SME 25 ROKOV

Rok 2009: Za výbuch v bani nie je nik potrestaný, súdy dodnes nerozhodli

Najbližšie pojednávanie sa má konať na konci februára roku 2018.

Požiar a výbuch sa stal v bani Handlová v Handlovej 10. augusta 2009. Požiar a výbuch sa stal v bani Handlová v Handlovej 10. augusta 2009. (Zdroj: TASR)

Ani po viac ako ôsmich rokoch od výbuchu plynov v handlovskej bani súdy definitívne nerozhodli, kto je zodpovedný za najväčšiu banskú tragédiu v novodobej histórii Slovenska. Pri nej zahynulo dvadsať baníkov a záchranárov.

Ešte v máji 2015 prievidzský súd rozhodol, že traja zamestnanci Hornonitrianskych baní Prievidza sú vinní zo všeobecného ohorzenia, za trest si mali odsedieť vo väzení tri roky, päť, šesť a osem rokov. Verdikt bol neskôr zrušený a súd v prípade stále nevyniesol nový, proces bude pokračovať 21. februára.

Čo sa stalo v bani

Plyn v Bani Handlová vybuchol 10. augusta 2009. Nešťastie sa stalo 330 metrov pod povrchom. Išlo o miesta, kde už uhlie priamo neťažilo a baníci chodby v tom čase uzatvárali elektrárenským popolčekom.

V Handlovej bola špecifická situácia. Pomerne dlho, desiatky hodín od výbuchu, boli baníci a záchranári nezvestní. Príbuzní mali dlho pocit nádeje, že prežili.

Radovan Bránik

Bolo to preto, aby sa k nevyťaženému uhliu a uhoľnej drvine nedostal kyslík, ktorý by mohol spôsobiť požiar. Napriek tomu práve požiar bol dôvodom, ktorý nešťastie v handlovskej bani spôsobil.

„V Handlovej bola špecifická situácia. Pomerne dlho, desiatky hodín od výbuchu, boli baníci a záchranári nezvestní. Príbuzní mali dlho pocit nádeje, že prežili, neboli tam, boli v inej chodbe... Ďalšie dni prešli, kým identifikovali telá,“ povedal vlani pre Denník N Radovan Bránik pri spomienke na nešťastie.

Ten v roku 2009 šéfoval 12-člennému tímu krízovej intervencie ministerstva vnútra. Už predtým asistoval pri rôznych hromadných nešťastiach, ale nič podobné ako v Handlovej nezažil.

Prečítajte si tiež: Rok 2009: Hliadky penzistov a Počiatek na jachte. Ako Slovensko prijalo euro

Po výbuchu v handlovskej bani sa odškodňovalo. Vtedajšia prvá vláda Roberta Fica (Smer) schválila odškodné vo výške 33-tisíc eur pre 41 osôb, rodičia jednej z obetí dostali polovicu.

Odškodňovala aj poisťovňa. Rodiny siedmich záchranárov mali dostať po takmer šesťtisíc eur, pozostalí po trinástich obetiach dostali spolu 115-tisíc eur. Pomohla aj samotná mestská samospráva.

Stovky ľudí

Po jednom z najväčších baníckych nešťastí na Slovensku primátor Handlovej Rudolf Podoba stál za myšlienkou, aby sa deň nešťastia stal – Dňom obetí banských nešťastí. Dva roky po výbuchu založili v Handlovej tradíciu Dňa bielych ruží.

Prečítajte si tiež: Rok 2009: Záblesk modrej Gašparovič prevalcoval. Z Radičovej sa tak stala premiérka

V Hornonitrianskych baniach Prievidza pracuje vyše štyritisíc ľudí, z toho v podzemí takmer 2200.

Najvýznamnejším zákazníkom sú Slovenské elektrárne, keďže na základe všeobecného hospodárskeho záujmu musia vyrábať elektrinu z hnedého uhlia.

Ročne na to podnik dostáva asi sto miliónov eur. Skladajú sa na to domácnosti a firmy vo svojich faktúrach.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  2. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  3. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  5. Noerr advised on WebSupport deal
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  7. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  8. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  9. eKasa prichádza na Slovensko
  10. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 14 530
  2. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 13 357
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 12 889
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 453
  5. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 5 024
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 939
  7. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 4 623
  8. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 267
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 648
  10. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu 2 572

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Smer ukázal Pellegrinimu, kto je šéf

Ako sa cez víkend zmenila situácia.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Rebel bez príčiny

Fico sa mentálne zasekol v roku 2013.

Neprehliadnite tiež

Únia by po zavedení ciel na európske autá nakupovala menej sóje a plynu z USA

Juncker a Trump sa dohodli, že kým prebiehajú rokovania, USA clá zavádzať nebudú.

Jean Claude Juncker.

Kybernetická bezpečnosť sa podľa dcérskej spoločnosti Huawei nemá politizovať

Slovenská, maďarská a poľská dcérska spoločnosť Huawei reagujú na medzinárodný tlak.

Podľa čínskych médií sa Washington snaží potlačiť spoločnosť Huawei a obmedziť jej globálnu expanziu.

Spolok farmárov Slovenska sa rozhodol nepodporiť aktívne traktorový protest

Spolok deklaroval, že pri podpore rôznych foriem prejavu nesúhlasu musí byť veľmi obozretný.

EÚ spustila informačnú kampaň pre firmy ohľadom brexitu

Materiál je dostupný vo všetkých jazykoch EÚ.

Pierre Moscovici

Rezort dopravy chce zaviesť povinnosť obstarania v rámci územného plánovania

V súčasnosti platný zákon novelizovali už štyridsaťkrát.

Minister dopravy Árpád Érsek v rozhovore pre SME.