SME
Štvrtok, 15. apríl, 2021 | Meniny má FedorKrížovkyKrížovky

Škodu čakajú kľúčové rokovania o jej budúcnosti

Najziskovejší český podnik vstupuje do obdobia, ktoré výrazne ovplyvní jeho budúcnosť.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

PRAHA. Najziskovejší český podnik vstupuje do obdobia, ktoré výrazne ovplyvní jeho budúcnosť.

Odborári Škody Auto sa s vedením firmy chystajú rokovať o razantnom zvýšení platov. A v nemeckej centrále koncernu Volkswagen, ktorému Škodovka patrí, sa čoskoro bude rozhodovať o tom, čo sa bude v Česku vyrábať.

Obe veci spolu úzko súvisia, konštatuje český portál ihned.cz. Škode sa v posledných rokoch mimoriadne darí, je druhým najvýnosnejším podnikom koncernu.

Inšpirácia zo Slovenska

Záujem o autá z Česka je dokonca taký veľký, že firma nestíha. Chýbajú jej najmä ľudia vo výrobe. Práve preto chcú odborári zatlačiť na výrazný rast miezd.

Skryť Vypnúť reklamu

Inšpirovali ich kolegovia z bratislavskej továrne VW, ktorí si v lete vymohli rast platov o 14 percent do konca budúceho roka. Česi požadujú ešte viac. Presné číslo odborári neuviedli s tým, že ho oznámia až vedeniu firmy.

S manažérmi Škody Auto budú rokovať aj o úprave pracovného času. Prekáža im veľa nadčasov aj to, že často pracujú aj cez víkendy. Bez toho sa ale firma v súčasnosti nezaobíde, inak by musela výrobu obmedziť.

K otázkam Hospodářskych novín (HN) ohľadom ďalšieho postupu sa šéf odborárov Škody Jaroslav Povšík postavil vyhýbavo. Vraj nechce odkrývať karty pred začiatkom rozhovorov s vedením. To sa k situácii tiež odmietlo vyjadriť.

Na stranu zamestnancov Škody sa v ich boji za vyššie mzdy postavili aj nemeckí odborári z koncernu Volkswagen. Bolo to prvýkrát, čo ich takto podporili.

Skryť Vypnúť reklamu

Zasiahol aj Sobotka

Škode však pre nedostatok zamestnancov hrozí, že by sa časť jej výroby mohla presunúť do menej vyťažených zahraničných závodov VW. Odborári už informovali o tom, že nová generácia vozidiel Superb by mohla schádzať z liniek v dolnosaskom Emdene. Ide pritom o auto, na ktorom Škoda veľa zarába.

Škoda tvrdí, že taká vec je v rámci koncernu normálna. Napríklad v Česku sa vyrábajú aj modely Seatu, ktorý zákazníci vnímajú ako španielsku značku.

Do situácie sa už vložil český premiér Bohuslav Sobotka, ktorý chce od firmy ubezpečenie, že prípadné presuny časti výroby neohrozia pracovné miesta v krajine.

Za výrobu škodoviek v nemeckých továrňach lobujú už spomínaní odborári z VW. Tamojšie závody totiž na rozdiel od Česka nebežia naplno. Ich požiadavky pritom majú veľkú váhu: nemecké odbory ovládajú polovicu dozornej rady koncernu, a o strategických veciach tak spolurozhodujú.

Skryť Vypnúť reklamu

Akcionárom firmy je navyše Dolné Sasko, kde sídli závod, v ktorom by sa Superb mohol vyrábať. Môže tak ísť skôr o politický, než ekonomický krok.

Chyba manažmentu?

Renomovaný nemecký expert Ferdinand Dudenhöfferom z Centra automobilového výskumu pri Duisburgsko-essenskej univerzite však neverí, že k presunu z Česka do Nemecka dôjde. "Náklady sú tu oveľa vyššie. Bola by to jasná chyba manažmentu, koncern by stála veľa peňazí," vyjadril sa pre HN.

Podľa ekonóma UniCredit Bank Pavla Sobíška by však premiestnenie výroby pre nedostatok pracovníkov dávalo zmysel. "Zostáva len otázka, prečo sa má presun tykať modelu Superb, na ktorom má Škoda nepochybne najvyššiu pridanú hodnotu," poznamenáva.

Okrem otázok týkajúcich sa budúcej výroby Superbu vedenie koncernu začne už v novembri riešiť aj to, kde bude vyrábať elektromobily aj ich súčasti, vrátane batérií. Elektromobily sa v autopriemysle stávajú výrazným trendom - do 10 rokov má až každé štvrté predané auto jazdiť na elektrinu.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre VW to bude veľká investícia, pretože zatiaľ zodpovedajúce továrne nemá. A Škoda Auto bojuje o to, aby sa komponenty pre elektrické vozidlá vyrábali aj v Česku. Podľa doterajších informácií od českých odborárov by mala získať časť výroby batérií.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  2. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  3. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  4. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  5. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  6. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  7. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Reverzné inžinierstvo na FVT
  2. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  3. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  4. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  5. Lesné plody - Sila zo samotného srdca prírody
  6. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  7. Slovník investora 05: Obchodovanie na burze
  8. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  9. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 49 652
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 20 078
  3. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 16 084
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 15 998
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 11 679
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 8 829
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 416
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 902
  9. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 7 861
  10. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 4 908
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Škoda

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Česká republika
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Matovič tvrdí, že na vypovedanie zmluvy stačilo, aby vakcínu preverovalo nesprávne laboratórium.

2 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Nový Gyimesi so starým obsahom

Peter Tkačenko

Poslanec OĽaNO priniesol maďarský nacionalizmus v modernom vydaní.

13. apr

Neprehliadnite tiež

Dnes treba uhradiť prvú splátku.

12m
Šéf Finančnej správy Jiří Žežulka.

Podľa Transparency dostali pomoc aj firmy bez priestorov či adekvátnych tržieb.

18m
Štátny tajomník ministerstva investícii, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Vladimír Ledecký.

Vláda podľa Ledeckého rezignovala na regióny.

2 h
Minister dopravy Andrej Doležal.

Záujemcovia môžu získať príspevok do 8 800 eur.

2 h