SME
Streda, 22. január, 2020 | Meniny má Zora

Nový zákon prísnejšie posudzuje technický stav vozidiel

Ministerstvo vnútra bude potrebovať šesť miliónov eur na úpravu systému evidencie.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Návrh nového zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, ktorý v stredu schválila vláda, komplexne rieši túto problematiku v súlade s požiadavkami novej legislatívy Európskej únie.

Zároveň prihliada na poznatky a skúsenosti z používania súčasného zákona z roku 2004. Ministerstvo dopravy a výstavby SR pripravilo návrh úplne nového zákona, keďže terajší bol novelizovaný už devätnásťkrát.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nový zákon

"Ministerstvo sa rozhodlo preto vypracovať úplne nový zákon, a to najmä z dôvodu prijatia balíčka opatrení EÚ v súvislosti s kontrolami technického stavu vozidiel, nových predpisov upravujúcich schvaľovanie vozidiel a dohľadu nad trhom," informovala agentúru SITA rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

Prečítajte si tiež: Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť Čítajte 

Ide o komplexnú úpravu schvaľovania, prevádzky a kontrol technického stavu vozidiel.

"Medzi najdôležitejšie patrí sprísnenie podmienok pri posudzovaní technického stavu vozidla, povolená preregistrácia vozidiel s pravostranným riadením vyplývajúca z rozhodnutia Súdneho dvora EÚ a stanovenie minimálnych požiadaviek na systém cestných technických kontrol, ktoré majú prispieť k zvýšeniu bezpečnosti a zníženiu emisií," priblížila Ducká.

"Návrh zákona a jeho vykonávanie v praxi bude mať dopad na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, ochrany životného prostredia a rovnosti hospodárskej súťaže, aby sa vozidlá používali, len ak sú udržiavané na požadovanom stupni technickej spôsobilosti pre cestnú premávku," uviedlo ministerstvo dopravy a výstavby.

Nové európske smernice v tejto oblasti nadobudli účinnosť 20. mája 2014 a členské štáty EÚ boli povinné prijať vlastné vnútroštátne predpisy do 20. mája 2017, pričom uplatňovať ich musia najneskôr do 20. mája 2018.

Prečítajte si tiež: Taxikárom sa nepáči, že štát nadbieha Uberu. Pred rokmi hovorili inak Čítajte 

"Od roku 2004 sa predpisy pre schvaľovanie vozidiel zásadným spôsobom zmenili. Aj keď boli vykonané čiastkové zmeny prostredníctvom noviel zákona, je potrebné celý systém schvaľovania komplexne zmeniť a nanovo upraviť v novom zákone o prevádzke vozidiel," upozornil rezort dopravy.

Podobne treba komplexne zmeniť a upraviť už zavedený systém dohľadu nad trhom a európske smernice prevziať do nášho právneho poriadku, čo si vyžaduje väčšie zmeny a úpravy v novom zákone.

Súvisiaca úprava Jednotného informačného systému v cestnej doprave by mala stáť 1,8 mil. eur. Ministerstvo dopravy má tieto peniaze zabezpečené vo svojom rozpočte na tento rok.

Kontrola vozidiel

Ministerstvo vnútra SR zas bude potrebovať v rokoch 2018 až 2020 zhruba 6 mil. eur na úpravu informačného systému evidencie vozidiel, ako aj dopravných nehôd a centrálnej evidencie správnych deliktov a priestupkov, na údržbu existujúcich kontrolných zariadení na vykonávanie cestných technických kontrol a obstaranie novej techniky, a tiež na rast miezd. Tieto prostriedky zatiaľ nie sú zabezpečené v rozpočte rezortu vnútra.

Prečítajte si tiež: Skontrolujte si vozidlo skôr, než pôjdete na STK Čítajte 

Nový príspevok na podrobnejšiu technickú kontrolu by mal podľa odhadov zabezpečiť ročný príjem stotisíc eur.

Pri podrobnejšej cestnej technickej kontrole podľa predpokladov bude ročne vyhodnotených s chybami približne päťsto vozidiel.

SR bude povinná vykonať minimálne päť percent cestných technických kontrol z celkového počtu evidovaných vozidiel kategórie M2, M3, N2, N3, O3 a O4.

Pri niektorých správnych poplatkoch sú navrhnuté nižšie sadzby a pri niektorých vyššie, aby bol celkový príjem na súčasnej hranici.

Združenia mali pripomienky

Návrh zákona bol predložený na vládu s rozpormi s Asociáciou zamestnávateľských zväzov a združení SR, Iris Ident, Národnou asociáciou staníc technickej kontroly (NA STK), S-EKA, spol. s . r. o., so Slovenskou asociáciou malých a stredných podnikov a živnostníkov a Zväzom automobilového priemyslu SR. V medzirezortnom pripomienkovom konaní prišlo spolu 311 pripomienok, z toho 73 zásadných.

Prečítajte si tiež: Nie regulácia Uberu, ale voľnejšie pravidlá pre taxislužby Čítajte 

NA STK napríklad navrhla opäť zaviesť právomoc ministerstva dopravy určovať sieť staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly a ich počty podľa jednotlivých druhov a typov pre okresy.

Zároveň navrhla zrušiť povinnosť vydávať vyznačené osvedčenie o kontrole technického stavu a vyznačenú kontrolnú nálepku, pričom zostať by mal len vyznačený protokol o kontrole technického stavu ako jediný povinný doklad o vykonaní technickej a emisnej kontroly.

Návrh zákona má navrhovanú účinnosť pre jednotlivé časti 1. marca a 20. mája 2018, vzhľadom na povinnú transpozíciu smerníc EÚ, a 1. januára 2020 z dôvodu zmeny informačných systémov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  3. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  4. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  5. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  6. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  7. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  8. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  9. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  2. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  3. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  4. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  5. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  6. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  7. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  8. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  9. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  10. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 18 122
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 618
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 738
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 10 009
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 970
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 254
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 013
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 434
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 358
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 268

Téma: STK


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Záhadný vírus je nebezpečnejší, ako sme si mysleli

Nákaza sa posúva do ďalších krajín.

Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Smer sa oblúkom vracia k holým zadkom

Také politické prázdno naposledy ukázal v roku 2002.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Lietadlá Boeing 737 Max sa vrátia do prevádzky najskôr v júni

Koncern sa aktuálne snaží zaistiť si financovanie.

Lietadlo Turkish Airlines Boeing 737 MAX 8.

CEO Richard Marko: Lex Eset si vieme predstaviť (rozhovor)

So šéfom firmy aj o tlakoch politikov.

Šéf Esetu Richard Marko

Vybudovala ruský "Amazon". Európu chce dobyť cez Slovensko

Bakaľčuková je historicky druhá miliardárka z Ruska.

Wildberries odštartoval európsku expanziu.

Parlament neprelomil veto prezidentky pri novele o pozemkových úpravách

Za prijatie novely bolo 71 poslancov zo 131 prítomných.

Na snímke 57. schôdza NR SR.