BRATISLAVA. Viac kritérií pri hodnotení ponúk a dlhodobé plánovanie investícií so záväzným harmonogramom by podľa riaditeľov stavebných spoločností bolo významnou podporou rozvoja slovenského stavebného sektora v oblasti verejných zákaziek.
Najmenej by, naopak, pomohlo zvýhodnenie firiem s väčším počtom kmeňových zamestnancov. Vyplýva to z tretej kvartálnej analýzy slovenského stavebníctva spracovanej spoločnosťou CEEC Research v spolupráci s Považskou cementárňou, a. s., Ladce.
Majú výhrady
Riaditeľ spoločnosti Hochtief SK, s. r. o., Miroslav Beka tvrdí, že ak chcú stavebné spoločnosti udržať sektor v dobrej kondícii a okrem toho aj investovať, musia byť ekonomicky stabilné, mať dostatok zdrojov na zavádzanie nových technológií, aktívne pripravovať odborný personál, dokázať ho stabilizovať a rozvíjať.
"Na to je však nutné vedieť odhadnúť potreby kapacít pre budúce obdobia. A to sa bez koncepcie investícií do stavieb a záväzného harmonogramu výstavby nedá kvalitne zabezpečiť," upozornil Beka.
Riaditeľ spoločnosti PS Stavby, s. r. o., Miloš Milanovič si tiež myslí, že štát by mal mať určite strednodobé a dlhodobé strategické plánovanie svojich investícií rešpektované naprieč politickým spektrom. "Meniť priority každé štyri roky a podľa preferencií jednotlivých politikov brzdí rozvoj celej spoločnosti," dodal.
Zavedenie záväzného harmonogramu by pomohlo pravidelnejším investíciám štátu podľa 74 % stavebných firiem a najviac by to uvítali spoločnosti zamerané na inžinierske stavby (81 %).
"Výroba cementu je zabezpečovaná v nepretržitej prevádzke. Realizácia predaja musí mať taktiež kontinuálny priebeh. Preto záväzný harmonogram s pravidelnými investíciami zo strany štátu je viac-menej snom," myslí si generálny riaditeľ Považskej cementárne Anton Barcík. Prínosom by podľa neho boli jednoznačne garancie štátu, na ktoré stavby je zabezpečené finančné krytie.
Obchodný riaditeľ Doprastavu, a. s., Ján Záhradník uviedol, že investori majú vždy dostatočný čas na prípravu stavieb, ale nevedia ho využiť. Výsledkom je časová tieseň, chaotické pokyny a často nekvalifikované zadanie predmetu diela.
"V prvom rade musia byť určené priority vo výstavbe cestnej siete na Slovensku. Evidujeme priveľa plánovaných úsekov diaľnic, rýchlostných komunikácií, ciest prvej triedy, ako aj obchvatov miest a registrujeme absolútny nedostatok finančných prostriedkov," vyhlásil Záhradník.
Treba preto podľa neho odsúhlasiť koncepciu výstavby cestnej siete, vrátane spôsobu financovania, s reálnym harmonogramom prípravy a výstavby diaľnic a ciest.
Záväzný harmogram
Generálny riaditeľ spoločnosti Metrostav Slovakia, a.s., Robert Pátek navrhol, aby vláda vypracovala záväzný harmonogram investícií so zásobníkom významných projektov, čo by prinieslo väčšiu istotu pravidelných investícií.
"Umožnilo by to stavebným spoločnostiam efektívnejšie využívať, resp. lepšie plánovať svoje personálne, ako aj technické kapacity, čím by sa predišlo problémom, ktoré súvisia s nedostatkom kapacít v čase realizácie prác alebo aj naopak s prebytočnými kapacitami v čase nedostatku stavebných príležitostí," uviedol Pátek.
Verejných zadávateľov považuje za zodpovedných investorov 10 % z oslovených stavebných firiem, za čiastočne zodpovedných 43 % a žiadnu zodpovednosť u nich nevidí 47 % riaditeľov. Medzi veľkými firmami označilo verejných investorov za nezodpovedných investorov 80 % a za čiastočne zodpovedných 20 % z nich.
Kvalita pripravených projektov je podľa 58 % riaditeľov stavebných spoločností na priemernej úrovni, ako vyslovene chybovú ju hodnotí 35 % a ako výbornú 7 %. Veľké firmy označili za chybne pripravených 60 % projektov. Pre značné nedostatky je potrebné upravovať 33,5 % objemu verejných zákaziek, pričom náklady na tieto úpravy tvoria v priemere 7,8 % z hodnoty stavby.