveľkú voľnosť nedávajú. Vodič autobusu jazdí aj v noci či cez víkendy. Navyše má veľkú zodpovednosť za pasažierov aj za vozidlo či tovar.

Podľa ľudí z brandže hlavným dôvodom, prečo je na Slovensku nedostatok vodičov nákladnej a autobusovej dopravy, sú prísnejšie dolné limity na ich vek. Momentálne môžu vodiči kamiónov jazdiť od 21 rokov a vodiči autobusov od 24 rokov. „Uvítali by sme zmenu zákona o cestnej premávke, ktorá by túto vekovú hranicu posunula pri vodičoch kamiónov na 18 a vodičoch autobusov na 21 rokov,“ hovorí Martina Baumann, hovorkyňa združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia.

Pre dopravcov je veľmi dôležité podchytiť si vodičov v skoršom veku, pretože ak sa zamestnajú v inom sektore, tak sa už k doprave nevrátia. Okrem veku odrádza záujemcov o vodičský preukaz na kamión a autobus tiež vysoká cena na získanie oprávnenia skupín C a D. „Pohybuje sa okolo dvetisíc eur,“ informuje Jozef Kičura, riaditeľ SAD Prešov. Odrádzať môže aj dĺžka školenia, ktoré trvá niekoľko mesiacov. Napokon na nich čaká aj psychologická a zdravotná prehliadka.

Aj preto je vekový priemer vodičov autobusov dosť vysoký. Spoločnosť SAD Prešov má napríklad šesť percent vodičov v dôchodkovom veku a až 45 percent starších než 50 rokov.

Platy ako na Západe

Prečítajte si tiež: Deväť veľkých dopravcov odpovedá, či budú ich autobusy riadiť cudzinci

Dopravným firmám na Slovenku spôsobuje hlavybolenie aj čerstvý návrh EÚ, aby vodiči dostávali rovnaké platy ako šoféri v krajinách, kam ich vysielajú. To znamená, že slovenská firma by mala platiť svojho vodiča podobne ako v krajine, kde jazdí. To je pre mnohých nákladných dopravcov likvidačné.

Na druhej strane by táto novinka mohla motivovať uchádzačov o prácu vodičov. Aj preto mnohé firmy, ktoré inzerujú prácu vodiča kamiónu či vodiča autobusu, zverejňujú aj plat. „Na inzeráty, kde sú uverejnené aj mzdové podmienky, zareaguje v priemere o desatinu viac uchádzačov,“ potvrdzuje N. Richterová.

V inzerátoch firmy okrem platov, ktoré neraz prekračujú tisíc eur, ponúkajú aj iné benefity, ako napríklad garanciu voľných víkendov či nástupný bonus, ktorý dostane zamestnanec za podpis pracovnej zmluvy alebo úspešné ukončenie skúšobnej lehoty.

Z údajov zo mzdového portálu Platy.sk je priemerný plat vodiča autobusu na Slovensku 911 eur v hrubom. Kamionista zarobí o niečo viac, pričom celoslovenský priemer je okolo 990 eur v hrubom. „Celoštátne platové priemery sú skreslené pre veľké regionálne rozdiely medzi Bratislavou a stredným či východným Slovenskom,“ vysvetľuje Richterová.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C56V2 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C56V2 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 360
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 367
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 446
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 199
  5. Kam do tepla v januári? 1 772
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 575
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 527
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 432
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 114
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 907

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.