SME
Štvrtok, 23. január, 2020 | Meniny má Miloš

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Arpád ÉrsekArpád Érsek(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) popiera tvrdenie opozičného hnutia OĽaNO, že sa sústreďuje na diaľničné projekty na juhu Slovenska na úkor ostatných regiónov.

Súčasný minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) podľa rezortu naštartoval okrem projektu PPP pre diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 pri Bratislave aj výstavbu D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec za 240 miliónov eur a D1 Prešov, západ - Prešov, juh za 350 miliónov eur.

"Navyše sa odhodlal naštarovať súťaž aj na chýbajúci úsek R3 Tvrdošín - Nižná za 75 miliónov eur, na čo jeho predchodcovia nevedeli zohnať dostatok peňazí," informovalo v utorok ministerstvo dopravy a výstavby.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prioritné stavby

Poslanci parlamentu za OĽaNO Ján Marosz a Eduard Heger v utorok kritizovali zoznam prioritných stavieb, ktoré môžu byť vysúťažené do konca funkčného obdobia terajšej vlády. Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd veľa voličov.

Prečítajte si tiež: D1 do Košíc mali už dokončovať, meškať bude roky Čítajte 

"Vzhľadom na fakt, že tejto vláde nemožno veriť, je potrebné, aby vznikla dohoda odbornej verejnosti a celej politickej reprezentácie na stanovení skutočných priorít, aby sa neopakovala situácia, že minister za stranu Most-Híd vyberá priority podľa toho, kde má svojich voličov,“ povedal Marosz.

Medzi deviatimi stavbami, ktoré ministerstvo dopravy označilo ako prioritné a môžu byť vysúťažené do konca funkčného obdobia súčasnej vlády, sú podľa rezortu nespochybniteľné priority. Na ich príprave sa pracuje už počas niekoľkých vlád a ide o najkritickejšie úseky na Slovensku. Ide napríklad o južný obchvat Košíc (R2 Košice, Šaca - Košické Olšany), ktorý sa mal začať stavať už pred dvoma rokmi, či úsek s tunelom Soroška (R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou).

Nové diaľničné úseky

"Aj keby sa podarilo naplniť optimistické plány rezortu dopravy a všetkých deväť úsekov by sa podarilo rozsúťažiť, tak počas tohto funkčného obdobia na úseky mimo rýchlostného ťahu R2 pôjde suma prevyšujúca 1,1 miliardy eur a na južný ťah, kde je najviac zaostalých regiónov a kde je historicky deficit kvalitných ciest, suma 940 miliónov eur," upozornilo ministerstvo.

"Z týchto 940 miliónov eur tvoria navyše viac ako polovicu (560 miliónov eur) dva úseky, ktoré chcela začať stavať už predchádzajúca vláda a ich potreba je nespochybniteľná," dodal rezort dopravy.

NDS neustále pracuje na príprave ďalších diaľničných úsekov. V zásobníku jej prioritných projektov je 29 úsekov a celkovo má v zásobníku vyše sto projektov.

"Deväť úsekov, ktoré som predstavil, je v stave prípravy, ktorá umožňuje vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa do roku 2019. Je viacero úsekov na rôznych ťahoch, či už D1, D3 alebo R1, ktoré môžu ísť do súťaže koncom roka 2019, v roku 2020 a v ďalších rokoch," povedal minister Érsek.

"A opätovne musím zdôrazniť, že ak sa má Slovensko ako krajina rovnomerne rozvíjať, musíme po desaťročiach začať investovať práve do regiónov, kde je najvyššia nezamestnanosť," dodal.

Treba mať plán

Zástupcovia OĽaNO vyzvali ministra dopravy, aby čím skôr predložil členom parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti Národný generel dopravy, s ktorým počíta vláda vo svojom programovom vyhlásení. Tento dokument by mal umožniť jasne nastaviť priority v oblasti dopravy.

Prečítajte si tiež: Fico sa nás na dokončenie D1 nepýtal, rok 2010 nemal sľubovať (rozhovor) Čítajte 

"Zdravý sedliacky rozum hovorí, že najskôr musí byť plán, teda generel dopravy, aké sú intenzity, problémy dopravy. Až na základe plánu treba stanoviť priority, kde treba stavať diaľnice, rýchlostné cesty, rekonštruovať železnicu, modernizovať dopravu,“ vyhlásil Marosz.

U nás to podľa neho funguje presne naopak. Heger tvrdí, že rezort dopravy je ďalším adeptom na krízového manažéra, ktorý ho bude riadiť na základe reálnych informácií o intenzite dopravy.

"Preto voláme po národnom genereli, sú to úplne kľúčové informácie na to, aby sme mohli mať dobrú infraštruktúru," uviedol.

Vraj nerozumejú téme

Opoziční poslanci podľa ministerstva dopravy navyše v prípade dopravného generelu vôbec nerozumejú téme, o ktorej hovoria.

"Dopravný generel nie je kniha, alebo jeden dokument, ktorý by bolo možné predložiť. Nielen na Slovensku, ale nikde na svete. Dopravný generel má za úlohu prepojiť všetky informácie o všetkých druhoch dopravy a prispieť tak k správnemu rozhodovaniu štátu," priblížilo ministerstvo dopravy.

Prečítajte si tiež: Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky Čítajte 

Aby bolo možné generel spustiť, je podľa rezortu potrebné urobiť množstvo prieskumov a vymyslieť, ako napríklad vyhodnotiť informácie o intenzitách na ceste s počtom cestujúcich v autobusoch a aký vplyv na to napríklad bude mať vybudovanie novej cyklocesty.

"To, samozrejme, nie je možné urobiť za mesiac, alebo rok, ale ministerstvo na tom pracuje a väčšinu dát chce mať spracovanú do konca volebného obdobia," uviedlo ministerstvo dopravy. Do jesene budúceho roku bude presne definovaný rozsah informácií, ktoré bude generel poskytovať ako aj to, kedy a ako ich štát získa.

"Poslanci opozície teda buď vôbec nevedia, čo generel je, alebo tému účelovo politicky zneužívajú, keď chcú, aby im minister predložil to, čo oni volajú generel vo výbore Národnej rady SR," uzavrel rezort.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  2. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  5. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  6. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  7. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  8. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  9. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  10. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  1. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  2. Kaufland daroval Centru voľného času v Skalici 4 016 €
  3. OMV otvára novú čerpaciu stanicu v Liptovskom Mikuláši
  4. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  5. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  7. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  8. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  9. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  10. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 21 004
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 474
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 10 736
  4. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 675
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 942
  6. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 754
  7. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 687
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 291
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 222
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 208

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré Ráno.
Autorská strana Beaty Balogovej

Je populistická „ľudová pravda“ viac ako právny štát?

Róm je dokonalý nepriateľ, aj keď nebude stavať mešity, rozumie jazyku väčšiny a nemá väzby na teroristov zo Stredného východu.

Robert Fico na programovej konferencii strany Smer.

Číňanov posielal domov, hovorí svedok o Sólymosovi. Bugár sa ho zastáva

Ľudsky som zlyhal, povedal minister a podal demisiu.

Petra Vlhová.

Neprehliadnite tiež

Počet turistov v Chorvátsku vlani presiahol dvadsať miliónov

K rekordu prispeli aj Slováci, v Chorvátsku sa ich ubytovalo takmer 465-tisíc.

Na propagáciu Slovenska v zahraničí sa vynaloží 2,6 milióna eur

Ministerstvo dopravy a výstavby plánuje zastúpenie Slovenska na dvanástich veľtrhoch.

Slovenský raj je najnavštevovanejším v Košickom kraji

Šefčovič predstavil v Davose energetickú stratégiu aj vzťah EÚ k Rusku

Slovenský eurokomisár vysvetľoval priority Európskej komisie.

Maroš Šefčovič

Politikov EÚ prekvapili prípravy obchodnej dohody medzi USA a EÚ

Bez klimatickej dohody nebude žiadna ďalšia dohoda, ohradilo sa Francúzsko.

Šéfka Európskej komisie Ursula von der Leyenová a prezident USA Donald Trump.