SME
Štvrtok, 23. január, 2020 | Meniny má Miloš

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

Developer, ktorý mal vlani dokončiť rekonštrukciu hlavnej stanice, výpoveď nájmu pozemkov spochybňuje.

Hlavná železničná stanica v Bratislave.Hlavná železničná stanica v Bratislave.(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zrušili päťdesiatročný nájom pozemkov v okolí bratislavskej hlavnej stanice, ktorý podpísali ešte v roku 2006 s developerskou firmou Transprojekt.

Železnice si od rozhodnutia sľubujú, že budú môcť riešiť modernizáciu najväčšej železničnej stanice v krajine vo vlastnej réžii.

Transprojekt pôvodne sľúbil, že stanicu a jej okolie zrekonštruuje za 175 miliónov eur. S prácami dodnes nezačali, hoci územné rozhodnutia na projekt je vydané od augusta 2010.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo zrušili nájom

Dôvodom vypovedania nakoniec nie je neustále odkladanie rekonštrukcie, ale to, že Transprojekt neodkryl svoju vlastnícku štruktúru.

Železnice tvrdia, že developer bol najneskôr do 31. júla povinný sa zapísať do registra partnerov verejného sektora, takzvaného protischránkového registra.

Keďže tam dodnes zapísaný nie je, podľa protischránkového zákona železnice mohli nájom vypovedať.

Prečítajte si tiež: Riaditeľ železníc: Nič si nenahovárajme, Česi sú ďalej Čítajte 

„Verím, že týmto rozhodnutím sa nám rozviažu ruky a môžeme samostatne rozhodovať a konať vo veci rekonštrukcie hlavnej stanice v Bratislave, ktorá je dnes v stave, ktorý nezodpovedá úrovni modernej železničnej stanice,“ povedal generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.

Vysvetľuje, že každodenne sa stretávajú so sťažnosťami cestujúcich na zastaranú stanicu. „Odstúpiť od zmluvy sme sa rozhodli po zvážení všetkých okolností,“ dodal.

Upozorňuje, že výpoveď ovplyvňuje iba zmluvu medzi ŽSR a Transprojektom, nie vzťahy medzi developerom a mestom.

Od neho má totiž Transprojekt v prenájme ďalšie pozemky pri stanici, ktoré súvisia s rekonštrukciou stanice. Mesto v decembri 2016 túto nájomnú zmluvu nepredĺžilo, pretože developer stanicu nezrekonštruoval do termínu, v ktorom to sľúbil.

Teraz je ťažké predpovedať, aký dosah bude mať výpoveď nájmu na každodennú prevádzku stanice, ako aj to, kedy a či vôbec sa začne s jej rekonštrukciou.

„Samotné rozviazanie našej nájomnej zmluvy s Transprojektom situáciu hlavnej stanice nevyrieši,“ priznal riaditeľ ŽSR Erdössy v nedávnom rozhovore pre SME.

ŽSR si teoreticky môžu rekonštrukciu riešiť z vlastného rozpočtu, ak im na to vládna koalícia uvoľní peniaze v rozpočte. Alebo urobia súťaž na nového developera celej štvrte, ktorý bude akceptovať právne riziká projektu.

Transprojekt sa môže obrátiť na súd a rekonštrukciu blokovať. Ak by to aj neurobil, môže sa so štátom súdiť o škodu. V takom prípade sa môže stať, že s rekonštrukciou hlavnej stanice sa začne a ešte niekoľko rokov potom bude prebiehať spor o peniaze pre Transprojekt.

Výpoveď spochybňujú

Hovorkyňa Transprojektu Mária Adamová na výpoveď nájmu reagovala, že záležitosť firma odovzdala právnym zástupcom.

„Vypovedanie zmluvy považujeme za krok pod vplyvom lobingu zo strany skupiny, u ktorej dlhodobo evidujeme silný záujem získať do vlastníctva toto developersky atraktívne územie,“ povedala bez akýchkoľvek podrobností.

Transprojekt tiež v stanovisku spochybnil samotný dôvod výpovede zmluvy, tvrdí totiž, že do protischránkového registra sa zapísať nemusel.

Zákon hovorí, že do registra sa musí zapísať každý podnikateľ, ktorý so štátom obchoduje jednorazovo aspoň za 100-tisíc eur ročne a opakovane v súhrnne aspoň za 250-tisíc eur ročne. ŽSR v minulosti informovali, že v roku 2015 Transprojekt zaplatil na nájomnom 102-tisíc eur.

Ak sa táto suma posudzuje ako jednorazový príjem, Transprojekt bol povinný sa nechať zapísať do protischránkového registra a výpoveď nájmu je správna.

Ak by súd neskôr posúdil, že pre developera platil vyšší 250-tisícový limit, výpoveď zmluvy by bola neoprávnená.

Modernizujú aspoň čosi

Železnice sa mimo dohody s developerom z vlastných peňazí pokúšajú aspoň o čiastočné rekonštrukcie stanice.

Tento rok zmodernizujú podchody a postavia výťahy pre imobilných cestujúcich na všetky nástupiská.

„V pláne máme aj prerobenie starej časti reštaurácie na modernú čakáreň. Zároveň by sme chceli presunúť pokladnice do existujúcej reštaurácie, zmeniť opláštenie či zmodernizovať prístavbu. Na to však musíme nájsť peniaze,“ dodal Erdössy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  2. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  5. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  6. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  7. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  8. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  9. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  10. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  1. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  2. Kaufland daroval Centru voľného času v Skalici 4 016 €
  3. OMV otvára novú čerpaciu stanicu v Liptovskom Mikuláši
  4. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  5. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  7. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  8. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  9. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  10. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 20 987
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 472
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 10 756
  4. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 675
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 937
  6. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 754
  7. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 693
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 291
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 222
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 207

Téma: Železnice Slovenskej republiky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vlaky

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré Ráno.
Autorská strana Beaty Balogovej

Je populistická „ľudová pravda“ viac ako právny štát?

Róm je dokonalý nepriateľ, aj keď nebude stavať mešity, rozumie jazyku väčšiny a nemá väzby na teroristov zo Stredného východu.

Robert Fico na programovej konferencii strany Smer.

Číňanov posielal domov, hovorí svedok o Sólymosovi. Bugár sa ho zastáva

Ľudsky som zlyhal, povedal minister a podal demisiu.

Petra Vlhová.

Neprehliadnite tiež

Počet turistov v Chorvátsku vlani presiahol dvadsať miliónov

K rekordu prispeli aj Slováci, v Chorvátsku sa ich ubytovalo takmer 465-tisíc.

Na propagáciu Slovenska v zahraničí sa vynaloží 2,6 milióna eur

Ministerstvo dopravy a výstavby plánuje zastúpenie Slovenska na dvanástich veľtrhoch.

Slovenský raj je najnavštevovanejším v Košickom kraji

Šefčovič predstavil v Davose energetickú stratégiu aj vzťah EÚ k Rusku

Slovenský eurokomisár vysvetľoval priority Európskej komisie.

Maroš Šefčovič

Politikov EÚ prekvapili prípravy obchodnej dohody medzi USA a EÚ

Bez klimatickej dohody nebude žiadna ďalšia dohoda, ohradilo sa Francúzsko.

Šéfka Európskej komisie Ursula von der Leyenová a prezident USA Donald Trump.