SME

Dizajnér obalov: Pekne zabalené polievky či maslo u nás nenájdete

Juraj Demovič, kreatívny riaditeľ a jeden zo zakladateľov grafického štúdia Pergamen, hovorí, že pri nákupe v obchode málokedy objaví obal, pri ktorom si povie, že je skutočne pekný.

Juraj Demovič, grafické štúdio Pergamem. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

JURAJ DEMOVIČ z celosvetovo oceňovaného grafického štúdia Pergamen v rozhovore pre SME hovorí, ako sa dostal k navrhovaniu obalov a že v obchode nakupuje podľa zoznamu na lístku, nie podľa toho, či ho obal výrobku zaujme. "Keď sa zmení dizajn výrobku, nadávam na dizajnérov, pretože produkt v obchode neviem nájsť," dodáva.

Ako vyzerá príprava obalu: príde za vami klient, povie, chcem nový obal a čo ďalej?

"Niektorí, najmä tí väčší klienti už majú jasnú predstavu. Prídu s materiálom (zadaním), často je to "tisícstranový" neinšpiratívny dokument. Častejšie sa však stáva, že klient príde a povie – mám produkt a potrebujem ho nejako zabaliť."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Väčšinou chcú zmeniť celý obal či len etiketu?

"Od roku 2004 robíme napríklad pre firmu Pierre Baguette. Kedysi mali na obaloch samolepku a chceli ju zmeniť. My sme vymysleli, že nebudeme robiť iba novú samolepku, ale navrhneme nové meno a urobíme celopotlačený obal, do ktorého je bageta zabalená. To zadanie sme vytvárali spolu s nimi."

Čiže firma nevedela, čo presne chce, keď za vami prišla?

"Niekedy to zákazníci nevedia vôbec. Niekedy vedia, že chcú napríklad novú etiketu, ako to bolo pri bagetách. Aj výrobca Tatranského čaju prišiel za nami s tým, že chce len zmeniť etiketu. Ani fľaša čaju však nebola práve pekná a etiketa na nej mala limitovaný tvar, nedalo sa s ňou narábať.

S klientom sme sa dohodli, aby nemenil len etiketu, ale celú flašku, aby ona bola novým konceptom. Ono sa to niekedy v samotnom procese mení. Sú to väčšinou jednoduché zadania, ale my si v nich musíme nájsť niečo, na základe čoho sa dá zaujímavý dizajn vytvoriť."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Čiže firmy prídu, povedia 'vymyslite mi obal', ale nemávajú jasnejšiu predstavu, nepovedia, akej to má byť farby, aký tam chcú obrázok...

"Ľudia s presnou predstavou prídu zriedka. Jasnejšiu predstavu mávajú len zákazníci, ktorí chcú niečo zachovať pri redizajne. Napríklad, že to má hnedú farbu a všetci to tak poznajú a musíme to dodržať."

Stretávate sa aj so zadaním, že firma chce zmeniť obal, aby jej výrobok vyzeral luxusnejšie?

"Keď sa toho chytíme, väčšinou sa to posunie výrazne ďalej. Najmä, ak príde firma s nejakým nepodarkom alebo s niečím, čo vzniklo ešte v 90. rokoch. Nemáte inú možnosť, ako to celé prerobiť a vtedy sa to celé posunie. Myslím, že aj Tatranský čaj sa vďaka obalu posunul o kategóriu vyššie."

Ako vyzerá proces vymýšľania obalov?

"Dostaneme zadanie a potom sa o ňom v tíme bavíme. Celý proces však vo veľkej miere závisí od klienta. Ak dostaneme také neurčité zadanie, napríklad - sme firma z juhu Slovenska, ktorá podniká v tejto obci a potrebujeme etiketu, tak je celý proces zložitejší. Spoločnosť môže mať ničnehovoriace meno, na ktorom dizajn nepostavíme. Dedina je príliš malá a neznáma a tak si tému musíme vymýšľať."

Od čoho sa odrážate pri vymýšľaní témy dizajnu?

"Poviem to na príklade. Mali sme zákazku od vinára z Moravy z Veľkých Bílovíc, kde je dvesto vinárov. Len na tradícii rodiny sa téma postaviť nedala, lebo bola prerušená, keď sa všetko znárodňovalo. Meno už majú použité v značke. Požičali sme si teda od nich knihu s históriou obce a rodinnú kroniku a pozerali sme, či tam nebude niečo použiteľné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pozreli sme si kroje – doteraz si všetci šuhaji na Veľkú noc obliekajú žlté galoty a je jedno, že v civile sú to veľkí metalisti. Gate majú dokonca vlastné meno, volajú sa žlutice. Obec má červeno-žltú vlajku, tak sme do loga prevzali žltú diagonálu. Pri obci je archeologické nálezisko, a tak sme do dizajnu zobrali aj vlnovky, ktoré sa na hlinené nádoby robia prstom. Takýto dizajn má potom dlhšiu trvácnosť. Vidíte víno s vlnkami, dočítate sa, že je to z danej lokality, tak k nemu máte iný vzťah."

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C534G na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Eskalácia napätia na Blízkom východe ale udržala trhy s ropu na uzde.


TASR
Ilustračné foto.

Ak by sa poukaz stal prenosný na rodičov, až dve tretiny opýtaných by ich rodičom venovali.


TASR
Ilustračné foto.

Dôvodom sú štrajky v posledných mesiacoch.


TASR
Ilustračné foto.

Na prvom mieste bol Samsung, ktorý predal 60,1 milióna kusov.


SITA
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalý špeciálny prokurátor Dušan Kováčik.

Do vynesenia rozsudku ostáva už len záverečná reč Kováčika.


Obchodný dom Javor v Tatranskej Lomnici.

Obchodný dom Javor čaká na nové využitie.


Ukrajinský vojak, ktorý má volací znak Ulysses, stojí pri svojom spolubojovníkovi Denysovi pripravujúcom sa na vypustenie prieskumného bezpilotného lietadla v Doneckej oblasti na Ukrajine.

Bezpilotné lietadlá na Ukrajine menia hru rovnako ako tanky v prvej svetovej vojne.


a 2 ďalší

Irán doteraz útočil len sprostredkovane.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu