Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

Developer, ktorý mal vlani dokončiť rekonštrukciu hlavnej stanice, výpoveď nájmu pozemkov spochybňuje.

Hlavná železničná stanica v Bratislave.(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zrušili päťdesiatročný nájom pozemkov v okolí bratislavskej hlavnej stanice, ktorý podpísali ešte v roku 2006 s developerskou firmou Transprojekt.

Železnice si od rozhodnutia sľubujú, že budú môcť riešiť modernizáciu najväčšej železničnej stanice v krajine vo vlastnej réžii.

Transprojekt pôvodne sľúbil, že stanicu a jej okolie zrekonštruuje za 175 miliónov eur. S prácami dodnes nezačali, hoci územné rozhodnutia na projekt je vydané od augusta 2010.

Prečo zrušili nájom

Dôvodom vypovedania nakoniec nie je neustále odkladanie rekonštrukcie, ale to, že Transprojekt neodkryl svoju vlastnícku štruktúru.

Železnice tvrdia, že developer bol najneskôr do 31. júla povinný sa zapísať do registra partnerov verejného sektora, takzvaného protischránkového registra.

Keďže tam dodnes zapísaný nie je, podľa protischránkového zákona železnice mohli nájom vypovedať.

Prečítajte si tiež: Riaditeľ železníc: Nič si nenahovárajme, Česi sú ďalej

„Verím, že týmto rozhodnutím sa nám rozviažu ruky a môžeme samostatne rozhodovať a konať vo veci rekonštrukcie hlavnej stanice v Bratislave, ktorá je dnes v stave, ktorý nezodpovedá úrovni modernej železničnej stanice,“ povedal generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.

Vysvetľuje, že každodenne sa stretávajú so sťažnosťami cestujúcich na zastaranú stanicu. „Odstúpiť od zmluvy sme sa rozhodli po zvážení všetkých okolností,“ dodal.

Upozorňuje, že výpoveď ovplyvňuje iba zmluvu medzi ŽSR a Transprojektom, nie vzťahy medzi developerom a mestom.

Od neho má totiž Transprojekt v prenájme ďalšie pozemky pri stanici, ktoré súvisia s rekonštrukciou stanice. Mesto v decembri 2016 túto nájomnú zmluvu nepredĺžilo, pretože developer stanicu nezrekonštruoval do termínu, v ktorom to sľúbil.

Teraz je ťažké predpovedať, aký dosah bude mať výpoveď nájmu na každodennú prevádzku stanice, ako aj to, kedy a či vôbec sa začne s jej rekonštrukciou.

„Samotné rozviazanie našej nájomnej zmluvy s Transprojektom situáciu hlavnej stanice nevyrieši,“ priznal riaditeľ ŽSR Erdössy v nedávnom rozhovore pre SME.

ŽSR si teoreticky môžu rekonštrukciu riešiť z vlastného rozpočtu, ak im na to vládna koalícia uvoľní peniaze v rozpočte. Alebo urobia súťaž na nového developera celej štvrte, ktorý bude akceptovať právne riziká projektu.

Transprojekt sa môže obrátiť na súd a rekonštrukciu blokovať. Ak by to aj neurobil, môže sa so štátom súdiť o škodu. V takom prípade sa môže stať, že s rekonštrukciou hlavnej stanice sa začne a ešte niekoľko rokov potom bude prebiehať spor o peniaze pre Transprojekt.

Výpoveď spochybňujú

Hovorkyňa Transprojektu Mária Adamová na výpoveď nájmu reagovala, že záležitosť firma odovzdala právnym zástupcom.

„Vypovedanie zmluvy považujeme za krok pod vplyvom lobingu zo strany skupiny, u ktorej dlhodobo evidujeme silný záujem získať do vlastníctva toto developersky atraktívne územie,“ povedala bez akýchkoľvek podrobností.

Transprojekt tiež v stanovisku spochybnil samotný dôvod výpovede zmluvy, tvrdí totiž, že do protischránkového registra sa zapísať nemusel.

Zákon hovorí, že do registra sa musí zapísať každý podnikateľ, ktorý so štátom obchoduje jednorazovo aspoň za 100-tisíc eur ročne a opakovane v súhrnne aspoň za 250-tisíc eur ročne. ŽSR v minulosti informovali, že v roku 2015 Transprojekt zaplatil na nájomnom 102-tisíc eur.

Ak sa táto suma posudzuje ako jednorazový príjem, Transprojekt bol povinný sa nechať zapísať do protischránkového registra a výpoveď nájmu je správna.

Ak by súd neskôr posúdil, že pre developera platil vyšší 250-tisícový limit, výpoveď zmluvy by bola neoprávnená.

Modernizujú aspoň čosi

Železnice sa mimo dohody s developerom z vlastných peňazí pokúšajú aspoň o čiastočné rekonštrukcie stanice.

Tento rok zmodernizujú podchody a postavia výťahy pre imobilných cestujúcich na všetky nástupiská.

„V pláne máme aj prerobenie starej časti reštaurácie na modernú čakáreň. Zároveň by sme chceli presunúť pokladnice do existujúcej reštaurácie, zmeniť opláštenie či zmodernizovať prístavbu. Na to však musíme nájsť peniaze,“ dodal Erdössy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 645
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 186
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 367
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 124
  5. Kam do tepla v januári? 1 788
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 529
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 402
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 322
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 857

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.