Spiegel: Nemecké automobilky úspešne lobovali u politikov za miernejšie normy

Autá zatiaľ musia emisné normy spĺňať len pri testoch v laboratóriách, a nie v skutočnej prevádzke.

Nemecká kancelárka Angela Merkelová.(Zdroj: TASR/AP)

BERLÍN. Nemecké automobilky podľa magazínu Spiegel v minulosti úspešne na najvyšších miestach nemeckej politiky lobovali za miernejšie emisné nariadenia. Niektoré z nich tvrdia, že práve príliš laxné normy sú jednou z príčin terajších problémov.

Výrobcovia automobilov, ktorí sú v Spolkovej republike považovaní za chrbticu nemeckého priemyslu, čelia v poslednej dobe niekoľkým aféram.

Vedľa problému manipulácie s emisiami dieselových motorov zo strany koncernu Volkswagen sa teraz do popredia dostala aj údajná dlhoročná kartelová dohoda nemeckých automobiliek Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Nemecký úrad skúma, či Daimler a Volkswagen nepoškodili akcionárov

Tlak lobistov na politikov

Aktuálne problémy sa odrážajú aj na presvedčení veľkej väčšiny Nemcov, že by politici nemali brať na automobilový priemysel priveľký ohľad. V minulosti tomu podľa Spiegelu často bolo inak. Magazín pripomína úzke personálne prepojenie medzi automobilovým priemyslom a najvyššími poschodiami politikov a poukazuje na snahy lobistov politikov ovplyvňovať.

Ako príklad uvádza list šéfa Združenia automobilového priemyslu Matthiasa Wissmann, ktorý bol v rokoch 1993 až 1998 ministrom dopravy, nemeckej kancelárke Angele Merkelovej z mája 2013.

Wissmann v ňom svoju niekdajšiu vládnu kolegyňu oslovuje "milá Angelo" a žiada ju, aby v Bruseli zabránila prijatiu "prehnaných" návrhov Komisie týkajúcich sa emisií CO2.

Lobista Volkswagenu Michael Jansen, ktorý predtým viedol stranícku kanceláriu Merkelovej, zase v júli 2015 kancelárke napísal, že by v otázke kvality ovzdušia / dieselov mali byť v čo najširšej miere zohľadnené návrhy priemyslu.

Listy politikom

Spiegel pripomína aj snahy hlavného lobistu Daimleru Eckarta von Klaedena, ktorý bol predtým vysoko postaveným činiteľom kancelárstva. Von Klaeden sa v marci 2015 usiloval o to, aby sa Berlín postavil návrhu Komisie na testovanie emisií áut v skutočnej prevádzke.

V e-mailu svojmu bývalému kolegovi a šéfovi oddelenia hospodárskej politiky Von Klaeden písal, že návrh Komisie nie je možné prijať. Jeho schválenie by podľa lobistov mohlo mať enormné následky pre automobilový priemysel, pokiaľ ide o budúce využitie dieselových motorov.

Bol by preto vďačný, keby vláda svoj postoj ešte prehodnotila.

Vláda poslúchala

Na kancelárstvo sa v tejto veci obrátil aj Wissmann. Lobisti podľa Spiegelu požadovali odloženie rozhodnutia o zavedení testov emisií v skutočnej prevádzke a tiež zníženie emisných limitov.

Veci sa ujal šéf kancelárstva Peter Altmeier, ktorého úradníci nakoniec vypracovali stanovisko, v ktorom žiadajú ministerstvo dopravy a životného prostredia, aby na pojednávaní v Bruseli explicitne spomenuli obavy vyslovené združením automobilového priemyslu a Daimlerom, a aby v ďalších rokovaniach zohľadnili aj požiadavka tohto združenia na "realistický celkový koncept ".

"Dôsledok: Počas 48 hodín zmenila vláda svoj postoj," konštatuje Spiegel.

Autá zatiaľ musia emisné normy spĺňať len pri testoch v laboratóriách, a nie v skutočnej prevádzke. Pri ňom však napríklad drvivá väčšina dieselových vozidiel produkuje výrazne vyššie emisie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  8. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  9. Kam do tepla v januári?
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 273
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 001
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 800
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 290
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 883
  6. Kam do tepla v januári? 2 543
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 304
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 199
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 485
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 1 448

Téma: Nemecko


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Čím viac hlasov, tým ľahšie rozhodovanie o kandidatúre, tvrdí konšpirátor a bývalý minister spravodlivosti. Zneužitia svojich údajov sa nebojí.

Neprehliadnite tiež

Amazon vybral dvadsať kandidátov na umiestnenie druhej centrály

Výber miest a lokalít odštartoval prvú etapu súboja o tisícky pracovných miest a miliardy dolárov

Prečo zas meškajú tlačivá daňových priznaní a ako tomu predchádzať

Štát roky nerešpektuje vlastné pravidlá, aby zmeny zákonov plánoval dostatočne vopred.

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Zo susediacich krajín je lepším miestom pre život iba Česko a Rakúsko.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.