SME
Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

ČESMAD žiada samostatnú európsku smernicu pre cestnú dopravu

Cestní dopravcovia majú výhrady aj k cestnému balíku Európskej komisie, v ktorom podľa nich prevládajú negatívne zmeny nad pozitívnymi.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Pripravený návrh smernice Európskej komisie o vysielaní pracovníkov podľa Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia značne skomplikuje medzinárodnú cestnú dopravu a spôsobí veľké administratívne a ekonomické problémy slovenským dopravcom.

Medzinárodná cestná doprava by podľa združenia mala byť z uvedenej smernice vylúčená, prípadne pre cestnú dopravu by mala vzniknúť samostatná smernica.

Prezident ČESMAD-u Pavol Jančovič si myslí, že viaceré navrhované opatrenia v európskej smernici sú nezmyselné a nerealizovateľné.

Skryť Vypnúť reklamu

Nezmyselný návrh

"Náš cieľ je vytvoriť špeciálnu smernicu pre cestnú dopravu. Naši zahraniční kolegovia sú oveľa radikálnejší a trvajú na tom, a bodaj by sa nám to podarilo, aby cestná doprava bola absolútne vyňatá zo smernice pre vysielanie pracovníkov," povedal Jančovič v piatok na tlačovej besede.

Prečítajte si tiež: Štát súhlasí, aby si za volanty kamiónov a autobusov sadali aj mladší šoféri Čítajte 

Za nezmyselný označil napríklad návrh, aby vodiči strávili odpočinok 45 hodín mimo vozidla v zahraničí. Napríklad vodič kamiónu naloženého televízormi má povinnosť od poisťovne neopúšťať kamión, stáť len na vopred určených parkoviskách.

"Neviem si predstaviť, že by sme mali vodiča odtiaľ zobrať, ísť ho niekam uložiť, kde si má odpočinúť. Alebo má ísť spať do stanu vedľa parkoviska? Nie je to v tomto smere jasné," uviedol Jančovič.

Ako ďalší príklad spomenul 24-mesačný limit na to, že vysielaný pracovník musí skončiť, alebo sa prihlásiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Kam sa majú prihlásiť

"Chápem robotníka na stavbe atómovej elektrárne, ktorá možno trvá päť alebo desať rokov, že je tam najatý na celú dobu. Po dvoch rokoch sa prihlási v konkrétnom štáte. Neviem, kam mám prihlásiť vodiča, ktorý cestuje do Rakúska, Nemecka, Francúzska," priblížil šéf ČESMAD-u Slovakia.

Sektor medzinárodnej cestnej dopravy je veľmi špecifický, keďže vodiči často jazdia z jednej krajiny do druhej v Európe.

"Preto je nezmyselné uplatňovať na vodičov rovnaké pravidlá ako napríklad na montážnikov alebo stavebných robotníkov, ktorí sa na pracovisku v danej krajine zdržia aj niekoľko mesiacov. Dopravcom by tým vznikla vysoká administratívna záťaž," uviedol generálny tajomník združenia Ivan Rusko.

"Ide nám o to, aby vodiči mali slušný príjem, aby sme všetci cestní dopravcovia v rámci Európskej únie mali rovnaké pravidlá. Máme mať rovnaké pravidlá, rovnaký prístup k trhu ako akýkoľvek francúzsky, nemecký, rumunský alebo český dopravca," povedal Jančovič s tým, že sú rozhodne proti diskriminácii.

Skryť Vypnúť reklamu

Cestovný balík

Cestní dopravcovia majú výhrady aj k cestnému balíku Európskej komisie, v ktorom podľa nich prevládajú negatívne zmeny nad pozitívnymi. Opatrenia, ktoré boli predstavené koncom mája tohto roku, sú zamerané na modernizáciu európskej mobility a dopravy.

"Jeden z návrhov cestného balíčka hovorí o tom, že vodiči budú musieť tráviť svoj týždenný čas odpočinku doma. Prakticky to znamená, že vodič po troch týždňoch sa musí vrátiť domov. Týmto ustanovením by sa mali obmedziť praktiky niektorých dopravcov z krajín ako napríklad Rumunsko, Bulharsko, ktorí vysielali svojich vodičov na dlhšie cesty trvajúce aj tri mesiace," informoval prvý viceprezident ČESMAD-u Pavol Hudák.

Nedostatok vodičov

Združenie opäť upozornilo na nedostatok vodičov nákladných vozidiel a autobusov, ktorých chýba zhruba tisícdvesto. Súvisí to aj s minimálnym vekom vodičov, kedy môžu začať jazdiť s kamiónmi a autobusmi. V súčasnosti môžu vodiči kamiónov jazdiť od 21 a vodiči autobusov od 24 rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Uvítali by sme zmenu zákona o cestnej premávke, keby sa táto veková hranica posunula pri vodičoch kamiónov na osemnásť rokov a pri vodičoch autobusov na 21 rokov," povedal druhý viceprezident ČESMAD-u Peter Sádovský.

"Pre nás dopravcov je veľmi dôležité podchytiť si vodičov skôr, a nie až vo veku 21 rokov, pretože dovtedy sa zamestnajú v inom sektore," dodal Sádovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  4. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  5. Študuj v malom a ži vo veľkom
  6. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  10. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 20 353
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 16 194
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 410
  4. Aká je chémia vôní 11 895
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 313
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 797
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 602
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 272
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 712
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 857
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Haščák strávil noc za mrežami. Môže tam pobudnúť dlhšie

Po zásahu sa vzdal výkonných funkcií v Pente. Ostáva spolumajiteľom.

V bratislavskom Digital Parku, kde sídli finančná skupina Penta, zasahovali ozbrojení policajti. Na snímke podnikateľ Jaroslav Haščák počas zadržania.
Boris Beňa, Daniel Čech a Milan Lučanský.
Špecializovaný trestný súd odsúdil Miroslava Marčeka na 23 rokov väzenia.
Komentár Zuzany Kepplovej

Veď nám to hovoril, on už iný nebude

Prečo sa treba rozlúčiť s narušiteľom Kollárom.

Zuzana Kepplová.

Neprehliadnite tiež

Biden nepodnikne okamžité kroky proti Trumpovej dohode s Čínou

Čína v rámci prvej fázy dohody súhlasila so zvýšením nákupu amerických výrobkov.

Budúci prezident Joe Biden.

Štátny rozpočet dosiahol viac ako päťmiliardový deficit

Výdavky na obsluhu štátneho dlhu zaznamenali medziročný pokles

Minister financií SR Eduard Heger (OĽaNO).

Sulík: Oddlženie nemocníc je nešťastné riešenie

Minister hospodárstva sa obáva, že dlhy nemocníc budú rásť tak, ako doteraz.

Minister hospodárstva Richard Sulík (SaS).