SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Nový zákon prísnejšie posudzuje technický stav vozidiel

Ministerstvo vnútra bude potrebovať šesť miliónov eur na úpravu systému evidencie.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Návrh nového zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, ktorý v stredu schválila vláda, komplexne rieši túto problematiku v súlade s požiadavkami novej legislatívy Európskej únie.

Zároveň prihliada na poznatky a skúsenosti z používania súčasného zákona z roku 2004. Ministerstvo dopravy a výstavby SR pripravilo návrh úplne nového zákona, keďže terajší bol novelizovaný už devätnásťkrát.

Nový zákon

"Ministerstvo sa rozhodlo preto vypracovať úplne nový zákon, a to najmä z dôvodu prijatia balíčka opatrení EÚ v súvislosti s kontrolami technického stavu vozidiel, nových predpisov upravujúcich schvaľovanie vozidiel a dohľadu nad trhom," informovala agentúru SITA rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť Čítajte 

Ide o komplexnú úpravu schvaľovania, prevádzky a kontrol technického stavu vozidiel.

"Medzi najdôležitejšie patrí sprísnenie podmienok pri posudzovaní technického stavu vozidla, povolená preregistrácia vozidiel s pravostranným riadením vyplývajúca z rozhodnutia Súdneho dvora EÚ a stanovenie minimálnych požiadaviek na systém cestných technických kontrol, ktoré majú prispieť k zvýšeniu bezpečnosti a zníženiu emisií," priblížila Ducká.

"Návrh zákona a jeho vykonávanie v praxi bude mať dopad na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, ochrany životného prostredia a rovnosti hospodárskej súťaže, aby sa vozidlá používali, len ak sú udržiavané na požadovanom stupni technickej spôsobilosti pre cestnú premávku," uviedlo ministerstvo dopravy a výstavby.

Skryť Vypnúť reklamu

Nové európske smernice v tejto oblasti nadobudli účinnosť 20. mája 2014 a členské štáty EÚ boli povinné prijať vlastné vnútroštátne predpisy do 20. mája 2017, pričom uplatňovať ich musia najneskôr do 20. mája 2018.

Prečítajte si tiež: Taxikárom sa nepáči, že štát nadbieha Uberu. Pred rokmi hovorili inak Čítajte 

"Od roku 2004 sa predpisy pre schvaľovanie vozidiel zásadným spôsobom zmenili. Aj keď boli vykonané čiastkové zmeny prostredníctvom noviel zákona, je potrebné celý systém schvaľovania komplexne zmeniť a nanovo upraviť v novom zákone o prevádzke vozidiel," upozornil rezort dopravy.

Podobne treba komplexne zmeniť a upraviť už zavedený systém dohľadu nad trhom a európske smernice prevziať do nášho právneho poriadku, čo si vyžaduje väčšie zmeny a úpravy v novom zákone.

Súvisiaca úprava Jednotného informačného systému v cestnej doprave by mala stáť 1,8 mil. eur. Ministerstvo dopravy má tieto peniaze zabezpečené vo svojom rozpočte na tento rok.

Skryť Vypnúť reklamu

Kontrola vozidiel

Ministerstvo vnútra SR zas bude potrebovať v rokoch 2018 až 2020 zhruba 6 mil. eur na úpravu informačného systému evidencie vozidiel, ako aj dopravných nehôd a centrálnej evidencie správnych deliktov a priestupkov, na údržbu existujúcich kontrolných zariadení na vykonávanie cestných technických kontrol a obstaranie novej techniky, a tiež na rast miezd. Tieto prostriedky zatiaľ nie sú zabezpečené v rozpočte rezortu vnútra.

Prečítajte si tiež: Skontrolujte si vozidlo skôr, než pôjdete na STK Čítajte 

Nový príspevok na podrobnejšiu technickú kontrolu by mal podľa odhadov zabezpečiť ročný príjem stotisíc eur.

Pri podrobnejšej cestnej technickej kontrole podľa predpokladov bude ročne vyhodnotených s chybami približne päťsto vozidiel.

SR bude povinná vykonať minimálne päť percent cestných technických kontrol z celkového počtu evidovaných vozidiel kategórie M2, M3, N2, N3, O3 a O4.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri niektorých správnych poplatkoch sú navrhnuté nižšie sadzby a pri niektorých vyššie, aby bol celkový príjem na súčasnej hranici.

Združenia mali pripomienky

Návrh zákona bol predložený na vládu s rozpormi s Asociáciou zamestnávateľských zväzov a združení SR, Iris Ident, Národnou asociáciou staníc technickej kontroly (NA STK), S-EKA, spol. s . r. o., so Slovenskou asociáciou malých a stredných podnikov a živnostníkov a Zväzom automobilového priemyslu SR. V medzirezortnom pripomienkovom konaní prišlo spolu 311 pripomienok, z toho 73 zásadných.

Prečítajte si tiež: Nie regulácia Uberu, ale voľnejšie pravidlá pre taxislužby Čítajte 

NA STK napríklad navrhla opäť zaviesť právomoc ministerstva dopravy určovať sieť staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly a ich počty podľa jednotlivých druhov a typov pre okresy.

Zároveň navrhla zrušiť povinnosť vydávať vyznačené osvedčenie o kontrole technického stavu a vyznačenú kontrolnú nálepku, pričom zostať by mal len vyznačený protokol o kontrole technického stavu ako jediný povinný doklad o vykonaní technickej a emisnej kontroly.

Skryť Vypnúť reklamu

Návrh zákona má navrhovanú účinnosť pre jednotlivé časti 1. marca a 20. mája 2018, vzhľadom na povinnú transpozíciu smerníc EÚ, a 1. januára 2020 z dôvodu zmeny informačných systémov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  3. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  4. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  5. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 597
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 774
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 765
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 687
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 863
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 530
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 12 711
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 999
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 104
  10. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 409
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vláda Igora Matoviča (2020 - 2021)

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Trenčín), Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), STK, Vláda Eduarda Hegera
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Eva Petričková na sociálnych sieťach ukazuje, že aj autistické deti vedia byť fantastické.

Deťom chýbajú terapie, rodičom oddych.

9. apr
Vizualizácia projektu Metropolis.

Metropolis zapadol prachom.

15 h
Dnes píše Matúš Ritomský

Dovoľme si hovoriť o konci pandémie

Publicista Matúš Ritomský.

Na prekonanie poslednej fázy pandémie potrebujeme rozumný optimizmus.

8. apr

Ako vidí spätne reláciu s Cibulkovou?

9. apr

Neprehliadnite tiež

Chorvátsko spustilo propagačnú kampaň Dovolenka, akú si zaslúžite. Chce zaplniť doteraz prázdne pláže.

Očkovanie zamestnancov v oblasti cestovného ruchu má absolútnu prioritu.

8 h
Na snímke prvé nabíjanie elektrovozidiel pomocou GridBooster systému - prvej rýchlo nabíjacej stanice v strednej a východnej Európe v Bratislave.

Ekologizácia dopravného sektora je kľúčová na dosiahnutie klimatických cieľov.

13 h
Ilustračné foto

Mimoriadne negatívne sa lockdown prejavil pred Vianocami.

15 h
Zakladatelia firmy Zlatko a Ján Juríkovci.

Pandémia zvýšila záujem aj ďalšie produkty.

15 h