Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

Developer, ktorý mal vlani dokončiť rekonštrukciu hlavnej stanice, výpoveď nájmu pozemkov spochybňuje.

Hlavná železničná stanica v Bratislave.(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zrušili päťdesiatročný nájom pozemkov v okolí bratislavskej hlavnej stanice, ktorý podpísali ešte v roku 2006 s developerskou firmou Transprojekt.

Železnice si od rozhodnutia sľubujú, že budú môcť riešiť modernizáciu najväčšej železničnej stanice v krajine vo vlastnej réžii.

Transprojekt pôvodne sľúbil, že stanicu a jej okolie zrekonštruuje za 175 miliónov eur. S prácami dodnes nezačali, hoci územné rozhodnutia na projekt je vydané od augusta 2010.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo zrušili nájom

Dôvodom vypovedania nakoniec nie je neustále odkladanie rekonštrukcie, ale to, že Transprojekt neodkryl svoju vlastnícku štruktúru.

Železnice tvrdia, že developer bol najneskôr do 31. júla povinný sa zapísať do registra partnerov verejného sektora, takzvaného protischránkového registra.

Keďže tam dodnes zapísaný nie je, podľa protischránkového zákona železnice mohli nájom vypovedať.

Prečítajte si tiež: Riaditeľ železníc: Nič si nenahovárajme, Česi sú ďalej

„Verím, že týmto rozhodnutím sa nám rozviažu ruky a môžeme samostatne rozhodovať a konať vo veci rekonštrukcie hlavnej stanice v Bratislave, ktorá je dnes v stave, ktorý nezodpovedá úrovni modernej železničnej stanice,“ povedal generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.

Vysvetľuje, že každodenne sa stretávajú so sťažnosťami cestujúcich na zastaranú stanicu. „Odstúpiť od zmluvy sme sa rozhodli po zvážení všetkých okolností,“ dodal.

Upozorňuje, že výpoveď ovplyvňuje iba zmluvu medzi ŽSR a Transprojektom, nie vzťahy medzi developerom a mestom.

Od neho má totiž Transprojekt v prenájme ďalšie pozemky pri stanici, ktoré súvisia s rekonštrukciou stanice. Mesto v decembri 2016 túto nájomnú zmluvu nepredĺžilo, pretože developer stanicu nezrekonštruoval do termínu, v ktorom to sľúbil.

Teraz je ťažké predpovedať, aký dosah bude mať výpoveď nájmu na každodennú prevádzku stanice, ako aj to, kedy a či vôbec sa začne s jej rekonštrukciou.

„Samotné rozviazanie našej nájomnej zmluvy s Transprojektom situáciu hlavnej stanice nevyrieši,“ priznal riaditeľ ŽSR Erdössy v nedávnom rozhovore pre SME.

ŽSR si teoreticky môžu rekonštrukciu riešiť z vlastného rozpočtu, ak im na to vládna koalícia uvoľní peniaze v rozpočte. Alebo urobia súťaž na nového developera celej štvrte, ktorý bude akceptovať právne riziká projektu.

Transprojekt sa môže obrátiť na súd a rekonštrukciu blokovať. Ak by to aj neurobil, môže sa so štátom súdiť o škodu. V takom prípade sa môže stať, že s rekonštrukciou hlavnej stanice sa začne a ešte niekoľko rokov potom bude prebiehať spor o peniaze pre Transprojekt.

Výpoveď spochybňujú

Hovorkyňa Transprojektu Mária Adamová na výpoveď nájmu reagovala, že záležitosť firma odovzdala právnym zástupcom.

„Vypovedanie zmluvy považujeme za krok pod vplyvom lobingu zo strany skupiny, u ktorej dlhodobo evidujeme silný záujem získať do vlastníctva toto developersky atraktívne územie,“ povedala bez akýchkoľvek podrobností.

Transprojekt tiež v stanovisku spochybnil samotný dôvod výpovede zmluvy, tvrdí totiž, že do protischránkového registra sa zapísať nemusel.

Zákon hovorí, že do registra sa musí zapísať každý podnikateľ, ktorý so štátom obchoduje jednorazovo aspoň za 100-tisíc eur ročne a opakovane v súhrnne aspoň za 250-tisíc eur ročne. ŽSR v minulosti informovali, že v roku 2015 Transprojekt zaplatil na nájomnom 102-tisíc eur.

Ak sa táto suma posudzuje ako jednorazový príjem, Transprojekt bol povinný sa nechať zapísať do protischránkového registra a výpoveď nájmu je správna.

Ak by súd neskôr posúdil, že pre developera platil vyšší 250-tisícový limit, výpoveď zmluvy by bola neoprávnená.

Modernizujú aspoň čosi

Železnice sa mimo dohody s developerom z vlastných peňazí pokúšajú aspoň o čiastočné rekonštrukcie stanice.

Tento rok zmodernizujú podchody a postavia výťahy pre imobilných cestujúcich na všetky nástupiská.

„V pláne máme aj prerobenie starej časti reštaurácie na modernú čakáreň. Zároveň by sme chceli presunúť pokladnice do existujúcej reštaurácie, zmeniť opláštenie či zmodernizovať prístavbu. Na to však musíme nájsť peniaze,“ dodal Erdössy.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 199
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 913
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 420
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 295
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 551
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 913
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 707
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 899
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 505

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Privatbanka bola pre Kočnera kľúčová, bola pri Bonaparte aj pri Technopole

Obchodoval aj s ďalšími, od Tatra banky kúpil pohľadávky.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kočnerova minulosť nenecháva veľa pochybností

Čo majú spoločné Kočnerove kauzy?

Komentár Zuzany Kepplovej

Bez základnej spravodlivosti politický život len predstierame

Zažívame nebezpečné časy, keď sa priam objedáme prísľubmi spravodlivosti.

Neprehliadnite tiež

Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti

Štamgasti na začiatku ťažko prijali, že im má čapovať žena.

Fed plánuje pokračovať v postupnom zvyšovaní úrokových sadzieb

Prezident Donald Trump politiku postupného zvyšovania úrokových sadzieb kritizuje.

Ceny ropy klesli pre nárast zásob v Spojených štátoch

Ropné rezervy v USA sa v uplynulom týždni zvýšili o 6,5 milióna barelov.

Pošta do e-schránok meškala aj vlani, dodávateľ musel vrátiť peniaze

Dodávatelia už museli vrátiť štátu 500-tisíc eur.

Taliansky premiér Conte nevidí priestor na zmenu rozpočtu

Eurokomisia pravdepodobne odmietne návrh talianskeho rozpočtu.