BRATISLAVA V mestskej hromadnej doprave v Bratislave, Žiline a Košiciach pribudnú nové autobusy s elektrickým a hybridným pohonom.
Na nákup ekologických vozidiel, vrátane príslušnej zásobovacej infraštruktúry a nabíjacích staníc, v celkovom objeme 28,8 miliónov eur pôjde zo zdrojov Európskej únie približne 21 miliónov eur v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP).
Lepšie ovzdušie
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) v pondelok oznámilo výsledky eurofondovej výzvy na modernizáciu vozidlového parku verejnej dopravy. Ide o podporu alternatívnej dopravy s cieľom zlepšiť stav ovzdušia, znížiť hluk a prach.
Bratislava nakúpi osemnásť elektrobusov za 10 miliónov eur, z toho dva kusy v dĺžke do deväť metrov a šestnásť kusov v dĺžke do 12,2 metra. Spoluúčasť EÚ na financovaní projektu bude 5 miliónov eur.
Žilina získa 32 nízkoemisných vozidiel, z toho dva elektrobusy, šestnásť autobusov s hybridným pohonom a štrnásť autobusov s dieselovým pohonom. Z celkových nákladov 12 miliónov eur bude tvoriť spoluúčasť EÚ 10,14 miliónov eur.
Košice obstarajú deväť dieselových autobusov v dĺžke osemnásť metrov, spĺňajúcich najprísnejšie emisné normy, a tiež deväť elektrobusov. Z celkovej sumy 6,8 mil. eur pripadne na peniaze EÚ 5,8 mil. eur.
Hustejšia premávka
Ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná povedala, že nárast automobilovej dopravy má negatívny vplyv na životné prostredie.
"Výsledkom sú znečistenie ovzdušia, hluk, prach a dopravné zápchy. Obzvlášť to platí o veľkých mestách," upozornila Matečná. "Naším cieľom je zlepšiť kvalitu životného prostredia formou atraktívnejšej a ekologickejšej verejnej dopravy," dodala.
Agrorezort, ktorý je riadiacim orgánom pre IROP, vyhlásil eurofondovú výzvu na modernizáciu vozidlového parku autobusov mestskej hromadnej dopravy v júni tohto roku.
"Spomínaná eurofondová výzva má prispieť k zlepšeniu kvality života a zabezpečiť udržateľné poskytovanie verejných služieb regiónov, miest a obcí. Investičnou prioritou je vývoj a zlepšovanie ekologicky priaznivých dopravných systémov, vrátane nízkohlukových a nízkouhlíkových," priblížil generálny riaditeľ sekcie programov regionálneho rozvoja MPRV Marek Mitošinka.
Ako doplnil, to všetko v záujme podpory udržateľnej regionálnej a miestnej mobility. Ministerstvo očakáva, že budúci rok bude výzva vyhlásená aj pre ďalšie mestá na Slovensku.