SME
Pondelok, 12. apríl, 2021 | Meniny má EsteraKrížovkyKrížovky

Železničná spoločnosť reaguje na OĽaNO: Prenájom rušňov je pre nás výhodnejší ako kúpa

OĽaNO vyzvalo ministra dopravy Arpáda Érseka, aby dal prenájom lokomotív posúdiť Útvaru hodnoty za peniaze pri ministerstve financií.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Ján Krošlák, SME)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) tvrdí, že plánovaný prenájom desiatich rušňov Vectron na desať rokov je pre ňu výhodnejší ako prípadná kúpa.

Poslanci parlamentu za OĽaNO, ktorí spochybnili prenájom lokomotív, podľa národného osobného vlakového dopravcu veľmi zle spočítali náklady na ich obstaranie, údržbu a ďalšie náklady spojené s nevyhnutnými zálohami.

V čom robia chybu

"Mýlia sa najviac v odhade ceny údržby. Tá pri cene 0,80 eura na kilometer (konzervatívny interval odhadu ZSSK, v západnej Európe 1,2 eura) a predpokladanom prebehu rušňov tisíc kilometrov za deň môže tvoriť spolu za desať rokov až 29,2 miliónov eur," informoval v pondelok hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Skryť Vypnúť reklamu

"Táto podstatná suma v ich výpočtoch chýba a zásadným spôsobom mení optiku veci. Z vysúťaženej sumy 58,7 mil. eur môže tvoriť údržba až polovicu nákladov, tie samozrejme tým pádom patria do úspory ZSSK," uviedol Kováč.

K cene údržby treba pripočítať náklady na zaškolenie opravárov a úpravy opravovní, čiže zhruba pol milióna eur.

Dva roky

Bežná záruka pri novom rušni podľa ZSSK je dva roky, no prenájom umožňuje pri poruchách a nehodách s opravou dlhšie ako 25 dní neplatiť nájomné vôbec, resp. prenajímateľ musí okamžite ponúknuť náhradný rušeň.

"Ak by ZSSK rušne kupovala, musela by kúpiť, pre zabezpečenie rovnakých výkonov, dvanásť kusov, keďže dopravca musí vždy zabezpečiť dostatočnú zálohu vozidiel. Pri prenájme toto riziko prechádza na prenajímateľa," upozornil Kováč.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre započítanie dvoch rušňov naviac by podľa neho kalkulácia OĽaNO vyznela ako nezmyselná. Dodanie rušňov pri objednávke by trvalo jeden a pol až dva roky, čo by podľa štátneho dopravcu narušilo princípy nastavenej stratégie dopravnej obslužnosti, rastu počtu cestujúcich, ako aj rýchlosti a kvality cestovania.

Prenájom je lacnejší

Prenájom rušňov Vectron je podľa ZSSK zároveň lacnejší a výhodnejší oproti Českým dráham. Tie si chceli prenajať desať týchto rušňov pôvodne za 48 miliónov eur, napokon však zákazku zadali spoločnosti European Locomotive Leasing za konečnú cenu 60 miliónov eur.

Poslanci za OĽaNO Ján Marosz a Eduard Heger na tlačovej besede v pondelok kritizovali spôsob obstarávania rušňov pre ZSSK. Ekonomicky výhodnejšia by podľa nich za vysúťaženú cenu 58,7 mil. eur bola kúpa než prenájom lokomotív.

Skryť Vypnúť reklamu

"Po desiatich rokoch treba tieto rušne vrátiť. Tvrdíme, že za úplne rovnakú sumu dokážeme tieto rušne nakúpiť a môžu byť vo vlastníctve SR," uviedol Marosz. ZSSK vyhlásila verejnú súťaž na prenájom rušňov v júni za predpokladanú cenu 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (72 mil. eur vrátane DPH).

Čo navrhuje OĽaNO

OĽaNO zároveň vyzvalo ministra dopravy Arpáda Érseka, aby dal prenájom lokomotív posúdiť Útvaru hodnoty za peniaze pri ministerstve financií.

"Pred podpisom zmluvy sa ministerstvo dopravy bude zaujímať o detaily predmetnej investície. Ak sa preukáže, že sú potrebné dodatočné analýzy pre objektívne vyhodnotenie tohto tendra, ministerstvo si ich následne vyžiada," informovala agentúru SITA rezortná hovorkyňa Karolína Ducká. Čísla prezentované opozičnými poslancami podľa informácií ministerstva dopravy neboli vo veľkej miere komunikované správne na základe reálne stanovených zmluvných podmienok.

Skryť Vypnúť reklamu

Požiadavky boli splnené

Ponuku v tendri predložili dve spoločnosti, pričom ZSSK na základe ich vyhodnotenia zo 4. októbra vybrala za úspešného uchádzača S Rail Lease, s. r. o., Bratislava. Táto spoločnosť bola v obchodnom registri zapísaná 13. júla, teda dva týždne po zverejnení súťaže vo Vestníku verejného obstarávania.

"Uchádzač splnil všetky požiadavky obstarávateľa stanovené v súťažných podkladoch a ponúkol za uskutočnenie predmetu zákazky najlepší pomer ceny a kvality," oznámila ZSSK bez detailov o ponuke.

Zmluva zatiaľ nebola zverejnená v centrálnom registri. Druhú ponuku v tendri predložila nemecká spoločnosť ELL Germany GmbH. Spoločníkmi S Rail Lease so základným imaním 25 tis. eur sú spoločnosti S Slovensko, spol. s r. o. (97 %) a Slovenská sporiteľňa, a. s. (3 %). Tie sú zas súčasťou rakúskej Erste Group Bank AG so sídlom vo Viedni.

ZSSK potrebuje nové rušne, keďže súčasné sú zastarané. Poruchy lokomotív tvoria popri výlukách vyplývajúcich z rekonštrukcie a opráv infraštruktúry tretí najčastejší dôvod popri mimoriadnych udalostiach meškaní vlakov. Priemerný vek rušňov spoločnosti je 21 rokov. Nové Vectrony budú môcť jazdiť v zahraničí, napríklad v Poľsku a Rakúsku, rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu, o tri až štyri roky by to malo byť možné aj na trati medzi Bratislavou a Prahou.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  2. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  3. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  5. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  6. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  7. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  8. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  9. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  10. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  1. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  2. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  3. Helping people with apps and social networks in Kosice
  4. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  5. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  6. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  7. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  8. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  10. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 37 508
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 527
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 878
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 22 795
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 16 036
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 616
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 11 166
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 10 131
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 271
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 892
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železničná spoločnosť Slovensko, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hlavný hygienik JÁN MIKAS obvykle vystupuje zmierlivo a rozhodnutia politikov nekritizuje.

Hlavný hygienik zažíva aj útoky od ľudí. Tvrdí, že frustráciu z pandémie chápe.

13 h
Bývalý predseda vlády a súčasný minister financií Igor Matovič (OĽaNO).

Covidu na Slovensku podľahlo 10 565 ľudí.

4 h
Cynická obluda

Rok s Matovičom

Matovič, toho času najnedôryhodnejší politik, by sa mohol už konečne zastaviť a obzrieť sa čo za rok dosiahol.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Najväčší nárast zaznamenalo stavebníctvo.

2m
Ilustračné foto.

Nárast tržieb v priemysle dosiahol 1,2 percenta.

14m
AT&T prevádzkuje jedno z najväčších servisných centier na Slovensku.

Čím žijú slovenské digitálne fabriky.

9. apr
Ilustračné foto.

Dôvodom je silný dopyt z USA.

17 h