Odbory pohrozili Škode. Ak výrobu presunie do Nemecka, zredukujú nadčasy

Škode sa darí neustále dosahovať rast na úkor konkurencie.

Predseda predstavenstva Škody Auto Bernhard Maier.(Zdroj: SITA/AP)

PRAHA. Odborové zväzy Škoda Auto, českej dcéry koncernu Volkswagen (VW), vo štvrtok pohrozili, že zredukujú nadčasovú prácu, ak materská spoločnosť presunie výrobu niektorého z modelov Škoda do Nemecka.

Manažéri Volkswagenu a odbory v Nemecku sa snažia obmedziť konkurenciu lacnejšej Škody tým, že presunú časť jej produkcie do Nemecka. Chcú tiež, aby česká značka platila viac za spoločné technológie.

Správa zo stredy (4.10.), ktorá sa odvoláva na zdroje z automobilky, vyvolala obavy zo straty pracovných miest v Škode.

Úspešná Škoda

Tá je pritom najväčším exportérom v Česku. Jej odbyt v uplynulých rokoch výrazne rástol a prekonal hranicu 1,1 milióna vozidiel.

Prečítajte si tiež: Rušnovodičov je málo a štátu dávajú výpovede

Škode sa tak darí neustále dosahovať rast na úkor konkurencie, medzi ktorú patrí aj sesterská značka VW. Prevádzková marža Škody vlani dokonca prekonala maržu výrobcu luxusných vozidiel Audi.

Dôvodom sú podľa niektorých členov koncernu VW nespravodlivé výhody Škody. Šéf hlavného odborového zväzu Škody Jaroslav Povšík to odmieta.

"Takéto správy sú v podstate namierené proti spoločnosti Škoda Auto, jej zamestnancom, ktorí sú obvinení z ich úspechu, flexibility, kvality výroby a obchodných výsledkov," povedal.

Zdôraznil, že za týmto úspechom je obrovské nasadenie všetkých zamestnancov aj práca cez víkendy na úkor rodinného života.

Odbory varovali vedenie

Povšík dodal, že "ak bude táto situácia pokračovať a nedôjde rýchlo k náprave, odbory nebudú viac podporovať flexibilnú prácu a ďalšie nevyhnutné veci potrebné pre rast spoločnosti".

Prečítajte si tiež: Škoda nestíha vyrábať Superb, časť výroby presunie do Nemecka

Očakáva sa, že napätie medzi značkami koncernu VW vyvrcholí pred zasadaním dozornej rady 17. novembra, na ktorom sa majú schváliť ročné investičné rozpočty.

České odbory varovali, že akýkoľvek presun výroby by mohol mať za následok stratu až 2000 pracovných miest v Škode, ktorá na konci roku 2016 zamestnávala 28.tisíc osôb (bez dočasných zamestnancov).

Český premiér Bohuslav Sobotka v reakcii na správy o presune výroby vyhlásil, že sa chce stretnúť s vedením a odbormi Škody, aby s nimi prediskutoval avizované zmeny.

Vedenie automobilky reagovalo listom

Česká republika je a naďalej zostane domovom spoločnosti Škoda Auto, české výrobné závody zásadne sú a budú na prvom mieste, píše predseda predstavenstva Škody Auto Bernhard Maier v liste zamestnancom. Maier tak nepotvrdil, ale ani nevyvrátil špekulácie, že sa má časť výroby Škody presunúť do Nemecka.

"Dopyt je však taký vysoký, že musíme zvažovať aj možnosti ďalšieho rozšírenia našich kapacít. V tomto ohľade je pre nás prospešný výrobný zväzok koncernu Volkswagen, ktorý je v rámci celosvetového automobilového priemyslu jedinečný. V tejto záležitosti sa však jedná výlučne o pokrytí špičiek vo výrobe ," píše Maier v liste.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  9. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  10. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 6 398
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 061
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 429
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 172
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 511
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 168
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 060
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 748
  9. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 602
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 574

Téma: Česká republika


Článok je zaradený aj do ďalších tém Škoda

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zbrane zo Slovenska znovu zabíjali v zahraničí

Hoci sa medzinárodná operácia začala už v marci, slovenského predajcu zbraní doteraz nikto nekontaktoval.

DOMOV

Rok 1994: Keď sa valec Mečiar naplno rozbehol krajinou

Vladimíra Mečiara z postup premiéra dvakrát odvolali a vždy sa vrátil.

DOMOV

Dobré ráno: Prečo islamisti strieľajú zbraňami zo Slovenska

Zbrane zo Slovenska zásobujú mafiánov.

KOMENTÁRE

Rusi odchádzajú, Sýria ďalej trpí

Účet za Sýriu sme už dostali a je ním vystrájanie dvoch veľmocí v úpadku.

Neprehliadnite tiež

Svetová banka prestane dotovať prieskum i ťažbu ropy a plynu

Svetová banka bude nahlasovať emisie skleníkových plynov z investičných projektov.

Érsekovi sa nepáči ďalší Počiatkov IT tender, dáva mu červenú

Informačný systém výstavby mala dodať spoločnosť Asseco za 64 miliónov eur.

Pellegrini: Základný problém Slovenska je veľký rezortizmus

Politici sa vraj musia prestať hašteriť o krátkodobých cieľoch a majú sa zaujímať o to, čo bude v roku 2030.

Časť skrachovanej nízkonákladovky Air Berlin prebral easyJet, dovolila to EÚ

Európska komisia uviedla, že táto akvizícia nevyvoláva obavy z narušenia hospodárskej súťaže.

Slovenského správcu domén SK-NIC kúpila britská firma

Britská firma avizuje, že v budúcnosti plánuje rozšíriť svoj slovenský tím.