SME
Pondelok, 12. apríl, 2021 | Meniny má EsteraKrížovkyKrížovky

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Arpád ÉrsekArpád Érsek (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) popiera tvrdenie opozičného hnutia OĽaNO, že sa sústreďuje na diaľničné projekty na juhu Slovenska na úkor ostatných regiónov.

Súčasný minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) podľa rezortu naštartoval okrem projektu PPP pre diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 pri Bratislave aj výstavbu D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec za 240 miliónov eur a D1 Prešov, západ - Prešov, juh za 350 miliónov eur.

"Navyše sa odhodlal naštarovať súťaž aj na chýbajúci úsek R3 Tvrdošín - Nižná za 75 miliónov eur, na čo jeho predchodcovia nevedeli zohnať dostatok peňazí," informovalo v utorok ministerstvo dopravy a výstavby.

Skryť Vypnúť reklamu

Prioritné stavby

Poslanci parlamentu za OĽaNO Ján Marosz a Eduard Heger v utorok kritizovali zoznam prioritných stavieb, ktoré môžu byť vysúťažené do konca funkčného obdobia terajšej vlády. Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd veľa voličov.

Prečítajte si tiež: D1 do Košíc mali už dokončovať, meškať bude roky Čítajte 

"Vzhľadom na fakt, že tejto vláde nemožno veriť, je potrebné, aby vznikla dohoda odbornej verejnosti a celej politickej reprezentácie na stanovení skutočných priorít, aby sa neopakovala situácia, že minister za stranu Most-Híd vyberá priority podľa toho, kde má svojich voličov,“ povedal Marosz.

Medzi deviatimi stavbami, ktoré ministerstvo dopravy označilo ako prioritné a môžu byť vysúťažené do konca funkčného obdobia súčasnej vlády, sú podľa rezortu nespochybniteľné priority. Na ich príprave sa pracuje už počas niekoľkých vlád a ide o najkritickejšie úseky na Slovensku. Ide napríklad o južný obchvat Košíc (R2 Košice, Šaca - Košické Olšany), ktorý sa mal začať stavať už pred dvoma rokmi, či úsek s tunelom Soroška (R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou).

Skryť Vypnúť reklamu

Nové diaľničné úseky

"Aj keby sa podarilo naplniť optimistické plány rezortu dopravy a všetkých deväť úsekov by sa podarilo rozsúťažiť, tak počas tohto funkčného obdobia na úseky mimo rýchlostného ťahu R2 pôjde suma prevyšujúca 1,1 miliardy eur a na južný ťah, kde je najviac zaostalých regiónov a kde je historicky deficit kvalitných ciest, suma 940 miliónov eur," upozornilo ministerstvo.

"Z týchto 940 miliónov eur tvoria navyše viac ako polovicu (560 miliónov eur) dva úseky, ktoré chcela začať stavať už predchádzajúca vláda a ich potreba je nespochybniteľná," dodal rezort dopravy.

NDS neustále pracuje na príprave ďalších diaľničných úsekov. V zásobníku jej prioritných projektov je 29 úsekov a celkovo má v zásobníku vyše sto projektov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Deväť úsekov, ktoré som predstavil, je v stave prípravy, ktorá umožňuje vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa do roku 2019. Je viacero úsekov na rôznych ťahoch, či už D1, D3 alebo R1, ktoré môžu ísť do súťaže koncom roka 2019, v roku 2020 a v ďalších rokoch," povedal minister Érsek.

"A opätovne musím zdôrazniť, že ak sa má Slovensko ako krajina rovnomerne rozvíjať, musíme po desaťročiach začať investovať práve do regiónov, kde je najvyššia nezamestnanosť," dodal.

Treba mať plán

Zástupcovia OĽaNO vyzvali ministra dopravy, aby čím skôr predložil členom parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti Národný generel dopravy, s ktorým počíta vláda vo svojom programovom vyhlásení. Tento dokument by mal umožniť jasne nastaviť priority v oblasti dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Fico sa nás na dokončenie D1 nepýtal, rok 2010 nemal sľubovať (rozhovor) Čítajte 

"Zdravý sedliacky rozum hovorí, že najskôr musí byť plán, teda generel dopravy, aké sú intenzity, problémy dopravy. Až na základe plánu treba stanoviť priority, kde treba stavať diaľnice, rýchlostné cesty, rekonštruovať železnicu, modernizovať dopravu,“ vyhlásil Marosz.

U nás to podľa neho funguje presne naopak. Heger tvrdí, že rezort dopravy je ďalším adeptom na krízového manažéra, ktorý ho bude riadiť na základe reálnych informácií o intenzite dopravy.

"Preto voláme po národnom genereli, sú to úplne kľúčové informácie na to, aby sme mohli mať dobrú infraštruktúru," uviedol.

Vraj nerozumejú téme

Opoziční poslanci podľa ministerstva dopravy navyše v prípade dopravného generelu vôbec nerozumejú téme, o ktorej hovoria.

"Dopravný generel nie je kniha, alebo jeden dokument, ktorý by bolo možné predložiť. Nielen na Slovensku, ale nikde na svete. Dopravný generel má za úlohu prepojiť všetky informácie o všetkých druhoch dopravy a prispieť tak k správnemu rozhodovaniu štátu," priblížilo ministerstvo dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky Čítajte 

Aby bolo možné generel spustiť, je podľa rezortu potrebné urobiť množstvo prieskumov a vymyslieť, ako napríklad vyhodnotiť informácie o intenzitách na ceste s počtom cestujúcich v autobusoch a aký vplyv na to napríklad bude mať vybudovanie novej cyklocesty.

"To, samozrejme, nie je možné urobiť za mesiac, alebo rok, ale ministerstvo na tom pracuje a väčšinu dát chce mať spracovanú do konca volebného obdobia," uviedlo ministerstvo dopravy. Do jesene budúceho roku bude presne definovaný rozsah informácií, ktoré bude generel poskytovať ako aj to, kedy a ako ich štát získa.

"Poslanci opozície teda buď vôbec nevedia, čo generel je, alebo tému účelovo politicky zneužívajú, keď chcú, aby im minister predložil to, čo oni volajú generel vo výbore Národnej rady SR," uzavrel rezort.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  2. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  3. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  5. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  6. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  7. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  8. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  9. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  10. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  1. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  2. SodaStream predstavuje príchute ikonických nápojov od PepsiCo
  3. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  4. Bratia Žampovci majú za sebou veľmi úspešnú lyžiarsku sezónu
  5. Biobavlnu nahradila viskóza
  6. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  7. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  8. Helping people with apps and social networks in Kosice
  9. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  10. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 48 144
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 480
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 24 232
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 23 157
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 16 969
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 11 816
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 11 800
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 9 803
  9. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 8 557
  10. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 197
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Miroslava Beblavého

Tajomná žena, z ktorej Matovič šalie

Riaditeľka Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv Zuzana Baťová.

Ako Ficov kubánsky liek zostal v skladoch.

5 h

Covidu podľahlo 10 630 ľudí.

10 h

Že za skrátenie kolúznej väzby dnes bojuje Robert Fico, to je vcelku pochopiteľné, ale že aj Boris Kollár...

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Po vyšetrovaní úrady uznali, že lacný čínsky dovoz ničí ich podnikanie.

1 h
Richard Sulík, predseda strany Sloboda a Solidarita.

Myl by sa schváliť ústavný zákon, ktorý by viedol k postupnému znižovaniu celkového daňovo-odvodového zaťaženia.

2 h

Saldokonto bude od štvrtka dostupné pre tých, ktorí majú aktívnu elektronickú schránku.

2 h
Takto sa stĺp opieral o elektrické vedenie.

Distribučná spoločnosť pravidelne kontroluje porasty.

2 h