SME
Utorok, 13. apríl, 2021 | Meniny má AlešKrížovkyKrížovky

Smernica o vysielaní pracovníkov sa nebude vzťahovať na medzinárodnú dopravu

Európska únia dosiahla dohodu o takzvaných vysielaných pracovníkoch.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Ilustračné foto: TASR)

BRATISLAVA. Do nadobudnutia účinnosti Cestného balíka v roku 2019 bude medzinárodná doprava v Európskej únii upravovaná platnou legislatívou a nebude sa na ňu vzťahovať aktuálne diskutovaná smernica o vysielaní pracovníkov.

Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia vzalo na vedomie uvedené rozhodnutie ministrov Rady EÚ pre zamestnanosť, sociálnu politiku, zdravie a záležitosti spotrebiteľov na rokovaní v Luxemburgu 23. októbra.

Iná smernica je dôležitejšia

Prečítajte si tiež: ČESMAD žiada samostatnú európsku smernicu pre cestnú dopravu Čítajte 

Pre ČESMAD je podľa stanoviska združenia dôležitejšia smernica v oblasti vysielania vodičov cestnej dopravy, kde diskutujú o časovom limite pre vysielanie, čiže od koľkých dní sa budú podmienky vysielania vzťahovať na vodičov cestnej dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

"Aktuálny návrh počíta s tromi dňami, my však presadzujeme, v prípade prijatia tejto smernice, minimálne desať až pätnásť dní," informovala v utorok hovorkyňa ČESMAD-u Slovakia Martina Baumann.

Pre cestných dopravcov je kľúčovým aj návrh nariadenia Rady z roku 2006 o harmonizácii niektorých právnych predpisov, ktoré sa týkajú doby jazdy a odpočinku v oblasti cestnej dopravy. Za kritickú považujú aj navrhovanú povinnosť tráviť 45-hodinový týždenný odpočinok mimo kabíny vozidla, keďže táto povinnosť nie je v praxi uplatniteľná.

Povinnosť návratu

"Ďalším bodom, o ktorom vedieme diskusie, je povinnosť návratu po troch týždňoch strávených v rámci inej členskej krajiny EÚ do krajiny registrácie alebo do krajiny trvalého pobytu vodiča," priblížila Baumann.

ČESMAD sa v súčasnosti sústreďuje najmä na to, aby Cestný balík zohľadnil stanoviská združenia, prezentované v Európskej komisii, v Európskom parlamente a v rámci Medzinárodnej únie cestnej dopravy (IRU). Naďalej pokračujú rokovania v Európskej komisii a IRU, ktorých cieľom je v spolupráci s európskymi asociáciami cestných dopravcov nájsť finálnu úpravu Cestného balíka.

Európska únia dosiahla dohodu o takzvaných vysielaných pracovníkoch, keďže zamestnanci z východoeurópskych členských krajín Únie sa často považujú za lacnú pracovnú silu, ktorú firmy dočasne vysielajú do prosperujúcejších štátov bloku.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo zaručuje dohoda

Prečítajte si tiež: Vláda môže kamióny v Bratislave regulovať mýtom, ale nerobí to Čítajte 

Európska únia vo vyhlásení informovala, že na základe dohody bude možné vysielať pracovníkov na dvanásťmesačné obdobie, ktoré bude možné za určitých podmienok predĺžiť o ďalších šesť mesiacov. Dohoda zároveň zaručuje, že vysielaní pracovníci budú platení v súlade so zákonmi a praxou hostiteľskej krajiny.

Vysielaní pracovníci však zo svojich miezd naďalej budú platiť dane a sociálne odvody vo svojich domovských krajinách.

Znamená to, že náklady zamestnávateľov na pracovnú silu z takých krajín, ako sú napríklad Rumunsko či Poľsko, budú naďalej nižšie v porovnaní so západoeurópskymi štátmi. Väčšina vysielaných pracovníkov je zamestnaná v odvetví stavebníctva, ale pracujú aj ako zvárači, elektrikári, či opatrovatelia starších ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  2. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  3. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  4. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  7. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  9. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  10. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  1. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  2. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  3. SodaStream predstavuje príchute ikonických nápojov od PepsiCo
  4. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  5. Bratia Žampovci majú za sebou veľmi úspešnú lyžiarsku sezónu
  6. Biobavlnu nahradila viskóza
  7. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  8. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  9. Helping people with apps and social networks in Kosice
  10. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 54 123
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 342
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 24 109
  4. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 23 193
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 17 877
  6. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 12 387
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 10 263
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 9 555
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 9 459
  10. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 356
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Európska únia
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úvod zmluvy medzi Ruskom a Maďarskom na nákup vakcíny Sputnik V

Transparency sa môže o zmluvu súdiť.

4 h

Problémom nie je Sputnik, ale správanie expremiéra.

3 h

Neprehliadnite tiež

Zakladatelia Capturing Reality (zľava): Martin Bujňák a Michal Jančošek

Slovenská firma patrí medzi svetovú špičku.

13 h
Na emisii dlhopisov Prima banky so zápornou úrokovou sadzbou sa podieľali kancelárie White & Case a Allen & Overy Bratislava.

Ponuka bola časovo limitovaná.

4 h
Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Ján Mičovský.

Ešte tento mesiac bude výberový pohovor pred odbornou komisiou.

6 h
Zľava poslanec Peter Pčolinský a minister práce, sociálnych vecí a rodiny Milan Krajniak (obidvaja Sme rodina) debatujú v budove Úradu vlády počas rokovania Hospodárskej a sociálnej rady.

Všetci sociálni partneri dostanú návrh plánu obnovy a budú sa môcť k nemu priamo vyjadriť.

9 h