SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Stavba križovatky Triblavina sa môže predĺžiť o dva a pol roka

Národná diaľničná spoločnosť predpokladá ukončenie výstavby križovatky koncom roka 2019.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Stavba križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Senec sa môže predĺžiť o dva a pol roka.

Pôvodne mala byť hotová v apríli tohto roka, dva roky od uzavretia zmluvy so zhotoviteľom, spoločnosťou Porr, s. r. o., Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) ako investor predpokladá ukončenie výstavby koncom roka 2019.

Zo zmluvnej ceny stavby križovatky Triblavina 19,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (23,7 miliónov eur vrátane DPH) bolo doteraz preinvestovaných 4,9 mil. eur, teda štvrtina.

"NDS požiadala o zmenu stavby pred dokončením pre nárast intenzít dopravy v tomto úseku a pre koordináciu so stavbou obchvatu D4 a križovatky D1/D4," informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Skryť Vypnúť reklamu

"Na križovatke Triblavina prebiehajú stavebné práce na objektoch, ktoré nepodliehajú zmene stavby pred dokončením," dodala.

Aktivisti zdržujú

Výstavbu križovatky Triblavina podľa NDS dlhodobo spomaľujú aktivisti Občianskeho združenia (OZ) Triblavina, ktorí "využívajú zákonné možnosti na zdržanie potrebných procesov, rozhodnutí a povolení, a politici, ktorí zneužívajú túto tému na svoje politické ciele".

Prečítajte si tiež: D1 do Košíc mali už dokončovať, meškať bude roky Čítajte 

Zástupcovia OZ Triblavina trvajú na rozšírení D1 medzi Bratislavou a Trnavou a výstavbe križovatky Triblavina podľa pôvodných plánov so súbežnými komunikáciami vedľa diaľnice, tzv. kolektormi.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) nesúhlasil so zmenou stavby križovatky Triblavina pred dokončením.

Zmena spočíva v rozšírení D1 od Bratislavy po Senec na osem pruhov, po štyri v každom smere, namiesto pôvodne šiestich pruhov, ale bez kolektorov. Postoj kraja je podľa jeho predsedu Pavla Freša v súlade s územným plánom, ktorý zahŕňa aj kolektory. Úrad kraja preto poslal Ministerstvu dopravy a výstavby SR zamietavé stanovisko.

"NDS disponuje stanoviskom BSK, v ktorom súhlasí so štvorpruhovým usporiadaním diaľnice D1 (v každom smere). BSK sa zároveň zaviazal v zmluve o spolupráci, že napojí križovatku Triblavina na cestu III/50212 a neskôr na II/502," uviedla Michalová.

Skryť Vypnúť reklamu

Štryri pruhy a bez kolektorov

Ministerstvo dopravy a výstavby rozhodlo o začatí konania o zmene stavby križovatky Triblavina pred dokončením 7. augusta.

Prečítajte si tiež: Diaľnice v okolí Bratislavy sa zmenia. Pozrite sa ako Čítajte 

"V súčasnosti prebieha konanie a o veci nebolo rozhodnuté. Termín vydania rozhodnutia závisí od stanovísk dotknutých orgánov a účastníkov konania," uviedol odbor komunikácie rezortu dopravy.

Expertná komisia, ktorú zriadil minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) z odborníkov špeciálne na preskúmanie najlepšieho riešenia križovatky Triblavina, podľa rezortu úplne jednoznačne a na základe všetkých dopravných modelov odporučila výstavbu križovatky a diaľnice so štyrmi plnohodnotnými pruhmi bez kolektorov.

"Vzhľadom na výstupy dopravného modelu je rozšírenie diaľnice na osem pruhov kapacitne dostačujúce aj pre výhľadové obdobie do roku 2040," tvrdí ministerstvo dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Absolútny kolaps dopravy

Tri zúžené pruhy na úseku diaľnice D1 Bratislava - Senec podľa NDS už v súčasnosti častokrát nepostačujú.

"V horizonte dvoch desaťročí by znamenala absolútny kolaps dopravy na vstupe a výstupe z Bratislavy aj v prípade, že by popri nej viedli jednosmerné dvojpruhové kolektory bez odstavného pruhu," poznamenala Michalová.

Prečítajte si tiež: Ako prejsť 20 kilometrov za tri hodiny Čítajte 

"Pre nevyhnutnosť rozšírenia diaľnice z troch na štyri pruhy v jednom jazdnom smere kolektory vedené popri diaľnici samé o sebe nepredstavujú efektívne riešenie, keďže by sa všetky pruhy zbiehali v jednom bode na vstupe, respektíve výstupe z mesta," uviedla hovorkyňa NDS.

Problematické by bolo aj napojenie na diaľnicu pre rizikový preplet medzi kolektorom a diaľnicou.

Dopravní experti namiesto kolektorov vedľa diaľnice navrhli prednostne rozšíriť súčasné komunikácie ďalej od diaľnice, napríklad starú seneckú cestu I/61 alebo pezinskú cestu II/502.

Skryť Vypnúť reklamu

NDS uz začala prípravu rozšírenia cesty I/61 Bratislava - Senec v dĺžke 13,8 kilometra z dvoch na štyri jazdné pruhy.

"Rozšírenie diaľnice na štyri pruhy a pridanie dvoch pruhov ku starej seneckej ceste zabezpečí lepší rozptyl dopravy pri zachovaní plynulosti dopravy na D1, čo by pôvodná koncepcia s kolektormi nedokázala. Pre budúcnosť považujeme kolektory za ďalšie možné zvýšenie kapacity pozemných komunikácií na vstupe a výstupe z mesta," dodala Michalová.

Križovatky Triblavina aj Blatné sa stavajú tak, aby sa v budúcnosti na ne mohli napojiť kolektory, ktoré by viedli popri diaľnici, ak to bude potrebné.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  3. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  4. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  9. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 261
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 747
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 954
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 755
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 678
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 280
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 730
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 968
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 209
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 104
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


9 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo robí pandémia so Slovenskom.


a 2 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Pohľad na televíznu vežu na Kamzíku a lokalitu Stráže v bratislavskej mestskej časti Nové Mesto.

Ministerstvo nejasne reaguje na obavy majiteľov nehnuteľností, ktorých cena stúpa.


6 h
Pohľad na komplex X-Bionic Sphere v Šamoríne.

Komplex bol roky spájaný s oligarchom Mariom Hoffmannom.


6 h
Lyžiarsky biznis zlákal viacerých slovenských oligarchov

Víťazi a porazení roku 2021 a rozhovor s premiérom Hegerom v decembrovom INDEXE.


9 h
Ilustračné foto

Rozpočet prvý krát zaznamenal deficit 401,5 miliardy Kč.


TASR 7 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  3. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  8. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 018
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 782
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 961
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 057
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 985
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 615
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 544
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 446
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu