SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Dizajnér obalov: Pekne zabalené polievky či maslo u nás nenájdete

Juraj Demovič, kreatívny riaditeľ a jeden zo zakladateľov grafického štúdia Pergamen, hovorí, že pri nákupe v obchode málokedy objaví obal, pri ktorom si povie, že je skutočne pekný.

Juraj Demovič, grafické štúdio Pergamem. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

JURAJ DEMOVIČ z celosvetovo oceňovaného grafického štúdia Pergamen v rozhovore pre SME hovorí, ako sa dostal k navrhovaniu obalov a že v obchode nakupuje podľa zoznamu na lístku, nie podľa toho, či ho obal výrobku zaujme. "Keď sa zmení dizajn výrobku, nadávam na dizajnérov, pretože produkt v obchode neviem nájsť," dodáva.

Ako vyzerá príprava obalu: príde za vami klient, povie, chcem nový obal a čo ďalej?

"Niektorí, najmä tí väčší klienti už majú jasnú predstavu. Prídu s materiálom (zadaním), často je to "tisícstranový" neinšpiratívny dokument. Častejšie sa však stáva, že klient príde a povie – mám produkt a potrebujem ho nejako zabaliť."

Väčšinou chcú zmeniť celý obal či len etiketu?

"Od roku 2004 robíme napríklad pre firmu Pierre Baguette. Kedysi mali na obaloch samolepku a chceli ju zmeniť. My sme vymysleli, že nebudeme robiť iba novú samolepku, ale navrhneme nové meno a urobíme celopotlačený obal, do ktorého je bageta zabalená. To zadanie sme vytvárali spolu s nimi."

Čiže firma nevedela, čo presne chce, keď za vami prišla?

"Niekedy to zákazníci nevedia vôbec. Niekedy vedia, že chcú napríklad novú etiketu, ako to bolo pri bagetách. Aj výrobca Tatranského čaju prišiel za nami s tým, že chce len zmeniť etiketu. Ani fľaša čaju však nebola práve pekná a etiketa na nej mala limitovaný tvar, nedalo sa s ňou narábať.

S klientom sme sa dohodli, aby nemenil len etiketu, ale celú flašku, aby ona bola novým konceptom. Ono sa to niekedy v samotnom procese mení. Sú to väčšinou jednoduché zadania, ale my si v nich musíme nájsť niečo, na základe čoho sa dá zaujímavý dizajn vytvoriť."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Čiže firmy prídu, povedia 'vymyslite mi obal', ale nemávajú jasnejšiu predstavu, nepovedia, akej to má byť farby, aký tam chcú obrázok...

"Ľudia s presnou predstavou prídu zriedka. Jasnejšiu predstavu mávajú len zákazníci, ktorí chcú niečo zachovať pri redizajne. Napríklad, že to má hnedú farbu a všetci to tak poznajú a musíme to dodržať."

Stretávate sa aj so zadaním, že firma chce zmeniť obal, aby jej výrobok vyzeral luxusnejšie?

"Keď sa toho chytíme, väčšinou sa to posunie výrazne ďalej. Najmä, ak príde firma s nejakým nepodarkom alebo s niečím, čo vzniklo ešte v 90. rokoch. Nemáte inú možnosť, ako to celé prerobiť a vtedy sa to celé posunie. Myslím, že aj Tatranský čaj sa vďaka obalu posunul o kategóriu vyššie."

Ako vyzerá proces vymýšľania obalov?

"Dostaneme zadanie a potom sa o ňom v tíme bavíme. Celý proces však vo veľkej miere závisí od klienta. Ak dostaneme také neurčité zadanie, napríklad - sme firma z juhu Slovenska, ktorá podniká v tejto obci a potrebujeme etiketu, tak je celý proces zložitejší. Spoločnosť môže mať ničnehovoriace meno, na ktorom dizajn nepostavíme. Dedina je príliš malá a neznáma a tak si tému musíme vymýšľať."

Od čoho sa odrážate pri vymýšľaní témy dizajnu?

"Poviem to na príklade. Mali sme zákazku od vinára z Moravy z Veľkých Bílovíc, kde je dvesto vinárov. Len na tradícii rodiny sa téma postaviť nedala, lebo bola prerušená, keď sa všetko znárodňovalo. Meno už majú použité v značke. Požičali sme si teda od nich knihu s históriou obce a rodinnú kroniku a pozerali sme, či tam nebude niečo použiteľné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pozreli sme si kroje – doteraz si všetci šuhaji na Veľkú noc obliekajú žlté galoty a je jedno, že v civile sú to veľkí metalisti. Gate majú dokonca vlastné meno, volajú sa žlutice. Obec má červeno-žltú vlajku, tak sme do loga prevzali žltú diagonálu. Pri obci je archeologické nálezisko, a tak sme do dizajnu zobrali aj vlnovky, ktoré sa na hlinené nádoby robia prstom. Takýto dizajn má potom dlhšiu trvácnosť. Vidíte víno s vlnkami, dočítate sa, že je to z danej lokality, tak k nemu máte iný vzťah."

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C534G na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M534G na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rozhovory z denníka SME

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Kam až siaha rodina Borisa Kollára?

Predseda parlamentu zase raz nevyužil možnosť vyskúšať si, ako štát funguje pre jeho voličov a voličky.

Zuzana Kepplová

Neprehliadnite tiež

Šéfoval krajskej SDKÚ. Teraz príde o pozemky v Bratislave

Projekt Mikušovcov stále nemá povolenie.

Pohľad na lokalitu Rendez.
Britský minister financií Rishi Sunak.

Počet nezamestnaných Američanov sa zvýšil

O dávky v nezamestnanosti minulý týždeň v USA požiadalo 778-tisíc ľudí.

Na fotografii z 13. marca 2020 ľudia čakajú v rade v garáži, aby požiadali o dávky v nezamestnanosti v Hospitality Training Academy v meste Los Angeles.

Majetok poskytovateľov zdravotnej starostlivosti vylúčia z exekúcií

Pohľadávky môžu byť uplatnené, ale len na činnosti v zariadeniach, ktoré priamo nesúvisia so starostlivosťou.

Ilustračná fotografia.