SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Stavba križovatky Triblavina sa môže predĺžiť o dva a pol roka

Národná diaľničná spoločnosť predpokladá ukončenie výstavby križovatky koncom roka 2019.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Stavba križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Senec sa môže predĺžiť o dva a pol roka.

Pôvodne mala byť hotová v apríli tohto roka, dva roky od uzavretia zmluvy so zhotoviteľom, spoločnosťou Porr, s. r. o., Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) ako investor predpokladá ukončenie výstavby koncom roka 2019.

Zo zmluvnej ceny stavby križovatky Triblavina 19,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (23,7 miliónov eur vrátane DPH) bolo doteraz preinvestovaných 4,9 mil. eur, teda štvrtina.

"NDS požiadala o zmenu stavby pred dokončením pre nárast intenzít dopravy v tomto úseku a pre koordináciu so stavbou obchvatu D4 a križovatky D1/D4," informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Skryť Vypnúť reklamu

"Na križovatke Triblavina prebiehajú stavebné práce na objektoch, ktoré nepodliehajú zmene stavby pred dokončením," dodala.

Aktivisti zdržujú

Výstavbu križovatky Triblavina podľa NDS dlhodobo spomaľujú aktivisti Občianskeho združenia (OZ) Triblavina, ktorí "využívajú zákonné možnosti na zdržanie potrebných procesov, rozhodnutí a povolení, a politici, ktorí zneužívajú túto tému na svoje politické ciele".

Prečítajte si tiež: D1 do Košíc mali už dokončovať, meškať bude roky Čítajte 

Zástupcovia OZ Triblavina trvajú na rozšírení D1 medzi Bratislavou a Trnavou a výstavbe križovatky Triblavina podľa pôvodných plánov so súbežnými komunikáciami vedľa diaľnice, tzv. kolektormi.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) nesúhlasil so zmenou stavby križovatky Triblavina pred dokončením.

Zmena spočíva v rozšírení D1 od Bratislavy po Senec na osem pruhov, po štyri v každom smere, namiesto pôvodne šiestich pruhov, ale bez kolektorov. Postoj kraja je podľa jeho predsedu Pavla Freša v súlade s územným plánom, ktorý zahŕňa aj kolektory. Úrad kraja preto poslal Ministerstvu dopravy a výstavby SR zamietavé stanovisko.

"NDS disponuje stanoviskom BSK, v ktorom súhlasí so štvorpruhovým usporiadaním diaľnice D1 (v každom smere). BSK sa zároveň zaviazal v zmluve o spolupráci, že napojí križovatku Triblavina na cestu III/50212 a neskôr na II/502," uviedla Michalová.

Skryť Vypnúť reklamu

Štryri pruhy a bez kolektorov

Ministerstvo dopravy a výstavby rozhodlo o začatí konania o zmene stavby križovatky Triblavina pred dokončením 7. augusta.

Prečítajte si tiež: Diaľnice v okolí Bratislavy sa zmenia. Pozrite sa ako Čítajte 

"V súčasnosti prebieha konanie a o veci nebolo rozhodnuté. Termín vydania rozhodnutia závisí od stanovísk dotknutých orgánov a účastníkov konania," uviedol odbor komunikácie rezortu dopravy.

Expertná komisia, ktorú zriadil minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) z odborníkov špeciálne na preskúmanie najlepšieho riešenia križovatky Triblavina, podľa rezortu úplne jednoznačne a na základe všetkých dopravných modelov odporučila výstavbu križovatky a diaľnice so štyrmi plnohodnotnými pruhmi bez kolektorov.

"Vzhľadom na výstupy dopravného modelu je rozšírenie diaľnice na osem pruhov kapacitne dostačujúce aj pre výhľadové obdobie do roku 2040," tvrdí ministerstvo dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Absolútny kolaps dopravy

Tri zúžené pruhy na úseku diaľnice D1 Bratislava - Senec podľa NDS už v súčasnosti častokrát nepostačujú.

"V horizonte dvoch desaťročí by znamenala absolútny kolaps dopravy na vstupe a výstupe z Bratislavy aj v prípade, že by popri nej viedli jednosmerné dvojpruhové kolektory bez odstavného pruhu," poznamenala Michalová.

Prečítajte si tiež: Ako prejsť 20 kilometrov za tri hodiny Čítajte 

"Pre nevyhnutnosť rozšírenia diaľnice z troch na štyri pruhy v jednom jazdnom smere kolektory vedené popri diaľnici samé o sebe nepredstavujú efektívne riešenie, keďže by sa všetky pruhy zbiehali v jednom bode na vstupe, respektíve výstupe z mesta," uviedla hovorkyňa NDS.

Problematické by bolo aj napojenie na diaľnicu pre rizikový preplet medzi kolektorom a diaľnicou.

Dopravní experti namiesto kolektorov vedľa diaľnice navrhli prednostne rozšíriť súčasné komunikácie ďalej od diaľnice, napríklad starú seneckú cestu I/61 alebo pezinskú cestu II/502.

Skryť Vypnúť reklamu

NDS uz začala prípravu rozšírenia cesty I/61 Bratislava - Senec v dĺžke 13,8 kilometra z dvoch na štyri jazdné pruhy.

"Rozšírenie diaľnice na štyri pruhy a pridanie dvoch pruhov ku starej seneckej ceste zabezpečí lepší rozptyl dopravy pri zachovaní plynulosti dopravy na D1, čo by pôvodná koncepcia s kolektormi nedokázala. Pre budúcnosť považujeme kolektory za ďalšie možné zvýšenie kapacity pozemných komunikácií na vstupe a výstupe z mesta," dodala Michalová.

Križovatky Triblavina aj Blatné sa stavajú tak, aby sa v budúcnosti na ne mohli napojiť kolektory, ktoré by viedli popri diaľnici, ak to bude potrebné.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 269
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 649
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 765
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 620
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 730
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 8 288
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 246
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 096
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 961
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 717
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Diaľnice

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská.
ČESKÝ ZÁPISNÍK

Keď sa Česko riadi ako firma. Krachujúca

Babiš musí ísť prosiť do Senátu. Piráti mu pokazili predvolebnú hru s daňami.

Jindřich Šídlo.
Novak Djokovič a tréner Marián Vajda.
Stĺpček Osmelené

Aj pápež by mohol byť na titulke Vogue

Harry Styles rozpútal debatu o mužoch v šatách.

Michaela Žureková

Neprehliadnite tiež

Európska centrálna banka počíta s pomalším oživovaním inflácie

Rastové vyhliadky ekonomiky eurozóny sa však zlepšili.

Ilustračná fotografia.

Podoba majetkových priznaní funkcionárov by sa mala zmeniť

Pracovná skupina má pripraviť systémovú zmenu.

Poslanec za stranu Za ľudí Tomáš Lehotský.

Rozdiely pretrvávajú. Vyjednávači obnovili rokovania o obchodnej dohode

Vyjednávač za britskú vládu David Frost tvrdí, že má cenu pokračovať v rozhovoroch.

Hlavný vyjednávač EÚ pre brexit Michel Barnier a jeho tím prichádza na sobotňajšie rozhovory.

Ochranné rúška prudko zvýšili tržby módnej spoločnosti van Laack

Rúška sa ako produkt v tomto biznise mimoriadne podcenili, tvrdí šéf spoločnosti.

Ilustračná fotografia.