SME
Streda, 22. január, 2020 | Meniny má Zora

Škodu čakajú kľúčové rokovania o jej budúcnosti

Najziskovejší český podnik vstupuje do obdobia, ktoré výrazne ovplyvní jeho budúcnosť.

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

PRAHA. Najziskovejší český podnik vstupuje do obdobia, ktoré výrazne ovplyvní jeho budúcnosť.

Odborári Škody Auto sa s vedením firmy chystajú rokovať o razantnom zvýšení platov. A v nemeckej centrále koncernu Volkswagen, ktorému Škodovka patrí, sa čoskoro bude rozhodovať o tom, čo sa bude v Česku vyrábať.

Obe veci spolu úzko súvisia, konštatuje český portál ihned.cz. Škode sa v posledných rokoch mimoriadne darí, je druhým najvýnosnejším podnikom koncernu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Inšpirácia zo Slovenska

Záujem o autá z Česka je dokonca taký veľký, že firma nestíha. Chýbajú jej najmä ľudia vo výrobe. Práve preto chcú odborári zatlačiť na výrazný rast miezd.

Inšpirovali ich kolegovia z bratislavskej továrne VW, ktorí si v lete vymohli rast platov o 14 percent do konca budúceho roka. Česi požadujú ešte viac. Presné číslo odborári neuviedli s tým, že ho oznámia až vedeniu firmy.

S manažérmi Škody Auto budú rokovať aj o úprave pracovného času. Prekáža im veľa nadčasov aj to, že často pracujú aj cez víkendy. Bez toho sa ale firma v súčasnosti nezaobíde, inak by musela výrobu obmedziť.

K otázkam Hospodářskych novín (HN) ohľadom ďalšieho postupu sa šéf odborárov Škody Jaroslav Povšík postavil vyhýbavo. Vraj nechce odkrývať karty pred začiatkom rozhovorov s vedením. To sa k situácii tiež odmietlo vyjadriť.

Na stranu zamestnancov Škody sa v ich boji za vyššie mzdy postavili aj nemeckí odborári z koncernu Volkswagen. Bolo to prvýkrát, čo ich takto podporili.

Zasiahol aj Sobotka

Škode však pre nedostatok zamestnancov hrozí, že by sa časť jej výroby mohla presunúť do menej vyťažených zahraničných závodov VW. Odborári už informovali o tom, že nová generácia vozidiel Superb by mohla schádzať z liniek v dolnosaskom Emdene. Ide pritom o auto, na ktorom Škoda veľa zarába.

Škoda tvrdí, že taká vec je v rámci koncernu normálna. Napríklad v Česku sa vyrábajú aj modely Seatu, ktorý zákazníci vnímajú ako španielsku značku.

Do situácie sa už vložil český premiér Bohuslav Sobotka, ktorý chce od firmy ubezpečenie, že prípadné presuny časti výroby neohrozia pracovné miesta v krajine.

Za výrobu škodoviek v nemeckých továrňach lobujú už spomínaní odborári z VW. Tamojšie závody totiž na rozdiel od Česka nebežia naplno. Ich požiadavky pritom majú veľkú váhu: nemecké odbory ovládajú polovicu dozornej rady koncernu, a o strategických veciach tak spolurozhodujú.

Akcionárom firmy je navyše Dolné Sasko, kde sídli závod, v ktorom by sa Superb mohol vyrábať. Môže tak ísť skôr o politický, než ekonomický krok.

Chyba manažmentu?

Renomovaný nemecký expert Ferdinand Dudenhöfferom z Centra automobilového výskumu pri Duisburgsko-essenskej univerzite však neverí, že k presunu z Česka do Nemecka dôjde. "Náklady sú tu oveľa vyššie. Bola by to jasná chyba manažmentu, koncern by stála veľa peňazí," vyjadril sa pre HN.

Podľa ekonóma UniCredit Bank Pavla Sobíška by však premiestnenie výroby pre nedostatok pracovníkov dávalo zmysel. "Zostáva len otázka, prečo sa má presun tykať modelu Superb, na ktorom má Škoda nepochybne najvyššiu pridanú hodnotu," poznamenáva.

Okrem otázok týkajúcich sa budúcej výroby Superbu vedenie koncernu začne už v novembri riešiť aj to, kde bude vyrábať elektromobily aj ich súčasti, vrátane batérií. Elektromobily sa v autopriemysle stávajú výrazným trendom - do 10 rokov má až každé štvrté predané auto jazdiť na elektrinu.

Pre VW to bude veľká investícia, pretože zatiaľ zodpovedajúce továrne nemá. A Škoda Auto bojuje o to, aby sa komponenty pre elektrické vozidlá vyrábali aj v Česku. Podľa doterajších informácií od českých odborárov by mala získať časť výroby batérií.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  3. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  4. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  5. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  6. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  7. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  8. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  9. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  2. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  3. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  4. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  5. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  6. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  7. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  8. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  9. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  10. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 18 123
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 619
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 739
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 10 009
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 970
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 254
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 013
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 433
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 357
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 268

Téma: Česká republika


Článok je zaradený aj do ďalších tém Škoda

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Záhadný vírus je nebezpečnejší, ako sme si mysleli

Nákaza sa posúva do ďalších krajín.

Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Smer sa oblúkom vracia k holým zadkom

Také politické prázdno naposledy ukázal v roku 2002.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Lietadlá Boeing 737 Max sa vrátia do prevádzky najskôr v júni

Koncern sa aktuálne snaží zaistiť si financovanie.

Lietadlo Turkish Airlines Boeing 737 MAX 8.

CEO Richard Marko: Lex Eset si vieme predstaviť (rozhovor)

So šéfom firmy aj o tlakoch politikov.

Šéf Esetu Richard Marko

Vybudovala ruský "Amazon". Európu chce dobyť cez Slovensko

Bakaľčuková je historicky druhá miliardárka z Ruska.

Wildberries odštartoval európsku expanziu.

Parlament neprelomil veto prezidentky pri novele o pozemkových úpravách

Za prijatie novely bolo 71 poslancov zo 131 prítomných.

Na snímke 57. schôdza NR SR.