Spiegel: Nemecké automobilky úspešne lobovali u politikov za miernejšie normy

Autá zatiaľ musia emisné normy spĺňať len pri testoch v laboratóriách, a nie v skutočnej prevádzke.

Nemecká kancelárka Angela Merkelová.(Zdroj: TASR/AP)

BERLÍN. Nemecké automobilky podľa magazínu Spiegel v minulosti úspešne na najvyšších miestach nemeckej politiky lobovali za miernejšie emisné nariadenia. Niektoré z nich tvrdia, že práve príliš laxné normy sú jednou z príčin terajších problémov.

Výrobcovia automobilov, ktorí sú v Spolkovej republike považovaní za chrbticu nemeckého priemyslu, čelia v poslednej dobe niekoľkým aféram.

Vedľa problému manipulácie s emisiami dieselových motorov zo strany koncernu Volkswagen sa teraz do popredia dostala aj údajná dlhoročná kartelová dohoda nemeckých automobiliek Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Nemecký úrad skúma, či Daimler a Volkswagen nepoškodili akcionárov

Tlak lobistov na politikov

Aktuálne problémy sa odrážajú aj na presvedčení veľkej väčšiny Nemcov, že by politici nemali brať na automobilový priemysel priveľký ohľad. V minulosti tomu podľa Spiegelu často bolo inak. Magazín pripomína úzke personálne prepojenie medzi automobilovým priemyslom a najvyššími poschodiami politikov a poukazuje na snahy lobistov politikov ovplyvňovať.

Ako príklad uvádza list šéfa Združenia automobilového priemyslu Matthiasa Wissmann, ktorý bol v rokoch 1993 až 1998 ministrom dopravy, nemeckej kancelárke Angele Merkelovej z mája 2013.

Wissmann v ňom svoju niekdajšiu vládnu kolegyňu oslovuje "milá Angelo" a žiada ju, aby v Bruseli zabránila prijatiu "prehnaných" návrhov Komisie týkajúcich sa emisií CO2.

Lobista Volkswagenu Michael Jansen, ktorý predtým viedol stranícku kanceláriu Merkelovej, zase v júli 2015 kancelárke napísal, že by v otázke kvality ovzdušia / dieselov mali byť v čo najširšej miere zohľadnené návrhy priemyslu.

Listy politikom

Spiegel pripomína aj snahy hlavného lobistu Daimleru Eckarta von Klaedena, ktorý bol predtým vysoko postaveným činiteľom kancelárstva. Von Klaeden sa v marci 2015 usiloval o to, aby sa Berlín postavil návrhu Komisie na testovanie emisií áut v skutočnej prevádzke.

V e-mailu svojmu bývalému kolegovi a šéfovi oddelenia hospodárskej politiky Von Klaeden písal, že návrh Komisie nie je možné prijať. Jeho schválenie by podľa lobistov mohlo mať enormné následky pre automobilový priemysel, pokiaľ ide o budúce využitie dieselových motorov.

Bol by preto vďačný, keby vláda svoj postoj ešte prehodnotila.

Vláda poslúchala

Na kancelárstvo sa v tejto veci obrátil aj Wissmann. Lobisti podľa Spiegelu požadovali odloženie rozhodnutia o zavedení testov emisií v skutočnej prevádzke a tiež zníženie emisných limitov.

Veci sa ujal šéf kancelárstva Peter Altmeier, ktorého úradníci nakoniec vypracovali stanovisko, v ktorom žiadajú ministerstvo dopravy a životného prostredia, aby na pojednávaní v Bruseli explicitne spomenuli obavy vyslovené združením automobilového priemyslu a Daimlerom, a aby v ďalších rokovaniach zohľadnili aj požiadavka tohto združenia na "realistický celkový koncept ".

"Dôsledok: Počas 48 hodín zmenila vláda svoj postoj," konštatuje Spiegel.

Autá zatiaľ musia emisné normy spĺňať len pri testoch v laboratóriách, a nie v skutočnej prevádzke. Pri ňom však napríklad drvivá väčšina dieselových vozidiel produkuje výrazne vyššie emisie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 677
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 946
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 11 374
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 758
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 418
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 6 047
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 659
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 627
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 528
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 239

Téma: Nemecko


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan sa v cieli pýtal: A kto dnes vyhral?

Prvý deň v Alpách nepriniesol žiadne zmeny.

KOŠICE KORZÁR

Súd v Budapešti súhlasil so žiadosťou Varholíkovej o prepustenie na slobodu

Slovenka si odpykáva v Maďarsku trest.

Neprehliadnite tiež

Kauzou Dieselgate je postihnutá ešte pätina vozidiel Volkswagen

Spoločnos splnila sľúbený akčný plán, to však bolo všetko.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje

Prestavba prináša zmeny. Vodiči sa musia vyzbrojiť trpezlivosťou.

Šefčovič dohodol rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom o tranzite plynu

Treba oddeliť staré problémy od nových, bude sa rokovať o novej zmluve.

Britská Banka Lloyds bude mať po brexite v Európe tri pobočky

Predpokladalo sa, že banka bude svoje kontinentálne podnikanie riadiť iba z Berlina.

Ukrajina a Rusko rokujú o tranzite plynu do EÚ po roku 2020

Tranzit ruského plynu cez Ukrajinu do EÚ znamená pre Kyjev príjmy.