SME
Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky

Nedostatok vodičov autobusov sa prehĺbil, pociťuje ho aj Arriva

Arriva chce v prímestskej a mestskej autobusovej doprave zamestnať vodičov s praxou, napríklad z Ukrajiny.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Nedostatok vodičov autobusov, mestskej hromadnej dopravy, ale aj nákladných vozidiel na Slovensku sa v tomto roku prehĺbil. Cestní osobní a nákladní prepravcovia, ako aj mestské dopravné podniky upozorňovali na tento problém už dlhšie.

Napríklad, autobusovým spoločnostiam Arriva na Slovensku chýba približne deväťdesiat vodičov. Najviac tento problém pociťujú v Nitrianskom a Trnavskom samosprávnom kraji, čo si vyžiadalo presunúť do Nitry niekoľkých vodičov zo sesterských spoločností zo severu a z východu Slovenska.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravná skupina chce túto situáciu riešiť získaním vodičov aj z blízkeho zahraničia, ale aj postupným zvyšovaním miezd vodičov, ktoré v tomto roku vzrástli v priemere minimálne o 4 percentá. Motivačný príspevok pre vodičov mestskej hromadnej dopravy v Nitre dosiahol 145 eur.

Osemsto až deväťsto eur

Prečítajte si tiež: Zástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Čo je to sociálny dumping? Čítajte 

Generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku László Ivan informoval, že priemerná hrubá mzda vodičov v ich piatich autobusových spoločnostiach dosahuje osemsto až deväťsto eur. Arriva má na Slovensku 2 400 zamestnancov, z toho približne tisíc sedemsto vodičov autobusov.

"Ak bude na udržanie kvalifikovaných šoférov autobusov v sektore potrebný rýchlejší rast miezd, dopravcovia sa budú musieť obrátiť so žiadosťou o participáciu na ňom aj na objednávateľov," upozornil Ivan. Prímestskú autobusovú dopravu vo verejnom záujme si objednávajú jednotlivé kraje a mestskú dopravu mestá.

Skryť Vypnúť reklamu

Zamestnávanie vodičov z iných krajín, ani ich presun v rámci krajiny nie sú dlhodobo udržateľné riešenia.

László Ivan, riaditeľ spoločností Arriva

Arriva chce v prímestskej a mestskej autobusovej doprave zamestnať vodičov s praxou, napríklad z Ukrajiny. Začala už aj vybavovať potrebné pracovné a iné súvisiace povolenia.

"Zamestnávanie vodičov z iných krajín, ani ich presun v rámci krajiny nie sú dlhodobo udržateľné riešenia," uviedol Ivan. Podobne ako neustále zvyšovanie veku pre odchod do dôchodku. Za potrebné považuje viaceré štrukturálne a legislatívne zmeny na trhu práce.

Mladší vodiči

Vo verejnej osobnej doprave sú podľa šéfa spoločností Arriva na Slovensku potrebné najmä novely zákonov o cestnej premávke a o organizácii pracovného času v doprave, ako aj zmena Zákonníka práce a prípadné zníženie odvodov. Cestní dopravcovia v tejto súvislosti už dlhšie žiadajú znížiť minimálny vek pre vodičov autobusov zo súčasných dvadsaťštyri na dvadsaťjeden rokov a pre vodičov kamiónov z dvadsaťjeden na osemnásť rokov, ako to bolo v minulosti.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Analytici ukázali mapu diaľnic. Pozrite si, v akom stave je naozaj výstavba Čítajte 

"Zníženie zákonom požadovaného veku by nám umožnilo zamestnať absolventov hneď po skončení strednej školy, ponúknuť im možnosť pracovať ako šoféri mikrobusov a pred dovŕšením dvadsaťjeden rokov získať skúsenosti i oprávnenie na šoférovanie autobusu," uviedol Ivan. Požiadavku na zníženie veku vodičov zdôvodnil aj tým, že mladí ľudia po skončení strednej školy nebudú čakať niekoľko rokov na to, aby sa mohli stať vodičmi autobusov.

"Uvítali by sme, ak by boli zohľadnené aplikačné skúsenosti z vnútroštátnej dopravy a došlo by k novelizácii zákona a k prehodnoteniu úpravy denných a týždenných odpočinkov, ako aj pohotovostných limitov," povedal Ivan. Verí, že navrhovanú zmenu legislatívy podporia ministerstvá dopravy a výstavby a vnútra, ako aj parlament. Zvýšeniu záujmu o profesiu vodiča autobusu môže podľa šéfa spoločností Arriva pomôcť aj vyplácanie trinásteho a štrnásteho platu bez zaťaženia odvodmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Povolanie nie je atraktívne pre mladých

Východisko zo situácie vidí Ivan aj v systémovej príprave študentov. "To však bude možné len vtedy, ak budú pracovné miesta v rámci dopravy dostatočne atraktívne na trhu práce a budú na to vytvorené adekvátne podmienky. Napríklad, ak študijný program príslušných stredných škôl umožní výchovu nástupníckej generácie dopravných pracovníkov vrátane možnosti získať vodičské oprávnenie," dodal Ivan.

Prečítajte si tiež: Šéf slovenských autodopravcov: Ťaháme za slabší koniec Čítajte 

Arriva je podľa neho pripravená investovať do vzdelávania budúcich vodičov, ale uvítala by aj spoluprácu a podporu štátu.

"Ministerstvo dopravy, pokiaľ ide o vek vodičov autobusov a kamiónov, súhlasí so znížením minimálneho veku na získanie vodičského oprávnenia, avšak chceme, aby títo vodiči absolvovali aj určitú prax pred výkonom tohto povolania," informovala rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

Skryť Vypnúť reklamu

Týka sa to však zákona o cestnej premávke, ktorý má vo svojej v gescii Ministerstvo vnútra SR. "Pokiaľ ide o zníženie doby odpočinkov pre vodičovu autobusov vo vnútroštátnej doprave, momentálne neuvažujeme nad žiadnymi zmenami," dodala Ducká.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  5. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 57 611
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 991
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 398
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 13 836
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 606
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 742
  7. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 630
  8. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 418
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 195
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 7 068
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pamätník osloboditeľom v Jelšave.

Nemusíme pripomínať, že nočný vlk a zajac je pôvodom kriminálny gang.

5. máj
Nezažili SME, ale nezabudli sme.

Dnes si pripomíname, prečo je dôležité, aby sa z našej pamäti nestratili príbehy z čias vojny.

2 h
Ministerka spravodlivosti Mária Kolíková.

S nápadom na odvolávanie Kolíkovej prišiel Fico.

5 h

Projekt Vystrihaj sa Slovensko funguje piaty rok.

19 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Firmy poukazujú na zásadnú chybu a žiadajú rýchlu nápravu.

5 h
Ilustračné foto.

Slovak Lines má platnú zmluvu do polovice novembra.

7 h
Jaroslav Jánoš.

PPA tvrdí, že pokračuje vo svojej začatej reformnej práci.

8 h
Minister pôdohospodárstva za OĽaNO Ján Mičovský pred rokovaním vlády.

Mičovský má najviac poradcov zo všetkých ministrov Hegerovaj vlády.

9 h