Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

Developer, ktorý mal vlani dokončiť rekonštrukciu hlavnej stanice, výpoveď nájmu pozemkov spochybňuje.

Hlavná železničná stanica v Bratislave.(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zrušili päťdesiatročný nájom pozemkov v okolí bratislavskej hlavnej stanice, ktorý podpísali ešte v roku 2006 s developerskou firmou Transprojekt.

Železnice si od rozhodnutia sľubujú, že budú môcť riešiť modernizáciu najväčšej železničnej stanice v krajine vo vlastnej réžii.

Transprojekt pôvodne sľúbil, že stanicu a jej okolie zrekonštruuje za 175 miliónov eur. S prácami dodnes nezačali, hoci územné rozhodnutia na projekt je vydané od augusta 2010.

Prečo zrušili nájom

Dôvodom vypovedania nakoniec nie je neustále odkladanie rekonštrukcie, ale to, že Transprojekt neodkryl svoju vlastnícku štruktúru.

Železnice tvrdia, že developer bol najneskôr do 31. júla povinný sa zapísať do registra partnerov verejného sektora, takzvaného protischránkového registra.

Keďže tam dodnes zapísaný nie je, podľa protischránkového zákona železnice mohli nájom vypovedať.

Prečítajte si tiež: Riaditeľ železníc: Nič si nenahovárajme, Česi sú ďalej

„Verím, že týmto rozhodnutím sa nám rozviažu ruky a môžeme samostatne rozhodovať a konať vo veci rekonštrukcie hlavnej stanice v Bratislave, ktorá je dnes v stave, ktorý nezodpovedá úrovni modernej železničnej stanice,“ povedal generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.

Vysvetľuje, že každodenne sa stretávajú so sťažnosťami cestujúcich na zastaranú stanicu. „Odstúpiť od zmluvy sme sa rozhodli po zvážení všetkých okolností,“ dodal.

Upozorňuje, že výpoveď ovplyvňuje iba zmluvu medzi ŽSR a Transprojektom, nie vzťahy medzi developerom a mestom.

Od neho má totiž Transprojekt v prenájme ďalšie pozemky pri stanici, ktoré súvisia s rekonštrukciou stanice. Mesto v decembri 2016 túto nájomnú zmluvu nepredĺžilo, pretože developer stanicu nezrekonštruoval do termínu, v ktorom to sľúbil.

Teraz je ťažké predpovedať, aký dosah bude mať výpoveď nájmu na každodennú prevádzku stanice, ako aj to, kedy a či vôbec sa začne s jej rekonštrukciou.

„Samotné rozviazanie našej nájomnej zmluvy s Transprojektom situáciu hlavnej stanice nevyrieši,“ priznal riaditeľ ŽSR Erdössy v nedávnom rozhovore pre SME.

ŽSR si teoreticky môžu rekonštrukciu riešiť z vlastného rozpočtu, ak im na to vládna koalícia uvoľní peniaze v rozpočte. Alebo urobia súťaž na nového developera celej štvrte, ktorý bude akceptovať právne riziká projektu.

Transprojekt sa môže obrátiť na súd a rekonštrukciu blokovať. Ak by to aj neurobil, môže sa so štátom súdiť o škodu. V takom prípade sa môže stať, že s rekonštrukciou hlavnej stanice sa začne a ešte niekoľko rokov potom bude prebiehať spor o peniaze pre Transprojekt.

Výpoveď spochybňujú

Hovorkyňa Transprojektu Mária Adamová na výpoveď nájmu reagovala, že záležitosť firma odovzdala právnym zástupcom.

„Vypovedanie zmluvy považujeme za krok pod vplyvom lobingu zo strany skupiny, u ktorej dlhodobo evidujeme silný záujem získať do vlastníctva toto developersky atraktívne územie,“ povedala bez akýchkoľvek podrobností.

Transprojekt tiež v stanovisku spochybnil samotný dôvod výpovede zmluvy, tvrdí totiž, že do protischránkového registra sa zapísať nemusel.

Zákon hovorí, že do registra sa musí zapísať každý podnikateľ, ktorý so štátom obchoduje jednorazovo aspoň za 100-tisíc eur ročne a opakovane v súhrnne aspoň za 250-tisíc eur ročne. ŽSR v minulosti informovali, že v roku 2015 Transprojekt zaplatil na nájomnom 102-tisíc eur.

Ak sa táto suma posudzuje ako jednorazový príjem, Transprojekt bol povinný sa nechať zapísať do protischránkového registra a výpoveď nájmu je správna.

Ak by súd neskôr posúdil, že pre developera platil vyšší 250-tisícový limit, výpoveď zmluvy by bola neoprávnená.

Modernizujú aspoň čosi

Železnice sa mimo dohody s developerom z vlastných peňazí pokúšajú aspoň o čiastočné rekonštrukcie stanice.

Tento rok zmodernizujú podchody a postavia výťahy pre imobilných cestujúcich na všetky nástupiská.

„V pláne máme aj prerobenie starej časti reštaurácie na modernú čakáreň. Zároveň by sme chceli presunúť pokladnice do existujúcej reštaurácie, zmeniť opláštenie či zmodernizovať prístavbu. Na to však musíme nájsť peniaze,“ dodal Erdössy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 043
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 644
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 128
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 764
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 282
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 275
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 177
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 390
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 291
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 181

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

KOMENTÁRE

Akékoľvek súkromné peniaze do zdravotníctva sú vítané

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

Neprehliadnite tiež

Prečo u nás jazdia vlaky s menom Horalky a koľko to stojí

Firmy si môžu zaplatiť nielen názvy vlakov, ale aj autobusových zastávok.

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Írsko od Apple vyberie nezaplatenú daň, ako nariadil Brusel

Európska komisia nariadila Apple, aby doplatil daň vo výške 13 miliárd eur.

Ikea opäť sťahuje z trhu komody, ktoré usmrtili osem detí

Od roku 2015 Ikea reklamovala, refundovala alebo pomohla upevniť k stene viac ako jeden milión komôd.