Záujem o šoférov na Slovensku vrcholí

Plat aj nad tisíc eur, voľné víkendy a iné benefity. To všetko sľubujú firmy nádejným vodičom autobusov či kamiónov, len aby ich prilákali do práce.

Šoféri kamiónov a autobusov sú na Slovensku žiadaní a nedostatkoví. (Zdroj: Fotolia)

Dá sa povedať, že kvalifikovaný šofér je dnes na Slovensku „úzky profil“. Nedostatok šoférov autobusov a kamiónov potvrdzujú dopravné firmy, personálne agentúry, ale aj pracovné portály.

„Ak porovnáme počet inzerátov na pozíciu vodiča kamiónu za prvých deväť mesiacov minulého roka s týmto rokom, tak stúpol o takmer 12 percent na 1 596 inzerátov,“ informuje Nikola Richterová, hovorkyňa portálu Profesia.sk. Pri číslach dopytu po vodičoch autobusov bol nárast až 63-percentný na 171 inzerátov.

„Treba dodať, že jeden inzerát sa nemusí automaticky rovnať jednej pracovnej pozícii, ale zamestnávatelia môžu na jeden inzerát hľadať niekoľko pracovníkov,“ vysvetľuje N. Richterová. Takže hľadaných vodičov môže byť ešte viac.

Článok pokračuje pod video reklamou

Málo atraktívne

Problém so šoférmi nie je úplne nový a má viacero dôvodov. Práca kamionistov a šoférov autobusov podľa odborníkov nemá šancu zaujať také veľké spektrum ľudí ako napríklad pozície v administratíve, pretože je špecifická a náročná na čas. Šofér kamiónu strávi na cestách dlhé hodiny, dni a často nemá voľné ani víkendy. Rodinu si teda veľmi neužije, ak nejakú má.

Romantika vodičov kamiónov, ktorí sa voľne prevážajú krížom-krážom po Európe, je už dávno preč, pretože tvrdé dopravné obmedzenia či hustý itinerár jázd im priveľkú voľnosť nedávajú. Vodič autobusu jazdí aj v noci či cez víkendy. Navyše má veľkú zodpovednosť za pasažierov aj za vozidlo či tovar.

Podľa ľudí z brandže hlavným dôvodom, prečo je na Slovensku nedostatok vodičov nákladnej a autobusovej dopravy, sú prísnejšie dolné limity na ich vek. Momentálne môžu vodiči kamiónov jazdiť od 21 rokov a vodiči autobusov od 24 rokov. „Uvítali by sme zmenu zákona o cestnej premávke, ktorá by túto vekovú hranicu posunula pri vodičoch kamiónov na 18 a vodičoch autobusov na 21 rokov,“ hovorí Martina Baumann, hovorkyňa združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia.

Pre dopravcov je veľmi dôležité podchytiť si vodičov v skoršom veku, pretože ak sa zamestnajú v inom sektore, tak sa už k doprave nevrátia. Okrem veku odrádza záujemcov o vodičský preukaz na kamión a autobus tiež vysoká cena na získanie oprávnenia skupín C a D. „Pohybuje sa okolo dvetisíc eur,“ informuje Jozef Kičura, riaditeľ SAD Prešov. Odrádzať môže aj dĺžka školenia, ktoré trvá niekoľko mesiacov. Napokon na nich čaká aj psychologická a zdravotná prehliadka.

Aj preto je vekový priemer vodičov autobusov dosť vysoký. Spoločnosť SAD Prešov má napríklad šesť percent vodičov v dôchodkovom veku a až 45 percent starších než 50 rokov.

Platy ako na Západe

Prečítajte si tiež: Deväť veľkých dopravcov odpovedá, či budú ich autobusy riadiť cudzinci

Dopravným firmám na Slovenku spôsobuje hlavybolenie aj čerstvý návrh EÚ, aby vodiči dostávali rovnaké platy ako šoféri v krajinách, kam ich vysielajú. To znamená, že slovenská firma by mala platiť svojho vodiča podobne ako v krajine, kde jazdí. To je pre mnohých nákladných dopravcov likvidačné.

Na druhej strane by táto novinka mohla motivovať uchádzačov o prácu vodičov. Aj preto mnohé firmy, ktoré inzerujú prácu vodiča kamiónu či vodiča autobusu, zverejňujú aj plat. „Na inzeráty, kde sú uverejnené aj mzdové podmienky, zareaguje v priemere o desatinu viac uchádzačov,“ potvrdzuje N. Richterová.

V inzerátoch firmy okrem platov, ktoré neraz prekračujú tisíc eur, ponúkajú aj iné benefity, ako napríklad garanciu voľných víkendov či nástupný bonus, ktorý dostane zamestnanec za podpis pracovnej zmluvy alebo úspešné ukončenie skúšobnej lehoty.

Z údajov zo mzdového portálu Platy.sk je priemerný plat vodiča autobusu na Slovensku 911 eur v hrubom. Kamionista zarobí o niečo viac, pričom celoslovenský priemer je okolo 990 eur v hrubom. „Celoštátne platové priemery sú skreslené pre veľké regionálne rozdiely medzi Bratislavou a stredným či východným Slovenskom,“ vysvetľuje Richterová.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C56V2 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C56V2 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  3. Platbami kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  4. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  7. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  9. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Slovensko spieva koledy
  2. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  3. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  4. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  7. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  9. Autokamery Mio a navigace teď s 3letou záruční dobou
  10. Move in immediately, if you feel like it
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 42 742
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 390
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 103
  4. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 7 803
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 7 750
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 7 484
  7. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 7 361
  8. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 6 242
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 861
  10. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 736

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Mayová môže prísť o dôveru, v hre je koniec vlády

Mayová už konzervatívcov do riadnych volieb v roku 2022 nepovedie.

SVET

Súd poslal Trumpovho osobného právnika do väzenia

Cohen bude naďalej spolupracovať s FBI.

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

To, čo sa deje v Paríži, je cesta do pekiel

Črtá sa precedens, ktorý by si Európa mala odpustiť.

DOMOV

Vytvoriť dokonalú kópiu Ficovho hlasu? Fikcia

Súdni znalci falošné nahrávky odhalia.

Neprehliadnite tiež

Fico chce vziať tretiemu sektoru časť peňazí

Rodičom plánované zmeny nepomôžu, malé mimovládky to zničí.

Rusi hrozia zablokovaním Googlu, údajne zobrazuje škodlivé stránky

Množstvo stránok zakázala Moskva z politických dôvodov.

Europarlament schválil voľný obchod s Japonskom

Únia vyrokovala najväčšiu bilaterálnu dohodu v histórii.

Talianske akcie aj dlhopisy výrazne posilnili po správe, že Rím upraví rozpočet

Vláda avizovala zníženie deficitu, treba však počkať, či skutočne rozpočet upraví.

Štát sa v ZSSK zabetónuje až do roku 2035, obáva sa SaS

Érsek sľubuje skutočné súťaže na prevádzku osobnej vlakovej dopravy.