SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Železničná spoločnosť reaguje na OĽaNO: Prenájom rušňov je pre nás výhodnejší ako kúpa

OĽaNO vyzvalo ministra dopravy Arpáda Érseka, aby dal prenájom lokomotív posúdiť Útvaru hodnoty za peniaze pri ministerstve financií.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Ján Krošlák, SME)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) tvrdí, že plánovaný prenájom desiatich rušňov Vectron na desať rokov je pre ňu výhodnejší ako prípadná kúpa.

Poslanci parlamentu za OĽaNO, ktorí spochybnili prenájom lokomotív, podľa národného osobného vlakového dopravcu veľmi zle spočítali náklady na ich obstaranie, údržbu a ďalšie náklady spojené s nevyhnutnými zálohami.

V čom robia chybu

"Mýlia sa najviac v odhade ceny údržby. Tá pri cene 0,80 eura na kilometer (konzervatívny interval odhadu ZSSK, v západnej Európe 1,2 eura) a predpokladanom prebehu rušňov tisíc kilometrov za deň môže tvoriť spolu za desať rokov až 29,2 miliónov eur," informoval v pondelok hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Skryť Vypnúť reklamu

"Táto podstatná suma v ich výpočtoch chýba a zásadným spôsobom mení optiku veci. Z vysúťaženej sumy 58,7 mil. eur môže tvoriť údržba až polovicu nákladov, tie samozrejme tým pádom patria do úspory ZSSK," uviedol Kováč.

K cene údržby treba pripočítať náklady na zaškolenie opravárov a úpravy opravovní, čiže zhruba pol milióna eur.

Dva roky

Bežná záruka pri novom rušni podľa ZSSK je dva roky, no prenájom umožňuje pri poruchách a nehodách s opravou dlhšie ako 25 dní neplatiť nájomné vôbec, resp. prenajímateľ musí okamžite ponúknuť náhradný rušeň.

"Ak by ZSSK rušne kupovala, musela by kúpiť, pre zabezpečenie rovnakých výkonov, dvanásť kusov, keďže dopravca musí vždy zabezpečiť dostatočnú zálohu vozidiel. Pri prenájme toto riziko prechádza na prenajímateľa," upozornil Kováč.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre započítanie dvoch rušňov naviac by podľa neho kalkulácia OĽaNO vyznela ako nezmyselná. Dodanie rušňov pri objednávke by trvalo jeden a pol až dva roky, čo by podľa štátneho dopravcu narušilo princípy nastavenej stratégie dopravnej obslužnosti, rastu počtu cestujúcich, ako aj rýchlosti a kvality cestovania.

Prenájom je lacnejší

Prenájom rušňov Vectron je podľa ZSSK zároveň lacnejší a výhodnejší oproti Českým dráham. Tie si chceli prenajať desať týchto rušňov pôvodne za 48 miliónov eur, napokon však zákazku zadali spoločnosti European Locomotive Leasing za konečnú cenu 60 miliónov eur.

Poslanci za OĽaNO Ján Marosz a Eduard Heger na tlačovej besede v pondelok kritizovali spôsob obstarávania rušňov pre ZSSK. Ekonomicky výhodnejšia by podľa nich za vysúťaženú cenu 58,7 mil. eur bola kúpa než prenájom lokomotív.

Skryť Vypnúť reklamu

"Po desiatich rokoch treba tieto rušne vrátiť. Tvrdíme, že za úplne rovnakú sumu dokážeme tieto rušne nakúpiť a môžu byť vo vlastníctve SR," uviedol Marosz. ZSSK vyhlásila verejnú súťaž na prenájom rušňov v júni za predpokladanú cenu 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (72 mil. eur vrátane DPH).

Čo navrhuje OĽaNO

OĽaNO zároveň vyzvalo ministra dopravy Arpáda Érseka, aby dal prenájom lokomotív posúdiť Útvaru hodnoty za peniaze pri ministerstve financií.

"Pred podpisom zmluvy sa ministerstvo dopravy bude zaujímať o detaily predmetnej investície. Ak sa preukáže, že sú potrebné dodatočné analýzy pre objektívne vyhodnotenie tohto tendra, ministerstvo si ich následne vyžiada," informovala agentúru SITA rezortná hovorkyňa Karolína Ducká. Čísla prezentované opozičnými poslancami podľa informácií ministerstva dopravy neboli vo veľkej miere komunikované správne na základe reálne stanovených zmluvných podmienok.

Skryť Vypnúť reklamu

Požiadavky boli splnené

Ponuku v tendri predložili dve spoločnosti, pričom ZSSK na základe ich vyhodnotenia zo 4. októbra vybrala za úspešného uchádzača S Rail Lease, s. r. o., Bratislava. Táto spoločnosť bola v obchodnom registri zapísaná 13. júla, teda dva týždne po zverejnení súťaže vo Vestníku verejného obstarávania.

"Uchádzač splnil všetky požiadavky obstarávateľa stanovené v súťažných podkladoch a ponúkol za uskutočnenie predmetu zákazky najlepší pomer ceny a kvality," oznámila ZSSK bez detailov o ponuke.

Zmluva zatiaľ nebola zverejnená v centrálnom registri. Druhú ponuku v tendri predložila nemecká spoločnosť ELL Germany GmbH. Spoločníkmi S Rail Lease so základným imaním 25 tis. eur sú spoločnosti S Slovensko, spol. s r. o. (97 %) a Slovenská sporiteľňa, a. s. (3 %). Tie sú zas súčasťou rakúskej Erste Group Bank AG so sídlom vo Viedni.

ZSSK potrebuje nové rušne, keďže súčasné sú zastarané. Poruchy lokomotív tvoria popri výlukách vyplývajúcich z rekonštrukcie a opráv infraštruktúry tretí najčastejší dôvod popri mimoriadnych udalostiach meškaní vlakov. Priemerný vek rušňov spoločnosti je 21 rokov. Nové Vectrony budú môcť jazdiť v zahraničí, napríklad v Poľsku a Rakúsku, rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu, o tri až štyri roky by to malo byť možné aj na trati medzi Bratislavou a Prahou.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Keď štúdium (za)baví
  6. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 25 563
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 090
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 900
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 466
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 619
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 472
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 062
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 816
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 714
  10. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 649
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železničná spoločnosť Slovensko, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Kam až siaha rodina Borisa Kollára?

Predseda parlamentu zase raz nevyužil možnosť vyskúšať si, ako štát funguje pre jeho voličov a voličky.

Zuzana Kepplová

Neprehliadnite tiež

Šéfoval krajskej SDKÚ. Teraz príde o pozemky v Bratislave

Projekt Mikušovcov stále nemá povolenie.

Pohľad na lokalitu Rendez.
Britský minister financií Rishi Sunak.

Počet nezamestnaných Američanov sa zvýšil

O dávky v nezamestnanosti minulý týždeň v USA požiadalo 778-tisíc ľudí.

Na fotografii z 13. marca 2020 ľudia čakajú v rade v garáži, aby požiadali o dávky v nezamestnanosti v Hospitality Training Academy v meste Los Angeles.

Majetok poskytovateľov zdravotnej starostlivosti vylúčia z exekúcií

Pohľadávky môžu byť uplatnené, ale len na činnosti v zariadeniach, ktoré priamo nesúvisia so starostlivosťou.

Ilustračná fotografia.