SME
Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Šéf slovenských autodopravcov: Ťaháme za slabší koniec

Kamionisti na Slovensku hovoria v porovnaní so susednými krajinami o vysokých daniach a odvodoch.

Prezident Združenia autodopravcov Česmad Pavol Jančovič. (Zdroj: TASR)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Nákladní autodopravcovia na Slovensku nesúhlasia s návrhmi Európskej komisie, ktoré sa týkajú vysielanie pracovníkov do zahraničia. Považujú ich za nerealizovateľné, či veľmi byrokratické.

„Bojujeme za našich dopravcov, ktorí sú seriózni,“ hovorí v rozhovore pre SME prezident Združenie cestných dopravcov PAVOL JANČOVIČ. Navrhujú preto, aby Komisia cestných dopravcov vyňala zo smernice a pripravila novú, ktorá by bola určená špeciálne pre kamionistov.

Rokujú o tom nielen s ministerstvo dopravy, či práce, ale ostatnými združeniami a Európskou komisiou.

Brusel na jar reagoval na niektoré členské štáty Európskej únie, keď predstavila nový balíček v cestnej doprave. Po novom by napríklad firma zo Slovenska nemusela zamestnancovi platiť minimálnu mzdu v danej krajine, ak tam nestrávi viac ako tri dni v mesiaci. Je to jej reakcia na členské štáty, ktoré si nastavujú pravidlá samy. Čo tieto snahy krajín pre vás znamenajú?

„Na jednej strane problém, na druhej strane sa na to pozeráme s pochopením. Najmä belgickí podnikatelia si totiž v krajinách strednej a východnej Európy pozakladali schránkové firmy, v nich nabrali vodičov, ktorí jazdia v západnej Európe. Sú bez bydliska, a preto žijú v kamiónoch, čo spôsobuje problémy. Okrem toho to spôsobuje aj podnikateľský problém pre lokálnych dopravcov. Miestne firmy totiž cítia tlak.“

Chápete teda snahy týchto krajín o obmedzovanie „východoeurópskych“ vodičov?

„Takto by som to nepovedal. Chápeme však kroky, ktoré robia na odstránenie týchto problémov. Tie sme však nespôsobili my. Spôsobili si to sami, keďže vo východnej časti Európy pozakladali firmy, zamestnali tunajších vodičov, z čoho sa následne vytvoril negatívny obraz. S čím sa však vôbec nemôžeme stotožniť je spôsob riešenia problému. Pre zopár vlčích makov na poli chcú postriekať celú úrodu, čím ju môžeme znehodnotiť. Malo sa to zamerať jednoznačne na schránkové firmy, ktoré by sme podrobili tvrdej kontrole. Je nelogické, aby v jednej bytovke sedelo štyristo spoločností. Každá z nich potrebuje pre kamióny servis či mať pre ne vytvorenú plochu.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Diaľnice na Slovensku sú bezpečné, nehôd na nich je málo (rozhovor) Čítajte 

Ako sa však pozeráte na opatrenia, ktoré presadzuje Európska komisia?

„Bojujeme za našich dopravcov, ktorí sú seriózni. Tí vodičovi vyplácajú mzdu, nenútia ho robiť na živnosť. Opatrenia, ktoré dnes presadzuje Európska komisia, sú nerealizovateľné, administratívne náročné a nezmyselné. Myslíme si preto, že by bolo dobré, aby sa cestná doprava z cestného balíka vyňala a ešte raz sa na ňu s nadhľadom pozreli.“

Prečo sú opatrenia Komisie podľa vás nezrealizovateľné?

„Vodič má podľa jedného z opatrení tráviť 45-hodinový odpočinok mimo vozidla. Viete si predstaviť, že kamionista opustí vozidlo a odíde z parkoviska? Vodič je pritom zaviazaný odosielateľovi, že vozidlo neopustí a nebude parkovať na iných ako schválených parkoviskách. Rovnako aj poisťovne majú svoje podmienky. My teda vodiča nevieme legislatívne vyhnať z kamióna, keďže na druhej strane je viazaný zmluvnými podmienkami.“

Považujete to za jediný problém?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C54WB na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M54WB na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rozhovory z denníka SME

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Európska únia, Európska komisia, Minimálna mzda
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Matovič
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Gröhling je zrelý na demisiu

V Hirošime otvorili školy dva mesiace po naozajstnej atómovke.

Peter Tkačenko
Donedávna herečka Ellen Page, dnes herec Elliot Page.
Komentár Borisa Vanyu

Komu sa nepáči v lyžiarskej rodine

Nitkami v SLA poťahuje taliansky podnikateľ žijúci na Slovensku.

Boris Vanya

Neprehliadnite tiež

Kamenický: Rozpočet je na okraji záujmu, pomoc v koronakríze je nedostatočná

Vláda podľa bývalého ministra financií rezignovala na pokrízovú konsolidáciu.

Opozičný poslanec Ladislav Kamenický (Smer-SD).

Ryanair je blízko k podaniu novej objednávky na boeingy 737 MAX

Cena lietadla predstavuje zhruba 125 miliónov dolárov.

Boeing 737 MAX.