PARÍŽ. Európske tlačové agentúry požadujú, aby boli veľké internetové firmy, ako napríklad Google, Facebook a Twitter, donútené platiť autorské poplatky za využívanie spravodajského obsahu, ktorý im prináša značné zisky.
Vyplýva to zo spoločného vyhlásenia deviatich agentúr, ktoré zverejnil francúzsky denník Le Monde.
Príjmy z reklám
Agentúry napríklad upozorňujú, že spravodajstvo je po kontakte s príbuznými a priateľmi druhým najdôležitejším dôvodom pre využívanie sociálnej siete Facebook.
Záujem užívateľov o spravodajstvo podľa agentúr pomáha internetovým spoločnostiam zvyšovať príjmy z reklám na úkor tých, ktoré správy vytvárajú.
Facebook klamal. Ruskí trollovia ovplyvňovali milióny Američanov Čítajte"Facebook pri mnohých príležitostiach uviedol, že jeho cieľom je stať sa najväčším médiom na svete. A pritom Facebook ani Google nemajú svoju redakciu. Nemajú žiadne spravodajské siete, národné ani medzinárodné," uviedli agentúry vo vyhlásení.
"Ponúkajú užívateľom internetu prácu iných zverejňovaním odkazov na ich správy," uvádzajú agentúry vo vyhlásení.
Pod vyhlásenie sa podpísali francúzska agentúra AFP, nemecká DPA, britská Press Association, španielska EFE, talianska ANSA, švédska TT, belgická Belga, rakúska APA a holandská ANP.
Nová smernica
Európska únia teraz diskutuje o smernici, ktorá by internetové spoločnosti prinútila platiť za spravodajské články, ktoré využívajú alebo na ktoré dávajú odkazy.
"Plánovaná direktíva by nariaďovala veľkým internetovým hráčom platiť spravodajským médiám za milióny správ na ich platformách," uviedli tlačové agentúry.
Niektorí členovia Európskeho parlamentu sa obávajú, že navrhovaná smernica by ohrozila bezplatný prístup užívateľov internetu k spravodajstvu.
Agentúry však tvrdia, že užívatelia by nemali utrpieť žiadnu ujmu. Podľa nich sa iba časť príjmov internetových spoločností z reklamy presunie k tým, ktorí spravodajstvo vytvárajú.
"Pokiaľ na trhu nebude obnovená rovnováha, bude to mať nevyhnutné dôsledky. Spravodajské médiá budú ďalej miznúť," upozornili agentúry.