SME
Pondelok, 12. apríl, 2021 | Meniny má EsteraKrížovkyKrížovky

Výstavba úseku D1 pri Ružomberku sa môže predĺžiť o štyri roky

Vyše 15-kilometrový úsek mal byť pôvodne odovzdaný do užívania v júni tohto roka.

Ťažký mechanizmus počas slávnostného začiatku razenia tunela Čebrať na diaľničnom úseku D1 Ivachnová - Hubová blízko Ružomberka a obce Likavka - 19. september 2014Ťažký mechanizmus počas slávnostného začiatku razenia tunela Čebrať na diaľničnom úseku D1 Ivachnová - Hubová blízko Ružomberka a obce Likavka - 19. september 2014 (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Výstavba diaľnice D1 Hubová - Ivachnová s tunelom Čebrať pri Ružomberku sa môže predĺžiť najmenej o štyri roky.

Vyše 15-kilometrový úsek mal byť pôvodne odovzdaný do užívania v júni tohto roka, no Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) očakáva, že to môže byť predbežne v roku 2021.

Zdôvodňuje to tým, že počas prác pri západnom portáli tunela Čebrať sa vyskytli nedpredvídateľné geologické podmienky, pre ktoré musí byť prehodnotená trasa tejto časti diaľnice.

Zhotoviteľom stavby za zmluvnú cenu 227,26 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (272,72 mil. eur vrátane DPH) je od konca roku 2013 združenie stavebných spoločností OHL ŽS, a. s., Brno a Váhostav - SK, a. s.

Skryť Vypnúť reklamu

Práce meškajú

Kresťanskodemokratické hnutie (KDH) upozornilo, že na stavbe sa už dva roky nerazí tunel Čebrať z dôvodu "údajného zosuvu v tomto tuneli."

Strana má podozrenie, že niekoľkoročné meškanie s dokončením diaľničného úseku pri Ružomberku nie je spôsobené objektívnymi geologickými skutočnosťami, ale špekuláciami ako navýšiť pôvodne vysúťaženú cenu. KDH preto vyzvalo NDS, aby zverejnila geologický prieskum tunela Čebrať.

Prečítajte si tiež: Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018 Čítajte 

"Diaľničný obchvat Ružomberka prinesie nielen úsporu jazdného času pre motoristov, ale aj ekonomické prínosy vo forme úspory prevádzkových nákladov a znížené emisie znečisťujúcich látok," informoval podpredseda KDH Pavol Zajac.

Súčasne dodal, že veľkým prínosom mohlo byť aj zvýšenie bezpečnosti dopravy a z toho vyplývajúce zníženie nehodovosti. Všetky tieto prínosy sú podľa Zajaca v dokumente Analýza nákladov a prínosov, ktorý má k dispozícii NDS.

Skryť Vypnúť reklamu

Preto vyzývajú NDS, aby zverejnila aj tento dokument, v ktorom sa nachádza zoznam všetkých prínosov.

"Ak NDS nezverejní geologický prieskum a analýzu bezpečnosti, tak KDH bude pokračovať v ďalších protestných akciách, aby poukázalo na závažnosť tohto problému," upozornil Zajac.

Kolóny a dopravné nehody

Vodiči pri jazde cez Ružomberok po ceste prvej triedy I/18 strácajú čas v kolónach, pričom na tomto úseku vznikajú závažné dopravné nehody.

Prečítajte si tiež: Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky Čítajte 

Najkritickejším miestom v Ružomberku je križovatka ciest I/18 a I/59 v smere na Banskú Bystricu s vysokou intenzitou dopravy, čo spôsobuje výrazné zvýšenie nehodovosti. V piatok tohto týždňa obyvatelia dolného Liptova blokovali cesty v okolí Ružomberka.

"Premiér Robert Fico vládne na Slovensku už desať rokov, sľúbil postaviť diaľnicu z Bratislavy do Košíc do roku 2010, ale namiesto toho musia vodiči stáť v Ružomberku v kolónach a závažné dopravné nehody sú tu veľmi častým javom. Termín dokončenia obchvatu Ružomberka, ale aj diaľnice do Košíc, sa neustále predlžuje, za čo nesie politickú zodpovednosť strana Smer-SD a jej predseda Robert Fico," dodal Zajac.

Skryť Vypnúť reklamu

Situáciu riešia

NDS tvrdí, že problém dokončenia úseku D1 Hubová - Ivachnová intenzívne rieši. Keďže tento úsek je v zásobníku na financovanie zo zdrojov Európskej únie, diaľničiari pravidelne a intenzívne rokujú so zástupcami Európskej komisie a odborníkmi Jaspers o tom, ako čo najskôr túto stavbu ukončiť. Každý krok NDS je tak pod podrobnou kontrolou EÚ.

Prečítajte si tiež: Diaľničný tunel pri Ružomberku sa predraží o sto miliónov eur Čítajte 

"Akékoľvek stavebné práce na razení tunela Čebrať sa môžu začať robiť až po rozhodnutí EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie) o konečnej polohe novej trasy. Bez ukončeného procesu EIA únia stavbu neuhradí," zdôraznila NDS.

"Odštartovanie prác na razení tunela Čebrať predpokladáme na prelome rokov okamžite po získaní všetkých relevantných povolení, ktoré umožnia realizáciu prác, teda rozhodnutie EIA o konečnej polohe novej trasy, povolenie na trhacie práce a podobne," uviedla NDS.

Skryť Vypnúť reklamu

Trasovanie

Zhotoviteľ stavby, ktorý zabezpečuje aj projektovú dokumentáciu, navrhol dva varianty trasovania, ktoré bolo potrebné posúdiť cez proces EIA.

NDS dostala správu EIA a jej špecialisti ju pripomienkovali, pričom po zapracovaní pripomienok správu EIA posúdi Ministerstvo životného prostredia SR a verejnosť bude oboznámená s jej obsahom.

"Zároveň prebiehajú rokovania so zhotoviteľom o zmluvných možnostiach pokračovať v realizácii diaľnice na základe záverov, ktoré vyplynú z EIA. Tento proces bude mať za následok dopad na lehotu výstavby. Predbežný odhad ukončenia realizácie je rok 2021," dodala NDS.

Na stavbe D1 Hubová - Ivachnová sa podľa NDS realizujú práce na všetkých mostných objektoch (má ich byť 21).

Zhotoviteľ zatiaľ zrealizoval práce za 61,96 mil. eur, čo je 27,3 % zo zmluvnej ceny stavby. Z toho v tomto roku bolo preinvestovaných 12,85 mil. eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Tunel Čebrať mal mať pôvodne dĺžku takmer dva kilometre, po zmene projektu to bude pravdepodobne viac.

Na stavbe úseku sa počítalo aj s dvoma mimoúrovňovými a jednou úrovňovou križovatkou, ako aj jedným ľavostranným odpočívadlom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  2. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  3. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  4. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  7. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  8. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  9. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  10. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  1. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  2. SodaStream predstavuje príchute ikonických nápojov od PepsiCo
  3. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  4. Bratia Žampovci majú za sebou veľmi úspešnú lyžiarsku sezónu
  5. Biobavlnu nahradila viskóza
  6. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  7. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  8. Helping people with apps and social networks in Kosice
  9. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  10. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 48 445
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 499
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 24 234
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 23 175
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 17 011
  6. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 11 827
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 11 780
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 9 807
  9. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 8 573
  10. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 218
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Strana KDH

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Miroslava Beblavého

Tajomná žena, z ktorej Matovič šalie

Riaditeľka Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv Zuzana Baťová.

Ako Ficov kubánsky liek zostal v skladoch.

5 h

Covidu podľahlo 10 630 ľudí.

10 h

Že za skrátenie kolúznej väzby dnes bojuje Robert Fico, to je vcelku pochopiteľné, ale že aj Boris Kollár...

Neprehliadnite tiež

Predseda strany Hlas Peter Pellegrini.

Cmorej zo SaS hovorí o populizme, naklonené návrhu nie je ani OĽaNO.

6m
Ilustračné foto.

Po vyšetrovaní úrady uznali, že lacný čínsky dovoz ničí ich podnikanie.

1 h
Richard Sulík, predseda strany Sloboda a Solidarita.

Myl by sa schváliť ústavný zákon, ktorý by viedol k postupnému znižovaniu celkového daňovo-odvodového zaťaženia.

2 h

Saldokonto bude od štvrtka dostupné pre tých, ktorí majú aktívnu elektronickú schránku.

2 h