SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Na trhu aktuálne chýba 500 až 600 šoférov autobusov (rozhovor)

Nitru prídu pred kolapsom dopravy zachrániť vodiči z Ukrajiny. O situácii v sektore hovorí ŠTEFAN NORULÁK, riaditeľ ľudských zdrojov spoločností Arriva.

Štefan Norulák je riaditeľom ľudských zdrojov spoločností Arriva, ktoré prevádzkujú mestskú a prímestskú dopravu v Nitrianskom, Trnavskom, Košickom 
a Žilinskom kraji.Štefan Norulák je riaditeľom ľudských zdrojov spoločností Arriva, ktoré prevádzkujú mestskú a prímestskú dopravu v Nitrianskom, Trnavskom, Košickom 
a Žilinskom kraji. (Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

Na pracovnom trhu v okolí Nitry a Trnavy niet po príchode nových investorov ani nohy. Obrovský nedostatok ľudí pociťuje doprava. Vašej spoločnosti chýba aktuálne v Nitre 30 vodičov autobusov, preto musí mesto škrtať autobusové spoje. Ako došlo k takejto situácii?

„Problém s nedostatkom šoférov na trhu je spôsobený dvoma faktormi. Výchova vodiča nie je jednodňová záležitosť. Získanie licencie, oprávnení, psychotestov trvá pri dnešnej legislatíve aj pol roka. Navyše toto povolanie už nemá takú atraktívnosť, ako to bolo kedysi, keď bol šofér autobusu v hierarchii dediny hneď za farárom a učiteľom. Robil miestnej komunite službu, vozil ľudí do najbližšieho väčšieho mesta. Mnohí chlapci si to povolanie vysnívali ešte na vojenčine. Dnes vojenská služba neexistuje, štát zmenil legislatívu, poskočila hranica minimálneho veku vodičov na 24 rokov, čo znefunkčnilo prípravu vodičov.“

SkryťVypnúť reklamu

Súvisí odlev vodičov z Nitry s lepšími podmienkami, ktoré získali vodiči bratislavského dopravného podniku, kde zvýšili platy na 1200 eur a ponúkli vysoký náborový bonus?

„Do bratislavského dopravného podniku nám odišiel jeden vodič. Konkurencia v autobusovej doprave je však veľká, šoféri majú kam odísť. Viac ako polovica odchodov našich zamestnancov, ak to nie je do dôchodku, ale do iného zamestnania, smeruje do kamiónovej dopravy. To je pre nás zásadná konkurencia.“

V čom je pre nich kamiónová doprava atraktívnejšia?

„Určite z pohľadu okamžitého príjmu. Diéty, ktoré získa šofér po troch týždňoch ciest okolo Amsterdamu, sa nedajú porovnať s tým, čo zarobí na pravidelnej linke v regióne. Ale pozor, niektorí vodiči kamiónov sú platení minimálnou mzdou a diétami, preto ich odvody na sociálne, zdravotné a dôchodkové zabezpečenie sú minimálne. V určitej fáze života potrebujú byť doma, získať istotu práce pred dôchodkom.“

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Štyritisíc eur dostanú len ľudia, ktorí zmenia trvalý pobyt Čítajte 

Združenie automobilových dopravcov ČESMAD hovorí, že spolu chýba 2400 vodičov autobusov a kamiónov. Koľko ľudí chýba v autobusovej doprave?

„V našom sektore po zaokrúhlení určite chýba v pravidelnej doprave 500 – 600 vodičov.“

Ako je možné, že obrovský dopyt po tejto profesii nedvíha súčasne aj ich platové ohodnotenie?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C54V9 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M54V9 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Nie je to len chlapská záležitosť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  6. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  7. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  9. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  10. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  1. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  2. Prvá akumulátorová 2-stupňová snehová fréza na trhu
  3. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  4. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  5. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  6. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  7. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  8. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  9. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  10. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 17 882
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 727
  3. Aká je chémia vôní 13 519
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 763
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 660
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 190
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 740
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 268
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 254
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 980
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Chceli ho odstrániť, jeho imidžu uškodil Gučík. Kto je Maroš Žilinka?

Za generálneho prokurátora ho musí vymenovať prezidentka.

Prokurátor Maroš Žilinka.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Kto vráti Generálnej prokuratúre dôstojnosť?

Maroš Žilinka už nebude môcť úrad len tak udržiavať.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

OĽaNO: Zvolenie Žilinku je kompromis (reakcie)

Kollár od Žilinku očakáva očistenie prokuratúry.

Ivan Ivanič, šéf SLA.

Neprehliadnite tiež

Ropný koncern Chevron zoškrtá rozpočet na prieskum a kapitálové výdavky

Cieľom je zvládnuť pokles cien ropy a zachovať dividendy.

Chevron.

V trnavskej automobilke sa stále nedohodli na novej kolektívnej zmluve

Zákonom určený termín pre mediáciu bol dvakrát predĺžený.

Ilustračné foto.

Medziročne zbankrotovalo o 136 percent viac ľudí

Najviac osobných bankrotov bolo vyhlásených v Bratislavskom kraji.

Živnostníci: Štát skryto zvyšuje dane

Slovenský živnostenský zväz znepokojila novela dani z príjmov.

Prezident Slovenského živnostenského zväzu Stanislav Čižmárik.