SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

Developer, ktorý mal vlani dokončiť rekonštrukciu hlavnej stanice, výpoveď nájmu pozemkov spochybňuje.

Hlavná železničná stanica v Bratislave.Hlavná železničná stanica v Bratislave. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zrušili päťdesiatročný nájom pozemkov v okolí bratislavskej hlavnej stanice, ktorý podpísali ešte v roku 2006 s developerskou firmou Transprojekt.

Železnice si od rozhodnutia sľubujú, že budú môcť riešiť modernizáciu najväčšej železničnej stanice v krajine vo vlastnej réžii.

Transprojekt pôvodne sľúbil, že stanicu a jej okolie zrekonštruuje za 175 miliónov eur. S prácami dodnes nezačali, hoci územné rozhodnutia na projekt je vydané od augusta 2010.

Prečo zrušili nájom

Dôvodom vypovedania nakoniec nie je neustále odkladanie rekonštrukcie, ale to, že Transprojekt neodkryl svoju vlastnícku štruktúru.

Skryť Vypnúť reklamu

Železnice tvrdia, že developer bol najneskôr do 31. júla povinný sa zapísať do registra partnerov verejného sektora, takzvaného protischránkového registra.

Keďže tam dodnes zapísaný nie je, podľa protischránkového zákona železnice mohli nájom vypovedať.

Prečítajte si tiež: Riaditeľ železníc: Nič si nenahovárajme, Česi sú ďalej Čítajte 

„Verím, že týmto rozhodnutím sa nám rozviažu ruky a môžeme samostatne rozhodovať a konať vo veci rekonštrukcie hlavnej stanice v Bratislave, ktorá je dnes v stave, ktorý nezodpovedá úrovni modernej železničnej stanice,“ povedal generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.

Vysvetľuje, že každodenne sa stretávajú so sťažnosťami cestujúcich na zastaranú stanicu. „Odstúpiť od zmluvy sme sa rozhodli po zvážení všetkých okolností,“ dodal.

Upozorňuje, že výpoveď ovplyvňuje iba zmluvu medzi ŽSR a Transprojektom, nie vzťahy medzi developerom a mestom.

Skryť Vypnúť reklamu

Od neho má totiž Transprojekt v prenájme ďalšie pozemky pri stanici, ktoré súvisia s rekonštrukciou stanice. Mesto v decembri 2016 túto nájomnú zmluvu nepredĺžilo, pretože developer stanicu nezrekonštruoval do termínu, v ktorom to sľúbil.

Teraz je ťažké predpovedať, aký dosah bude mať výpoveď nájmu na každodennú prevádzku stanice, ako aj to, kedy a či vôbec sa začne s jej rekonštrukciou.

„Samotné rozviazanie našej nájomnej zmluvy s Transprojektom situáciu hlavnej stanice nevyrieši,“ priznal riaditeľ ŽSR Erdössy v nedávnom rozhovore pre SME.

ŽSR si teoreticky môžu rekonštrukciu riešiť z vlastného rozpočtu, ak im na to vládna koalícia uvoľní peniaze v rozpočte. Alebo urobia súťaž na nového developera celej štvrte, ktorý bude akceptovať právne riziká projektu.

Skryť Vypnúť reklamu

Transprojekt sa môže obrátiť na súd a rekonštrukciu blokovať. Ak by to aj neurobil, môže sa so štátom súdiť o škodu. V takom prípade sa môže stať, že s rekonštrukciou hlavnej stanice sa začne a ešte niekoľko rokov potom bude prebiehať spor o peniaze pre Transprojekt.

Výpoveď spochybňujú

Hovorkyňa Transprojektu Mária Adamová na výpoveď nájmu reagovala, že záležitosť firma odovzdala právnym zástupcom.

„Vypovedanie zmluvy považujeme za krok pod vplyvom lobingu zo strany skupiny, u ktorej dlhodobo evidujeme silný záujem získať do vlastníctva toto developersky atraktívne územie,“ povedala bez akýchkoľvek podrobností.

Transprojekt tiež v stanovisku spochybnil samotný dôvod výpovede zmluvy, tvrdí totiž, že do protischránkového registra sa zapísať nemusel.

Skryť Vypnúť reklamu

Zákon hovorí, že do registra sa musí zapísať každý podnikateľ, ktorý so štátom obchoduje jednorazovo aspoň za 100-tisíc eur ročne a opakovane v súhrnne aspoň za 250-tisíc eur ročne. ŽSR v minulosti informovali, že v roku 2015 Transprojekt zaplatil na nájomnom 102-tisíc eur.

Ak sa táto suma posudzuje ako jednorazový príjem, Transprojekt bol povinný sa nechať zapísať do protischránkového registra a výpoveď nájmu je správna.

Ak by súd neskôr posúdil, že pre developera platil vyšší 250-tisícový limit, výpoveď zmluvy by bola neoprávnená.

Modernizujú aspoň čosi

Železnice sa mimo dohody s developerom z vlastných peňazí pokúšajú aspoň o čiastočné rekonštrukcie stanice.

Tento rok zmodernizujú podchody a postavia výťahy pre imobilných cestujúcich na všetky nástupiská.

Skryť Vypnúť reklamu

„V pláne máme aj prerobenie starej časti reštaurácie na modernú čakáreň. Zároveň by sme chceli presunúť pokladnice do existujúcej reštaurácie, zmeniť opláštenie či zmodernizovať prístavbu. Na to však musíme nájsť peniaze,“ dodal Erdössy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 250
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 748
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 744
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 708
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 715
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 272
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 8 174
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 084
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 985
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 738
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Železnice Slovenskej republiky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská.
Stĺpček Osmelené

Aj pápež by mohol byť na titulke Vogue

Harry Styles rozpútal debatu o mužoch v šatách.

Michaela Žureková
ČESKÝ ZÁPISNÍK

Keď sa Česko riadi ako firma. Krachujúca

Babiš musí ísť prosiť do Senátu. Piráti mu pokazili predvolebnú hru s daňami.

Jindřich Šídlo.
Novak Djokovič a tréner Marián Vajda.

Neprehliadnite tiež

Európska centrálna banka počíta s pomalším oživovaním inflácie

Rastové vyhliadky ekonomiky eurozóny sa však zlepšili.

Ilustračná fotografia.

Podoba majetkových priznaní funkcionárov by sa mala zmeniť

Pracovná skupina má pripraviť systémovú zmenu.

Poslanec za stranu Za ľudí Tomáš Lehotský.

Rozdiely pretrvávajú. Vyjednávači obnovili rokovania o obchodnej dohode

Vyjednávač za britskú vládu David Frost tvrdí, že má cenu pokračovať v rozhovoroch.

Hlavný vyjednávač EÚ pre brexit Michel Barnier a jeho tím prichádza na sobotňajšie rozhovory.

Ochranné rúška prudko zvýšili tržby módnej spoločnosti van Laack

Rúška sa ako produkt v tomto biznise mimoriadne podcenili, tvrdí šéf spoločnosti.

Ilustračná fotografia.