SME
Streda, 22. január, 2020 | Meniny má Zora
ANALÝZA

Nové rýchlejšie rušne sú už tu, opozícia ich prenájom kritizuje. V čom sa mýli?

Jazdiť začnú už v najbližších dňoch na hlavnej železničnej trati medzi Bratislavou a Košicami.

Na snímke Vectron vo farbách nákladnej železničnej spoločnosti DB Cargo Polska. (Zdroj: Siemens)

BRATISLAVA. Výsledok jedného z najväčších modernizačných nákupov na železniciach by cestujúci mali pocítiť už v najbližších týždňoch. Napríklad cesta vlakom medzi Bratislavou a Žilinou sa skráti o 15 minút.

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) si prenajala desať moderných lokomotív Siemens Vectron. Za desať rokov za lízing zaplatí 59 miliónov eur.

Zmluvu železnice podpísali minulý týždeň, prvé dva nové rušne prišli na Slovensko v týchto dňoch.

Opozičné OĽaNO v pondelok žiadalo odložiť podpis zmluvy a zverejniť analýzu výhodnosti obchodu. Poslanci Ján Marosz a Eduard Heger tvrdia, že prenájom je pre Slovensko nevýhodný.

Článok pokračuje pod video reklamou

Česi si podľa kritikov rovnaké lokomotívy obstarali lacnejšie. Lízing vozidiel je podľa nich nezmysel, lebo železnice by radšej mali rušne kúpiť. Nepozdáva sa im ani to, že víťazná firma vznikla len pár dní po vyhlásení súťaže.

Denník SME analyzoval dostupné podrobnosti o obchode. Ukázalo sa, že len jeden z piatich argumentov OĽaNO proti prenájmu rušňov sedí so skutočnosťou.

1. Česi nemajú výhodnejší prenájom

Poslanci Marosz a Heger vyhlásili, že České dráhy zaplatia obstaranie desiatich lokomotív Vectron v prepočte len 45 miliónov eur, a preto je obchod slovenských železníc predražený.

Informácia nie je pravdivá. Suma 45 miliónov bola len predpokladá hodnota zákazky na desaťročný prenájom rušňov, túto hodnotu České dráhy zadali do oznámenia o súťaži. Mali však prehnane nízke očakávania, a nakoniec vybrali lízing za 60 miliónov eur.

Slovenské železnice si rušne prenajímajú o vyše milión eur lacnejšie.

ZSSK si lokomotívy prenajala tak, aby mohli prejazdiť tisíc kilometrov denne za základnú mesačnú splátku 49-tisíc eur za jeden stroj.

Česi si prenajímajú rušne len na 800 kilometrov denne. ZSSK bude platiť za jeden kilometer priemernú cenu 1,61 eura, Česi o 44 centov viac.

Nesedí ani ďalší argument, že Česi uprednostnili lízing pred kúpou lokomotív, pretože potrebovali narýchlo moderné vozidlá na linku do Nemecka.

V skutočnosti sa České dráhy neponáhľali, súťaž opakovali trikrát. Prvýkrát ju vyhlásili vlani, potom ju zrušili, lebo spresňovali technickú dokumentáciu. Druhú súťaž zrušili, pretože dopĺňali podmienky tendra.

Až tretiu súťaž tento rok nechali dobehnúť do konca a vyhrala ju rakúska firma European Locomotive Leasing (ELL), jedna z najväčších lízingoviek v Európe. Rušne má od nej aj súkromný RegioJet.

Prečítajte si tiež: Z východu na západ rýchlejšie, železnice uzavreli megatender na rušne Čítajte 

2. Nákup nie je výhodnejší

OĽaNO tvrdí, že operatívny lízing rušňov je menej výhodný ako ich kúpa, čo poslanci dokladajú vlastnými výpočtami. Argumentujú tým, že železnice minú za desať rokov 59 miliónov eur, ale napokon im nezostane žiadna z lokomotív a budú sa musieť rozhodnúť, či na ďalšie obdobie rušne znova prenajmú alebo nakúpia.

ZSSK však neplatí lízing len za samotné stroje, ale aj za ich servis. Nie je ojedinelé, že servis tvorí aj polovicu hodnoty lízingového obchodu.

Poslanci počítali, že desať rušňov stojí 45 miliónov eur, keďže cena jedného je 4,5 milióna eur.

Ďalej odhadli, že údržba môže stáť tri percentá ročne z nákupnej ceny lokomotív. V tomto prípade by to bolo 10,8 milióna eur, keďže servis by sa počítal len za osem rokov, prvé dva roky sú vozidlá v zákonnej záruke.

Keďže ZSSK nemá peniaze, musela by si na obchod zobrať úver z banky. Železnice by to stálo asi 4,7 milióna eur pri dvojpercentnom ročnom úroku.

Keď sa to všetko sčíta, nákup rušňov podľa predstáv opozície by stál 60,5 milióna eur. Je to síce o trochu viac ako dohodnutý lízing, ale ZSSK by po desiatich rokoch vlastnili lokomotívy, ktoré by ešte ďalších dvadsať rokov mohli jazdiť, čo je podľa OĽaNO lepší obchod.

Do svojho výpočtu poslanci OĽaNO nezahrnuli náhradné rušne. Ak by ich ZSSK nakúpila desať, potrebovala by aspoň dva záložné pre prípad, že by sa niektorý z desiatich pokazil.

Lízingová zmluva situáciu rieši tak, že počas kratších opráv majú železnice zľavu z nájomného. Pri opravách dlhších ako 25 dní neplatia nájom vôbec, alebo môžu lízingovú firmu požiadať o náhradný rušeň bez dodatočných poplatkov.

Aj odhad nákladov na údržbu, ktorý zverejnili opoziční poslanci, je na pomery štátnej firmy optimistický. Ak by si železnice naozaj zabezpečovali údržbu samy, vytvoril by sa priestor na predražené nákupy súčiastok a podobne.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C55VB na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M55VB na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Záhadný vírus je nebezpečnejší, ako sme si mysleli

Nákaza sa posúva do ďalších krajín.

Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Smer sa oblúkom vracia k holým zadkom

Také politické prázdno naposledy ukázal v roku 2002.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Lietadlá Boeing 737 Max sa vrátia do prevádzky najskôr v júni

Koncern sa aktuálne snaží zaistiť si financovanie.

Lietadlo Turkish Airlines Boeing 737 MAX 8.

CEO Richard Marko: Lex Eset si vieme predstaviť (rozhovor)

So šéfom firmy aj o tlakoch politikov.

Šéf Esetu Richard Marko

Vybudovala ruský "Amazon". Európu chce dobyť cez Slovensko

Bakaľčuková je historicky druhá miliardárka z Ruska.

Wildberries odštartoval európsku expanziu.

Parlament neprelomil veto prezidentky pri novele o pozemkových úpravách

Za prijatie novely bolo 71 poslancov zo 131 prítomných.

Na snímke 57. schôdza NR SR.