SME
Sobota, 25. január, 2020 | Meniny má Gejza

Stavba križovatky Triblavina sa môže predĺžiť o dva a pol roka

Národná diaľničná spoločnosť predpokladá ukončenie výstavby križovatky koncom roka 2019.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Stavba križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Senec sa môže predĺžiť o dva a pol roka.

Pôvodne mala byť hotová v apríli tohto roka, dva roky od uzavretia zmluvy so zhotoviteľom, spoločnosťou Porr, s. r. o., Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) ako investor predpokladá ukončenie výstavby koncom roka 2019.

Zo zmluvnej ceny stavby križovatky Triblavina 19,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (23,7 miliónov eur vrátane DPH) bolo doteraz preinvestovaných 4,9 mil. eur, teda štvrtina.

"NDS požiadala o zmenu stavby pred dokončením pre nárast intenzít dopravy v tomto úseku a pre koordináciu so stavbou obchvatu D4 a križovatky D1/D4," informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Na križovatke Triblavina prebiehajú stavebné práce na objektoch, ktoré nepodliehajú zmene stavby pred dokončením," dodala.

Aktivisti zdržujú

Výstavbu križovatky Triblavina podľa NDS dlhodobo spomaľujú aktivisti Občianskeho združenia (OZ) Triblavina, ktorí "využívajú zákonné možnosti na zdržanie potrebných procesov, rozhodnutí a povolení, a politici, ktorí zneužívajú túto tému na svoje politické ciele".

Prečítajte si tiež: D1 do Košíc mali už dokončovať, meškať bude roky Čítajte 

Zástupcovia OZ Triblavina trvajú na rozšírení D1 medzi Bratislavou a Trnavou a výstavbe križovatky Triblavina podľa pôvodných plánov so súbežnými komunikáciami vedľa diaľnice, tzv. kolektormi.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) nesúhlasil so zmenou stavby križovatky Triblavina pred dokončením.

Zmena spočíva v rozšírení D1 od Bratislavy po Senec na osem pruhov, po štyri v každom smere, namiesto pôvodne šiestich pruhov, ale bez kolektorov. Postoj kraja je podľa jeho predsedu Pavla Freša v súlade s územným plánom, ktorý zahŕňa aj kolektory. Úrad kraja preto poslal Ministerstvu dopravy a výstavby SR zamietavé stanovisko.

"NDS disponuje stanoviskom BSK, v ktorom súhlasí so štvorpruhovým usporiadaním diaľnice D1 (v každom smere). BSK sa zároveň zaviazal v zmluve o spolupráci, že napojí križovatku Triblavina na cestu III/50212 a neskôr na II/502," uviedla Michalová.

Štryri pruhy a bez kolektorov

Ministerstvo dopravy a výstavby rozhodlo o začatí konania o zmene stavby križovatky Triblavina pred dokončením 7. augusta.

Prečítajte si tiež: Diaľnice v okolí Bratislavy sa zmenia. Pozrite sa ako Čítajte 

"V súčasnosti prebieha konanie a o veci nebolo rozhodnuté. Termín vydania rozhodnutia závisí od stanovísk dotknutých orgánov a účastníkov konania," uviedol odbor komunikácie rezortu dopravy.

Expertná komisia, ktorú zriadil minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) z odborníkov špeciálne na preskúmanie najlepšieho riešenia križovatky Triblavina, podľa rezortu úplne jednoznačne a na základe všetkých dopravných modelov odporučila výstavbu križovatky a diaľnice so štyrmi plnohodnotnými pruhmi bez kolektorov.

"Vzhľadom na výstupy dopravného modelu je rozšírenie diaľnice na osem pruhov kapacitne dostačujúce aj pre výhľadové obdobie do roku 2040," tvrdí ministerstvo dopravy.

Absolútny kolaps dopravy

Tri zúžené pruhy na úseku diaľnice D1 Bratislava - Senec podľa NDS už v súčasnosti častokrát nepostačujú.

"V horizonte dvoch desaťročí by znamenala absolútny kolaps dopravy na vstupe a výstupe z Bratislavy aj v prípade, že by popri nej viedli jednosmerné dvojpruhové kolektory bez odstavného pruhu," poznamenala Michalová.

Prečítajte si tiež: Ako prejsť 20 kilometrov za tri hodiny Čítajte 

"Pre nevyhnutnosť rozšírenia diaľnice z troch na štyri pruhy v jednom jazdnom smere kolektory vedené popri diaľnici samé o sebe nepredstavujú efektívne riešenie, keďže by sa všetky pruhy zbiehali v jednom bode na vstupe, respektíve výstupe z mesta," uviedla hovorkyňa NDS.

Problematické by bolo aj napojenie na diaľnicu pre rizikový preplet medzi kolektorom a diaľnicou.

Dopravní experti namiesto kolektorov vedľa diaľnice navrhli prednostne rozšíriť súčasné komunikácie ďalej od diaľnice, napríklad starú seneckú cestu I/61 alebo pezinskú cestu II/502.

NDS uz začala prípravu rozšírenia cesty I/61 Bratislava - Senec v dĺžke 13,8 kilometra z dvoch na štyri jazdné pruhy.

"Rozšírenie diaľnice na štyri pruhy a pridanie dvoch pruhov ku starej seneckej ceste zabezpečí lepší rozptyl dopravy pri zachovaní plynulosti dopravy na D1, čo by pôvodná koncepcia s kolektormi nedokázala. Pre budúcnosť považujeme kolektory za ďalšie možné zvýšenie kapacity pozemných komunikácií na vstupe a výstupe z mesta," dodala Michalová.

Križovatky Triblavina aj Blatné sa stavajú tak, aby sa v budúcnosti na ne mohli napojiť kolektory, ktoré by viedli popri diaľnici, ak to bude potrebné.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  6. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  7. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  8. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  9. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  10. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  3. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  4. OMV otvára novú čerpaciu stanicu v Liptovskom Mikuláši
  5. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  6. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  9. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  10. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 14 595
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 190
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 320
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 9 925
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 134
  6. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 7 546
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 7 367
  8. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 295
  9. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 234
  10. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 149

Téma: Diaľnice

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľudia s rúškami na tvári v čínskom Wu-chane si robia zásoby. Pre šíriaci sa vírus väčšina zostáva doma.

SAD Zvolen obchádza župu, s obcami a firmami rokuje samostatne

Bývalý župan Kotleba predĺžil pôvodnú zmluvu so SAD Zvolen nezákonne.

Predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrián Polóny.
Slovenská lyžiarka Petra Vlhová.
Blog Transparency International

Čo je za úspechom kampane Kotlebovcov?

Kampaň majú lacnejšiu, no pritom efektívnejšiu ako ostatní.

Kotleba mal míting strany v Kultúrnom dome Samka Dudíka v Myjave.

Neprehliadnite tiež

#foodporn

Z ítečkára sa stal pražiar kávy: Cukor do espressa patrí

Čo stojí za príbehom Zlatého zrnka.

Václav Faltus

Ako oživiť traktory Zetor? Mieria na jeden z top trhov

Česká značka očakáva vzkriesenie.

Traktor značky Zetor

Pouličné stánky s jedlom v Thajsku sa snažia vzdať plastových obalov

Thajsko vyprodukuje denne viac ako päť miliónov kilogramov plastového odpadu.

Na konci roka 2019 pracovalo na Slovensku viac ako 78-tisíc cudzincov

Počet cudzincov pracujúcich na Slovensku pritom v posledných mesiacoch stúpal.

Ilustračné foto.