Škodu čakajú kľúčové rokovania o jej budúcnosti

Najziskovejší český podnik vstupuje do obdobia, ktoré výrazne ovplyvní jeho budúcnosť.

Ilustračné foto(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

PRAHA. Najziskovejší český podnik vstupuje do obdobia, ktoré výrazne ovplyvní jeho budúcnosť.

Odborári Škody Auto sa s vedením firmy chystajú rokovať o razantnom zvýšení platov. A v nemeckej centrále koncernu Volkswagen, ktorému Škodovka patrí, sa čoskoro bude rozhodovať o tom, čo sa bude v Česku vyrábať.

Obe veci spolu úzko súvisia, konštatuje český portál ihned.cz. Škode sa v posledných rokoch mimoriadne darí, je druhým najvýnosnejším podnikom koncernu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Inšpirácia zo Slovenska

Záujem o autá z Česka je dokonca taký veľký, že firma nestíha. Chýbajú jej najmä ľudia vo výrobe. Práve preto chcú odborári zatlačiť na výrazný rast miezd.

Inšpirovali ich kolegovia z bratislavskej továrne VW, ktorí si v lete vymohli rast platov o 14 percent do konca budúceho roka. Česi požadujú ešte viac. Presné číslo odborári neuviedli s tým, že ho oznámia až vedeniu firmy.

S manažérmi Škody Auto budú rokovať aj o úprave pracovného času. Prekáža im veľa nadčasov aj to, že často pracujú aj cez víkendy. Bez toho sa ale firma v súčasnosti nezaobíde, inak by musela výrobu obmedziť.

K otázkam Hospodářskych novín (HN) ohľadom ďalšieho postupu sa šéf odborárov Škody Jaroslav Povšík postavil vyhýbavo. Vraj nechce odkrývať karty pred začiatkom rozhovorov s vedením. To sa k situácii tiež odmietlo vyjadriť.

Na stranu zamestnancov Škody sa v ich boji za vyššie mzdy postavili aj nemeckí odborári z koncernu Volkswagen. Bolo to prvýkrát, čo ich takto podporili.

Zasiahol aj Sobotka

Škode však pre nedostatok zamestnancov hrozí, že by sa časť jej výroby mohla presunúť do menej vyťažených zahraničných závodov VW. Odborári už informovali o tom, že nová generácia vozidiel Superb by mohla schádzať z liniek v dolnosaskom Emdene. Ide pritom o auto, na ktorom Škoda veľa zarába.

Škoda tvrdí, že taká vec je v rámci koncernu normálna. Napríklad v Česku sa vyrábajú aj modely Seatu, ktorý zákazníci vnímajú ako španielsku značku.

Do situácie sa už vložil český premiér Bohuslav Sobotka, ktorý chce od firmy ubezpečenie, že prípadné presuny časti výroby neohrozia pracovné miesta v krajine.

Za výrobu škodoviek v nemeckých továrňach lobujú už spomínaní odborári z VW. Tamojšie závody totiž na rozdiel od Česka nebežia naplno. Ich požiadavky pritom majú veľkú váhu: nemecké odbory ovládajú polovicu dozornej rady koncernu, a o strategických veciach tak spolurozhodujú.

Akcionárom firmy je navyše Dolné Sasko, kde sídli závod, v ktorom by sa Superb mohol vyrábať. Môže tak ísť skôr o politický, než ekonomický krok.

Chyba manažmentu?

Renomovaný nemecký expert Ferdinand Dudenhöfferom z Centra automobilového výskumu pri Duisburgsko-essenskej univerzite však neverí, že k presunu z Česka do Nemecka dôjde. "Náklady sú tu oveľa vyššie. Bola by to jasná chyba manažmentu, koncern by stála veľa peňazí," vyjadril sa pre HN.

Podľa ekonóma UniCredit Bank Pavla Sobíška by však premiestnenie výroby pre nedostatok pracovníkov dávalo zmysel. "Zostáva len otázka, prečo sa má presun tykať modelu Superb, na ktorom má Škoda nepochybne najvyššiu pridanú hodnotu," poznamenáva.

Okrem otázok týkajúcich sa budúcej výroby Superbu vedenie koncernu začne už v novembri riešiť aj to, kde bude vyrábať elektromobily aj ich súčasti, vrátane batérií. Elektromobily sa v autopriemysle stávajú výrazným trendom - do 10 rokov má až každé štvrté predané auto jazdiť na elektrinu.

Pre VW to bude veľká investícia, pretože zatiaľ zodpovedajúce továrne nemá. A Škoda Auto bojuje o to, aby sa komponenty pre elektrické vozidlá vyrábali aj v Česku. Podľa doterajších informácií od českých odborárov by mala získať časť výroby batérií.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  2. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  3. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  4. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Ochrana pred tropickou horúčavou
  7. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  9. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  10. Škôlka od srdca
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 16 925
  2. Vizuálny smog je problém 10 244
  3. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 5 106
  4. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 5 075
  5. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 599
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 266
  7. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 3 230
  8. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 890
  9. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 2 831
  10. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 2 580

Téma: Česká republika


Článok je zaradený aj do ďalších tém Škoda

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

Autorská strana Beaty Balogovej

Kedy vyberieme Nagyiku z truhly? Nevieme hovoriť o smrti

Na príchod dieťaťa sa systematicky pripravujeme, ale umieranie ukrývame ako nejaké zlyhanie.

Píše Táňa Sedláková - Fórum

Ak by nás Fico naučil všímavosti k ženám

Keď budú mať staršie ženy lepšie miesto v spoločnosti, ružičky od charizmatických lídrov odmietnu.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský obchvat čaká oprava vozovky v Petržalke

S prácami sa začne v piatok 17. augusta o 22:00 a ukončiť sa majú vo štvrtok 30. augusta.

Turecká kríza má naďalej negatívny vplyv na burzy

Stratili európske burzy, so stratou otvorila stredajšie obchodovanie aj Wall Street.

Ceny ropy výrazne klesli kvôli výraznému nárastu rezerv

Americká WTI sa obchoduje pod hranicou 65 USD (57,42 eura) za barel.

Osem krajín EÚ bude spoločne bojovať za práva farmárov

Téma boja proti nekalým obchodným praktikám bola prioritou slovenského predsedníctva Vyšehradskej štvorky.

Nebankovky našli nový biznis model v minipôžičkách za extrémny úrok

Nekalé praktiky pri požičiavaní peňazí nezmizli.