SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Nedostatok vodičov autobusov sa prehĺbil, pociťuje ho aj Arriva

Arriva chce v prímestskej a mestskej autobusovej doprave zamestnať vodičov s praxou, napríklad z Ukrajiny.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Nedostatok vodičov autobusov, mestskej hromadnej dopravy, ale aj nákladných vozidiel na Slovensku sa v tomto roku prehĺbil. Cestní osobní a nákladní prepravcovia, ako aj mestské dopravné podniky upozorňovali na tento problém už dlhšie.

Napríklad, autobusovým spoločnostiam Arriva na Slovensku chýba približne deväťdesiat vodičov. Najviac tento problém pociťujú v Nitrianskom a Trnavskom samosprávnom kraji, čo si vyžiadalo presunúť do Nitry niekoľkých vodičov zo sesterských spoločností zo severu a z východu Slovenska.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravná skupina chce túto situáciu riešiť získaním vodičov aj z blízkeho zahraničia, ale aj postupným zvyšovaním miezd vodičov, ktoré v tomto roku vzrástli v priemere minimálne o 4 percentá. Motivačný príspevok pre vodičov mestskej hromadnej dopravy v Nitre dosiahol 145 eur.

Osemsto až deväťsto eur

Prečítajte si tiež: Zástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Čo je to sociálny dumping? Čítajte 

Generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku László Ivan informoval, že priemerná hrubá mzda vodičov v ich piatich autobusových spoločnostiach dosahuje osemsto až deväťsto eur. Arriva má na Slovensku 2 400 zamestnancov, z toho približne tisíc sedemsto vodičov autobusov.

"Ak bude na udržanie kvalifikovaných šoférov autobusov v sektore potrebný rýchlejší rast miezd, dopravcovia sa budú musieť obrátiť so žiadosťou o participáciu na ňom aj na objednávateľov," upozornil Ivan. Prímestskú autobusovú dopravu vo verejnom záujme si objednávajú jednotlivé kraje a mestskú dopravu mestá.

Skryť Vypnúť reklamu

Zamestnávanie vodičov z iných krajín, ani ich presun v rámci krajiny nie sú dlhodobo udržateľné riešenia.

László Ivan, riaditeľ spoločností Arriva

Arriva chce v prímestskej a mestskej autobusovej doprave zamestnať vodičov s praxou, napríklad z Ukrajiny. Začala už aj vybavovať potrebné pracovné a iné súvisiace povolenia.

"Zamestnávanie vodičov z iných krajín, ani ich presun v rámci krajiny nie sú dlhodobo udržateľné riešenia," uviedol Ivan. Podobne ako neustále zvyšovanie veku pre odchod do dôchodku. Za potrebné považuje viaceré štrukturálne a legislatívne zmeny na trhu práce.

Mladší vodiči

Vo verejnej osobnej doprave sú podľa šéfa spoločností Arriva na Slovensku potrebné najmä novely zákonov o cestnej premávke a o organizácii pracovného času v doprave, ako aj zmena Zákonníka práce a prípadné zníženie odvodov. Cestní dopravcovia v tejto súvislosti už dlhšie žiadajú znížiť minimálny vek pre vodičov autobusov zo súčasných dvadsaťštyri na dvadsaťjeden rokov a pre vodičov kamiónov z dvadsaťjeden na osemnásť rokov, ako to bolo v minulosti.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Analytici ukázali mapu diaľnic. Pozrite si, v akom stave je naozaj výstavba Čítajte 

"Zníženie zákonom požadovaného veku by nám umožnilo zamestnať absolventov hneď po skončení strednej školy, ponúknuť im možnosť pracovať ako šoféri mikrobusov a pred dovŕšením dvadsaťjeden rokov získať skúsenosti i oprávnenie na šoférovanie autobusu," uviedol Ivan. Požiadavku na zníženie veku vodičov zdôvodnil aj tým, že mladí ľudia po skončení strednej školy nebudú čakať niekoľko rokov na to, aby sa mohli stať vodičmi autobusov.

"Uvítali by sme, ak by boli zohľadnené aplikačné skúsenosti z vnútroštátnej dopravy a došlo by k novelizácii zákona a k prehodnoteniu úpravy denných a týždenných odpočinkov, ako aj pohotovostných limitov," povedal Ivan. Verí, že navrhovanú zmenu legislatívy podporia ministerstvá dopravy a výstavby a vnútra, ako aj parlament. Zvýšeniu záujmu o profesiu vodiča autobusu môže podľa šéfa spoločností Arriva pomôcť aj vyplácanie trinásteho a štrnásteho platu bez zaťaženia odvodmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Povolanie nie je atraktívne pre mladých

Východisko zo situácie vidí Ivan aj v systémovej príprave študentov. "To však bude možné len vtedy, ak budú pracovné miesta v rámci dopravy dostatočne atraktívne na trhu práce a budú na to vytvorené adekvátne podmienky. Napríklad, ak študijný program príslušných stredných škôl umožní výchovu nástupníckej generácie dopravných pracovníkov vrátane možnosti získať vodičské oprávnenie," dodal Ivan.

Prečítajte si tiež: Šéf slovenských autodopravcov: Ťaháme za slabší koniec Čítajte 

Arriva je podľa neho pripravená investovať do vzdelávania budúcich vodičov, ale uvítala by aj spoluprácu a podporu štátu.

"Ministerstvo dopravy, pokiaľ ide o vek vodičov autobusov a kamiónov, súhlasí so znížením minimálneho veku na získanie vodičského oprávnenia, avšak chceme, aby títo vodiči absolvovali aj určitú prax pred výkonom tohto povolania," informovala rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

Skryť Vypnúť reklamu

Týka sa to však zákona o cestnej premávke, ktorý má vo svojej v gescii Ministerstvo vnútra SR. "Pokiaľ ide o zníženie doby odpočinkov pre vodičovu autobusov vo vnútroštátnej doprave, momentálne neuvažujeme nad žiadnymi zmenami," dodala Ducká.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  6. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  7. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  9. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  10. Nie je to len chlapská záležitosť
  1. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  2. Prvá akumulátorová 2-stupňová snehová fréza na trhu
  3. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  4. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  5. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  6. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  7. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  8. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  9. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  10. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 17 628
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 578
  3. Aká je chémia vôní 13 274
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 634
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 541
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 074
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 665
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 271
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 884
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 7 762
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálnym prokurátorom bude Maroš Žilinka

Žilinku ako svojho kandidáta navrhovala Sme rodina.

Prokurátor Úradu špeciálnej prokuratúry Maroš Žilinka

Lučanský ostane v cele, usvedčujú ho kajúcnici

Zadržali ho po tom, ako prišiel na dohodnutý výsluch.

Bývalý policajný prezident Milan Lučanský.
Ilustračné foto
CYNICKÁ OBLUDA

Porovnanie Slovenska a Maďarska

Občas si nahovárame, že sme na tom s úrovňou demokracie a politickej zodpovednosti lepšie.

Neprehliadnite tiež

Strážci ministerstiev v zásade končia. Ostal len jeden analytik

V Implementačnej jednotke ostal len jeden analytik.

Minister financií Eduard Heger (OĽaNO).
Medziročný pokles investičného dopytu bol výsledkom najmä nižších investícií do strojov a zariadení, zbraňových systémov a do ostatných strojov a zariadení.

Štát dlhuje dodávateľom zdravotníckych pomôcok viac ako sto miliónov

Zadlžovanie nemocníc považuje asociácia za štrukturálny problém.

V novembri zbankrotovalo najviac ľudí v Bratislavskom kraji

V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka ide o nárast o vyše 136 percent.

Zamestnanci si prilepšia ešte pred Vianocami.